هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

تازه های دیجیتال و ماهواره








دریافت سیگنال ماهواره بوسیله آنتن های تخت موضوع جدیدی نیست. قیمت تمام شده در ساخت آنتن های تخت همواره عامل محدود کننده در گسترش این نوع آنتن ها بوده است. اخیرا با پایین تر آمدن هزینه تولید آنتن های تخت امیدواری تازه ای در گسترش استفاده این آنتن ها بوجود آورده است اما هنوز هم قیمت این آنتن ها از آنتن های کلاسیک به مراتب بالاتر است.  قیمت 20 یورویی یک آنتن کلاسیک در برابر قیمت 180 یورویی آنتن تخت هنوز انگیزه کافی در مصرف کنندگانی که هدفشان فقط دریافت سیگنال است ، ایجاد نمی کند. مگر مصرف کنندگانی که عوامل دیگری به جز قیمت برایشان مهم باشد عواملی همچون نماو زیبایی ساختمان ، تا حد امکان دیده نشدن آنتن در بالکن خانه های آپارتمانی که این مساله برای اکثر ساکنین آپارتمان های اجاره ای مساله ساز شده است . به طوری که مالکین آپارتمان ها که اغلب شرکت های بزرگ ساختمانی هستند ، به مستاجرین خود اجازه استفاده از آنتن های ماهواره ای را نمی دهند. آنها دو دلیل عمده برای این عدم اجازه دارند : یکی بد قوارگی و زشتی نمای ساختمان و دیگری ایمن نبودن نصب آنتن بر نرده های بالکن و خطر ساز بودن آن برای عابرین. به خاطر همین مشکلات با بالا بودن قیمت نسبی آنتن های تخت عده ای ترغیب به استفاده  از این نوع آنتن ها شده اند.



آنتن تخت (Flat Antenna)  در یک جعبه پلاستیکی ضد آب و فرا بنفش قرار داده می شود که ضخامت تقریبی آن حدود 7 سانتیمتر است.



در واقع با این پوشش ، ساختمان داخلی آنتن دیده نمی شود و خیلی از آدم های کنجکاو را تحریک به دیدن ساختمان داخلی آن  می نماید. عکس زیر یک آنتن تخت را نشان می دهد که پوشش پلاستیکی آن برداشته شده است.




همانطور که در تصویر بالا دیده می شود ، آنتن تخت از شبکه های فلزی تشکیل شده که به صورت لایه لایه بر روی هم قرار گرفته اند. ساختمان شبکه های فلزی بسیار پیچیده است و با برآورد ها و محاسبات خاص مهندسی  آنتن طراحی می شود که توضیح جزئیات آن از حوصله این نوشتار خارج است . ولی به طور خلاصه می توان گفت که  آرایش این شبکه ها و لایه های آن طوری است که  امواج رسیده از ماهواره را به سمت پشت آنتن هدایت کرده و بر روی LNB  که در قسمت عقبی آنتن قرار دارد، متمرکز  می کند. (تصویر زیر)



LNB بوسیله پیچ بر روی صفحه فلزی  پشت آنتن قرار داده شده است که می توان آن را باز کرده ویا تعویض نمود. باز کردن LNB و یا تعویض آن به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که این  کار در کارگاه های مجهز و توسط افراد متخصص انجام می شود.




در شکل بالا دو شکاف بر روی LNB ایجاد شده است که سیگنال ها از این دو شکاف عبور می کنند. پرسشی که ممکن است برای خوانندگان مطرح شود این است که چرا دو شکاف بر روی LNB ایجاد شده است ؟ آیا تعبیه فقط یک شکاف ساده تر نبود؟ جواب این پرسش را شما خوانندگان عزیز بدهید.
عده ای از کارشناسان مخصوصا کارشناسان آلمانی که در تولید آنتن های تخت ماهواره دست دارند، آینده روشنی برای این نوع آنتن ها پیش بینی می کنند.  آین کارشناسان بر این باورند که با وجود قیمت نسبتا بالای این نوع از آنتن ها ، استفاده از آنها در کشورهای اروپایی رو به گسترش است. قابلیت بالای استتار یکی از دلایل این گسترش است. (تصویر زیر )  

           


هیچ نظری موجود نیست: