هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

Lnb چیست و چگونه کار می کند؟ (آموزش و ترفند)







  
وظیفه ال ان بی دریافت امواج گیگاهرتزیه که وقتی با دیش برخورد میکنه همگرا شده و به طرف ال ان بی تابانده میشه وکار ال ان بی در این مقطع دریافت این امواج و تبدیل انها به امواج قابل دریافت توسط رسیوراست.  

برای نیل به این هدف ال ان بی باید در کانون دیش مستقر باشه . در ضمن ال ان بی مخفف کلمه ی Low Noise Block و خود ال ان بی دارای دو بخش مجزا به نامهای LNA , LNC که هر کدام مخفف عبارت Low Noise Converter و Low Noise Amplifier مباشد.LNA کارش تقویت امواج دریافتی است.
LNC وظیفه اش تبدیل امواج گیگاهرتزی به مگاهرتزی است . البته با پیشرفت تکنولوژی در حال حاضر هر دو این دستگاه ها درون خود ال ان بی جای گرفته اند.
امواج ماهواره ای ازنوع تلویزیونی در دو باند C و Ku پخش میشوند, باند C به امواج مابین 2 الی 6 گیگاهرتز اطلاق میشود ,و باند Ku امواج بین 8 الی 14 گیگاهرتز رو شامل میشه.
البته در حال حاضر امواج این دو باند بر روی ماهواره ها بدین صورت ارسال میشود:
(امواج باند C = بین 6/3 الی 2/4 گیگاهرتز و امواج باند Ku = بین 700/10 الی 750/12 ارسال میدارند.)
در ضمن این توضیح رو هم بدم که وسیله ای به نام ال ان بی دیجیتال وجود نداره و ما هر نوع ال ان بی رو هم واسه رسیور دیجیتال میتونیم استفاده کنیم هم واسه ی انالوگ .

LNB ها دارای انواع مختلفی می باشند که با توجه به دریافت فرکانسهای مختلف از ماهواره های مختلف و یک حد محدود فرکانسی به چند نوع متفاوت تقسیم می شوند که در زیر همه آنها را مشاهده می کنید :

۱- standard LNB 10.0 GHz L.O این نوع اغلب LNB سوئیچینگ مارکنی نامیده می شود و در یک باند کار میکند مقدار نویز ۱ دسیبل یا کمتر می باشد و سوییچ بین پلاریزه ها توسط ولتاژ ۱۴ و ۱۸ ولت توسط رسیور تغذیه می شود .

۲- Enhanced LNB 9.75 GHz L.O در فرکانس بین ۷/۱۰ تا ۷/۱۱گیگاهرتزی کار میکند مخصوص ماهواره های Astra طراحی شده است و مقدار نویز ۱ دسیبل یا کمتر است .

۳- Universal LNB 9.75 and 10.60 GHz L.O در دو باند ۷/۱۰ -۸/۱۱ و ۶/۱۱ -۷/۱۲ گیگاهرتزی کار می کند این LNB احتیاج به یک تون ۲۲ کیلو هرتز با دامنه پیک تو پیک ۵/۰ ولت برای سوییچ کردن به اسیلاتور محلی ۶/۱۰ گیگاهرتز خود دارد ( باند بالا ) در غیر این صورت از اسیلاتور ۷۵/۹ گیگاهرتز خود استفاده خواهد کرد و این نوع LNB در حال حاضر در ماهواره های خانگی دیجیتال و آنالوگ استفاده می شود و وقتی ما در جایی دیگر درباره LNB گفتیم منظورمان همین است .

۴ - Twin output LNB در حال حاضر به شکلهای Standard , Enhanced , Standard وجود دارد
جفت زوج خروجی LNB برای تغذیه کردن ۲ رسیور مورد استفاده قرار می گیرد هر خروجی میتواند به وسیله ولتاژهای ۱۴/۱۸ ولت توسط رسیور خاص برای تغییر پلاریته سوئیچ نماید و در حال حاضر در بازار LNB هایی با ۴ و ۸ و حتی ۱۶ خروجی هم نیز موجود است و در آنتنهای مرکزی کاربرد بسیار دارند .
در زیر به دسته بندی فرکانسهای ماهواره ای که توسط ITU در باندهای SHF بین ۵/۲ تا ۲۲ گیگاهرتز قرار دارد توجه فرمایید :
۸۰۰ مگاهرتز تا ۲ گیگاهرتز باند L .
۲ تا ۳ گیگاهرتز باند S .
۳ تا ۶ گیگاهرتز باند C .
۷ تا ۹ گیگاهرتز باند X .
10 تا ۱۷ گیگاهرتز باند KU که همان فرکانسی هست که ما اکثرا با آن کار داریم .
۱۸ تا ۲۲ گیگاهرتز باند Ka .
  

هیچ نظری موجود نیست: