هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ آبان ۷, جمعه

استفاده از علف «براچياريا» برای تغذيه چارپايان به کاهش گازهای گلخانه ای کمک می کند


Recent studies at an international agricultural research institute in Colombia have shown that a grass used to feed livestock, known as Brachiaria, could help reduce greenhouse gas emissions from livestock and agriculture and reduce the use of fertilizers
عکس از: VOA Photo Z. Palacio
اخيراً پژوهشی در يک «انستيتوی پژوهشی کشاورزی بين المللی» در کلمبيا نشان داده است که نوعی علف بنام «براچياريا» که برای تغذيه چارپايان اهلی مورد استفاده قرار می گيرد، می تواند از طريق احشام و کشاورزی به کاهش گازهای گلخانه ای کمک کرده و همچنين مصرف کودهای شيميايی تجاری را کاهش دهد.
در ايالات متحده آمريکا کشاورزی و احشام و اغنام مسؤل شش در صد از گازهای گلخانه ای محسوب می شوند و برای سهم عمده ای که در توليد گازهای گلخانه ای بر دوش دارند، مورد سرزنش قرار می گيرند.
اما شانس اين که اين حيوانات اهلی کمتر از اين مقصر باشند نيز وجود دارد. در کلمبيا دانشمندان و کشاورزانی که در مورد اين مسأله پژوهش کرده اند می گويند علفی که بنام «براچياريا» شناخته شده است و همچنين خودروهای تجربی «هايبريد» که با استفاده از يک يا دو منبع ديگر بجز بنزين حرکت می کنند، می توانند بطور قابل ملاحظه ای سهم کشاورزی را در گرمايش زمين، کاهش دهند.
«راميندو کروز» که در صنايع مرتبط با احشام کار می کند می گويد اين حيوانات به آسانی، چاق می شوند. وی می گويد اين علف پروتئين بيشتری دارد و برای سيستم هاضمه، مناسب تر است.
آقای کروز می گويد گاوها با خوردن «براچياريا،» بيشتر متان را که نوعی از گازهای گلخانه ای است، از خود بيرون می دهند. وی می گويد با جابجا کردن آناناس و «براچياريا،» در هر ۶ تا ۸ سال توانسته است تعداد گاوها را بر حسب هکتار سه برابر کرده و مصرف کودهای شيميايی تجاری را قطع کند.
«براچياريا» علفی است که معمولاً برای خوراک احشام در مناطق گرمسيری، کاشته می شود. اخيراً دانشمندان کلمبيايی با همکاری دانشمندان ژاپنی کشف کرده اند که اين علف علاوه بر آن که برای سيستم هاضمه حيوانات اهلی بسيار مناسب است، بسيار مغذی نيز می باشد. ضمناً اين علف در بهبود کيفيت خاک هم مؤثر است و بطور قابل ملاحظه ای گازهای گلخانه ای را که توسط احشام و کودهای شيميائی تجاری ايجاد ميشود، کاهش می دهد.
از سوی ديگر، پژوهش هايی که در «مرکز بين المللی برای کشاورزی گرمسيری» بر روی علف «براچياريا» انجام شده، حاکی از آنست که اين علف از خواص ديگری مانند پذيرش اسيد خاک نيز، برخوردار است.
اين پژوهش همچنين به مسأله ديگری اشاره می کند که اين علف ها با سيستم ريشه ای بزرگ خود، يک نوع ترکيب شيميايی طبيعی از خود تراوش می کنند که به نوبه خود روندی را به جريان مياندازد که مانع تبديل نيتروژن خاک به گازهای گلخانه ای پر قدرت می شود.
بيشتر کودهای شيميايی تجاری که در سراسر جهان در کشاورزی بکار ميروند، نيتروژن را به عنوان ماده مقوی غذايی اصلی، بکار ميبرند.

هیچ نظری موجود نیست: