هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ مهر ۲۱, چهارشنبه

بی توجهی به آرامگاه شاه شجاع شیراز


آرامگاه بزرگترین و شجاع ترین پادشاه آل مظفر امروز در گوشه ای از خیابان هفت تنان شیراز در مظلومیت ناشی از عدم رسیدگی و اطلاع رسانی متولیان امر مهجور مانده است.8

 آرامگاه بزرگترین و شجاع ترین پادشاه آل مظفر امروز در گوشه ای از خیابان هفت تنان شیراز در مظلومیت ناشی از عدم رسیدگی و اطلاع رسانی متولیان امر مهجور مانده است.
به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، جلال الدین ابوالفوارس شاه شجاع فرزند امیر مظفرالدین از بزرگترین و شجاع ترین پادشاهان آل مظفر بوده که حافظ شیرازی در چندین شعر از وی سخن به میان آورده و مورد ستایش قرار داده است.
جلال الدین شاه شجاع در قرن (733تا 786 قمری) فرصت نداد که پدرش در گذرد و سلطنت را به او بسپارد. وی طی کودتایی با کمک برخی از بردارانش و مخالفانی که از سیاست خشن و قساوت بی مانند امیرمبارزالدین بر جان و عاقبت کار خود بیمناک بوده اند پدر را گرفته و نابینا کرد و خود بر سلطنت نشست.
محمد کتبی مورخ آل مظفر در این خصوص نوشته است" شاه شجاع در سن هفت سالگی تعلیم و تحصیل را شروع کرد و در 9سالگی قران مجید را حفظ بود".

شاه شجاع در علوم و معارف به درجه ای رسید که همواره فضلا و علما در مجلس او حاضر می شدند و بهره می بردند. به احتمال بسیار وی در مجلس استاد حافظ و جمعی از علمای زمان تحصیل علم و ادب کرده است.
حافظ با شاه شجاع از چند لحاظ احساس رفاقت و هم مشربی می کرده است. در زهد گریزی و گرایش به شادخواری و همدلی با او از اینکه عصر پادشگاه محتسب (امیرمبارز الدین) سپری شده است، در اینکه شاه شجاع نیز تا حدودی اهل علم بود، هر دو حافظ کلام الله مجید بوده اند و بالاخره اینکه شاه شجاع طبع شعر داشت و جمله این عوامل باعث شد که حافظ را در زمره یاران شاه شجاع قرار دهند.
علاوه بر این رفاقت و هم مشربی اوبا حافظ شاعر بزرگ شیرازی دلیل دیگری است که حافظ شناسان و دوستداران حافظ در کنار یاد او نام شاه شجاع را نیز به فراموشی نسپارند.
حافظ در چند شعر از یار خود یاد کرده:
                           سحر ز هاتف غیبم رسید مژده به گوش     که دور شاه شجاع است می دلیر بنوش
گویند دو سوم عمر حافظ با هم نشینی شاه شجاع سپری شده است، شاه شجاع در سال 786قمری جان سپرده و کریم خان نیز سنگی بر روی قبر او انداخته که اکنون نیز موجود بوده و آرامگاه وی نیز در سال 54 به ثبت ملی رسیده است.
شاه شجاع تنها در گوشه ای از خیابان هفت تنان
و اما امروز از شجاع ترین پادشها آل مظفر فقط محوطه ای حدودا 75 متری در خیابان هفت تنان حوالی دروازه قرآن باقی مانده که وسط آن آرامگاه وی قرار گرفته است.
آرامگاهی که در طول سه ساعت حضور خبرنگار مهر هیچکس برای بازدید از آن نیامد و گویی هیچکس از وجود چنین آرامگاهی در این منطقه از شهر خبری ندارد.
در ورودی بنا به جز تابلو کتابخانه اثری از معرفی آرامگاه نیست
البته این بی خبری به نظر میرسد که قدری نیز طبیعی باشد چراکه در وسعتی حدود دو کیلومتر مربع از این محدوده هیچ گونه تابلویی از وجود چنین آرامگاهی در سطح شهر نصب نشده و حتی در ورودی این آرامگاه نیز تابلویی برای شناسایی بزرگترین پادشاه آل مظفر وجود نداشت.
حتی در خود محوطه نیز به جز دیواره های گنبدی که بر فراز قبر وی قرار دارد و بر روی آن کمی از زندگینامه شاه شجاع نوشته شده اثر دیگری برای اطلاع رسانی شهروندان و گردشگران وجود ندارد.
بی توجهی به این اثر تاریخی تا حدی پیش رفته که بر اساس بررسیهای به عمل آمده نام این اثر به صورت چندانی در فهرست آثار گردشگری و باستانی استان فارس به میان نیامده و طی این مدت کوششی برای معرفی این اثر تاریخی نیز نشده است.
در پشت آرامگاه شاه شجاع نیز در کوچی قرار دارد که به کتابخانه مفاخر باز می شود و به نظر می رسد که به واسطه این کتابانه باشد که در آرامگاه نیز بر روی مردم باز بوده چنانچه گفته می شود تا قبل از ساخت این کتابخانه در این اثر تاریخی نیز قفل بوده است.
مناسب سازی محوطه بنا با سنگ ریزه
تمام این موضوعات فرآیندی از عدم اطلاع رسانی متولیان امر در معرفی این اثر تاریخی به شمار می رود چنانچه در برخی دیگر از آثار تاریخی شهر شیراز نیز معضل عدم اطلاع رسانی به صورت کاملا ملموس قابل احساس و مشاهده است.
در حال حاضر بزرگترین پادشاه آل مظفر کسی که حافظ در خوشحالی پادشاهی وی و به پایان رسیدن ظلم پدر شاه شجاع شعر سروده امروز در حالی کنار خیابان هفت تنان در کنج انزوای مظلومیت قرار گرفته که گردشگران کمی که از این محل بازدید می کنند کاستیهای این ومحل را به وضوح احساس می کنند.
عدم وجود منبع اطلاع رسانی مناسب پیرامون شاه شجاع، فضای فیزیکی و فضای سبز نه چندان مناسب و نورپردازی به نسبت ضعیف از جمله کاستیهایی بوده که نه تنها خبرنگار مهر بلکه گردشگران بسیار کم این محل نیز به آن اشاره کردند.
نمونه ای از نورپردازی بنا
در این محدوده حدود پنج پایه برق وجود دارد که به علت عدم رسیدگی مطلوب هیچکدام از آنها فاقد لامپ و روشنایی هستند و معدود نورپردازی و روشنایی این اثر نیز بر سر مقبره شاه شجاع واقع شده است.
علاوه بر ورودی نامناسب و فقدان پارکینگ ویژه این اثر تاریخی، کف محوطه نیز به جای مناسب سازی برای ورود گردشگران با سنگ ریزه فرش شده که از لابه لای آنها نیز بوته های علف سر برآورده است.
یک شهروند شیرازی: دو سال است در این محل اثری از مرمت و رسیدگی ندیدم
"علی - م" که اغلب به کتابخانه مفاخر مراجعه می کند با مشاهده خبرنگار مهر به وی گفت: حدود دو سال است که به این محل مراجعه می کند اما تاکنون به صورت بسیار محدود مشاهده کرده ام که مرمتگر و یا شخصی برای رسیدگی به امور این اثر در آرامگاه حضور یابد.
سنگ قبر شاه شجاع که نیاز به رسیدگی دارد
وی گفت: به نظر می رسد عمده مشکلات این آثر به عدم اطلاع رسانی و معرفی آرامگاه برگردد چراکه اگر این اثر نیز مانند برخی دیگر از آرامگاه های تاریخی اطلاع رسانی و معرفی می شد امروز با چنین وضعی در بخش مرمت و یا فقدان بازدید کننده مواجه نبودیم.
به هر حال این چنین آثار، جزئی از تمدن و فرهنگ استان فارس به شمار می رود و توجه و معرفی آنها به طور حتم در رونق صنعت گردشگری استان کمک خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: