هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

شبکه‌ی اطلاع‌رسانی اتحادیه‌ی اروپا بزبان فارسی


پنجشنبه 6 آبان ماه سال 1389


شبکه خبری یورونیوز پخش برنامه‌های فارسی خود را آغاز کرد


یورونیوز؛ اخبار فارسی با طعم اروپایی

Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: شبکه خبری یورونیوز ۵ آبان (۲۷ اکتبر) پخش برنامه‌های فارسی خود را آغاز کرد. فارسی، دهمین زبان این شبکه است. یورونیوز در مالکیت اتحادیه‌ی اروپا نیست، اما شبکه‌ی برگزیده‌ی این اتحادیه برای اطلاع‌رسانی درباره‌ی اروپاست.

یورونیوز (Euronews) یک شبکه خبری اروپایی است که مالکیت آن به لحاظ حقوقی به "اتحادیه‌ی رادیو-تلویزیون اروپا" تعلق دارد. این شبکه در سال ۱۹۹۳ میلادی راه‌اندازی شده است. مرکز اصلی یورونیوز در لیون فرانسه است و برنامه‌های خود را ۲۴ ساعته و از طریق ماهواره پخش می‌کند.

یورونیوز در مالکیت اتحادیه‌ی اروپا نیست، اما شبکه‌ی برگزیده‌ی این اتحادیه برای اطلاع‌رسانی درباره‌ی اروپاست. این شبکه در رقابت با هفت متقاضی دیگر، به عنوان شبکه‌ی اطلاع‌رسانی اتحادیه‌ی اروپا برگزیده شده است.

اتحادیه‌ی اروپا سالانه ۵ میلیون یورو در اختیار یورونیوز قرار می‌دهد. این شبکه موظف است اطلاعاتی را که منتشر می‌کند، به گونه‌ای برگزیند که دست کم ۱۰ درصد آن‌ها مستقیما به اروپا مربوط باشد.

زبان‌ها و سبک ویژه انتشار اخبار

برنامه‌های یورونیوز به صورت اخبار تصویری است و بینندگان چهره هیچ‌یک از مجریان را نمی‌بینند. پخش خبر، مرور مطبوعات، اقتصاد، سرخط اخبار، اخبار اروپا، ورزش، زندگی در اروپا، فرهنگ، رخدادهای آتی، فن‌آوری و مصاحبه، از برنامه‌های اصلی این شبکه خبری محسوب می‌شود.

پیش از آغاز پخش این برنامه‌ها به زبان فارسی، یورونیوز به ۹ زبان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیولی، پرتغالی ، روسی، ترکی استانبولی و عربی قابل دریافت بود. تصاویر پخش شده از تمامی این زبان‌‌ها یکسان‌ هستند، اما بینندگان می‌توانند اخبار و گزارش‌ها را به یکی از ۱۰ زبان موجود انتخاب کنند.

Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: راه اندازی سرویس فارسی یورونیوز در سال ۲۰۰۸ میلادی ازسوی اتحادیه اروپا به کمیسیون ارتباطات این اتحادیه ابلاغ شد. دریافت سرویس فارسی به وسیله ماهواره واینترنت در سراسر جهان و تلویزیون کابلی در اروپا امکان پذیر است.

به گفته مدیران این رسانه ۱۲ ماه پیش با کمیسیون اروپا برای راه اندازی این شبکه قرارداد کاری‏ امضا شده است. از تابستان امسال حدود ۱۸ نفر از خبرنگاران ایرانی به لیون رفته‌اند و مقدمات اقامت و همچنین هماهنگی آن‌ها برای کار با سیستم کاری یورونیوز صورت گرفته است.

اینم همکاران بخش فارسی یورونیوز که صداشون رو خواهید شنید



هیچ نظری موجود نیست: