هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ بهمن ۲۷, سه‌شنبه

جنایت های دولتی در ایران


سازمان "مرکز اسناد حقوق بشرایران" گزارش جدید و تکان دهندۀ خود را درنیویورک ارائه کرده است. دراین گزارش نقض گستردۀ حقوق بشر بعد ازانتخاب دوبارۀ احمدی نژاد در 12 ژوئیۀ 2009 نشان داده می شود.
درگزارش جدید سازمان "مرکز اسناد حقوق بشر ایران " (در ادامه سازمان- م ) با شاهدان گفتگو شده است. انسان هایی که در زندان های ایران شکنجه شده اند و مورد تجاوز قرار گرفته اند. بسیاری ازآنها ازترس تعقیب مایل نیستند نامشان بیاید.
نویسندگان گزارش 128 صفحه ای ابتدا با گستردگی به تظاهرات سراسری بعد از دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ژوئیۀ 2009می پردازند. انگیزه های تظاهرکنندگان آشکاربود: حاکمان را متهم به تقلب درانتخابات کردند. نامزد ریاست جمهوری موسوی خود را پیروزخواند، درمقابل دولت دولت اعلام کرد احمدی نژاد با 62 درصد آراء انتخابات را برده است. حکومت ایران با شدت با تظاهرکنندگان معترض برخورد کرد و حتی وسایل ارتباطی الکترونیکی را چون تلفن های همراه و اینترنت برای مدتی قطع کرد. به روزنامه نگاران خارجی اجازه داده نشد در مورد تظاهرات گزارش کنند. صدها روزنامه نگارایرانی بازداشت یا تهدید شدند. دراولین هفته های بعد ازانتخابات به گفتۀ منابع رسمی حدود 4000 را بازداشت کردند. به گزارش سازمان درژوئیه دست کم 30 نفر جان باختند. درادامۀ گزارش گفته شده تعداد نامشخصی از زندانیان بعلت جراحت های ناشی از تجاوز و شکنجه درگذشته اند.
سازمان می گوید تنها در 27 دسامبر 2009 در روزعاشورا چند صد نفربازداشت شده اند. عاشورا روز شهادت امام حسین در صدراسلام است. ایرانیان تظاهرکننده به امام عادل حسین اقتدا کردند واز دیکتاتوری خواستاراجرای عدالت شدند. جواب حکومت بیرحمانه بود: تظاهرکنندگان را متهم کردند دنبال "انقلاب مخملی" هستند. یرخی از معترضان را آزاد کردند، قبل از آزادی بسیاری ازآنها را شکنجه کرده و مورد تجاوز قرارداده بودند. به بسیاری از بازداشت شدگان اجازۀ ملاقات با خانواده اشان داده نشد و تعداد زیادی را وادارکردند در محاکمه های نمایشی اعتراف کنند. دربازداشتگاه کهریزک زندانیان را بعضاً بگونه ای شکنجه دادند که حکومت مجبور شد این بازداشتگاه را ببندد. دست کم سه زندانی در کهریزک بدلیل دسترسی نداشتن به خدمات پزشکی جان باختند. بستگان بسیاری از تظاهرکنندگان و زندانیان جان باخته حتی اجازۀ خاکسپاری عزیزان خود را دریافت نکردند.
محاکمه های نمایشی
ابتدای اوت 2009 دور جدیدی از محاکمه های نمایشی درتهران آغاز شد. سازمان، اطلاعات مفصلی از محاکمه های نمایشی دسته جمعی ارائه می دهد و آنها را با محاکمه های استالینی مقایسه می کند. نویسندگان گزارش یاد آوری می کنند که حکومت پهلوی هم قبل ازانقلاب ازچنین "روش هایی" استفاده می کرده است. درواقع اینگونه محاکمه ها درتاریخ ایران سابقه دارد: بعد از انقلاب 1979 روشنفکران غیرمذهبی را که به جنبش چپ انقلابی وابسته بودند به تلویزیون آوردند. بعضی از آنها ابراز ندامت کردند اما با این وجود بیرحمانه اعدام شدند. درگزارش سازمان از پنج محاکمۀ نمایشی گروهی صحبت می شود که در آنها بعضی از روشنفکران اصلاح طلب مشهور و سلطنت طلب ها و مجاهدین به اتهام تلاش برای سرنگونی حکومت محاکمه شده اند.
به گزارش سازمان این محاکمه ها حتی با قانون ایران تطبیق ندارد، چه رسد با حقوق بین المللی. زندانی ها در ایران نیز حق دارند آزادانه وکیل انتخاب کنند، اصل بی گناهی نیز باید رعایت شود که ازهیچکدام دراین محاکمه ها خبری نیست.
آماده باش بسیج برای انتخابات
درماه های بعد ازانتخابات دولت دست به بازداشت دلخواه رهبران دانشجویی و اعضای اتحادیه های کارگری و فعالان حقوق بشر و حقوق زنان و روزنامه نگاران و مخالفان زد.
بسیجیان را مدتها قبل ازانتخابات آماده کرده بودند. سازمان از شاهدانی نقل قول می کند که دیده اند بسیجیانِ موتورسوارچگونه با بی رحمی تظاهرکنندگان را مجروح می کنند. گفته می شود بسیجیان بویژه در مقابل زنان شدت عمل بخرج داده اند.
طبق گزارش سازمان در ایران 400000 بسیجی وجود دارد، حدود 90000 از آنها پیوسته فعالند و 300000 نفر ذخیره اند. احتمال داده می شود اگر دانشجویان بسیجی هم فراخوان شوند تعداد بسیجی ها به یک میلیون نفر می رسد. بسیج زیر فرمان سپاه است.
تجاوز و شکنجه
شاهدان موثق از حمله به خوابگاه های دانشجویی می گویند. یک دانشجوی دختر از تجاوز در حمله به تأسیسات دانشجویی گزارش می دهد. بعضی ها را تا سر حد مرگ با باتوم های الکتریکی ، درضمن ساخت آلمان، کتک زده اند.
دست کم دو دانشجو در ژوئیۀ 2009 در محوطۀ یکی از خوابگاه های دانشجویی در تهران کشته شده اند. در خوابگاه دیگری در شیرازنیزچند روز بعد ازانتخابات دودانشجو را به عمد به قتل رسانده اند. حمله ها به دانشجدیان در شیرازازقرارآنقدربی رحمانه بوده که رئیس دانشگاه دراعتراض استعفا کرده است. در 20ژوئیه ندا آقا سلطان در خیایان کشته شد. وی تبدیل به نماد مقاومت و"قربانیان" حکومت شد.
حتی شهروندان یونان و کانادا و فرانسه و آمریکا و کارمندان محلی سفارت انگلیس در تهران بازداشت شدند.
گزارش می گوید هم طبق قانون ایران و هم طبق موازین بین المللی حقوق بشر باید به "مخالفان " اجازۀ تظاهرات داد. این حق گرچه به هواداران احمدی نژاد داده شد اما هواداران رقیبان او را محروم کردند. این مورد به باورسازمان نقض آشکار حقوق بشراست. در اینجا باید افزود مخالفان غیر مذهبی را کوتاه زمانی بعد از انقلاب از بین بردند.
جنایت ضد انسانیت
درگزارش هشدار داده می شود که اگر شکنجه و قتل و آدم ربایی در جمهوری اسلامی نظام یافته و گسترده صورت می گیرد و عاملان آگاهانه عمل کرده اند تنها حقوق بین الملل نقض نشده است. در این موارد جنایت علیه انسانیت محرز است.
به گفتۀ سازمان در مجموع رهبر انقلاب علی خامنه ای و رئیس جمهور و فرماندهان ارشد سپاه و نیروی انتظامی و بسیج و نیز مقام های ارشد دستگاه قضایی مسئول برخورد خشن با تظاهرکنندگان و زندانیان هستند.
سازمان می خواهد با جمع آوری و تحلیل موارد نقض حقوق بشر و با شناسایی آن دسته از رهبران که آمران این جنایت ها در ایران هستند، آنها را به لحاظ حقوقی مسئول اعلام کند.
استاد حقوق بین الملل پیمان اخوان که در کانادا زندگی می کند و عضو هیئت مدیرۀ سازمان است در مصاحبه ای گفت " ایران پیمان دادگاه کیفری بین الملل را امضا نکرده و اگرشورای امنیت سازمان ملل به مورد ایران نرسد بزودی که درایران دولت جدیدی سرکار آید دیگر نمی توان مسئولان قبلی را تعقیب کرد. برای تضمین فرهنگ قانون و رعایت حقوق بشرباید چه در دادگاه های ملی و چه در دادگاه های بین المللی محاکمه های عادلانه ای انجام شود." بعلاوه پروفسور اخوان پیشنهادِ "کمیسیون آشتی ملی " را می دهد تا مشکلات ایران به لحاظ تاریخی مورد بررسی قرارگیرد.
روز خدا
پیش از سالگرد انقلاب چندین روزنامه نگارایرانی بازداشت شدند. 11 فوریه را یوم الله می نامند. در اینروز گفته می شود نیروی انتظامی ایران به تظاهر کنندگانی که به دیکتاتوری موجود در ایران اعتراض کرده اند تیراندازی کرده است.
ظاهراً بسیجی ها بویژه علیه زنان جوان شدت عمل داشته اند. به مهدی کروبی و همسر میرحسین موسوی هم حمله کردند و آنها را کتک زدند. رسانه های دولتی اعلام کردند که موسوی سرش را پوشانده و از محل گریخته تا شناسایی نشود. تظاهرکنندگان با فیلم های کوتاهی که با موبایل گرفته اند از محاصرۀ عملی بعضی از مناطق پایتخت گزارش می دهند.
تعقیب بهاییان باعث نگرانی است
قبل از به اصطلاح "روز خدا" چندین بهایی درتهران دستگیر شدند. به گزارش فعالان حقوق بشر در 10 ژانویه شش بهایی را گرفته اند. در 3 ژانویه 10 بهایی بازداشت شده اند.
محاکمۀ هفت نفرازرهبران بهایی – که بیشتر به مضحکه شباهت دارد- بعد از جلسۀ کوتاهی درهفتم فوریۀ 2010 باردیگر و برای مدت نامشخصی به تعویق افتاده است

هیچ نظری موجود نیست: