هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ اسفند ۱, شنبه

کوخ نشینان جمهوری اسلامی





سی و چند سال پیش بود که شاه از کاخ سعدآباد به کاخ نیاوران کوچ کرد، همانز مان نیز مقربان و خواص دربار شاهانه نیز به فراخور نزدیکی به خاندان سلطنت و تمایل شاه هرکدام تکه زمینی در نیاوران نصیبشان شد و نیمچه قصرها و کاخکهایی برای خود ساختند تا در جوار شاه در امان باشند. اولینشان ارتشبد نصیری رئیس ساواک بود که بر بلندی کلکچال قصری از سنگ سبز برای خود بنا نهاد تا از آن بلندی بر تهران، شهری که باید در سکوت خفه می شد سلطه داشته باشد.


این سرگذشت با سقوط شاه و اعدام ارتشبد نصیری و جمع دیگری از تبار او مسیر دیگری پیدا کرد، به فرمان بنیانگذار انقلاب کاخهای شاه همگی موزه شدند و دسته دسته مردم از جنوب شهر به کاخهای شاه می رفتند و از زمان عبرت می گرفتند ! اما امروز از کاخهای مرمر و سبز و سفید شاه دیگر حرف زدن و دیدن کردن خبری نیست و عبرتی هم ندارد چرا که یا بساط موزه ها و کاخها برچیده شده و هر کدام را نهاد و وزارتخانه و ارگانی صاحب شده اند یا اینکه دیگر جذابتی ندارد دیدن کاخهایی که بزرگترینش با کوچکترین خانه ها و ویلاهای شمال تهران فرقی ندارد .


بماند که همانزمان فقط این "کاخهای شاه " بود که علنی و موزه شد و کسی از کاخهای هژبر و نصیری و ازهاری و ... خبردار نشد چرا که در همان کوران انقلاب هر کس که صاحب نامتر و بانفوذتر بود این کاخها را صاحب شد و در آن سکنی گزید و برای خود کاخ و کاخکی مصادره ای بنا کرد ، کاخهایی که چه بسا موزه های پس از جمهوری اسلامی باشد ! اما واقعا در نیآوران چه می گذرد و چه کسانی ساکن قصرهای آن شده اند:


1- قصر حداد عادل در "دارآباد" مشرف به نیآوران ساخته شده است. سلطان علی خامنه ای روزهای را که برای کوهنوردی می خواهند به دارآباد بروند از راه اختصاصی این قصر چندین میلیارد تومانی، همراه با گارد ویژه به راهپیمایی می رود. این محل یکی از قرقگاههای سلطنتی بود که بعد از انقلاب مدتی آزاد شد و سپس به تملک بنیاد مستضعفان درآمد و بعد در اختیار حداد عادل گذاشته شد. قصر به سبک قدیمی و تاریجی بازسازی شده واز نظر امنیتی به تجهیزات پیشرفته مجهز است. دور این قصر اکنون حصار کشیده شده و کوهپیمایی از آن مسیر ممنوع اعلام شده است تا رهبر در آن راهپیمائی کند.


2 – قصر علی اکبر ولایتی نیز متعلق به یکی از امرای ارتش شاهنشاهی بوده که ولایتی تصرف کرده است. ولایتی برای توجیه این تصرف، وقتی وزیر امور خارجه بود، درجریان یکی از سفرهایش به امریکا و سازمان ملل با صاحب خانه که در امریکا راننده تاکسی است وارد معامله شد. دلال این کار عباس ملکی کارگزار ولایتی در وزارت خارجه بود. دراین دیدار ولایتی وعده پرداخت معادل قیمت خانه به دلار زمان شاه را داد تا تصرف خانه را حلال اعلام کرده و سند بدهد. آن امیر ارتش شاه قبول نکرد و ولایتی در این قصر تصرفی که آن را گسترش داده و بازسازی کرده است مستقر باقی ماند.


3- قصرمهندس غرضی وزیر اسبق پست و تلگراف و از تاثیر گذارترین چهره های پشت صحنه سیاست خارجی جمهوری اسلامی (بویژه درارتباط با انگلستان) نیز در نیاوران است. این قصر افسانه ای درست در قسمت شمالی کاخ نیاروان(جمال آباد) و در ابتدای منطقه ای قرار دارد که اشرافی ترین خانه های بعد از انقلاب تهران در آنجا ساخته شده است. در زمان شاه به هیچ کس اجازه نمی دادند در این منطقه خانه دو طبقه بیشتر بسازد تا امنیت قصر نیاوران به خطر نیافتد. بعد از انقلاب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که به چنگ موتلفه افتاد، همه زمینهای منطقه مصادره شد و سپس به قیمتهای گران فروخته شد. دراین میان یک زمین 37 هزار متری سه نبش نصیب غرضی شد. 5 سال طول کشید تا غرضی در این زمین قصر بنا نهد که همه کاشی ها ودرها ومجسمه ها و شیر الات آن از ایتالیا آورده شده است. قصر غرضی نیز کاملا محافظت شده است. این قصر 7 در دارد که در مقابل همه آنها نگهبان پاس می دهد وکل قصر مجهز به سیتسم امنیتی پیشرفته ونگهبان با سگهای غول پیکر است. غرضی به دست دراز انگلستان درجمهوری اسلامی معروف است و دیدارها تعیین کننده درقصر او برگزار می شود.


4- قصر علی اکبر ناطق نوری. این قصرقبلا به هژبریزدانی چوبدار معروف سمنانی و شوهر غیر رسمی مادر شاه و همسر رضا شاه تعلق داشته و برج و باروی خاص آن، باعث شده بود تا در زمان شاه شایع شود یکی از مراکز ساواک است و به همین دلیل هم از اولین خانه هایی بود که به تصرف در آمد و مدتی هم کمیته نیاوران در آنجا مستقر بود. سپس این قصر به مستضعف ترین عضو جامعه روحانیت مبارز تهران، یعنی علی اکبر ناطق نوری رسید! قصر را طی چند سال باز سازی کرده و گسترش دادند. خانه های کوچک اطراف خریداری وبه آن افزوده شد. ریاست جمهوری او در سال 1376 چنان قطعی بود که یک باند هلیکوپتر هم در این قصر ساخته شد تا رئیس جمهور با هلیکوپتر به بیت رهبر و مقر ریاست جمهوری برود و به خانه باز گردد!


این قصر یکی از گرانترین و افسانه ای ترین قصرهای ایران است که حتی می گویند اگر درهای آن به روی عکاسان باز شده و عکسهایش منتشر شود ای بسا شهرت جهانی پیدا کند. این همان قصری است که ناطق نوری آن را سالها پیش وثیقه قرار بازداشت ناصر واعظ طبسی، پسر آیت الله طبسی کرد! در همین قصر مقداری اشیاء عتیقه که رفیقدوست بانی استخراج و قاچاق آن به خارج از کشور بوده و هست نگهداری می شود. یعنی رفیقدوست به ناطق نوری هدیه کرده است!


این اشیاء عتیقه روی قیمت قصر ناطق نوری سنگینی می کند و کارشناس بین المللی می خواهد تا بداند ارزش آن چقدر است. ناطق نوری استوار پشت رفیقدوست ایستاده است و از کنار غارت عتیقه ایران، قصر ناطق نوری عملا یکی از موزه های گران دنیاست و به همین دلیل پیچیده ترین سیستم امنیتی – محافظتی را دارد.در اطراف این قصرها، برج های متعلق به آقازاده ها سر به فلک کشیده است که آپارتمان های آن متری یک میلیارد تومان قیمت دارند.


5- قصر آیت الله شاهرودی رئیس سابق قوه قضائیه یا همان سلطان سیگار ایران نیز در شمس آباد است ، گفته می شود این قصر نیز در قبل از انقلاب برای هویدا بوده است ، شاهرودی که از سال 1377 در این قصر سکنی گزیده است آنجا را به یکی از مکانهای تفریح و تفرج خواص تبدیل کرده است ، آنچنان که یکی از پاسداران و محافظان این قصر گفته در حیاط دو هزار متری این قصر چند آهو رها کرده اند تا حاج آقا و اهل بیت از دیدن آنها از بالکن مشرف به باغ لذت ببرند و عصر ها قلیان بکشند و چای خرما میل بفرمایند !


6- از قصر دانه درشتها که بگذرم می رسیم به محصولی و دیگران که البته عکس و توضیحات آنرا همه دیده ایم اما آخرین کسی که این روزها و در کشاکش عمر کوتاه دولت کودتایی احمدی نژاد به لفت و لیس و کاخ رسیده است مصطفی محمد نجار وزیر کشور است ، اخیرا در قطعه زمینی بمساحت پنج هزار متر مربع در جنب دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در ازگل کاخی برای جناب وزیر بنا نهاده اند که بر سر در ورودی آن نوشته شده است " هذا من فضل ربی " !! و حالا این خدای او خامنه ای است یا احمدی نژاد بماند !


این سردار رنج کشیده سپاه در کاخ خود و حسینیه کوچکی که در مجاورت آن فضای چند هزار متری ساخته است هر سه شنبه صبح بساط زیارت عاشورا برپا می کند و سران و مدیران عالی نظام را دعوت می کند تا مداحانی مثل منصور ارضی یا سعید حدادیان برایشان زیارت عاشورا بخوانند و بعد محمدی گلپایگانی مسئول دفتر خامنه ای برایشان از "عبرتهای عاشورا " بگوید . این جلسه را فعلا می توان یکی از مهمترین نشست ها و جلسات هفتگی دولت کودتایی نامید که در آن شرکت می کنند و برای سرکوب ملت و راههای آن برنامه می ریزند ، به گفته یکی از افرادی که راننده یکی از شرکت کنندگان در آن جلسات است اغلب تصمیمات شورای امنیت کشور و وزارت کشور در این جلسه هفتگی اتخاذ می شود .
*****
*عکس هایی از کاخ های خامنه ای
   
***جماران



*****
*** کاخ نیاوران
   
***



*****
*** مشهد "ملک آباد"
   
***



*****
*** مشهد
   
****



*****
***‌مهرآباد
   
****



*****
*** پاستور
   
****



*****
***سد لتیان
   
****



*****
**** صدا و سیما
   
****


هیچ نظری موجود نیست: