هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ بهمن ۲۲, پنجشنبه

تنش در تهران و چند شهر بزرگ در راهپیمایی سالگرد انقلاب



آلبوم: حمله به مهدی کروبی در حوالی صادقیه
گزارش های رسیده از تهران و چند شهر بزرگ دیگر ایران حکایت از آن دارد که در جریان برگزاری مراسم رسمی سالگرد پیروزی انقلاب در این کشور، درگیری هایی میان مأموران حکومتی و معترضان رخ داده و مأموران لباس شخصی به دو تن از رهبران مخالفان دولت حمله کرده اند (این خبر به تدریج تکمیل می شود).
به گزارش سایت های اینترنتی نزدیک به مخالفان دولت، درگیری هایی پراکنده در میدان های هفت تیر و صادقیه تهران به وقوع پیوسته، اتومبیل های محمد خاتمی و مهدی کروبی که قصد حضور در راهپیمایی را داشتند، مورد حمله قرار گرفته و از حضور میرحسین موسوی در تظاهرات جلوگیری شده است.
محمدتقی کروبی، پسر مهدی کروبی در این مورد به بی بی سی فارسی گفت که مهاجمان به قمه و سلاح گرم مسلح بودند و گاز اشک آور را مستقیما به سوی صورت آقای کروبی پاشیده اند.
به گفته او آقای کروبی دچار مشکل تنفسی و سوختگی پوست صورت شده است و سنگی هم به سر او اصابت کرده است.
محمدتقی کروبی گفت که پدرش تحت مراقبت پزشکی است.
علی کروبی، پسر دیگر آقای کروبی هم در جریان حادثه حمله به او بازداشت شده است.
سحام نیوز، سایت رسمی حزب اعتماد ملی نوشته که "یگان ویژه سپاه پاسداران" در حمله به آقای کروبی دست داشته است.
گزارش ها در مورد آقای خاتمی حاکی است که آسیبی به او نرسیده است.
سایت کلمه، پایگاه خبری نزدیک به میرحسین موسوی هم نوشته است که افراد لباس شخصی و مأموران گارد ویژه آقای موسوی را در نزدیکی خیابان آزادی محاصره کردند و مانع از حضور او در جمع راهپیمایان شدند.
به نوشته این سایت، مأموران لباس شخصی با باتوم به زهرا رهنورد (همسر آقای موسوی) که قصد حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن را داشته است حمله کرده و او را کتک زدند.
کلمه نوشته است که مأموران در مواردی از تفنگ های پرتاب کننده بسته های حاوی رنگ علیه معترضان استفاده کردند.
ویدیوهای منتشر شده در سایت یوتیوب و گزارش سایت های نزدیک به مخالفان دولت (مانند جرس) از حضور معترضان در خیابان های شهرهایی چون اصفهان، اهواز، شیراز و مشهد حکایت دارد.
از سوی دیگر شبکه خبر تلویزیون ایران از صبح روز پنجشنبه ۲۲ بهمن (۱۱ فوریه) تصاویری را از تهران و شهرهای مختلف ایران نشان می داد که در آن گروه هایی از هواداران دولت با پرچم های ایران و تصاویر آیت الله خامنه ای و آیت الله خمینی مشغول راهپیمایی بودند، اما بر روی اکثر این تصاویر صدای سرود و خواندن متن های حماسی پخش می شد و صدای صحنه شنیده نمی شد.
گزارش ها از استقرار تعداد زیادی از مأموران انتظامی و امنیتی در اطراف محل برگزاری مراسم سالگرد انقلاب حکایت داشت.
مقامات حکومت ایران از همه هواداران خود خواسته بودند که در این راهپیمایی شرکت کنند و گفته بودند که این راهپیمایی پایان بخش موج اعتراضاتی خواهد بود که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در خردادماه آغاز شد.
از سوی دیگر رهبران مخالفان دولت هم هواداران خود را به شرکت در این راهپیمایی و تأکید بر لزوم اجرای کامل اصول مربوط به حقوق ملت در قانون اساسی ایران دعوت کرده بودند.
مهدی کروبی یک روز پیش تر گفته بود که شخصا در این راهپیمایی شرکت خواهد کرد.
کلیک از ۲۲ خرداد تا ۲۲ بهمن؛ آنچه گذشت
گزارش های خبری از برقراری تدابیر ویژه امنیتی در تهران و محدودیت رفت و آمد در مسیرهای نزدیک به میدان آزادی این شهر، از شامگاه ۲۱ بهمن حکایت داشت.
بر اساس برخی از این گزارش ها، مأموران حکومتی کوشیده بودند که حضور حامیان دولت را در میدان آزادی تهران از پیش سازماندهی کنند تا مخالفان نتوانند به هنگام سخنرانی محمود احمدی نژاد در آنجا حضور یابند و مخالفت خود را نشان دهند.
دیشب با ۱۰ نفر از دوستانم نخوابیدیم و تا صبح بادکنک‌های سبز باد می‌کردیم، همراه کمی آب که سنگین شود و به هوا نرود و با ماژیک روی آنها نوشتیم رفراندم....
آرش، از خوانندگان سایت ما در تهران
اما از سوی دیگر سایت اینترنتی جرس که به مخالفان دولت نزدیک است، گزارش داد که تعداد زیادی از هوادارن جنبش اعتراضی ایران که "نمادهای سبز" با خود حمل می کردند، در شمال و غرب میدان آزادی حضور پیدا کرده بودند.
تعداد زیادی از خبرنگاران رسانه های خارجی برای پوشش خبری راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب به تهران رفته اند، اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خبرنگاران و عکاسان را در جایگاه ویژه ای در میدان آزادی استقرار داده بودند و به روال راهپیمایی های عمومی ماه های گذشته در ایران، اجازه حضور در بخش های دیگر شهر برای تهیه خبر و تصویر را به آنها داده نشد.
یکی از خبرنگاران خبرگزاری فرانسه که همراه گروه خبرنگاران برای پوشش خبری سخنرانی آقای احمدی نژاد به میدان آزادی برده شده، گزارش داد که انبوهی از مأموران امنیتی در منطقه مستقر شده بودند.
همزمان گزارش هایی از اختلال در دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت منتشر شد.
مسئولان سایت گوگل اعلام کردند که در پی انتشار گزارش هایی از تصمیم دولت ایران برای اعمال محدودیت دسترسی به خدمات این سایت، به نظر می رسد که کاربران ایرانی برای دسترسی به سرویس ای میل این شرکت دچار مشکل شده اند.
گوگل می گوید که حجم مراجعه به سرویس ای میل این شرکت از ایران، افت ناگهانی و شدید داشته است.

هیچ نظری موجود نیست: