هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۲, یکشنبه

اریک فروم


اریک فروم در 23 مارس سال 1900 در یک خانواده بنیادگرای یهودی در فرانکفورت آلمان به دنیا آمد.پدرش بازرگان وپدربزرگش یک خاخام یهودی (روحانی یهودی) بود. خود او نیز در دوران کودکی طلبه مخلص تورات بود. موعظه های این کتاب بر تفکرات دوران جوانی او تاثیر عمیقی گذاشت.همانند فروید او نیز در دوران جوانی آثار تلخ عضویت در گروه اقلیت را تجربه کرد.با اینکه بعد ها پیوند سازمان یافته او با مذهب قطع شد، تاثیر تجربه های مذهبی اولیه در آثار او کاملا مشهود است.
از دیگر عواملی که در زندگی فروم تاثیر داشت یکی دو رویداد تلخ در دوران نوجوانی او بودند.در دوازده سالگی او زن جوانی که دوست نزدیک پدرش بود به فاصله چند روز پس از مرگ پدرش دست به خودکشی زد. فروم که پنهانی به آن زن علاقه شدیدی پیدا کرده بود از این حادثه دچار شوک شدید و روحی شد.مدتها از خاطره آن رنج می کشید. رویداد دوم در چهارده سالگی او روی داد  در این زمان او شاهد جوشش تعصبی هستریک و همگانی در ملت آلمان در جریان جنگ جهانی اول بود.مردم جامعه در زیر شلاق تبلیغات از نفرت آکنده می شدند و به هیجانی که منجر به تفکرات و اعمال دیوانه وار می شد کشیده می شدند.به خاطر همین تجربه های ناخوشایند بود که نیاز به درک علل رفتارهای غیر معقول در او ایجاد شد.تصور او این بود که جامعه بیمار مردم بیمار می پروراند.و همین تصور محور اصلی کارهای او در آینده را تشکیل داد.
در 1922 دکترای خود را از دانشگاه هایدلبرگ دریافت کرد و در 1934 به خاطر فشار نازیها بر یهودیان، فروم به امریکا مهاجرت کرد و در دانشگاههای کلمبیا وییل به تدریس پرداخت و بخش آموزش روانکاوی را در دانشکده پزشکی دانشگاه ملی مکزیکو دایر کرد و سرانجام در 1980 در سویس در گذشت.
 وی از معدود روانشناسانی است که بیشتر کتابهایش به فارسی ترجمه شده است.کتابهای معروف و پرفروش او نظیر گریزاز آزادی،جامعه سالم، انسان برای خویشتن،زبان از یاد رفته، هنر عشق ورزیدن،کالبد شناسی، ویران سازی انسان، در ایران وسایر کشورهای جهان طرفداران زیادی داشته است.

هیچ نظری موجود نیست: