هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۱, شنبه

اسکینر


ب.ف.اسکینر در یکی از شهرکهای پنسیلوانیا دیده به جهان گشود. در سال 1931 دکترای خود را در رشته روانشناسی هاروارد دریافت کرد.وی یکی از پرکاربرد ترین پژوهشگران و روانشناسان امریکایی است که آثار پژوهشی فراوانی در زمینه روانشناسی به ویژه یادگیری انتشار کرده است.مهمترین آنها عبارتند از: والدن دو(1948) علم و رفتار آدمی(1953) رفتار کلامی(1957) تکنولوژی آموزش(1968) فراسوی آزادی وتشخیص(1971).
اسکینر را می توان معروفترین و موثرترین نماینده مکتب رفتارگرایی در نیمه دوم قرن بیستم دانست.آنچه تحت عنوان شرطی شدن فعال در نظریه وی از آن یاد می شود،در حقیقت عینی ترین شکل تاکید روی رفتار مشهود و ملموس را نشان می دهد.اگر چه اسکینر علاقه عمیقی که به ادبیات وزبان دارد آثاری شیرین وجالب نظیر والدن دو دارد. ولی کار مهم او کارهای تجربی وتحلیلی اوست که روی مسایل رفتاری انجام داده است.ابتدا در هاروارد و بعدا در دانشگاه مینه سوتا سیستمی رفتاری را پایه گذاری کرد که تمام نظریات وکاهای بعدی او بر آنها متکی است.دو اصل کلی و مهم سیستم اسکینر عبارتند از: برنامه های تقویت وشکل دادن.
وی که در کتاب والدن دو روش تعلیم و تربیتی ویادگیری جدیدی را پیشنهاد می کند که به نظر او بمراتب از روش آموزش معمولی بهتر است.در این روش معلمان مجبور نیستند وقت خود را صرف کنند تا رسمها و عادتهای فرهنگی و عقلانی را که کودک در محیط خانه یاد گرفته به آداب و رسمهای محیط دبستان تبدیل کنند.در این روش یادگیری کلاس درس وجود ندارد،زیرا هر کس می داند که آمادگی وتوانایهای کودکان مختلف به یک نسبت رشد نمی کند.

هیچ نظری موجود نیست: