هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۹, یکشنبه

تنوع در پخت انواع کباب



جوجه کباب تنوری ( هندی)

جوجه کباب تنوری ( هندی) مواد لازم :

سینه مرغ(پوست كنده بدون استخوان )      500 گرم
آب لیمو      1 قاشق سوپخوری
رب تندوری      3 قاشق سوپخوری
ماست       3 قاشق سوپخوری
سیر خرد شده      1 حبه
روغن مایع ذرت         به میزان لازم
نمك و فلفل       به میزان لازم
پلو دمی (برای سرو)       مقداری
طرز تهیه :
این كباب غذای سنتی ایالت پنجاب در هند است .سینه های مرغ را به قطعات مكعبی 5/2 سانتی متری خرد كنی . در یك كاسه بریزید . آب لیمو , رب تندوری , ماست و سیر, نمك و فلفل را به آن اضافه كرده و هم بزنید سپس روی كاسه را پوشانده و مرغ را به مدت 2 تا 3 ساعت در این سس بخوابانید . گریل را روشن نموده , به ترتیب 1 عدد سینه , 1 عدد پیاز(مطابق شكل )به سیخ بزنید . با برس مقداری روغن روی پیازها بمالید . كبابها را روی سینی فر گذاشته و زیر گریل به مدت 10 الی 12 دقیقه قرار دهید. كبابها را بر گردانده تا طرف دیگر آن نیز بپزد . این كباب را با پلو دمی یا با نان مخصوص هند سرو می كنند . 

فیله ماهی کبابی پر شده با مرکبات

فیله ماهی کبابی پر شده با مرکبات مواد لازم :

لیمو ترش سبز و زرد(از هر كدام)      1عدد
پرتقال      2 عدد
فیله ماهی آزاد       2 عدد
آویشن تازه یا پودر آویشن      1 قاشق سوپخوری
دانه های فلفل درسته      1 قاشق سوپخوری نیمكوب
روغن زیتون       2 قاشق سوپخوری
نمك       به میزان لازم
طرز تهیه :
مركبات را از وسط دو نیم كنید. نیمی را نگه داشته و نیم دیگر را حلقه حلقه می كنیم . هر كدام از فیله های ماهی را برش طولی داده و دو قسمت كنید . سپس حلقه ای از هر یك از مركبات را روی آن بگذارید . آویشن تازه را روی مركبات ریخته , فیله دیگر را روی مواد گذاشته بانخ كتانی آن را می بندیم . آن مركبات با باقیمانده رامی گیریم , با روغن و نمك مخلوط می كنیم . فیله های ماهی را به مدت یك ساعت در این سس میخوابانیم . پس از یك ساعت , فلفل ها رانیمكوب كرده و با فشار دست روی دو طرف فیله ها قرا  داده , سپس با حرارت ملایم در كباب پز بمدت 10 الی 15 دقیقه بپزید . 

ماهی کبابی با کره گوجه فرنگی و ریحان

ماهی کبابی با کره گوجه فرنگی و ریحان مواد لازم برای سس ریحان, گوجه فرنگی
كره نرم شده      50 گرم
ریحان تازه خرد شده       1 قاشق سوپخوری
آب لیمو       2 قاشق چایخوری
رب گوجه فرنگی      2 قاشق سوپخوری
خردل       2/1 قاشق چایخوری
شكر         1 قاشق چایخوری
نمك و فلفل (از هر كدام)      مقداری
مواد لازم :
فیله ماهی سفید       750 گرم
نمك و فلفل (از هر كدام )      4/1 قاشق چایخوری
سس سویا      3/1 پیمانه
روغن زیتون        3/1 پیمانه
طرز تهیه :
گریل را روشن نموده ماهی را پس از پاك كردن و شستن , با دستمال تمیز خشك كنید. نمك و فلفل و سس سویا را مخلوط نموده , روی ماهی بمالید . داخل ظرف كم ارتفاع و نسوزی را با روغن مایع چرب كنیدو ماهیها را در آن چیده مابقی سس را روی آن  بریزید . ماهی را زیر ریل قرار دهید تا پخته شود. سپس در بشقاب مورد نظر قرار داده و روی آن سس ریحان قرار دهید و با سالاد تازه سرو كنید.
طرز تهیه سس ریحان , گوجه فرنگی :
تمام مواد را باهم مخلوط كرده داخل كاغذ مومی قرار داده تا زمان پخت در فریز بماند.

بره درسته ، کباب ها

بره درسته | کباب ها مواد لازم : 

گوشت بره  1 عدد
كره  150 گرم
روغن  150 گرم
ماكارونی  1 بسته
جگر بره  3 عدد
پوست نارنج  1 فنجان
رب گوجه فرنگی  1 قاشق سوپخوری
پیاز داغ عسلی  2.5 قاشق سوپخوری
بادام  1.5 قاشق سوپخوری
پسته  1.5 قاشق سوپخوری
فلفل  قدری
نمك  قدری

طرز تهیه :
جگر بره را ریز خرد کرده و با پیاز سرخ کرده کمی سرخ میکنیم و کمی نمک و فلفل میزنیم ، بعد رب گوجه فرنگی را در نصف لیوان آب حل میکنیم و داخل جگر میریزیم ، بعد از یکی دو جوش از روی آتش بر میداریم و ماکارونی را در آب جوش و کمی نمک چند جوش میدهیم در صافی میریزیم تا آب آن برود ، بعد ماکارونی را با جگر مخلوط میکنیم و خلال بادام و پسته و نارنج را نیز میریزیم و کمی نمک و فلفل میزنیم و تمام مواد را خوب مخلوط میکنیم و بره را بدقت تمیز می کنیم و میشوئیم داخل شکم بره را کمی نمک و فلفل میزنیم و با مواد آماده شده پر می کنیم و زیر شکم بره را میدوزیم ، بعد روغن را در ظرف متناسبی میریزیم و روی آتش میگذاریم تا داغ شود و اطراف بره را در روغن سرخ میکنیم تا طلائی شود سپس 2 تا 3 لیوان آب در آن ریخته و در ظرف را می بندیم تا بره آهسته بجوشد و بپزد بطوریکه زیاد له نشود و بعد از پختن نصف لیوان آب داشته باشد ، در صورتیکه با مقدار آب فوق پخته نشد مقداری آب اضافه میکنیم و در اواخر طبخ کمی نمک به بره میزنیم و بره را درسته در دیس می گذاریم .
ممکن است سس بره را ساده و یا با کمی رب گوجه فرنگی مخلوط کنیم و روی بره بدهیم و اطراف بره را با گوجه فرنگیهای ریز یک اندازه سرخ شده و جهفری تزیین کنیم .
ممکن است به مایه جگر و ماکارونی یک قاشق سوپخوری شکر 2 تا 3 قاشق سوپخوری آبلیمو بریزیم آبلیمو و شکر را با جگر و ماکارونی یکی دو جوش میدهیم .


شش کباب یا کباب سیخی، کباب ها

شش کباب یا کباب سیخی | کباب ها مواد لازم : 

گوشت راسته گوساله  1000 گرم
فلفل سبز دلمه ای  2 عدد
پیاز ریز سفید  250 گرم
گوجه فرنگی  12 عدد
ماست ساده پر چرب  150 گرم
آب لیموترش  2 قاشق سوپخوری
زعفران  1 قاشق مرباخوری
فلفل  1 قاشق مرباخوری
نمك  قدری

طرز تهیه :
زعفران را در کمی آبجوش حل میکنیم داخل ماست میریزیم پیاز رنده شده و فلفل کوبیده و آبلیمو را اضافه میکنیم و بهم میزنیم ، گوشت ها را بشکل مکعبهای کوچک بریده و در مایه ماست 10 تا 12 ساعت میخوابانیم .
پیازها را پوست کنده ، فلفل را هم تکه تکه بریده و گوشت و فلفل و گوجه فرنگی و پیاز را یک در میان به سیخ میکشیم و روی حرارت ملایم گوشتها را کباب کرده کباب ها را در دیس میکشیم و روی آن کمی نمک می پاشیم و کمی کره روی آن ها قرار میدهیم .
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای 6 تا 8 نفر کافیست

کباب تابه ای ، کباب ها

کباب تابه ای | کباب ها مواد لازم : 

گوشت راسته گوساله  1000 گرم
فلفل سبز دلمه ای  4 عدد
آب لیموترش  5 عدد
گوجه فرنگی  4 عدد
كره  150 گرم
روغن زیتون  100 گرم
شیر كم سدیم  1 قاشق مرباخوری
گوجه برقانی  قدری

طرز تهیه :
یکی دو عدد از پیاز ها را رنده میکنیم و از صافی رد میکنیم بعد آب آنرا میگیریم و آب پیاز را با روغن زیتون و فلفل کوبیده مخلوط مینمائیم ، گوشت ها را نازک و کوچک می بریم در مایه آب پیاز می خوابانیم فلفل و بقیه پیاز را ظریف خلال میکنیم با کره کمی سرخ مینمائیم بعد گوجه فرنگی را خرد میکنیم و داخل آن میریزیم میگذاریم آهسته بجوشد تا پیاز و فلفل نرم شود و سس آن غلیظ گردد باندازه کافی به آن نمک میزنیم گوشت ها را به سیخ کوچک فلزی یا چوبی میکشیم تا به چدنی را میگذاریم داغ شود و کمی روغن زیتون در آن میریزیم و دو طرف گوشت ها را در تابه کباب مینمائیم مایه پیاز و فلفل را ته دیس مناسبی میریزیم و سیخ ها را روی آن قرار میدهیم و اطراف آنرا با ریحان تزئین مینمائیم .
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای 6 نفر کافیست


بریانی ،کباب ها

بریانی | کباب ها مواد لازم : 

گوشت راسته گوساله  1000 گرم
ادویه  1 قاشق سوپخوری
نان سفید  12 تکه
پیاز  4 عدد
آب  4 فنجان
فلفل  قدری
نمك  قدری

طرز تهیه :
گوشت سردست یا گردن که باید کمی چرب باشد و بدون استخوان باشد را تکه تکه میکنیم با 3 تا 4 لیوان آب و 2 تا 3 عدد پیاز خرد کرده در حرارت ملایم میگذاریم کاملا بپزد و آب آن به خورد گوشت برود در اواخر طبخ کمی نمک و فلفل و یک قاشق ادویه را با آن مخلوط می نمائیم و گوشت را از روی آتش برداشته خوب ساطوری میکنیم تا به را میگذاریم داغ شود ، گوشت را در تابه میریزیم روی آتش میگذاریم تا گوشت به روغن بیافتد نانهای بریده شده به اندازه کف دست را در فر یا در تابه دیگر کمی برشته میکنیم روی هر قطعه نانرا مقداری گوشت میگذاریم و یک قطعه دیگر نان روی آن قرار میدهیم البته در اصفهان رسم است که کفگیر مخصوص را داغ می کنند و گوشت را برای هر نفر روی آن برشته می نمایند ولی طریق فوق ساده تر و راحت تر است .


چلوكباب ترخونی، کباب ها

چلوكباب ترخونی | کباب ها

اگر از شما بخواهند چند نمونه از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی را نام ببرید، حتما در فهرست شما چلوكباب نیز وجود خواهد داشت.
فرقی نمی‌كند این كباب، كوبیده، برگ یا حتی كباب تابه ای باشد، اگرچه طعم هر كدام با دیگری متفاوت است، ولی به هر حال همه آنها كباب است.
ما نیز این هفته می‌خواهیم یكی از انواع كباب‌های دیگر را به شما آموزش دهیم كه طعم‌دهنده اصلی آن به جای زعفران، سبزی ترخون است.
ترخون به‌خاطر طعم تند و تیزی كه دارد، به كباب شما عطر و مزه خاصی می‌بخشد. پس برای ناهار پایان هفته، خودتان را آماده پخت چلوكباب ترخونی كنید.
مواد لازم برای 4 نفر:
- گوشت چرخ كرده  300 گرم
- تخم مرغ  2 عدد
- پیاز    یك عدد متوسط
- زردچوبه   یك قاشق چای‌خوری
- ترخون تازه   300 گرم
- ماست    یك قاشق سوپ‌خوری
- نمك و فلفل   به مقدار كافی
- روغن مخصوص سرخ كردنی     به مقدار لازم
طرز تهیه:
1 - ابتدا ترخون را پاك كرده و برگ‌ها را از ساقه‌ها جدا كنید. سپس برگ‌ها را بشویید و داخل سبدی بریزید تا آب اضافی‌شان خارج شود. سپس آنها را خرد كنید و كنار بگذارید.
2 - پیاز را پوست كنده و با رنده ریز رنده كنید.
3 – گوشت چرخ‌كرده را در یك كاسه متوسط بریزید. سپس پیاز رنده‌شده را همراه نمك و فلفل و زردچوبه به آن اضافه كنید (از هركدام یك قاشق چای‌خوری سر خالی كافی است).
4- حالا گوشت را با قاشق مخلوط كنید، سپس تخم‌مرغ‌ها را شكسته و به این مخلوط گوشتی اضافه كنید.
در این مرحله بهتر است از دست‌تان استفاده كنید؛ پس ابتدا دست خود را خوب شسته و سپس شروع به ورزدادن گوشت با دست كنید. در این حین، ماست و ترخون خرد شده را نیز اضافه كرده و به ورزدادن ادامه دهید.
5 – بعد از اینكه مواد و گوشت خوب باهم مخلوط شدند، تابه بزرگی آماده كرده و مقداری روغن داخل آن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا خوب داغ شود.
6- سپس هربار مقداری از گوشت را برداشته و در كف دست به شكل دایره درآورید و در روغن قرار دهید.
7- بعد از اینكه تمام سطح تابه با كباب‌ها پر شد و یك طرف آنها سرخ شد، آنها را برگردانده و طرف دیگر را سرخ كنید.
مدت زمان لازم برای پخت این كباب، 30 تا 45 دقیقه است. این كباب را با كته یا برنج زعفرانی نوش‌جان كنید.
نكته ها:
1- توجه داشته باشید بعد از اضافه‌كردن تخم‌مرغ‌ها، مایه گوشتی نباید خیلی شل باشد. درصورتی كه شل بود، می‌توانید مقداری گوشت به آن اضافه كنید یا اینكه اگر تخم‌مرغ‌های انتخابی خیلی بزرگ بودند، به جای 2 عدد تخم‌مرغ از یك عدد تخم‌مرغ استفاده كنید.
2- اضافه‌كردن ماست برای تردشدن كباب است.
3- برای آنكه نه‌تنها كباب شما، بلكه برنج نیز دارای طعم و عطر متفاوتی باشد، می‌توانید هنگام دم‌كردن برنج، كمی پودر زیره لابه‌لای آن بپاشید و با این كباب ترخونی، میل كنید.


کباب یونانی ،کباب ها

کباب یونانی | کباب ها مواد لازم : 

گوشت راسته گوساله  1000 گرم
فلفل سبز دلمه ای  3 عدد
پیاز  3 عدد
كره  100 گرم
فلفل  قدری
نمك  قدری

طرز تهیه :
گوشت فیله پاک کرده را از طول به طول انگشت ، به یک اندازه میبریم و بعد آنرا از قطر به دو تا سه قسمت تقسیم می نمائیم ( بسته بقطر فیله است ) بطور کلی این کباب باید تقریبا بقطر 2 انگشت باشد یکی از پیازها را رنده کرده آب آنرا با 2 قاشق روغن زیتون و کمی فلفل مخلوط می نمائیم و گوشت را چند ساعت در این سس میخوابانیم ( در صورت نداشتن فرصت کافیست گوشت را با این سس مخلوط کنیم بعد گوشت را به ترتیب ایکه یک تکه گوشت یک تکه فلفل و یک تا دو پر پیاز بسیخ میکشیم و روی حرارت ملایم کباب میکنیم و گاهی روی کباب کمی کره آب کرده م مالیم و در اواخر طبخ کمی نمک به دو طرف سیخها میپاشیم بهتر است کباب را بسیخ هائیکه دسته های قشنگی دارد بکشیم و بعد از آماده شدن با همان سیخ در دیس قرار دهیم و کمی کره روی کبابها بگذاریم .
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای 6 نفر کافیست


کباب چوبی ، کباب ها

کباب چوبی | کباب ها

مواد لازم برای 6-5 نفر :
1کیلوگرم      گوشت مغز ران گوسفند
2عدد متوسط      فلفل دلمه‌ای سبز مکعبی خردشده
2عدد متوسط      پیاز مکعبی خردشده
1قاشق غذاخوری      رب گوجه‌فرنگی
یک دوم قاشق چای‌خوری      زعفران
100 گرم      کره‌ی پاستوریزه
به‌مقدارلازم      نمک و فلفل
2قاشق غذاخوری      آب لیمو
روش تهیه:
گوشت را تمیز کنید و به صورت مکعبی برش دهید. سپس آن را در چوب مخصوص (سیخ کباب چوبی) به سیخ بکشید و در لابه لای هر تکه گوشت 2تکه پیاز و 2 تکه فلفل قرار دهید. کره را در ظرفی آب کرده و سیخ‌ها را در آن قرار دهید.آنگاه ظرفرا روی حرارت قرار دهید.
گاهی ظرف را تکان دهید تا گوشت‌ها کمی تفت داده شود. سپس رب گوجه‌فرنگی  را با مقداری کره تفت داده و 3-2 لیوان آب اضافه کنید و پس از جوش آمدن، داخل گوشت بریزید. پس از آن با حرارت ملایم بگذارید تا بپزد. در پایان زعفران ، آب لیمو ، نمک و فلفل را اضافه کرده و اجازه دهید تا آب آن کمی کشیده شود. آن گاه سیخ‌ها را در دیس چیده و سس باقی مانده را روی آن بریزید و همراه با چلو سرو کنید.
انرژی کل غذا 2860 کیلو کالری است.

هیچ نظری موجود نیست: