هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۹, یکشنبه

تنوع در پخت انواع کباب



جوجه کباب ، کباب ها

جوجه کباب | کباب ها

مواد لازم:
جوجه درشت یا مرغ کوچک 2عدد
آبلیمو یک فنجان
روغن زیتون یا روغن مایع یک فنجان
فلفل دلمه ای ریز شده یک فنجان
زعفران سائیده  یک قاشق چایخوری
پیاز ریز شده یک فنجان
نمک و فلفل به قدر دلخواه
طرزتهیه:
ابتدا جوجه و یا مرغ را پاک کرده و پوست آنها را بر دارید و به قطعات کوچک تقسیم کنید.سپس در کاسه تقریباً بزرگی  آبلیمو، روغن زیتون  یا روغن مایع ، زعفران  سائیده آب کرده ،  نمک  و فلفل ، فلفل دلمه ای خرد شده و پیاز خرد شده را را مخلوط کنید و قطعات مرغ را در این سس قرار دهید و مخلوط کنید. بگذارید چند ساعتی در حالی که روی ظرف کیسه محافظ کشیده اید، در یخچال بماند. بعد آن را به سیخ کشیده و روی آتش ملایم کباب کنید. در صورت تمایل سیخ های کباب را در فر اجاق قرار دهید و در حرارت 350 درجه مدت 25-20 دقیقه کباب کنید.

کباب کوبیده roast meat ،کباب ها

کباب کوبیده roast meat | کباب ها

مواد لازم:
گوشت سر دست و گردن یک کیلو
پیاز رنده شده 5- 4 عدد متوسط
جوش شیرین یک قاشق چایخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
طرز تهیه:
گوشت سر دست و گردن را دو بار چرخ کنید. پیاز را در صافی بریزید و بدون اینکه با دست آن را فشار دهید، آب اضافی آن را بگیرید و کنار بگذارید و این پیازها را با نمک ، فلفل و جوش شیرین به گوشت اضافه کرده و آن را به خوبی مخلوط کنید و مالش دهید. این گوشت را یک ساعت نگهدارید و دوباره آن را کمی چنگ بزنید. بعد دستتان را به آب پیاز آغشته کرده و از گوشت به اندازه یک عدد پرتقال متوسط برداشته، روی سیخ کباب قرار داده و خوب آن را روی سیخ پهن کنید و دو طرف آن را خوب بچسبانید. پس از آماده شدن سیخ ها، آتش فراوانی درست کرده و سیخ ها را روی آتش قرار دهید. بلافاصله سیخ ها را پشت و رو کنید تا کباب ها خودشان را بگیرند و گوشت ها از سیخ نریزند. کباب ها نباید زیاد برشته و خشک شوند. پس از اینکه کباب خودش را گرفت، احتیاج به باد زدن آتش نمی باشد و باید کمی شعله ملایم باشد تا مغز کباب ها بپزند. پس از آماده شدن کباب ها آنها را در دیس کشیده و روی آنها سماق بپاشید و یک لایه نان لواش یا سنگک روی آن قرار داده، سر میز ببرید. در صورت تمایل می توانید چند سیخ گوجه فرنگی هم کباب کرده با این کباب ها سرو کنید. معمولا همراه با این کباب ، مصرف سبزی خوردن به خصوص ریحان و پیاز حلقه شده بسیار مطبوع و مناسب است.

جوجه گریل شده، کباب ها

جوجه گریل شده | کباب ها

مواد لازم:
جوجه ی مرغ 2 عدد
کره 4 قاشق سوپ خوری
روغن زیتون 2 قاشق سوپ خوری
آویشن  یک دوم قاشق چای خوری
فلفل قرمز یک چهارم قاشق چای خوری
آبلیمو  2 قاشق سوپ خوری
رنده پوست لیمو یک قاشق سوپ خوری
عسل 2 قاشق سوپ خوری
فلفل سیاه و نمک  مقداری
 گوجه  (برای سرو)  مقداری
شوید تازه (برای تزئین) مقداری
سیر له شده 2 حبه
طرز تهیه:
ابتدا جوجه ها را خرد کرده،سپس سیر ،آویشن، نمک ، فلفل قرمز، عسل ،آبلیمو و رنده ی پوست لیمو  را با کره و روغن زیتون خوب مخلوط کنید. بعد از آن، تمام سطح جوجه ها را به این مخلوط آغشته نمایید.ظرف حاوی جوجه ها را به مدت 2 دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید.سپس جوجه ها را برگردانده و به مدت 8 دقیقه ی دیگر زیر گریل قرار دهید تا هر دو طرف جوجه ها طلایی رنگ شود.

کباب برگ ، کباب ها

کباب برگ | کباب ها

مواد لازم:
گوشت راسته پاک کرده دو کیلو
آب پیاز رنده شده  یک فنجان
فلفل و نمک  به مقدار لازم
طرز تهیه:
برای تهیه کباب برگ بهتر است از گوشت  راسته گوساله یا گوسفند استفاده کنیم . گوشت راسته را به اندازه دلخواه و به قطعات یک اندازه می بریم و به قطر نیم سانتیمتر ورقه ورقه کرده، به آنها آب پیاز و کمی فلفل زده و در صورت تمایل می توانیم، کمی روغن زیتون هم به گوشت اضافه کنیم. چند ساعتی صبر می کنیم تا گوشت بماند و ترد شود. بعد گوشت را به سیخ کشیده و با پشت کارد کمی روی گوشت می کوبیم. آن را روی حرارت زغال یا کباب پز اجاق قرار داده و به آن کمی نمک می پاشیم . کباب را پشت و رو می کنیم تا آن طرف کباب هم برشته شود، ولی نباید زیاد خشک شود. پس از آماده شدن کباب آن را در دیس می کشیم و اطراف دیس را با لیموترش، خیارشور و چند حلقه پیاز تزیین می کنیم.

كال كباب ، کباب ها

كال كباب | کباب ها

كال كباب یك غذای اشتها آور شمالی است كه از بادنجان، آب انار ترش، سبزى، سیر و مغز گردو درست می‌شود
كال كباب را با كته و ماهى شور  سرو می‌كنند. بعضی‌ها هم از ان به جای ترشى در كنار سایر عذاها استفاده می‌كنند. اگر بخواهید این غذا را برای دو نفر درست كنید؛ باید به شرح زیر عمل كنید:
مواد لازم:
- بادنجان درشت 4 عدد
- آب انار ترش با آب غوره یا دانه انار: نیم فنجان
- سبزى، نعناع و خلواش (خنش) و شوشاق ریز شده تازه یا خشك: 1 قاشق غذاخورى
[سبزی‌های معطر مثل خلواش، شوشاق كه خاص شمال ایران است؛ همه جا نیست و بنابراین می‌توانید به جای آن‌ها از نعناع استفاده كنید]
- سیر، نیم بته
- نمك و فلفل به اندازه كافى
- مغز گردوى سائیده شده  75 گرم
طرز تهیه:
بادنجان‌ها را از وسط چاك دهید و روى آتش زغال یا در فر (350 درجه) كباب كنید. برای اینكه بادنجان‌ها نسوزد و در عین حال خوب بپزد آن‌ها را بچرخانید.  بعد باید پوست بادنجان‌ها را بگیرید. برای این‌كار اگر آن‌ها را در آب سرد قرار دهید پوستشان را می‌توانید به راحتی جدا كنید. اگر بادنجان‌ها تخم دارند آن‌ها را جدا كنید. سپس گوشت بادنجان‌ها را با گوشت‌كوب له كنید. حالا نوبت سیرهاست. سیرها را هم بكوبید. بروید سراغ سبزى‌هایی كه شسته‌اید و  آبش رفته است. سبزی‌ها را هم كاملا خرد كنید و بعد بادنجان‌ها، سیر، سبزى، نمك، فلفل و مغزگردو  را با هم مخلوط كنید.

كباب تابه‌ای | کباب ها

كباب تابه‌ای | کباب ها

كباب تابه‌ای اگرچه به لحاظ پخت، غذای پردردسری نیست و پختن آن به طور معمول روی اجاق گاز نیز به زمان خیلی زیادی نیاز ندارد ولی هر چقدر هم كه سریع آماده شود، هرگز به سرعت مایكروفر نخواهد بود
البته با اینكه این نوع كباب هم به لحاظ ظاهری و هم به لحاظ طعم و مزه با كباب تابه‌ای‌های رایج متفاوت است ولی زمان لازم برای پخت آن با كباب‌های معمولی چندان تفاوتی ندارد. برای این منظور حدود 10 دقیقه زمان پخت در مایكروفر كافی است كه علاوه بر زمان موردنیاز برای مرحله آماده‌سازی مواد این غذا، به طور جمع 25 دقیقه خواهد شد.
مواد لازم:
ـ 500 گرم گوشت چرخ‌كرده
ـ یك عدد پیاز كوچك
ـ یك حبه سیر
ـ 2 قاشق سوپ‌خوری رب گوجه‌فرنگی
ـ یك پیمانه خمیر نان فانتزی خشك‌شده
ـ یك عدد تخم‌مرغ
ـ یك قاشق چای‌خوری پودر آویشن خشك
ـ 2 قاشق چای‌خوری جعفری خردشده
ـ یك عدد گوجه‌فرنگی متوسط
ـ نمك و فلفل، به میزان لازم
ـ یك دسته كوچك پیازچه
ـ 3 قاشق سوپ‌خوری روغن مایع گیاهی
طرز تهیه:
1 ـ ابتدا كاسه بلوری بزرگی آماده كنید و گوشت چرخ كرده را در آن بریزید و پیاز را پس از پوست كندن در آن رنده كنید.
سیر را نیز پوست كنده و ریز خرد كنید. گوجه‌فرنگی را هم با پوست به قطعات خیلی كوچك تقسیم كنید.
2 ـ همه سبزیجات خردشده را همراه بقیه مواد ذكرشده در فهرست مواد لازم، به طور همزمان به گوشت اضافه كنید و مخلوط گوشتی را خوب ورز دهید تا مواد با هم مخلوط شوند.
3 ـ مقداری از مخلوط را با یك دست برداشته و در كف دست دیگر به شكل گلوله درآورید سپس با فشار، آن را به دایره‌ای كوچك تبدیل كنید. با این مقدار مواد لازم، شما می‌توانید 7 عدد از این كباب‌های دایره‌ای شكل درست كنید.
4 ـ ظرفی مخصوص مایكروفر را كه برای این تعداد كباب مناسب باشد، آماده كرده و با روغن چرب كنید، سپس كباب‌ها را كف ظرف بچینید و ظرف را بدون در، داخل مایكروفر قرار دهید و با حداكثر قدرت، آن را روی 10 دقیقه زمان تنظیم كنید.
در پایان در صورت تمایل روی كباب‌ها مقداری سس گوجه‌فرنگی و جعفری خردشده بریزید و همراه پیازچه سرو كنید.
نكته: اگر كباب‌ها در این مدت زمان مغز‌پخت نشدند، مدت زمان پخت را كمی افزایش دهید.

هیچ نظری موجود نیست: