هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۱, شنبه

ریچارد فاینمن

دکتر ریچارد فاینمن در 11 می سال 1918 در منهتن نیویورک چشم به جهان گشود. فاینمن در طول دوران تحصیلش بر روی ریاضیات و علوم بسیار مطالعه می کرد زیرا پدرش می خواست که او یک معلم فیزیک شود.
وی همچنین به خاطر آزمایش بر روی الکتریسیته یک آزمایشگاه در خانه اش برپا کرد. فاینمن از نمادهای ریاضی خودش برای حل توابع F(x,sin,cos,tan) استفاده می کرد. فاینمن در دبیرستان « فار راک اوی» به تحصیل پرداخت و در سال آخر دبیرستان برنده جایزه ریاضی دانشگاه نیویورک شد.پس از اتمام دبیرستان او تمایل به ادامه تحصیل داشت اما به جز انستیتو تکنولوژی ماساچوست (MIT) بقیه دانشگاه ها به خاطر نمراتش و یهودی بودنش از پذیرفتن وی سر باز زدند.
فاینمن در سال 1935 وارد MIT شد و در سال 1939 فارغ التحصیل لیسانس فیزیک گردید.در سال 1942 وی پس از کار کردن بر روی ساخت بمب اتمی(1942-1941)دکترای خود را از دانشگاه پرینستون در یافت کرد.او پس از دریافت مدرک دکترایش به لوس آلاموس رفت تا کار بر روی بمب اتم را ادامه دهد.سپس فاینمن به ریاست بخش تئوری منسوب شد.در سال 1945 فاینمن به عنوان استاد فیزیک تئوری در دانشگاه کرنل به فعالیت پرداخت.در بین سالهای 1952 تا 1959به عنوان استاد مهمان درس فیزیک تئوری در انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا (Caltech) بنام ریچارد چیس تولمن مشغول به کار شد. بعد از آن سال تا زمان مرگش به سمت استاد فیزیک تئوری در آن دانشگاه مشغول کار بود.
جایزه آلبرت انیشتین از دانشگاه پرینستون به سال1954 ،جایزه آلبرت انیشتین از کالج پزشکی و جایزه لورنس در سال 1963 جوایزی بود که ریچارد فاینمن موفق به اخذ آنها گردید. وی در سال 1965 به خاطر توسعه دادن الکترودینامیک کوانتوم که تئوری اثر متقابل ذرات و اتمها را در میدانهای تششعی بیان می کند به شهرت رسید.وی در قسمتی از کارهایش آنچه را که امروزه بنام" دیاگرام فاینمن " نامیده می شود، ترسیم نمود.
این دیاگرام نمودار مکان-زمان اثر متقابل ذرات را نشان می دهد.به خاطر این کار وی جایزه نوبل همان سال را اخذ کرد.
بعدها در زندگیش هنگامی که به گروه تحقیق حادثه انفجار شاتل چنجر پیوست و دو کتاب خاطراتش که پرفروشترین کتابها شدند منتشر کرد ، به چهره ی برجسته ای تبدیل شد.
پرفسور فاینمن عضو انجمن فیزیک آمریکا ،انجمن آمریکایی علوم پیشرفته و آکادمی ملی علوم بود.او همچنین در سال 1965 به عنوان عضو خارجی انجمن سلطنتی انگلستان انتخاب شد.
در سال 1954 ایشان مقاله ای درباره قابلیت های فناوری نانو در آینده منتشر ساخت.فاینمن در آن سال در یک مهمانی شام که توسط انجمن فیزیک آمریکا برگزار شده بود، سخنرانی کرد و ایده فناوری نانو را برای عموم مردم آشکار ساخت. عنوان سخنرانی وی این بود « فضای زیادی در سطوح پایین وجود دارد». با توجه به موقعیت هایی که توسط بسیاری تا آن زمان کسب شده بود ،ریچارد فاینمن را به عنوان پایه گذار این علم می شناسند.
سخنرانی او شامل این مطلب بود که می توان تمام تاریخ بریتانیا را بر روی یک سنجاق نگارش کرد .یعنی ابعاد آن را به اندازه 25000/1 ابعاد واقعیش کوچک کرد. او همچنین از دوتایی کردن اتمها برای کاهش ابعاد کامپیوتر ها سخن گفت (در آن زمان ابعاد کامپیوترها بسیار بزرگتر از ابعاد کنونی بودند اما او احتمال می داد که ابعاد آنها را بتوان حتی از ابعاد کامپیوترهای کنونی نیز کوچکتر کرد) او همچنین در آن سخنرانی توسعه بیشتر فناوری نانو را پیش بینی نمود. وی در پایان سخنرانی اش 1000دلار برای اختراع اولین الکتروموتوری که ابعادش حداکثر 64/1 اینچ مکعب باشد پیشنهاد کرد.جایزه ای که برای اولین کسی که بتواند ابعاد یک صفحه کتاب را به اندازه ابعاد اصلیش کوچک کند تعیین کرد.ابعاد این صفحه کتاب می بایست به اندازه ای باشد که بتوان آن را به کمک یک میکروسکوپ الکترونی خواند.این ایده ها در سال 1960 و 1985 تحقق یافتند و جایزه های آنها نیز پرداخت شد.
ریچارد فاینمن با گوند هوارد ازدواج کرد که ثمره این ازدواج یک پسر بنام کارل ریچارد (متولد 29 آوریل 1961) و یک دختر بنام میشل کاترین (متولد 13آگوست 1968) بود. سرانجام فاینمن در سال 1988 به خاطر سرطان شکم در بیمارستان لوس آنجلس درگذشت.یاد فاینمن همواره به خاطر گشودن دریچه ای نو در قلمرو علم فیزیک به سوی ما ،در ذهن ها باقی می ماند.

هیچ نظری موجود نیست: