هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ خرداد ۹, یکشنبه

برخورد بامسببین برنج های آلوده هندی و پاکستانی در لیست مبارزه با دانه درشتهای اقتصادی بایگانی شد

مردم آواره کلاف سردرگم برنج‌های آلوده!
در حالی که پیشتر انوشیروان محسنی از مردم خواست که این برنج‌ها را نخرند و مصرف نکنند! اکنون نیز یک عضو دیگر این کمیسیون، راهکارهای جدیدتری ارایه کرده است. شاید پلمپ انبارهای برنج کار سختی باشد؛ بنابراین، باید تدبیری اندیشیده شود که برنج‌های دیگری وارد کشور شده یا با انواع برنج‌های سالم مخلوط شوند. به هر روی، به نظر می‌رسد، هم‌اکنون بهترین روش این باشد که مصرف‌کنندگان تا اندازه‌ای مصرف این‌گونه برنج‌ها را در برنامه روزانه خود کاهش دهند. در حالی که انتظار می‌رفت اعضای کمیسیون بهداشت مجلس ـ که دغدغه سلامت مردم را دارند ـ با توجه به پافشاری خود بر آلوده بودن برخی برنج‌های وارداتی، نسبت به برخورد با فروشندگان و واردکنندگان این برنج‌های آلوده و مسئولان و دستگاه‌های کم‌کار اقدام کنند، اعضای این کمیسیون نه تنها چنین کاری نکردند، بلکه با ارایه راهکارهای جالبی، سعی در پاک کردن صورت مسأله دارند!

به گزارش خبرنگار «تابناک» اجتماعی، در حالی که پیشتر انوشیروان محسنی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، به رغم تأیید و تکذیب وزارت بهداشت، مبنی بر آلودگی برنج‌های وارداتی با اعلام نام هشت نوع برنج در حال عرضه به مردم، بر آلوده بودن آنها پافشاری کرده و با ارایه راهکاری از مردم خواست که این برنج‌ها را نخرند و مصرف نکنند! اکنون نیز یک عضو دیگر این کمیسیون، راهکارهای جدیدتری ارایه کرده است.

سیداکبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرده است: توصیه بهداشتی خاصی برای مصرف‌کنندگان نداریم و شاید پلمپ انبارهای برنج کار سختی باشد؛ بنابراین، باید تدبیری اندیشیده شود که برنج‌های دیگری وارد کشور و یا با انواع برنج‌های سالم مخلوط شوند.

به هر روی، به نظر می‌رسد، هم‌اکنون بهترین روش این باشد که مصرف‌کنندگان تا اندازه‌ای مصرف این‌گونه برنج‌ها را در برنامه روزانه خود کاهش دهند؛ چرا که هر نفر روزانه باید صد گرم برنج مصرف کند، حال آن که هم‌اکنون این میزان به 150 گرم در روز رسیده است.

چنین اظهارنظرهایی از سوی اعضای کمیسیون بهداشت مجلس که به عنوان نمایندگان مردم در خانه ملت مسئول حفظ جان و سلامتی آنها هستند، نشان از به کار نگرفتن راهکاری مناسب برای حل مشکل بوده و تنها به دنبال پاک کردن صورت مسأله هستند، چراکه منع مردم از مصرف‌ این برنج‌ها به جای برخورد با عده‌ای سودجو و پول‌پرست، برای مردم توجیه‌پذیر نیست.

از سوی دیگر، این جنجال‌ها بر سر برنج‌های وارداتی، در حالی است که هنوز اصل قضیه ـ که همان آلوده بودن برنج است ـ قطعی نشده و اختلاف بر سر آن بسیار است، چراکه به رغم پافشاری اعضای کمیسیون بهداشت درباره برنج‌های وارداتی، وزارت بهداشت و مؤسسه استاندارد، بر سالم بودن این برنج‌ها اعتقاد دارند و حتی شب گذشته برزگری، رئیس مؤسسه استاندارد، در برنامه «نگاه یک» با رد همه اظهارات نمایندگان مجلس اعلام کرد این برنج‌ها همگی سالم هستند!

البته این در حالی است که نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون بهداشت مدعی آلودگی این برنج به سموم و فلزات خطرناک بنا بر استاندارد مورد قبول خود هستند، حال آن که وزارت بهداشت و مؤسسه استاندارد و وزارت بازرگانی استاندارد، مشخصات خاص دیگری برای خود دارند. در این باره باید افزود که نبود مشخصات و استاندارد خاص برای محصولات و آنچه چنین با جان و سلامت مردم بازی می‌کند، خود یکی دیگر از نکات چشمگیر این کلاف سردرگم است.

با این اوصاف، این پرسش مطرح است که تکلیف مردم چیست؟ مردمی که درگیر ده‌ها مشکل و گرفتاری بزرگ و کوچک هستند، این بار نیز با لطف نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی، ذهنشان مشوش شده و بر نگرانی‌های آنان افزوده می‌شود.

اما نکته دیگری که اهمیت دارد، این است که برنج‌های پاکستانی و هندی موجود در بازار هست و مردم می‌بینند و خلاصه آین که در روزهای آینده، همان برنج‌های آلوده اعلام‌شده با نام و بسته‌بندی متفاوت به مردم فروخته می‌شود و آب هم از آب تکان نمی‌خورد و مردم از همه جا بی‌خبر نیز این برنج‌های بنجل و بی‌ارزش هندی و پاکستانی را با بهایی ارزان خریداری کرده و مصرف می‌کنند.

حال مشخص نیست که آیا مجلس می‌خواهد تصمیمی قاطع گرفته و یک بار برای همیشه مشکل استاندارد و آلودگی و... را برطرف کند تا دست کم یکی از مشکلات تکراری مردم کم شود و یا ...؟!
.
مطالب مرتبط

هیچ نظری موجود نیست: