هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۹, یکشنبه

تنوع در کباب

کباب کوبیده با پنیر چدار ونینا

کباب کوبیده با پنیر چدار ونینا | مواد لازم :
گوشت چرخ كرده كم چرب      1 كیلو
پیاز      2 عدد
پنیر نینا        100 گرم
پنیر چدار        50 گرم
نمک و فلفل      به میزان لازم
طرز تهیه :
پنیر چدار و نینا را رنده كرده , پیاز را نیز پس از شستن و پوست گرفتن رنده می كنیم , سپس به همراه پنیر چدار و نینا و كمی نمك و فلفل به گوشت چرخ كرده اضافه كرده و كاملاً ورز داده تا گوشت حالت چسبندگی پیدا كند . مایه كباب را بطور یكنواخت به سیخ كشیده و بمدت 2 ساعت در یخچال قرار می دهیم , سپس روی آتش تند قرار داده, وقتی گوشت كمی خودش را گرفت آتش را ملایم كرده تا مغز گوشت بپزد . لازم به ذكر است اگر گوشت كاملاً ورز داده شودو به هیچ وجه از سیخ نمی ریزد .
  • برچسب ها: کباب کوبیده با پنیر چدار ونینا،  
  • کباب قفقازی

    کباب قفقازی | مواد لازم :
    راسته یا فیله پاك كرده گوساله    250 گرم
    سینه مرغ بدون استخوان      250 گرم
    ماست یا خامه     3 قاشق سوپخوری
    روغن زیتون        2 قاشق سوپخوری
    نمك و فلفل     به میزان لازم
    فلفل دلمه ای زرد یا قرمز      2 عدد
    پیاز ریز(مخصوص ترشی)     تعدادی
    طرز تهیه :
    راسته و سینه را به قطعات مكعبی به طول 4 سانتی متر و عرض 2 سانتی متر برش دهید . در یك كاسه ماست , روغن زیتون و فلفل را با هم مخلوط كنید . تكه های مرغ و راسته را به مدت 3 الی 4 ساعت در این سس بخوابانید . بعد از مدت زمان گفته شده , داخل هر سیخ به ترتیب یك تكه راسته , یك تكه سینه, فلفل دلمه ای و پیاز زده تا سیخ ها پر شوند . آنگاه سیخ ها را روی كباب پز گذاشته حدود 7 الی 8 دقیقه حرارت برای پختن كبابها كافی است (سبزیجات باید كمی نرم شوند) در حین پخت به كبابها نمك بزنید . 
    • برچسب ها: کباب قفقازی،  
    • کباب چوبی با سس مخصوص

      کباب چوبی با سس مخصوص | مواد لازم :
      سینه مرغ (پوست كنده بدون استخوان)     4عدد
      ورقه های لیمو(برای تزئین )        چند عد
      برگهای كاهوپیچ (برای سرو)        به مقدار لازم
      پیازچه (برای سرو)       به مقدار لازم

      مواد لازم :
      سس مخصوص  كره بادام زمینی       115گرم
      پیازچه خرد شده       2عدد
      سیر       2حبه
      روغن زیتون      4 قاشق سوپخوری
      سس سویا     1 قاشق سوپخوری
      آبلیمو     1 قاشق سوپخوری
      پودر چیلی      4/1 پیمانه

      طرز تهیه :
      همه مواد سس مورد نظر را در مخلوط كن ریخته مخلوط نمائید تا سس یكدستی به دست آید . سپس باقاشق در یك ظرف بزرگ بریزید . سینه های مرغ را به قطعات مكعبی 5/2 سانتیمتری ببرید و به سس مخصوص اضافه كنید و هم بزنید تا سینه های مرغ به سس كاملاً آغشته شود . مرغ را باید حداقل 4 ساعت و حداكثر یك شب در سس بخوابانید. گریل را از قبل روشن كرده , تكه های مرغ را داخل سیخ زده به مدت 10 دقیق در زیر گریل یا روی كباب پز قرار دهید تا بپزد . در مدت زمان پخت با یك قلم مو از باقیمانده سس روی مرغ ها بمالید . سیخ ها را روی یك لایه از كاهو پیچ به همراه پیازچه قرار دهید و با حلقه های لیمو تزئین كنید .

      کباب چوبی مدیترانه ای

      کباب چوبی مدیترانه ای | مواد لازم :
      ریحان تازه خرد شده      2 قاشق سوپخوری
      آب لیموی تازه       4 قاشق سوپخوری
      سیر خرد شده       1 حبه
      نمك و فلفل سیاه      به میزان لازم
      كدوی كوچك     2 عدد
      بادمجان قلمی بلند     1 عدد
      سینه مرغ پوست كنده بدون استخوان 1عدد
      پیاز كوچك (مخوصوص ترشی )     8 عدد
      فلفل دلمه ای زرد یا قرمز     1 عدد
      طرز تهیه :
      در یك كاسه كوچك روغن زیتون , آب لیموی تاره , سیر و ریحان را مخلوط كنید. نمك و فلفل را به آن اضافه كنید . كذدو و بادمجان را به صورت طولی به قطر 5 میلیمتر ورقه ورقه كنید سینه های مرغ را به قطعات مكعبی 5 سانتی متر خرد كنید . نصف سینه های مرغ را داخل ورقه های بادمجان و نصف دیگر را داخل ورقه های كدو بپیچید . (مانندشكل ) داخل سیخ های كباب به ترتیب یك تكه مرغ , پیاز , فلفل دلمه ای قرار دهید . سیخ ها را داخل یك بشقاب گذاشته , سس فوق الذكر را به وسیله قلم مو روی تمام كبابها بمالید تا مزه دار شوند. بگذارید نیم ساعت بماند. در آخر , هر چه سس در بشقاب سس بود, در مدت زمان پخت با قلم مو روی كبابها بملاید . كبابها را زیر گریل یا روی كباب پز قرار داده تا كاملاً نرم شوند . سیخ ها را بر گردانده تا طرف دیگر نیز بپزد . این كباب را گرم سرو كنید .

      کباب چوبی

      کباب چوبی | مواد لازم :
      گوشت فیله گوساله       1 كیلو
      پیاز درشت      5 عدد
      روغن زیتون      3/1 پیمانه
      فلفل دلمه ای       2 عدد
      نمک و فلفل      به میزان لازم
      طرز تهیه :
      گوشت فیله را به  قطعات یكدست برش دهید, سپس دو عدد از پیازها را به اندازه قطعات گوشت بریده, فلفل دلمه ای را نیز به همین ترتیب برش می دهیم . 3 عدد پیاز دیگر را رنده نموده , آب آن را گرفته , گوشت فیله را در اب پیاز وروغن زیتون به مدت 4 ساعت می خوابانیم . یك قطعه گوشت و یك قطعه پیاز و یك قطعه فلفل را به سیخ كشیده, این ترتیب را ادامه می دهیم تا چوب كباب چوبی پر شود . سپس ته ماهیتابه ای را با روغن مایع چرب نموده و كبابها را در آن سرخ می كنیم . نمك و فلفل را در اواخر پخت اضافه می كنیم. البته میتوان مواد آماده را به سیخ كشیده و روی آتش مستقیم كباب كرد .

      کباب کنجه هندی

      کباب کنجه هندی | مواد لازم :
      فیله یا راسته گوشفند یا گوساله      نیم كیلو
      پیاز رنده شده     1 عدد
      آب لیموی تازه     1 قاشق سوپخوری
      پودر میخك     1 قاشق چایخوری
      زنجبیل     1 قاشق چایخوری
      گشنیز     1 قاشق سوپخوری
      كره آب كرده     مقداری
      نمک و فلفل      به میزان لازم
      طرز تهیه :
      راسته را مطابق دستور چنجه در بخش نكات آماده كنید. آب پیاز رنده شده را گرفته در كاسه ای ریخته, پودر میخك , زنجبیل و گشنیز را اضافه نموده و مخلوط كنید . چنجه ها را در این سس 3 الی 4 ساعت بخوابانید, اب لیمو را اضافه نموده و سپس به سیخ بكشید . كره آب كرده را با قلم مو روی چنجه ها بمالید و روی كباب پز بپزید. (نمك را در اواسط پخت اضافه كنید) .

      کباب برگ

      کباب برگ  مواد لازم :
      گوشت راسته با فیله گوساله      1 كیلو
      روغن زیتون      3/1 پیمانه
      پیاز      2 عدد
      نمک و فلفل      به میزان لازم
      طریقه آماده كردن كباب برگ
      این كباب را می توان از راسته گوسفند یا گوساله انتخاب كرد . راسته را پیش از بریدن باید پاك كرد. یعنی 3 الی 4 اسنتی متر از سر كلفت آن را كه محل اتصال به استخوان است باید برید ورگ و ریشه روی راسته را باید برداشت . راسته پاك كرده را از طول به چند قسمت 10 سانتی متری تقسیم كنید . هر قسمت را روی تخته بخوابانید و با برش طولی به شكل چند ورقه به كلفتی حدود یك سانتی متر ببرید . یك ورقه از راسته ها را روی تخته بگذاریدو با پشت یك كارد سنگین یا ساطور یا بیفتك كوب روی گوشت بكوبید آب پیاز رنده شده , روغن زیتون, ماست (در صورت دلخواه) و زعفران را مخلوط كنید . راسته ها را در این مایه بخوابانید و بگذارید حداقل یك شب بماند, سپس به سیخ بكشید . توجه داشته باشید نمك گوشت های قرمز مخصوصاً كباب ها را باید در وسط پخت زد . اگر این كار را از قبل از پخت انجام دهید, گوشت آب انداخته و كباب خشك و سفت می شود
       طرز تهیه :
      گوشتها را به پهنایی در حدود 7 سانتیمتر برش داده, آنها را به قطر نیم سانتیمتر ورقه ورقه می كنیم , سپس پیاز را با رنده ریز رنده كرده تا كاملاً له شود . آب آن را گرفته و با روغن زیتون و فلفل مخلوط می كنیم . گوشتها را بمدت 24 اسعت در مخلوط آب پیاز و روغن زیتون خوابانده و در یخچال قرار می دهیم . سپس 2 الی 3 بار با بیفتك كوب روی گوشتها می زنیم . تكه های گوشت را كه به سیخ می كشیم آنها را روی كباب پز كباب می كنیم و گاهی سیخهای كباب را بر می گردانیم تا هر دو طرف كاملاً پخته وشد. اما دقت می كنیم كه كباب زیاد خشك نشود , نمك را نیز در اواخر پخت به گوشت اضافه می كنیم . پس از پخت كبابها را در دیس می كشیم .
      • برچسب ها: کباب برگ،  
      • کباب تابه ای

        کباب تابه ای مواد لازم :

        گوشت چرخ كرده       500 گرم
        پیاز متوسط رنده شده       2عدد
        نمك و فلفل      به میزان لازم
        روغن مایع ذرت      مقداری
        گوجه فرنگی       10 عدد
        فلفل دلمه ای      2 عدد
        طرز تهیه :
        گوشت چرخ كرده را با پیاز , نمك و فلفل مخلوط كرده و خوب ورز می دهیم . ته ماهیتابه را كمی روغن ریخته, روی حرارت قرار می دهیم . گوشت را به شكل كتلت در دست فرم داده در ماهیتابه قرار می دهیم , یك طرف گوشت كه سرخ شد, گوشت را بر می گردانیم . پوست گوجه فرنگی ها را به حالت شوك حرارتی گرفته(یك لحظه در آب جوش و بعد در آب سرد) و آنها راریز خرد كرده و روی گوشت می ریزیم . فلفل دلمه ای را نیز به صورت مكعبهای ریز برش داده, به همراه كمی نمك و فلفل به مواد بالا اضافه می كنیم , سپس در ظرف را گذاشته حرارت را ملایم می كنیم تا زمانی كه گوجه فرنگی ها آب انداخته و آب آن كاملاً جذب گوشت شود

        کباب بلدرچین

        کباب بلدرچین | مواد لازم :
        بلدرچین     8 عدد
        خامه     2/1 پیمانه
        زعفران آب شده     1قاشق سوپخوری
        كره آب شده      50 گرم
        روغن زیتون      4/1 پیمانه
        آبلیمو     2/1 پیمانه
        نمک و فلفل      به میزان لازم

        طرز تهیه :
        بلدرچینها را خوب می شوییم و می گذارییم كاملاً خشك شود, سپس آنها را از بالا به پایین دو تكه برش داده , خامه را با چنگال خوب به هم می زنیم تا صاف و یكدست شود . روغن زیتون , آبلیمو, زعفران, نمك و فلفل را به آن اضافه كرده, قطعه های بلدرچین را در سس می خوابانیم و به مدت 4 الی 5 ساعت در یخچال می گذاریم , سپس بلدرچینها را از سس خارج كرده و به سیخ می كشیم و روی آتش كباب می كنیم در حین پخت مرتب بلدرچینها را با برس به كره آغشته می كنیم . باید دقت كنیم كه گوشت بلدرچین زود پخته می شودو نباید بگذاریم كه خشك شود.

        کباب جوجه تابه ای

        کباب جوجه تابه ای | مواد لازم برای 2 نفر:
        جوجه به وزن 750 گرم تا یک کیلو=یک عدد
        روغن زیتون=2 قاشق سوپخوری
        آبلیمو=2 قاشق سوپخوری
        آب پیاز رنده شده=1 تا 2 قاشق سوپخوری
        نمک و فلفل=کمی
        زعفران حل شده در آبجوش=کمی
        طرز تهیه:
        جوجه را قطعه قطعه کرده استخوانهای درشت آنرا می گیریم. روغن زیتون،آبلیمو،آب پیاز،نمک و فلفل و زعفران را مخلوط کرده جوجه را در این سس می خوابانیم  و قطعات گوشت را به سیخهای کوچک(بطول 25 تا 30 سانتیمتر)می کشیم.تابه چدنی را می گذاریم داغ شود و سیخهای کباب را یکی یکی در تابه قرار می دهیم.هر طرف سیخ که برشته شد آنرا برگردانده سیخ دیگری را می گذاریم تا تمام کباب ها آماده شود.سیخ ها را در دیس قرار می دهیم کمی کره روی آن می گذاریم یا با سس پیاز و گوجه فرنگی مصرف می نماییم.

هیچ نظری موجود نیست: