هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۹, یکشنبه

تنوع در پخت انواع کباب



کباب لقمه ای

کباب لقمه ای | مواد لازم :

گوشت چرخ كرده          500 گرم
نمك و فلفل       به میزان لازم
ترخون خرد شده      2 الی 3قاشق سوپخوری
برگ بو       تعدادی
فلفل دلمه ای قرمز      1 عدد
پیاز ریز     تعدادی
طرز تهیه :
گوشت چرخ كرده بهتر است از قلوه گاه گوسنفد با مخلوطی از گوشت گوساله باشد . دوبار چرخ كنید . نمك , فلفل و ترخون خرد شده را اضافه كرده و خوب ورز دهید تا چسبندگی پیدا كند. به اندازه یك گردو از مایه گوشتی برداشته آن را در دست به فرم لوله ای داده , توری كباب را از قبل چرب كنی . كبابها را روی آن چیده روی آتش قرار دهید تا هر دو طرف آن بپزد . كبابها را مطابق تصویر می توانید به سیخ بكشید و ما بین هر كباب یك عدد برگ بو و برشی از فلفل دلمه ای قرمز قرار داده و در اول و انتهای هر كباب پیاز ریز گذاشته و روی آتش كباب كنید .

کباب مکزیکی ( فاجیتاس )

کباب مکزیکی ( فاجیتاس ) | مواد لازم :
راسته خرد شده     500 گرم
روغن زیتون     4 قاشق سوپخوری
آب لیموی تازه     1 قاشق سوپخوری
فلفل سیاه درسته یا نیم كوب     1 قاشق سوپخوری
نمك      به میزان لازم
فلفل دلمه ای سبز, قرمز, زرد, (از هر كدام)      1 عدد
نان لواش     تعدادی
رز تهیه :
در یك سینی راسته های خرد شده (مطابق شكل ) را چیده و با یك قاشق روغن زیتون و آب لیمو را روی آن بدهید. در آخر روی فلفل های نیمكوب را قرار دهید. سینی را به مدت 2 ساعت در یخچال بگذارید . فلفل دلمه ای را به صورت خلال در آورده , راسته ها و خلالهای فلفل راروی كباب پز قرار دهید تا زمانیكه راسته ها بپزند و فلفل ها نرم شوند. در طول پختبه كبابها نمك بزنید و مطابق شكل با نان لواش سرو كنید .

کباب حسینی

کباب حسینی | مواد لازم :
راسته پاك كرده یا مغز ران گوسفند     500 گرم
دنبه خرد شده      150 گرم
پیاز ریز(مخصوص ترشی)      300 گرم
فلفل قلمی سبز شیرین       تعدادی
گوجه فرنگی ورقه شده     8 عدد
نمک      به میزان لازم

طرز تهیه :
ویژگی این كباب این است كه با سیخ هایی از چوب  اناز تهیه می شود.(در صورت دسترس نبودن , از  سیخ های كوچك دیگری نی زم یتوانید استفاده كنید ) راسته یا مغز ران را به قطعاتی به طول 4 سانتی متر و عرض 2 سانتی متر برش دهید . به ترتیب داخل هر سیخ , یك تكه گوشت , یك دنبه , پیاز و فلفل سبز بزنید تا سیخ ها پر شوند . یك قابلمه متناسب با اندازه سیخ ها برداشته ته آن را با گوجه فرنگی های ورقه شده بپوشانید . سپس سیخ های كباب را روی گوجه فرنگی ها بچینید . در قابلمه را ببندید و آن را روی حرارت ملایم بگذارید تا آب گوجه فرنگی كاملاص تبخیر شود. چنانچه آب گوجه فرنگی تبخیر شده بود ولی كبابها نپخته بود, كمی آب جوش در قابلمه بریزید تا زمانیكه كباب كاملاً بپزد . در اواخر طبخ , كمی نمك به آن بزنید . این كبابها را با سیخ در ظرف بچینید و سرو كنید . (در صورت دلخواه می توانید این كباب را بدون دنبه و فلفل قلمی تهیه كنید) .

کباب میگو با سبزیجات تازه

کباب میگو با سبزیجات تازه | مواد لازم :
گشنیز خرد شده      3قاشق سوپخوری
آویشن خرد شده       1 قاشق سوپخوری
جعفری خرد شده       1 قاشق سوپخوری
سیر خرد شده      3 حبه
نمك و فلفل       به میزان لازم
آب لیمو       2/1 پیمانه
روغن زیتون       4قاشق سوپخوری
میگو بزرگ پاك كرده      24 عدد
برگ بو       8 عدد
طرز تهیه :
گشنیز , آویشن , جعفری, سیرخرد شده را در یك كاسه می ریزیم . نمك , فلفل , آبلیمو, روغن زیتون را به آن اضافه كرده و تمام مواد را مخلوط می كنیم .سپس میگوها را حداقل 6 ساعت و ترجیحاً یك شب در این سس در یخچال قرار داده , تا كاملاً مزه دار شود . فر را گرم كنید هر 6 میگو را داخل یك سیخ قرار داده بطوریكه بین هر 2 میگو یك برگ بو قرار داده سپس در طبقه بالای فر(زیر گریل) یا روی باربیكیو می گذاریم تا پخته شود . حداكثر زمان طبخ به صورت كبابی برای میگو 5 دقیقه است .

جوجه کباب دو رنگ

جوجه کباب دو رنگ | مواد لازم :
فیله گوساله       750 گرم
فیله مرغ       200 گرم
آب پیاز       1عدد
روغن زیتون      2/1 پیمانه
آبلیمو        2 قاشق سوپخوری
نمك و فلفل      به میزان لازم
پیاز      1عدد
گوجه فرنگی         2عدد
قارچ          4 عدد
فلفل سبز دلمه ای     1عدد
 طرز تهیه :
ابتدا فیله گوساله را شسته و آن را به صورت ورقه های مستطیل شكل در می آوریم و با بیفتك كوب می كوبیم . فیله مرغ را شسته و به قطعاتی مستطیل شكل بریده و روی آن را نیز بابیفتك كوب می كوبیم . توجه داشته باشید قطعات مرغ باید از تكه های گوشت كوچكتر باشد تا بتوانید آن را داخل گوشت بپیچید. قطعات گوشت را در آب پیاز و نیمی از روغن زیتون از شب قبل خوابانده , قطعات فیله مرغ را نیز در آبلیمو, مابقی روغن زیتون , نمك و فلفل به مدت 2 الی 3 ساعت بخوابانید . پیاز را شسته و بهصورت خلالهای ریز و باریك در می آوریم . گوجه فرنگی و قارچ و فلفل سبز دلمه ای را نیز شسته و به خلالهای باریك خرد می كنیم . فیله گوساله را روی سطح صافی قرار می دهیم . فیله مرغ را وسط آن قرار داده و از مواد فوق الذكر مقدار كمی روی آن می ریزیم . فیله گوساله را خیلی با دقت و به آرامی می پیچیم كه مواد بیرون نریزید . و از قسمت اتصال , گوشت را به سیخ كشیده و روی آتش كباب می كنیم , در نیمه پخت به آن نمك می زنیم . تزئین كبابها با قارچ كه روی آن لوزی های فلفل دلمه ای یا تربچه قرار گرفته است , سفره را رنگین تر می كند.

جوجه کباب با زرد آلو

جوجه کباب با زرد آلو
مواد لازم :

سینه مرغ(پوست كنده بدون استخوان )      500 گرم
آب زرد آلو     1 پیمانه
زرد آلو خشك      24 عدد
پیاز بزرگ      2 تا 3 عدد
پودر خردل      2 قاشق سوپخوری
پودر زیره       2/1 قاشق چایخوری
آب انگور      2 قاشق سوپخوری
نمك و فلفل      به میزان لازم
طرز تهیه :
نیمی از آب زرد آلو را گرم كنید. زرد آلوهای خشك را در آن ریخته تا نرم شود سینه های مرغ را به قطعات مكعبی 5/2 سانتی متری خرد كنی . هر پیاز را به 8 قسمت تقسیم كنید . نمكو فلفل , پودر خردل , پوره زیره و آب آنگور را با هم مخلوط كرده , باقیمانده آب زرد آلو را بریزید و هم بزنید قطعات مرغ را به مدت نیم ساعت در سس بخوابانید  داخل هر سیخ به ترتیب یك تكه مرغ , زرد آلو وپیاز قرار دهید . سیخ ها را داخ سینی فر بگذارید , سینی را زیر گریل گذاشته . برای پخت هر طرف كبابها 5 دقیقه وقت لازم است پس از مدت زمان گفته شده كبابها را از فر خراج كرده با سبزیجات پخته شده و سالاد سرو كنید .

جوجه کباب با پنیر کبابی ( هالومی)

جوجه کباب با پنیر کبابی ( هالومی) | مواد لازم :

سینه مرغ(پوست كنده بدون استخوان )       500 گرم
رنده پوست لیمو       1 قاشق چایخوری
آبلیمو        3 قاشق سوپخوری
آب انگور       1 قاشق سوپخوری
شكر      1 قاشق سوپخوری
دارچین      1 قاشق چایخوری
نمك       به میزان لازم
پنیر كباب (هالومی )      300 گرم
طرز تهیه :
سینه را به قطعات منظم خرد كرده , در یك كاسه رنده پوست لیمو, آبلیمو, آب انگور , شكر و دارچین و نمك را مخلوط می كنیم . قطعات مرغ را برای مدت یك ساعت در این سس می خوابانیم پنیر هالومی را به قطعات یكدست برش داده مرغ ها را از سس خارج كرده , به ترتیب یك تكه مرغ و یك تكمه پنیر كبابی داخل سیخ (مطابق شكل ) چوبی می زنیم . سیخ های كباب را به مدت 8 الی 10 دقیقه زیر گریل یا روی كباب پز قرار داده در مدت زمان پخت با یك قلم مو , روی كبابها را با باقیمانده سس مزه دار می كنیم . هنگامیكه كبابها طلایی شدند, آماده سرو می باشند .

جوجه کباب باربیکیو (مکزیک)

جوجه کباب باربیکیو (مکزیک) | مواد لازم :

مرغ      1عدد
پیازچه خرد شده        2 قاشق سوپخوری
سیر رنده شده        1 قاشق سوپخوری
عسل      1 قاشق سوپخوری
زنجبیل      1 قاشق چایخوری
آب لیموی تازه       4 قاشق چایخوری
سس سویا         2 قاشق سوپخوری
فلفل سیاه       1 قاشق چایخوری
نمك       به میزان لازم
طرز تهیه :
مرغ را به قطعات یك دست برش داده در یك كاسه پیازچه , سیر, عسل , زنجبیل, آب لیموی تازه , سس سویا, فلفل سیاه و نمك را با هم مخلوط كنید . تكه های مرغ را به مدت 4 الی 5 ساعت در این سس بخوابانید , سپس مرغ ها را به سیخ بكشید و روی كباب پز قرار دهید یا در زیر گریل بگذارید. دقت كنید كه گوشت مرغ خشك و سفت نشود .

ماهی آزاد کبابی

ماهی آزاد کبابی | مواد لازم :

آب لیمو ترش تازه       1 عدد
روغن زیتون      3 قاشق سوپخوری
پیازچه و شبت خرد شده      3 قاشق سوپخوری
زعفران (ساییده حل شده در آب جوش)       2/1 قاشق چایخوری
نمك و فلفل      به میزان لازم
ماهی آزاد برش داده       4 تكه
طرز تهیه :
آب لیمو, روغن زیتون, پیازچه و شبت , زعفران , نمك و فلفل را در یك كاسه مخلوط نمایید . برشهای ماهی را در سس تهیه شده بخوابانید و بمدت 2 ساعت در یخچال قرار داده , سپس گریل را روشن كنی . ماهیها را مطابق شكل روی سینی فر قرار دهید. فاصله شعله گریل تا سینی حدود 10 سانتی متر باشد . پس از 6 الی 7 دقیقه ماهی را برگردانید تا طرف دیگر نیز برشته شود.

جوجه کباب

جوجه کباب مواد لازم :

جوجه(حدوداً 750گرم)      1عدد
روغن زیتون       2قاشق سوپخوری
خامه         2/1 پیمانه
آبلیمو        4/1 پیمانه
زعفران (ساییده شده مخلوط با آب جوش)       1 قاشق چایخوری
نمك       به میزان لازم
طرز تهیه :
استخوانهای جوجه را جدا گرده و به قطعات یك اندازه برش می دهیم . روغن زیتون , خامه , آبلیمو, زعفران و نمك را مخلوط كرده , جوجه ها را به مدت 2 ساعت در این سس خوابانده , سپس در چوب كباب چوبی فرو می كنیم . به وسیله قلم مو ته ماهیتابه را با كمی روغن مایع چرب كرده جوجه ها را در آن به حالت كبابی سرخ می كنیم . باید حرارت برای كبابی كردن جوجه زیاد و روغن در حدی باشد كه فقط ماهیتابه چرب شو . همچنین می توان جوجه ها را به سیخ كشیده و روی آتش مستقیم كباب كرد یا روی باربكیو پخت .

هیچ نظری موجود نیست: