هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۹۰ مرداد ۸, شنبه

خوش آمدي رمضان

*** ماه میهمانی خدا بر همه مسلمانان جهان مبارک باد ***


شيوه ي شرعي براي اثبات ماه رمضان كدام است؟

-         آيا مي ‌‌توان براي اثبات آغاز يا اتمام ماه رمضان به محاسبات رصدخانه هاي ستاره شناسان اعتماد نمود؟
-         آيا براي مسلمان جايز است كه در رؤيت هلال از تلسكوپ استفاده نمايد؟




الحمدلله،
روش شرعي براي دخول ماه رمضان اين است كه مردم به جهتي كه هلال، طلوع مي كند نگاه كرده و آن را پيدا نمايند، بهتر آن است كه افراد مورد اعتماد و تيز بين اين كار را انجام دهند كه اگر موفق به رؤيت آن شدند عمل به مقتضاي رؤيتشان واجب گردد كه اگر هلال رمضان بود روزه بر آنان واجب شود و اگر هلال شوال بود خوردن روزه بر آنان واجب شود.
اگر رؤيت به روش مذكور ثابت نشد نبايد به محاسبات رصدخانه اي اعتماد نمود مگر اين كه بتوان از طريق آن هلال را رؤيت نمود، در واقع رؤيت هلال رمضان به وسيله ي اين دستگاه ها معتبر است بدليل عموم قول پيامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كه مي فرمايد:[ إِذَا رَأَيْتُمُوهُ فَصُومُوا، وَإِذَا رَأَيْتُمُوهُ فَأَفْطِرُوا] [با رؤيت هلال روزه بگيريد و با رؤيت آن روزه را بخوريد.]
فقط بر محاسبات بدون رؤيت نبايد اعتماد نمود اما استفاده ازدوربين هاي نزديك كننده در رؤيت هلال، اشكالي ندارد؛ ناگفته نماند كه استفاده از دوربين هاي نزديك كننده تنها جواز دارد و واجب نيست، زيرا آنچه كه از ظاهر احاديث بر مي آيد اين است كه مسلمانان بر رؤيت عادي اعتماد كنند نه بر چيزي ديگر اما اگر از آن استفاده كردند و فرد قابل اعتمادي آن را از اين طريق رؤيت نمود اشكالي ندارد و مردم نيز از قديم الايام از اين روش استفاده مي كردند و در شب سوّم شعبان يا سوّم رمضان بر مكاني بلند قرار گرفته و با اين دوربين ها هلال را نگاه مي كردند.
بهر حال هر وقتي كه رؤيت هلال با هر وسيله كه ثابت شود عمل به مقتضاي آن واجب مي گرد، چون حديث پيامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ در اين باره عام است:[ إِذَا رَأَيْتُمُوهُ فَصُومُوا، وَإِذَا رَأَيْتُمُوهُ فَأَفْطِرُوا.]

 شيخ ابن عثيمين- كتاب الدعوة- (5) (2/150- 151)

IslamPP.Com

ماه رمضان

آیه ۱۸۲ بقره امر به روزه می‌کند و ظاهراً در رمضان سال دوم پس از هجرت فروفرستاده شده‌است.
در اسلام روزه در ماه رمضان (ماه نهم تقویم قمری) بر مسلمانان واجب شده‌است و حکم آن در آیات ۱۸۲ تا ۱۸۷ سوره بقره آمده‌است که در آن خداوند می‌گوید:«ای کسانی که ایمان آورده‌اید، روزه بر شما واجب شده همانطور که بر اقوام قبل از شما واجب شده بود، شاید با تقوا شوید.»
«در خصوص روزه برگشتن آثار اطاعت در انسان را در جمله «شاید با تقوا شوید» بیان کرده‌است و می‌گوید فایده روزه تقوا است. و آن خود سودی است که عاید خود شما می‌شود. و هر که بخواهد به عالم طهارت و رفعت متصل شود و به مقام بلند کمال و روحانیت ارتقاء یابد، اولین چیزی که لازم است بدان ملتزم شود این است که از افسار گسیختگی خود جلوگیری کند و بدون هیچ قید و شرطی سرگرم لذت‌های جسمی و شهوات بدنی نباشد. و خود را بزرگتر از آن بداند که زندگی مادی را هدف بپندارد. و سخن کوتاه اینکه از هر چیزی که او را از خداوند مشغول می‌دارد بپرهیزد. و این تقوایی که قرآن به اشاره می‌کند تنها از راه روزه و خودداری از شهوات بدست می‌آید. و این خودداری از شهوات عبارتست از خودداری از شهوت شکم از خوردن و آشامیدن و شهوت جنسی. و اگر مدتی از این سه چیز پرهیز کنند به تدریج نیروی خویشتن داری از گناهان در آنان قوت می‌یابد و نیز به تدریج بر اراده خود مسلط می‌شوند و آن وقت در برابر هر گناهی عنان اختیار از کف نمی‌دهند و در تقرب به خداوند متعال دچار سستی نمی‌گردند.»روزه در اسلام یکی از فروع عبادی بشمار می‌آید.

هیچ نظری موجود نیست: