هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ فروردین ۲۷, جمعه

پژوهشی تکمیل نشده و ناقص از نشتیفان را درج نمودم به این امید که منبع تکمیلی آن بزودی درج گردد

وسعت شهر نشتيفان بالغ بر 2414822 متر مربع يا حدود 240 هكتار است كه حدود 158 هكتار آن اراضي خالص شهري بوده يا به عبارت ديگر فضاي خالص شهر 46/65 در صد از كل فضاي شهر است . بقيه اراضي شهري شامل 9 هكتار گورستان و 8/0 هكتار زمين هاي مخروبه و 4/3 هكتار زمين هاي مزروعي و 8/9 هكتار زمين هاي باغات مي باشند كه در مجموع 6/9 درصد از كل فضاي شهر را اشغال كرده اند . از اراضي خالص شهري ، 90 هكتار معادل 4/57 درصد به اراضي مسكوني اعم از نوساز ، تعميري و تخريبي كه بالاترين رقم در كاربريهاي شهري است اختصاص دارد . پس از كاربريهاي مسكوني بيشترين رقم مربوط به شبكه معابر بوده كه سطحي معادل 5/47 هكتار يعني 30 در صد را اشغال كرده است . نشتيفان به دليل بافت پراكنده و ارگانيك و گستردگي حاكم بر ساخت و سازها و موقعيت جغرافيائي خاص منطقه --------- مي باشد ، داراي بافت بسيار باز و متخلخل بوده و از شبكه معابر وسيع و با عرض مناسب برخوردار است . البته شهر هنوز چهره روستائي خود را حفظ كرده و در بعضي از خانه ها، حيوانات اهلي نگه داري مي شود . تعداد واحد هاي مسكوني شهر نشتيفان در سال 1384 حدود 1309 واحد و تراكم خانوار در واحد مسكوني برابر 04/1 خانوار و تراكم نفر در واحد مسكوني معادل 07/5 نفر مي باشد و اين در حالي است كه بعد خانوار در اين سال 85/4 نفر بوده است . حدود اٌ بيش از --- درصد مردم در شهر نشتيفان داراي واحد مسكوني شخصي هستند . تنها ---- در صد خانوارهاي ساكن شهر ، در مساكني كه با استفاده از مصالح با دوام بنا شده اند سكني دارند . به دليل وسعت زياد شهر و عدم وجود محدوديت هاي مختلف در انتخاب سطوح مختلف مسكوني ميانگين سطح واحدهاي مسكوني حدود --- متر مربع براي هر خانوار و متوسط سطح زير بناي مسكوني در اين شهر حدود --- مي باشد . فعاليت هاي تجاري اهالي شهر اكثراٌ در طرفين خيابان اصلي و مركزي شهر مي باشد و اكثر مغازه ها در اين محور از قسمت ورودي شهر تا ميدان انتهاي شهر كه ميدان فوق هسته اوليه نشتيفان نيز مي باشد قرار گرفته است . سطح تجاري شهر حدود 8868 مترمربع و حدود 56/0 در صد اراضي خالص شهري را تشكيل مي دهد . ساختمانهاي اداري شهر اكثراٌ در اطراف شهر ، در قسمت هاي جديد مستقر شده اند . سطوح اين اراضي 4/31114 متر مربع و 97/1 در صد اراضي خالص شهري مي باشند . اراضي با كاربري ورزشي تنها منحصر به يك سالن ورزشي با زميني حدود 435 متر مربع كه در ---- قرار گرفته و وسعت آن حدود 03/0 در صد اراضي خالص شهري است . سطوح آموزشي 5/115009 متر مربع و 3/7 در صد سطح فضاي خالص شهري را اشغال كرده است .

علت وجودي شهر :

موضوع اساسي در مطالعات جغرافيايي شهري ، توجه خاص به علت وجودي شهرهاست . در شناخت علت وجودي شهرها بايد به عوامل زير توجه نمود . 1‌‌ـ عوامل اقتصادي و فرهنگي كه شامل : الف) انقلابات و تحولات كشاورزي ، صنعتي و تجاري ب) امكانات اجتماعي ، دانشگاهي و هنري 2 ـ عوامل جغرافيايي كه شامل : الف) موقعيت دفاعي ، گذرگاه هاي كوهستاني ، بنادر بارگيري و باراندازي ب) دسترسي به منابع آب و مواد غذايي ، موقعيت محلي از جهت راههاي حمل و نقل و تقاطع آنها ج) دسترسي به منابع و ذخاير معدني ، الوارهاي جنگلي ، مصالح ساختماني د) مجاورت با نيروگاه هاي برق ، بازار ، جوامع و كانون هاي سياسي

بنابراين در ايجاد شهر يك عامل به تنهايي نمي تواند مؤثر باشد بلكه مجموعه اي از عوامل دخالت دارند و در مورد شهر نشتيفان نيز چنين است و علت وجودي شهر نشتيفان به خاطر عوامل زير مي باشد : الف) عوامل اقتصادي و فرهنگي : 1 ـ مركز دهستان بودن باعث استقرار امكانات خدماتي ادارات و نهادها در اين شهر شده است 2 ـ وجود امكانات بهداشتي و درماني ، رفاهي و خدماتي 3 ـ افزايش مهاجرت و افزايش رشد جمعيت

ب ) عوامل جغرافيايي : 1 ـ قرار گرفتن در دشت وسيع و حاصل خيز 2 ـ برخورداري از منابع آب و خاك مستعد كشاورزي 3 ـ قرار گرفتن در مسير راه خواف به سنگان كه باعث تسهيل در امر حمل و نقل و جابجايي كالا و خدمات و نيروي انساني شده است .

بافت شهر :

قبل از اين كه نشتيفان رسماٌ به عنوان يك شهر محسوب شود داراي بافت شهري كوچك بوده است و داراي بعضي از خصوصيات شهري بوده است به خصوص وجود آس بادها به عنوان آثار باستاني كه باعث توسعه شهر نشتيفان شده است . نشتيفان داراي --- خيابان اصلي و آسفالته بود كه يكي از آنها خيابان --- و ديگري ---- مي باشد . كه مهمترين مراكز تجاري و خدماتي و خانه هاي متراكم و مغازه ها در دو طرف اين خيابان گسترش يافته اند . اكثر خانه هاي نشتيفان از خشت و گل و چوب است و تعداد كمي از خانه ها از آجر و تير آهن ساخته شده اند. خيابان فرعي ديگر نشتيفان ، خيابان ---- فعلي بود كه از ميدان مركزي شروع و به طرف ----- كشيده شده بود . به تدريج شهر نشتيفان توسعه يافت و به علت واقع شدن در مركز دهستان و برخورداري از امكانات رفاهي ، خدماتي ، اداري ، آموزشي ، درماني ، شركت تعاوني ، بانكها و استقرار ادارات و نهادهاي انقلابي و افزايش امكانات رفاهي مثل گاز و آب لوله كشي ، داروخانه ، اداره برق ، آموزش و پرورش و مخابرات و اداره پست و . . . باعث گسترش سريع اين شهر شد و در سال 1383 رسماٌ به عنوان شهر محسوب شد و شهرداري فعاليت خود را از همين سال آغاز كرد و اكنون نشتيفان بافت يك شهر در حال توسعه را دارد . خيابانها ، ساختمانها و مراكز اداري و شكل و سيماي شهر در حال تغيير و تحول است . در نقشه قديمي شهر ، شهر داراي كوچه هاي باريك و نامنظم بوده كه در حال حاضر در دست بازسازي و تعريض مي باشد . نقشه بافت جديد شهر كه در قسمت شمال و شرق شهر در حال شكل گيري است به صورت شطرنجي مي باشد .

مشخص نمودن نحوه استفاده از اراضي :

براي اين كه بتوانيم يك نگرش واقعي از تقسيم و توزيع و تخصيص كاربري هاي مختلف از اين شهر داشته باشيم اراضي شهر را به دو بخش تقسيم مي كنيم : 1 ـ آن قسمت از اراضي كه كاربري شهري داشته و به آنها فضاي خالص و مفيد شهري اتلاق مي گردد . اين فضاها عبارتند از : فضاي مسكوني ، فضاي آموزشي ، بهداشتي و بهزيستي ، درماني ، تأسيسات و تجهيزات شهري ، تجاري ، ورزشي ، اداري ، صنعتي و نظامي و انتظامي ، مذهبي و فرهنگي ، حمل و نقل . مجموعاٌ فضاهاي خالص شهري --- هكتار وسعت دارد كه --- در صد از كل شهر را در برمي گيرد . سهم سرانه ي فضاهاي خالص شهري --- متر مربع است و تراكم جمعيت در فضاهاي خالص شهري --- نفر در هكتار است . 2 ـ حدود --- هكتار از اراضي شهري به زمين هاي باير ، مزروعي ، گورستان و فضاهاي باز و باغات اختصاص دارد . سهم سرانه اين قبيل اراضي --- متر مربع مي باشد . با توجه به اين كه سطح كل شهر حدود 240 هكتار مي باشد سهم سرانه ي هر شهروند --- متر مربع و تراكم جمعيت در فضاي كل شهر --- نفر در هكتار مي باشد .

منابع آبي نشتيفان :

با توجه به اين موضوع كه شهر نشتيفان بر روي دشت خواف واقع شده است ، بنابراين منابع آبي آن از اين دشت تأمين مي شود . منابع آبي شامل دو بخش هستند : 1 ـ منابع آب سطحي : شهر نشتيفان به علت قرار گرفتن در ناحيه گرم وخشك داراي بارندگي هاي فصلي مي باشد بنابراين رود خانه اي شنيه رودخانه هاي مناطق ديگر ندارد و تنها يك رودخانه ي فصلي در حاشيه جنوب وجنوب غربي شهر وجود دارد كه معمولاٌ خشك است . همچنين يك مسيل و سيل بند در شمال و شمال غربي شهر ديده مي شود كه در مواقع بارندگي آب حاصل از بارندگي را از شهر خارج مي كند .

2 ـ منابع آب زيرزميني : شهر نشتيفان داراي 2 حلقه چاه عميق مي باشد كه آب شرب شهر را تأمين مي كند ، كه يكي از اين چاه ها اصلي بوده و در حال حاضر از آن استفاده مي شود و ديگري رزرو بوده و هنوز در مدار قرار نگرفته است . ميزان مصرف روزانه از چاه ، 7 ليتر در ثانيه يا 8/604 متر مكعب در شبانه روز است كه تعداد 1500 مشترك از آن استفاده مي كنند و سرانه ي مصرف 12 متر مكعب در ماه براي هر خانوار است . همچنين نشتيفان داراي 5 قنات مي باشد كه به قنات هاي پنجگانه معروف مي باشند . طول اين قنات ها 3 الي 5 كيلومتر است و از پايين جاده خواف شروع مي شوند و به موازات خيابان ورودي شهر حركت مي كنند . اين قنات ها عبارتند از : 1 ـ قنات شميران : در غرب شهر واقع است و به سمت شمال در حركت است . آب دهي اين قنات 9 ساعت است . 2 ـ قنات آب ده : اين قنات در خيابان خيام شهر نشتيفان واقع است و از شمال شرقي تا جنوب غربي شهر ادامه دارد . آب دهي اين قنات 10 ساعت است . 3 ـ قنات مير اندام : اين قنات از شمال شرقي به سمت مركز شهر ( گورستان ) در جريان است و با بلوار محمد رسول ا000 تقاطع پيدا مي كند و آب دهي آن 5/7 ساعت است . 4 ـ قنات فروندان : جهت اين قنات از غرب به سمت جنوب شرقي شهر است و آب دهي آن 8 ساعت است . 5 ـ قنات بهناب : اين قنات در جنوب شرقي شهر واقع است و ميزان آب دهي آن 9 ساعت است

هیچ نظری موجود نیست: