هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ فروردین ۲۹, یکشنبه

چرا و چگونه میخواهند دست سربازان آلمانی را در افغانستان آغشته به خون کنند؟

آیا سربازان آلمانی در افغانستان به تانک‌های لئوپارد مجهز می‌شوند؟

 

در کمتر از دوهفته، هفت سرباز آلمانی در افغانستان کشته شدند، سربازانی که برای شرکت در "جنگ" به این کشور اعزام نشده بودند. این موضوع، بحث بر سر تجهیزات ناکافی ارتش آلمان در افغانستان را دامن زده است.

 

سربازان آلمانی مستقر در افغانستان، با تجهیزات محدود و عدم آموزش‌ کافی جنگی، آماج حملات طالبان هستند. حملاتی که تنها در دو هفته به مرگ هفت سرباز آلمانی منجر شد. این در حالی است که سایر نیروهای ناتو در افغانستان، پیشرفته‌ترین تجهیزات از  جمله ‎تانک‌های "لئوپارد" ساخت آلمان را در اختیار دارند.

بحث بر سر تجهیزات سربازان آلمانی مستقر در افغانستان، بار دیگر بالا گرفته است. وزیر امورخارجه آلمان گیدو وستروله در گفت‌وگویی با روزنامه "بیلد" گفت: « بایستی بهترین تجهیزات جنگی مورد نیاز سربازان ما در اختیار آنها قرار گیرد.» وی تأکید کرد: «موقعیت در افغانستان بسیار جدی و خطرناک است.» وی در ادامه اشاره کرد دولت آلمان به مسئولیت خود در افغانستان کاملأ واقف است.

درحالی که مأموریت ارتش آلمان در افغانستان، بازسازی زیرساخت‌های اجتماعی و آموزش نیروهای ارتش و پلیس این کشور تعریف شده است، از سال ۲۰۰۱ تا کنون ۴۳ سرباز آلمانی در افغانستان کشته شده‌اند. وزیر دفاع آلمان سرانجام دو هفته پیش مفهومی را به کار گرفت که دولتمردان آلمانی از بیان آن ابا داشتند: "جنگ". کارل تئودور گوتنبرگ اعلام کرد: ما در افغانستان درگیر "جنگ" هستیم.


نکته اینجاست که بسیاری از منتقدان بر این باورند که سربازان اعزام شده به افغانستان از آموز‌ش‌های مناسب جنگی بی‌بهره‌اند. نکته مهمتر اینجاست که این سربازان تجهیزات نظامی کافی برای رویاروی احتمالی با شورشیان طالبان را در اختیار ندارند.

این درحالی است که سربازان کانادایی و دانمارکی مستقر در افغانستان به پیشرفته‌ترین تانک‌های ضد‌بمب "لئوپارد" ساخت آلمان، مجهز هستند. ۶ آوریل، پس از حمله شورشیان طالبان که در جریان آن سه سرباز آلمانی کشته شدند، هلموت کونیگز‌هاوس از حزب لیبرال‌ها ومسئول کمیسیون ارتش در پارلمان آلمان گفت:« کسی که لوله تانک "لئوپارد ۲" را می‌بینید، دوبار پیش خود فکر می‌کند که آیا حمله به این تانک آلمانی عاقلانه است یا نه!»

درخواست کونیگزهاوس برای مجهز کردن سربازان آلمانی مستقر در افغانستان به تانک‌های لئوپارد با مخالف سیاستمداران مختلفی از جمله وزیر دفاع آلمان مواجه شد. به گفته کارل تئودور گوتنبرگ استفاده از چنین تانک‌های در منطقه قندوز منطقی نیست. بحث بر سر مفهوم "جنگ" در این میان، همچنان نقش مهمی بازی می‌کند. سخنگوی ارتش آلمان در مخالفت با استفاده از این تانک‌ها می‌گوید: «سربازان آلمانی با این تانک‌ها، به نیروهای اشغا‌لگر شبیه خواهند بود.»

یکی دیگر از استدلال‌های وزیر دفاع و مخالفان استفاده از این تانک‌ها این است که پل‌های منطقه قندوز که نیروهای آلمانی هم در ساخت آنها شریک بودند، ظرفیت وزن سنگین این تانک‌ها را ندارد. تارنمای اینترنتی "دی‌ولت" روز شنبه (۱۷ آوریل) گزارشی در مورد تانک‌های لئوپارد در افغانستان منتشر کرد. در این ‎گزارش، ضمن تحقیق در مورد تانک‌های آلمانی که سربازان دانمارکی و کانادایی از آن استفاده می‌کنند، با سخنگوی کارخانه تولید کننده این تانک‌ها در دفتر مونیخ نیز گفت‌وگو شده است.


در گزارش "دی‌ولت" سربازان کانادایی و دانمارکی از اطمینان خاطر خود هنگامی که سوار بر تانک‌های ضدبمب ‌لئوپارد هستند می‌گویند. ارتش کانادا که در سال ۲۰۰۶ تنها ۱۵ تانک ۲۰ ساله لئوپارد 1A15 در اختیار داشت در سه سال گذشته جدیدترین این تانک‌ها 2A6M را جایگزین آن‌ها کرده است.

شواهد مختلفی حاکی از آن هستند که در صورت بمب‌گذاری در مسیر تانک یا حمله به آن،  لئوپارد در سخت‌ترین شرایط هم سرنشینان را سالم به مقصد رسانده است. از سوی دیگر سخنگوی کارخانه تولید کننده این تانک‌ها می‌گوید: «این تانک‌ها ضدآب هستند و لازم نیست از روی پل رد شوند. سرنشینان لئوپارد می‌توانند بدون نگرانی مسیر زیر پل و درون رودخانه را طی کنند.» ‎

با این حال کشمکش بر سر تجهیز سربازان آلمانی به این تانک‌های پیشرفته همچنان ادامه دارد. وزیر امورخارجه آلمان گیدو وستروله در گفت‌وگویی با روزنامه "بیلد" به کنفرانس افغانستان که آغاز سال جاری میلادی در لندن برگزار شد، اشاره کرد. در این کنفرانس آمریکا خواستار آمادگی سربازان آلمانی برای شرکت در عملیا‌ت‌ جنگی شد. وستروله گفت:« ما در آینده بایستی حضور پررنگ‌تری در بازسازی زیرساخت‌های اجتماعی ‌داشته باشیم که امنیت آنها با حضور نظامی تامین می‌شود.»  وی ابراز امیدواری کرد که دولت افغانستان هرچه زودتر آمادگی پذیرش مسئولیت را پیدا کند تا در سال آینده دست‌کم بخشی از سربازان آلمانی خاک این کشور را ترک کنند.

بر اساس برنامه‌ای از پیش تعیین شده‌، دولت افغانستان بایستی تا سال ۲۰۱۴ میلادی موقعیت تثبیت شده‌ای برای برقراری و حفظ امنیت در این کشور داشته باشد و مسئولیت کامل حفاظت از کشور خود را برعهده گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: