هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ اردیبهشت ۷, سه‌شنبه

آشنايي با اقتصاد كشاورزي


آشنايي با اقتصاد كشاورزي

keshavaez.jpg

بيش از يك ميليارد و 200 نفر از جمعيت 6 ميلياردي كره زمين از گرسنگي رنج مي برند .اكثر قريب به اتفاق اين افراد ساكن كشورهاي جهان سوم هستند كشورهايي كه صنعت پيشرفته اي ندارند و بايد به بخش كشاورزي توجه بيشتري نشان دهند و استقلال و خودكفايي و همچنين غذاي مورد نياز خود را از اين راه به دست بياورند.

شك نيست كه تحقق اين اهداف بدون پژوهش مطالعه و برنامه ريزي دقيق علمي براي چگونگي سرمايه گذاري در بخش كشاورزي و نحوه ي اداره واحدهاي كشاورزي امكان پذير نيست.كاري كه در حيطه ي فعاليت مهندسين اقتصاد كشاورزي مي باشد.

دكتر صدرالاشرفي استاد مهندسي اقتصاد كشاورزي دانشگاه تهران در معرفي اين علم مي گويد:

مهندسين اقتصاد كشاورزي قوانين كلان اقتصاد را در بخش كشاورزي پياده مي كنند تا بتوان از امكانات و منابع موجود بهترين استفاده را كرد وبيشترين سود را به دست اورد. به عبارت ديگر در اين علم مسائل اقتصادي در بخش كشاورزي اعمال مي شودتا با استفاده از منابع موجود اعم از زمين/ آب/ كود/ بذر/ نيروي انساني و سرمايه حداكثر سود به دست آيد.

اين استاد دانشگاه در مورد تفاوت رشته اقتصاد گرايش اقتصاد كشاورزي با رشته مهندسي كشاورزي-اقتصاد كشاورزي مي كويد:

"دروس اقتصادي هر دو رشته يكي است اما دانشجويان رشته اقتصاد گرايش اقتصاد كشاورزي پايه رشته تحصيلي شان بر علم اقتصاد استوار است و دانشجويان رشته مهندسي اقتصاد كشاورزي پايه دروسشان بر دانش كشاورزي استوار شده است و بدون شك يك دانشجوي اقتصاد به دليل عدم آشنايي با دانش كشاورزي و عوامل طبيعي از قبيل آب/ خاك وهوا نمي توانددراين رشته كارايي لازم را داشته باشد."

يكي ديگر از استادان دانشگاه نيز درباره ي ارائه ي اقتصاد كشاورزي به عنوان يك رشته مجزا- حدفاصل رشته ي كشاورزي و اقتصاد- مي گويد:

"بازار محصولات كشاورزي به دليل اين كه بسياري از موارد پيوستگي توليد را ندارد و متغييرهايي مثل آب و هوا و خاك بر آن اثر مي گذارد. به مطالعه تخصصي ويژه اي نيازمند است يعني كارشناس و متخصص اين بخش بايد علاوه بر آشنايي با مسائل كشاورزي از قبيل اصول زراعت و بازارهاي محصولات كشاورزي بايد با اصول و مباني علم اقتصاد مثل اقتصاد خرد و كلان نيز آشنا باشد."

رضا مصطفايي فارغ التحصيل اين رشته نيز مي گويد:

"مهندسي اقتصاد كشاورزي رشته اي است كه تلاش مي كند از يك سو فعاليت كشاورزان و مديران واحدهاي كشاورزي را بهينه كند و از سوي ديگر در بهبود برنامه ريزي سياستمداران و مديران دولتي در بخش كشاورزي نقش داشته باشد."........

هیچ نظری موجود نیست: