هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ فروردین ۳۰, دوشنبه

خودرویی که قوانین فیزیک را می‌شکند



شرکت خودروساز چینی تصمیم گرفته به هر بهایی، با گرمایش جهانی مقابله کند. خودرو ضد کربن این شرکت قرار است اولین خودرو دنیا باشد که مانند برگ، دی‌اکسید کربن مصرف می‌کند و اکسیژن آزاد می‌نماید.

به گزارش «خبر آنلاین»، به نظر می‌رسد یک شرکت خودروسازی چینی تصمیم گرفته هر ایده ناپخته‌ای را برای طراحی یک خودرو دوستدار محیط زیست به کار گیرد، حتی اگر لازم باشد که قوانین فیزیکدانان را دور بریزد.

بر اساس گزارش وایرد، شرکت خودروسازی شانگهای قرار است با ایده خودرویی به نام یه‌زی (که در لغت به معنای برگ است) به نمایشگاه خودرو 2010 شانگهای بیاید. یه‌زی با یک لایه پلاستیکی پوشانده شده،‌ از انرژی قابل تجدید استفاده می‌کند و مهمتر این که اکسیژن دفع می‌کند. بدین ترتیب، یه‌زی اولین اتومبیل ضد کربن دنیا خواهد بود.
دلیل نامگذاری این خودرو، سقف برگ‌مانند آن است که محل نصب سلول‌های نوری است. نکته جالب‌تر،‌ توربین‌های چرخ‌هاست. به گفته شرکت سازنده،‌ این چرخ‌ها هنگام حرکت خودرو، برق تولید می‌کنند. چهارچوب شاسی هم از فلز و مواد آلی ساخته شده و دی‌اکسید کربن هوا را می‌گیرد و با استفاده از آن در یک سلول سوخت میکروبی، بخار آب ساتع می‌کند.

خودرو
به ادعای این شرکت، خودروی یه‌زی می‌تواند دی‌اکسید کربن حاصل از مصرف برق خودش را تبدیل به نیروی الکتریکی کند که باز مورد مصرف خود خودرو قرار می‌گیرد.

البته بسیاری از این اطلاعات به طور غیرمستقیم منتشر شده است و خود شرکت مستقیما هیچ اطلاعات دقیقی را منتشر نکرده است، چه برسد به این که توضیح بدهد تمام این تبدیل‌ها طی چه فرایندی صورت می‌گیرند.

اسپنسر کانگ، مهندس خودرو و متخصص سوخت‌های جایگزین درباره این اطلاعات معتقد است که همه این‌ها،‌ راه‌های ممکن تولید نیروی الکتریکی هستند، اما به سختی می‌توان آن‌ها را در یک خودرو به کار برد. کانگ معتقد است منظور از چهارچوب ساخته شده از فلز و مواد آلی،‌ باید شبکه‌ای میکروسکپی باشد که در حال حاضر در مطالعات، برای ذخیره هیدروژن در سلول سوخت ماشین‌ها به کار می‌رود.مشکل اینجاست که این شبکه برای ذخیره هیدروژن گرمای زیادی آزاد می‌کند، بنابراین نیاز به یک سیستم خنک‌کننده قوی خواهد داشت.

کانگ در مورد توربین‌های درون چرخ‌ها معتقد است که چنین سیستمی بیشتر از آن که تولید انرژی داشته باشد، باعث افزایش وزن خواهد شد. البته در شرایطی مانند ترمز گرفتن و یا حرکت در سرازیری‌ها، ممکن است چنین توربین‌هایی به کار بیایند، اما دقت لازم در مهندسی چنین توربین‌هایی، ‌در واقع اجرای آن‌ را غیرعملی می‌سازد.

در مجموع به نظر می‌رسد که این خودرو باید قوانین فیزیکی که ما می‌شناسیم را زیر پا بگذارد. در غیر این صورت، ‌انرژی که باید صرف گرداندن سیستم‌هایش نماید، از انرژی مورد نیاز خود خودرو بیشتر خواهد بود.

با این حال، شرکت شانگهای اعلام کرده که به زودی جزییات مربوط به این خودرو را اعلام خواهد کرد. البته این خودرو هنوز یک ایده است و تا رسیدن به تولید فاصله بسیاری دارد.

هیچ نظری موجود نیست: