با توجه به آنکه روز به روز به تعداد مشترکان سرویس اینترنت پرسرعت افزوده میشود و با توجه به آنکه عمده این مشترکان اطلاعات فنی خاصی از این سرویس و نحوه ارائه نداشته و بر اثر کوچکترین مشکلات پیش روی سرویس خود با شرکتهای ارائهدهنده خدمات یا مراکز مخابراتی مناطق مراجعه و خواستار پیگیری مشکلات سرویس خود هستند، اداره کل نگهداری و پشتیبانی فنی دیتا شرکت مخابرات استان تهران با ارائه گزارشی پیرامون این سرویس اطلاعاتی ابتدایی برای کاربران عادی این سرویس ارائه کرده است که در این گزارش بخشی از این اطلاعات را میخوانید. ADSL چیست؟ ADSL، یکی از خانوادههای Digital Subscriber Line) DSL) یا همان خطوط دیجیتال استیجاری است. تکنولوژی DSL تکنولوژی انتقال پرسرعت داده است که جهت دسترسی به اینترنت و همینطور پخش ویدئویی مطرح گردید.برای راهاندازی یک سیستم DSL سیستمهای سختافزاری ویژه (DSLAM) باید در پستهای مراکز مخابراتی نصب گردند.
خانواده DSL معمولا به صورت xDSL نامگذاری میشوند. این خطوط از تمامی پهنای موجود در خطوط مسی دوطرفه استفاده میکنند تا بالاترین سرعت ممکن در ثانیه را بر خلاف خطوط معمول ارائه دهند. ADSL از راه تقسیم خط تلفن به دو دامنه فرکانسی کار خود را انجام میدهد. فرکانسهای زیر 4Khz برای ارسال صدا کنار گذاشته میشود؛ و فرکانسهای بالای آن نیز برای انتقال اطلاعات بهکار میروند. از این طریق استفاده همزمان از اینترنت و تلفن میسر میشود. با استفاده از تكنولوژي Asymmetric Digital Subscriber Line - ADSL (خط ديجيتال غيرمتقارن مشترك) ميتوان از خطوط معمولي تلفن موجود بهطور همزمان براي انتقال داده نيز استفاده نمود. با اين تمهيد نه تنها خط تلفن يا فكس به طور عادي به كار خود ادامه ميدهد، بلكه انتقال داده با سرعت بالا نيز امكانپذير میشود. تنها تجهيزات مورد نياز در محل مشترك يك دستگاه مودم ADSL Modem و يك دستگاه تفكيككننده Splitter است. در حال حاضر تكنولوژي ADSL امكان دريافت داده با سرعت تا حد 8 Mbps و ارسال تا حد 1 Mbps را فراهم ميآورد.
اسپليتر چيست؟
اسپليتر ابزاری است براي جدا کردن voiceو data از يکديگر. از نظر فيزيکي قطعهای است کوچک با يک ورودي براي خط تلفن و دو خروجي براي گوشي تلفن و مودم ADSL. براي جلوگيري از اختلال در دو سرويس (اينترنت و تلفن) نبايد دستگاههاي جانبي (تلفن، فکس و...) به صورت مستقيم روي خط تلفن قرارگيرند (اين بدان معناست که براي استفاده از هر دستگاهي که قرار است به صورت مستقيم بر روي خط وصل باشد، يک اسپليتر نياز است). اسپليتر ميتواند از اختلالات جانبي مانند نويز و قطع و وصلي تلفن و اينترنت جلوگيري کند.
مزایای استفاده از سرویس ADSL از مزایای این سرویس میتوان به نصب سریع و آسان، هزینه ارزان و همین طور احتیاج نداشتن به کابلکشی مجدد به دلیل استفاده از خطوط تلفن معمولی، دسترسی به اینترنت پرسرعت و ثابت، استفاده همزمان از اینترنت و تلفن (نداشتن تداخل بین تلفن و اینترنت)، مدیریت پهنای باند، ارائه سرویسهای مختلف روی اینترنت، ارتباط پرسرعت (تا 40 برابر سرعت ارتباط دایلآپ) و ارتباط پر سرعت براي مصارف ويدئو، صوت و ويدئو كنفرانس اشاره کرد.
نکاتی در مورد مودمهای ADSL متاسفانه یکی از مشکلاتی که این روزها کاربران عادی و نه حرفهای این سرویس را به طور مستمر روانه شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنت پرسرعت یا مراکز مخابراتی میکند، عدم اطلاع صحیح از مشکلات پیش رو و همچنین عدم اطلاع از راه حلهای بسیار ابتدایی برای رفع این مشکلات است که در این قسمت از گزارش قصد داریم بیشتر به این موضوع بپردازیم.
اگر چراغ Powerمودم شما سبز ثابت باشد به این معنی است که دستگاه روشن است و اگر چراغ ADSL LINK، سبز ثابت بود؛ یعنی ارتباط ADSL برقرار است. سبز چشمک زن بودن چراغ ADSL ACT نشانه آن است که ترافیک روی ارتباط ADSL در حال عبور است. اگر چراغ LAN LINK نور ثابت داشت به معنی برقراری ارتباط LANاست. اگر سبز بود؛ یعنی سرعت انتقال اطلاعات Mbps10 است و اگر نارنجی؛ یعنی سرعت انتقال اطلاعات 100Mbps است.
چند نکته جهت رفع خرابی
اگر چراغ Power خاموش است، از متصل بودن آداپتور برق به پریز برق و پشت مودم مطمئن شوید و امتحان کنید که کلید خاموش و روشن کردن مودم در وضعیت روشن باشد. مطمئن شوید که از آداپتور مناسب استفاده شده و سیمهای ارتباطی سالم است.
اگر چراغ ADSL LINK خاموش است، از انجام سیمکشیهای مورد نیاز در مخابرات مطمئن شوید. از برقراری خط تلفن مطمئن شوید در صورتی که خط تلفن بوق آزاد نداشت مودم را جدا کرده و گوشی تلفن را به تنهایی به خط تلفن وصل نمایید؛ در صورتی که بوق آزاد شنیده نشد خرابی را به شماره 17 اعلام کنید، در صورتی که بوق آزاد شنیده شد خط تلفن را به پورت Line مربوط به Splitter متصل نمایید و گوشی تلفن را به پورت Phone در این حالت اگر بوق آزاد شنیده نشد Splitter معیوب است. مطمئن شوید که خط تلفن به مودم متصل است و هیچ وسیلهای قبل از Splitter روی خط تلفن قرار نگرفته باشد.
اگر چراغ LAN LINK خاموش است، مطمئن شوید که از کابل صحیح جهت اتصال بین مودم و کامپیوتر استفاده شده است. از سالم بودن کابل بهکار رفته و نیز کارت شبکه کامپیوتر مطمئن شوید. از فعال بودن و نصب صحیح کارت شبکه کامپیوتر مطمئن شوید.
اگر امکان دسترسی به اینترنت وجود ندارد، از تعریف صحیح PPPoE Connection یا از صحت Username و Password مطمئن شوید. مطمئن شوید که «Use Proxy Server» در IE فعال نشده باشد. سعی کنید به وبسایتهای دیگر وصل شده و از تنظیمات صحیح دیواره آتش یا ویروسی نبودن سیستم مطمئن شوید.
راهنمای خطاهای عمده
گاهی اوقات ممکن است در حین کار با اینترنت پرسرعت با خطاهای عددی روبهرو شوید. اگر در هنگام اتصال با خطای691 مواجه میشوید، ممکن است نام کاربری یا کلمه عبور خود را به صورت نا صحیح وارد کرده باشید. دقت فرمایید که نام کاربری باید حتما با حروف کوچک و به صورت صحیح وارد شود. ضمنا توجه داشته باشید این نام کاربری فقط برای کامپيوتر شما معتبر است و روی خط ADSL دیگری کار نمیکند. حالت دیگر ممکن است مدت اشتراک شما پایان یافته باشد که باید تمدید اشتراک شود یا ممکن است برقراری تماس قبل از ۱۰ دقیقه بعد از قطعی ناگهانی باشد.
اگر در هنگام اتصال با خطای 678 مواجه شدید، عوامل مختلفی میتواند داشته باشد که برخي از این عوامل عبارت است از:
تنظيم همزمان pppoe روي مودم و ويندوز. (هنگامي که pppoe روي مودم تنظيم شده باشد و كانکشن pppoe بخواهد روي ويندوز نيز تنظيم شود)، نصب نشدن صحيح درايور مودم در حالتي که مودم از طريق usb به کامپيوتر وصل شود، تنظيمات اشتباه مودم مانند VPI/VCI، وصل نبودن خط تلفن به پورتline مودم. بروز قطعي در ديتاي مرکز ارائهدهنده سرويس ADSL نيز ميتواند موجب بروز اين مشکل شود. در اين حالت مشترک نبايد به تنظيمات اينترنت دست بزند و تا رفع مشکل بايد منتظر بماند. درصورت رفع نشدن مشکل حتما با پشتيباني شرکت مخابرات استان تهران یا مراکز مخابراتی محل سکونت خود تماس بگيريد.
اگر در هنگام اتصال با خطای 769 مواجه شدید، ممکن است کارت شبکه دستگاه کاربر نصب نباشد یا ممکن است کارت شبکه نصب باشد، ولی فعال نباشد که میبایست فقط با فعال کردن آن مشکل را حل کرد.
سوالات متداول
چرا سرعت دریافت و ارسال اطلاعات کند شده است؟
این مشکل ممکن است بهدلیل وجود ویروس در سیستم بهوجود بیاید که میتوان با نصب آنتیویروس و تست سیستم مشکل را حل کرد. همچنین ممکن است به دلیل برقراری ارتباط یک نرمافزار با شبکه این اتفاق رخ دهد مثلا ممکن است سیستم عامل ویندوز شما شروع به Update کردن خود بدون اینکه شما متوجه شوید نماید، نصب دیواره آتش و نرمافزارهای کنترلی میتواند به حل مشکل کمک نماید.
چرا چراغ ADSL Link مودم هنگامیکه با تلفن صحبت میکنید ثابت است، ولی به محض قطع شدن تماس، خاموش یا چشمک زن میشود؟
ممکن است پریز تلفن شما مجهز به نویزگیر (برقگیر) باشد. ابتدا از عدم وجود برقگیر روی سیمکشی تلفن داخل منزل اطمینان حاصل نمایید، در صورت وجود آن را از مدار خارج کنید.
چرا چراغ ADSL Link مودم چشمک زن است؟
این وضعیت میتواند بهدلیل اتصال گوشی تلفن یا فاکس یا Caller ID بر خلاف روال شرح داده شده باشد. وجود نویز روی سیم تلفن (عبور از مجاورت سیمهای برق، لامپهای فلورسنت، سیمکشی فرسوده خطوط تلفن در منزل و...)، وجود قطعی در یکی از دو سیم تلفن، فاصله زیاد تا مرکز مخابراتی و غیره رخ دهد. جهت رفع خرابی ابتدا تمام وسایل متصل به خط تلفن جدا شود و مودم به تنهایی به خط تلفن متصل گردد. در صورت برطرف نشدن مشکل این عمل در ورودی خط تلفن به منزل و ساختمان انجام شود (در زمان انجام این تست باید ارتباط سیم ورودی از سیمکشی داخلی منزل جدا شود).
بعد از یک نوسان برق تمام چراغهای مودم خاموش شده و تنها چراغ پاور روشن است؟
تمام اتصالات مودم را قطع و مودم را به مدت 5 تا 10 دقیقه خاموش کنید. در صورت برطرف نشدن مشکل تنظیمات مودم یک بار چک شود (بهتر است قبل از انجام تنظیم مجدد مودم بوسیله کلید Reset که در اکثر مودمها بهصورت یک سوراخ ریز در پشت مودم قرار دارد یک بار تمام تنظیمات مودم پاک شود و مودم مجددا تنظیم گردد. لازم به توضیح است این کار باید توسط یک کارشناس که اطلاعات فنی لازم را دارد انجام شود). در صورتی که مشکل برطرف نشد ممکن است مودم معیوب شده باشد حتما با یک متخصص مشورت شود.
چه عواملی میتواند باعث ایجاد نویز روی خط شود؟
عبور سیم تلفن از کنار کابلهای برق، دستگاههای برقی نظیر موتورهای برق، دستگاههای تهویه و...، اتصال چندین خط تلفن روی یک کابل چند زوج فرسوده یا به عبارتی عبور چندین خط تلفن روی سیمهای فرسوده از کنار یکدیگر، عبور خط تلفن از کنار لامپهای فلورسنت، گوشیهای تلفن بیسیم، موبایل.
خانواده DSL معمولا به صورت xDSL نامگذاری میشوند. این خطوط از تمامی پهنای موجود در خطوط مسی دوطرفه استفاده میکنند تا بالاترین سرعت ممکن در ثانیه را بر خلاف خطوط معمول ارائه دهند. ADSL از راه تقسیم خط تلفن به دو دامنه فرکانسی کار خود را انجام میدهد. فرکانسهای زیر 4Khz برای ارسال صدا کنار گذاشته میشود؛ و فرکانسهای بالای آن نیز برای انتقال اطلاعات بهکار میروند. از این طریق استفاده همزمان از اینترنت و تلفن میسر میشود. با استفاده از تكنولوژي Asymmetric Digital Subscriber Line - ADSL (خط ديجيتال غيرمتقارن مشترك) ميتوان از خطوط معمولي تلفن موجود بهطور همزمان براي انتقال داده نيز استفاده نمود. با اين تمهيد نه تنها خط تلفن يا فكس به طور عادي به كار خود ادامه ميدهد، بلكه انتقال داده با سرعت بالا نيز امكانپذير میشود. تنها تجهيزات مورد نياز در محل مشترك يك دستگاه مودم ADSL Modem و يك دستگاه تفكيككننده Splitter است. در حال حاضر تكنولوژي ADSL امكان دريافت داده با سرعت تا حد 8 Mbps و ارسال تا حد 1 Mbps را فراهم ميآورد.
اسپليتر چيست؟
اسپليتر ابزاری است براي جدا کردن voiceو data از يکديگر. از نظر فيزيکي قطعهای است کوچک با يک ورودي براي خط تلفن و دو خروجي براي گوشي تلفن و مودم ADSL. براي جلوگيري از اختلال در دو سرويس (اينترنت و تلفن) نبايد دستگاههاي جانبي (تلفن، فکس و...) به صورت مستقيم روي خط تلفن قرارگيرند (اين بدان معناست که براي استفاده از هر دستگاهي که قرار است به صورت مستقيم بر روي خط وصل باشد، يک اسپليتر نياز است). اسپليتر ميتواند از اختلالات جانبي مانند نويز و قطع و وصلي تلفن و اينترنت جلوگيري کند.
مزایای استفاده از سرویس ADSL از مزایای این سرویس میتوان به نصب سریع و آسان، هزینه ارزان و همین طور احتیاج نداشتن به کابلکشی مجدد به دلیل استفاده از خطوط تلفن معمولی، دسترسی به اینترنت پرسرعت و ثابت، استفاده همزمان از اینترنت و تلفن (نداشتن تداخل بین تلفن و اینترنت)، مدیریت پهنای باند، ارائه سرویسهای مختلف روی اینترنت، ارتباط پرسرعت (تا 40 برابر سرعت ارتباط دایلآپ) و ارتباط پر سرعت براي مصارف ويدئو، صوت و ويدئو كنفرانس اشاره کرد.
نکاتی در مورد مودمهای ADSL متاسفانه یکی از مشکلاتی که این روزها کاربران عادی و نه حرفهای این سرویس را به طور مستمر روانه شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنت پرسرعت یا مراکز مخابراتی میکند، عدم اطلاع صحیح از مشکلات پیش رو و همچنین عدم اطلاع از راه حلهای بسیار ابتدایی برای رفع این مشکلات است که در این قسمت از گزارش قصد داریم بیشتر به این موضوع بپردازیم.
اگر چراغ Powerمودم شما سبز ثابت باشد به این معنی است که دستگاه روشن است و اگر چراغ ADSL LINK، سبز ثابت بود؛ یعنی ارتباط ADSL برقرار است. سبز چشمک زن بودن چراغ ADSL ACT نشانه آن است که ترافیک روی ارتباط ADSL در حال عبور است. اگر چراغ LAN LINK نور ثابت داشت به معنی برقراری ارتباط LANاست. اگر سبز بود؛ یعنی سرعت انتقال اطلاعات Mbps10 است و اگر نارنجی؛ یعنی سرعت انتقال اطلاعات 100Mbps است.
چند نکته جهت رفع خرابی
اگر چراغ Power خاموش است، از متصل بودن آداپتور برق به پریز برق و پشت مودم مطمئن شوید و امتحان کنید که کلید خاموش و روشن کردن مودم در وضعیت روشن باشد. مطمئن شوید که از آداپتور مناسب استفاده شده و سیمهای ارتباطی سالم است.
اگر چراغ ADSL LINK خاموش است، از انجام سیمکشیهای مورد نیاز در مخابرات مطمئن شوید. از برقراری خط تلفن مطمئن شوید در صورتی که خط تلفن بوق آزاد نداشت مودم را جدا کرده و گوشی تلفن را به تنهایی به خط تلفن وصل نمایید؛ در صورتی که بوق آزاد شنیده نشد خرابی را به شماره 17 اعلام کنید، در صورتی که بوق آزاد شنیده شد خط تلفن را به پورت Line مربوط به Splitter متصل نمایید و گوشی تلفن را به پورت Phone در این حالت اگر بوق آزاد شنیده نشد Splitter معیوب است. مطمئن شوید که خط تلفن به مودم متصل است و هیچ وسیلهای قبل از Splitter روی خط تلفن قرار نگرفته باشد.
اگر چراغ LAN LINK خاموش است، مطمئن شوید که از کابل صحیح جهت اتصال بین مودم و کامپیوتر استفاده شده است. از سالم بودن کابل بهکار رفته و نیز کارت شبکه کامپیوتر مطمئن شوید. از فعال بودن و نصب صحیح کارت شبکه کامپیوتر مطمئن شوید.
اگر امکان دسترسی به اینترنت وجود ندارد، از تعریف صحیح PPPoE Connection یا از صحت Username و Password مطمئن شوید. مطمئن شوید که «Use Proxy Server» در IE فعال نشده باشد. سعی کنید به وبسایتهای دیگر وصل شده و از تنظیمات صحیح دیواره آتش یا ویروسی نبودن سیستم مطمئن شوید.
راهنمای خطاهای عمده
گاهی اوقات ممکن است در حین کار با اینترنت پرسرعت با خطاهای عددی روبهرو شوید. اگر در هنگام اتصال با خطای691 مواجه میشوید، ممکن است نام کاربری یا کلمه عبور خود را به صورت نا صحیح وارد کرده باشید. دقت فرمایید که نام کاربری باید حتما با حروف کوچک و به صورت صحیح وارد شود. ضمنا توجه داشته باشید این نام کاربری فقط برای کامپيوتر شما معتبر است و روی خط ADSL دیگری کار نمیکند. حالت دیگر ممکن است مدت اشتراک شما پایان یافته باشد که باید تمدید اشتراک شود یا ممکن است برقراری تماس قبل از ۱۰ دقیقه بعد از قطعی ناگهانی باشد.
اگر در هنگام اتصال با خطای 678 مواجه شدید، عوامل مختلفی میتواند داشته باشد که برخي از این عوامل عبارت است از:
تنظيم همزمان pppoe روي مودم و ويندوز. (هنگامي که pppoe روي مودم تنظيم شده باشد و كانکشن pppoe بخواهد روي ويندوز نيز تنظيم شود)، نصب نشدن صحيح درايور مودم در حالتي که مودم از طريق usb به کامپيوتر وصل شود، تنظيمات اشتباه مودم مانند VPI/VCI، وصل نبودن خط تلفن به پورتline مودم. بروز قطعي در ديتاي مرکز ارائهدهنده سرويس ADSL نيز ميتواند موجب بروز اين مشکل شود. در اين حالت مشترک نبايد به تنظيمات اينترنت دست بزند و تا رفع مشکل بايد منتظر بماند. درصورت رفع نشدن مشکل حتما با پشتيباني شرکت مخابرات استان تهران یا مراکز مخابراتی محل سکونت خود تماس بگيريد.
اگر در هنگام اتصال با خطای 769 مواجه شدید، ممکن است کارت شبکه دستگاه کاربر نصب نباشد یا ممکن است کارت شبکه نصب باشد، ولی فعال نباشد که میبایست فقط با فعال کردن آن مشکل را حل کرد.
سوالات متداول
چرا سرعت دریافت و ارسال اطلاعات کند شده است؟
این مشکل ممکن است بهدلیل وجود ویروس در سیستم بهوجود بیاید که میتوان با نصب آنتیویروس و تست سیستم مشکل را حل کرد. همچنین ممکن است به دلیل برقراری ارتباط یک نرمافزار با شبکه این اتفاق رخ دهد مثلا ممکن است سیستم عامل ویندوز شما شروع به Update کردن خود بدون اینکه شما متوجه شوید نماید، نصب دیواره آتش و نرمافزارهای کنترلی میتواند به حل مشکل کمک نماید.
چرا چراغ ADSL Link مودم هنگامیکه با تلفن صحبت میکنید ثابت است، ولی به محض قطع شدن تماس، خاموش یا چشمک زن میشود؟
ممکن است پریز تلفن شما مجهز به نویزگیر (برقگیر) باشد. ابتدا از عدم وجود برقگیر روی سیمکشی تلفن داخل منزل اطمینان حاصل نمایید، در صورت وجود آن را از مدار خارج کنید.
چرا چراغ ADSL Link مودم چشمک زن است؟
این وضعیت میتواند بهدلیل اتصال گوشی تلفن یا فاکس یا Caller ID بر خلاف روال شرح داده شده باشد. وجود نویز روی سیم تلفن (عبور از مجاورت سیمهای برق، لامپهای فلورسنت، سیمکشی فرسوده خطوط تلفن در منزل و...)، وجود قطعی در یکی از دو سیم تلفن، فاصله زیاد تا مرکز مخابراتی و غیره رخ دهد. جهت رفع خرابی ابتدا تمام وسایل متصل به خط تلفن جدا شود و مودم به تنهایی به خط تلفن متصل گردد. در صورت برطرف نشدن مشکل این عمل در ورودی خط تلفن به منزل و ساختمان انجام شود (در زمان انجام این تست باید ارتباط سیم ورودی از سیمکشی داخلی منزل جدا شود).
بعد از یک نوسان برق تمام چراغهای مودم خاموش شده و تنها چراغ پاور روشن است؟
تمام اتصالات مودم را قطع و مودم را به مدت 5 تا 10 دقیقه خاموش کنید. در صورت برطرف نشدن مشکل تنظیمات مودم یک بار چک شود (بهتر است قبل از انجام تنظیم مجدد مودم بوسیله کلید Reset که در اکثر مودمها بهصورت یک سوراخ ریز در پشت مودم قرار دارد یک بار تمام تنظیمات مودم پاک شود و مودم مجددا تنظیم گردد. لازم به توضیح است این کار باید توسط یک کارشناس که اطلاعات فنی لازم را دارد انجام شود). در صورتی که مشکل برطرف نشد ممکن است مودم معیوب شده باشد حتما با یک متخصص مشورت شود.
چه عواملی میتواند باعث ایجاد نویز روی خط شود؟
عبور سیم تلفن از کنار کابلهای برق، دستگاههای برقی نظیر موتورهای برق، دستگاههای تهویه و...، اتصال چندین خط تلفن روی یک کابل چند زوج فرسوده یا به عبارتی عبور چندین خط تلفن روی سیمهای فرسوده از کنار یکدیگر، عبور خط تلفن از کنار لامپهای فلورسنت، گوشیهای تلفن بیسیم، موبایل.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر