هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۹۰ شهریور ۲, چهارشنبه


تولید سالانه 217 میلیارد دلار نفت و گاز در ایران/ جزئیات دارایی شرکت ملی نفت
معاون وزیر نفت با تشریح بسته های سرمایه گذاری صنعت نفت در سال جاری، ارزش تولید نفت و گاز ایران را سالانه 217 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: در صورت جذب منابع مالی ارزش تولیدات نفت، گاز و میعانات گازی ایران به 350 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.
محسن خجسته مهر در گفتگو با مهر در تشریح جزئیات بسته های سرمایه گذاری در بخشهای بالادستی و پایین دستی صنعت نفت در سالجاری و برنامه پنجم توسعه، گفت: تا پایان سال گذشته به طور متوسط روزانه بیش از چهار میلیون بشکه نفت، 600 میلیون متر مکعب گاز و 400 هزار بشکه میعانات گازی در ایران تولید شده است.
معاون برنامه ریزی وزارت نفت با اعلام اینکه در صورت تحقق برنامه های سرمایه گذاری و جذب منابع مالی پیش بینی می شود ظرفیت تولید نفت خام، گاز طبیعی و میعانات گازی ایران تا سال 1394 افزایش قابل توجه ای یابد، تصریح کرد: بر این اساس برای دستیابی به متوسط تولید روزانه 4.4 میلیون بشکه نفت خام، یک میلیارد و 470 میلیون متر مکعب گاز طبیعی و یک میلیون و 200 هزار بشکه میعانات گازی تا پایان برنامه پنجم توسعه هدف گذاری شده است.
 
وی با یادآوری اینکه تا پایان سال گذشته مجموع ارزش تولید نفت، گاز و میعانات گازی ایران به 217 میلیارد دلار رسیده بوده، اظهار داشت: با اجرا و تکمیل طرحهای جدید افزایش تولید ارزش تولید نفت، گاز و میعانات گازی ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه با افزایشی حدود 130 میلیارد دلاری در مجموع به 350 میلیارد دلار در سال افزایش می یابد.
 
جزئیات سرمایه گذاری در صنعت نفت تا اسفند ماه
 
این مقام مسئول در ادامه در خصوص میزان منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرحها و پروژه های صنعت نفت در سال جاری، بیان کرد: امسال برای طرحهای نگهداشت توان تولید نفت خام و گاز طبیعی به حدود پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.
 
وی با یادآوری اینکه همچنین تا اسفند ماه امسال باید حدود 15.8 میلیارد دلار برای تکمیل و راه اندازی فازهای میدان مشترک پارس جنوبی سرمایه گذاری جدید انجام شود، تبیین کرد: همچنین به منظور تسریع در طرح توسعه میادین مشترک نفتی به حدود 4.5 میلیارد دلار منابع مالی و اعتباری نیاز است.
 
معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با بیان اینکه امسال برای توسعه میادین مستقل نفت هم به حدود 3.7 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است، تاکید کرد: از سوی دیگر به منظور توسعه میادین مستقل گازی باید 6.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید انجام شود.
 
خجسته مهر با بیان اینکه در مجموع برای اجرای سایر طرحها و پروژه های جانبی بخش بالادستی صنعت نفت به 4.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است، گفت: امسال در مجموع باید حدود 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید انجام شود.
 
ارزش دارایی های شرکت نفت 200 میلیارد دلار
 
وی در ادامه با تاکید بر اینکه هم اکنون ارزش کل دارایی های شرکت ملی نفت ایران حدود 200 میلیارد دلار برآورد می شود، افزود: این در حالی است که در صورت جذب منابع مالی و اعتباری درآمد شرکت ملی نفت ایران به 350 میلیارد دلار تا پایان سال 1394 افزایش پیدا می کند.
 
این مقام مسئئول همچنین با اعلام اینکه در برنامه پنجم توسعه برای اجرای طرحهای مختلف بالادستی و پایین دستی صنعت نفت بایدحدود 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید انجام شود، تصریح کرد: جذب سرمایه گذاریها در برنامه پنجم توسعه منجر به افزایش 14 درصدی نرخ بهره وری در سطح صنعت نفت و گاز ایران خواهد شد.

منابع جذب سرمایه در صنعت نفت
 
به گزارش مهر، خجسته مهر در ادامه در مورد منابع مالی و اعتباری جذب 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری در برنامه پنجم توسعه، توضیح داد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده از این میزان باید حدود یکصد میلیون دلار از محل تسهیلات مالی خارجی و بانکهای داخلی تامین شود.
 
به گفته وی همچنین برای جذب حدود 60 میلیارد دلار منابع مالی و اعتباری از طریق سرمایه گذاری خارجی از محل بیع متقابل هدف گذاری شده است.
 
معاون وزیر نفت با یاداوری اینکه پیش بینی می شود حدود 50 میلیارد دلار از اعتبارات مورد نیاز از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران تامین شود، بیان کرد: علاوه بر این امکان انتشار اوراق مشارکت، مشارکت بخش خصوصی هم در پروژه های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت وجود دارد.
 
اختصاص 4 میلیارد دلار برای کشف میادین جدید نفت و گاز
 
معاون برنامه ریزی وزیر نفت در ادامه با اعلام اینکه در برنامه پنجم توسعه جدود 4 میلیارد دلار برای کشف میادین جدید نفت و گاز اختصاص یافته است، اظهار داشت: تا پایان سال 1394 باید 32 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای نگهداشت توان تولید و پشتیبانی سرمایه گذاری شود.
 
وی از سرمایه گذاری 34 میلیارد دلاری برای توسعه میادین نفتی خبر داد و افزود: همچنین برای توسعه میادین گجازی در برنامه پنجم توسعه باید 75 میلیارد دلار سرمایه گذایر شود.
 
این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد: به منظور توسعه بخشهای میان دستی صنعت نفت در برنامه پنجم توسعه باید حدود پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری و تامین منابع مالی جدید انجام شود.


هیچ نظری موجود نیست: