هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ مهر ۱۰, جمعه

نبود انحراف در استانداردهای بهداشتی برنج های وارداتی حاوی 2 خبر

مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت : نتایج دو مرحله آزمایش که تاکنون روی برنج های وارداتی انجام شده است، انحرافی از ضوابط و استانداردهای بهداشتی نشان نمی دهد.


به گزارش واحد مرکزی خبر ، دکتر عباس زارع نژاد گفت: با توجه به نگرانی های ایجاد شده در روزهای اخیر در کشور در پی اظهار نظرهای مختلفی که در مورد بهداشتی یا غیربهداشتی بودن برنج های وارداتی ازجانب کارشناسان آزمایشگاه مرجع و دیگر آزمایشگاهها در حوزه های بهداشت و درمان، مؤسسه استاندارد و سایر مراکز تحقیقاتی در کشور، صورت گرفته است، آزمایش های گسترده ای ازجانب وزارت بهداشت در دو مرحله بر روی این برنج ها انجام شده است.

وی افزود: نتیجه این آزمایشها نشان می دهد که تاکنون در این برنج ها انحرافی از ضوابط و معیارهای بهداشتی تعریف شده وزارت بهداشت مشاهده نشده است.

دکتر زارع نژاد با تأکید بر ادامه پیگیریها در این زمینه گفت: برای اطمینان بیشتر مقرر شده است که در مرحله سوم نیز آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت و همچنین سایر آزمایشگاههای معتبر وابسته به مؤسسه استاندارد و سایر مراکز تحقیقاتی، از انواع برنج های موجود در بازار نمونه گیری مجدد کنند و پس از انجام آزمایش های تکمیلی ، نتایج این مرحله از آزمایش ها روز یکشنبه آینده ازجانب مسئولین در کمیسیون های تخصصی مربوط در مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

وی تأکید کرد نتایج این بررسیها ازجانب مراجع ذیصلاح بعد از این جلسه اعلام خواهد شد.
سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با عقب نشینی از موضع قبلی مسئولان این سازمان، اعلام كرد كه انواع برنج وارداتی از لحاظ استاندارد اجباری تحت كنترل و نظارت بوده و جای نگرانی برای مصرف كنندگان نیست.

سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با انتشار اطلاعیه ای اعلام كرد: سالانه مقدار فراوانی برنج از كشورهای مختلف از جمله حاشیه خلیج فارس، اقیانوس هند، تایلند، اروگوئه، آرژانتین و برخی كشورهای اروپایی همانند اتریش و سوئیس وارد ایران می شود كه تنوع زیادی دارند.

برپایه این اطلاعیه، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بر اساس وظیفه قانونی خود به روشهای علمی و به صورت نمونه برداری، برنج های وارداتی را همانند دیگر كالاهای مشمول كنترل و نظارت استاندارد از نظر كیفی و صحت تركیبات، طبق استاندارد آزمایش می كند و پس از آن اجازه ورود می دهد و مراجع صلاحیت دار تصمیم گیر را از نتایج بدست آمده آگاه می كند.

در مورد اخبار منتشر شده در روزهای گذشته درباره چند مورد محدود برنج غیر استاندارد كه اداره كل استاندارد استان تهران روبرو شده بود؛ این موضوع بطور غیرمنطقی به همه واردات برنج نیز تعمیم داده شد و مصرف كنندگان را نگران كرد كه این اقدام دور از انتظار بود.

گزارش های سازمان استاندارد از سراسر كشور درباره كنترل واردات برنج طبق استاندارد مربوط حاكی است كه هیچ مشكلی از لحاظ كنترل استاندارد اجباری (مطابق استاندارد 127) نبوده و خوشبختانه نتایج حاصل از آزمایشات اخیر استاندارد استان تهران نیز در این خصوص مؤید این موضوع است. لیكن به منظور رفع هر گونه نگرانی، تیم های بررسی و ارزیابی به استانهای مختلف كشور جهت كنترل و نظارت بیشتر بر برنج های وارداتی مأمور شده تا چندین نمونه از برنج های موصوف در استان تهران و سایر استانهای دیگر مورد آزمایش قرار گیرد. كه تاكنون در نتایج آزمایشات، گزارشی مغایر با استاندارد ملی تعریف شده دریافت نشده است.

سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به منظور تداوم اطمینان خاطر هموطنان، مبادی ورودی را بیش از پیش تجهیز و هم سو با وزارت خانه های بازرگانی، جهاد كشاورزی، بهداشت و درمان و آموزش پزشكی كه برای هر كدام بر اساس قانون وظایفی متصور است، كنترل های دقیق تری را اعمال می كند.

این در حالی است كه مسئولان سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در دو هفته اخیر ادعا كرده بودند 13 نوع برنج وارداتی غیراستاندارد و غیر قابل مصرف هستند .

براساس اعلام قبلی این سازمان، كلیه برنجهای وارداتی با نامهای آریا، خاطره، ۱۸۱، مینویك، پاندا، محسن، مه كلاسیك، آفرین، مژده، كریستال، جادوگر، كمال ملكی و طوبا طلایی با استانداردهای بین المللی و داخلی مغایرت دارند و شهروندان باید از مصرف آنها خودداری كنند.

هیچ نظری موجود نیست: