هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ آبان ۴, دوشنبه

خبرهای فریبنده وشعارگونه اما بدون نتیجه

شناسایی 1800 پرونده دانه درشت قاچاق
در این رابطه بیش از 30 کتاب تاکنون منتشر و یا در حال انتشار است که این تعداد بیش از 10 میلیون تیراژ دارد.
مهر: دبیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از شناسایی 1800 پرونده قاچاق دانه درشت به ارزش بیش از 1000 میلیارد تومان و قاچاق روزانه حدود 10 تا 12 میلیون لیتر سوخت خبر داد و گفت: هم اکنون کشورهایی با اهداف سیاسی مشروبات الکلی را به صورت "بیمه شده" به کشور قاچاق می کنند.

حمید رضا تقی زاده امروز در جمع خبرنگاران با تشریح آخرین اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: این ستاد در سالهای گذشته مواردی همچون خارج شدن روشهای مبارزه با قاچاق را از شکل انتظامی در دستور کار قرار داد که یکی از موارد مهم آن، فرهنگ سازی خودپیشگیری بود. برهمین اساس، ابعاد قاچاق و گرفتاریهای مربوط به آن برای مردم روشن و در این حوزه با تمرکز کارهای فرهنگی و پژوهشی انجام شد.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به استفاده از نظرات هزاران نفر از نخبگان کشور در موضوع فرهنگ سازی مبارزه با قاچاق، اظهار داشت: در این رابطه بیش از 30 کتاب تاکنون منتشر و یا در حال انتشار است که این تعداد بیش از 10 میلیون تیراژ دارد.

وی تصریح کرد: یکی از موارد مهم دیگر مد نظر ستاد ساماندهی پیشگیرانه است به نحوی که در این زمینه ساماندهی برنامه های پیشگیرانه در دستور کار قرار گرفت. یکی از موارد مربوط به این بحث ساماندهی قانون مبادلات مرزی است.

ساماندهی اسکله های غیر مجاز

تقی زاده در ادامه از ساماندهی حمل بار مسافری توسط کاروانها خبر داد و افزود: بحث اسکله های غیر مجاز نیز تاکنون با اقدامات صورت گرفته به ساماندهی رسیده است به نحوی که در این زمینه بخشی از اسکله های غیر مجاز گذشته جواز گرفته اند، برخی تعطیل و برخی دیگر نیز تحت نظر پلیس فعالیت می کنند.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیشگیری انتظامی را یکی دیگر از موارد در دستور کار ستاد اعلام و خاطر نشان کرد: در این رابطه بستن مرزهای کشور در مواردی مانند مصوبه ترافیک دریایی اعمال شده است به نحوی که هم اکنون طرح پیشگیری انتظامی و استفاده از روشهای حل ترافیک دریایی در بندرعباس به صورت پایلوت اجرا شده است. از موارد دیگر مد نظر ستاد می توان به مقابله اشاره کرد که در حال حاضر بر روی جرایم بزرگ اقتصادی متمرکز شده است.

وی مبارزه با باندهای بزرگ و دانه درشت قاچاق را از دستورات مهم کار ستاد اعلام و تاکید کرد: در سالهای گذشته همزمان با افزایش ارزش پرونده ها از متوسط 13 میلیون تومان به 36 میلیون تومان در آخر 87 ، پرونده های خرد حدود 10 هزار مورد در هر سال کاهش یافته و از این طریق، سالانه 9 هزار متهم قاچاق نیز کمتر به زندانها رفته اند.

شناسایی 1800 پرونده دانه درشت قاچاق

تقی زاده از فعالیت کارگروهی متمرکز بر قاچاق توسط دانه درشت ها در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد و افزود: با به کارگیری سیستم مکانیزه و برقراری ارتباط با استانها این ستاد در طی سالهای گذشته 1800 پرونده دانه درشت را که بیش از هزار میلیارد تومان ارزش پرونده های قاچاق آنان است، را در دست بررسی دارد.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از افزایش توانمندی گمرکات، وزارت بازرگانی، قوه قضائیه، پلیس و سایر دستگاههای مرتبط با این حوزه خبر داد و گفت: در سال 83-82 محاسباتی مبنی بر وجود 6 تا 12 میلیارد دلار قاچاق صورت گرفته بود ولی ما با در نظر گرفتن 6 میلیارد دلار قاچاق در سال 83 برنامه های جدید را آغاز کردیم.

رشد 300 درصدی ارزش پرونده های مبارزه با قاچاق

تقی زاده از رشد 300 درصدی ارزش پرونده های مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد و اظهار داشت: در طول سال میلیاردها دلار کالای قاچاق به دلیل عدم رعایت استاندارد و همچنین جلوگیری از ضربه زدن به بازار تولید داخل معدوم می شود.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از افزایش بیش از 2 برابری واردات کالا به کشور نسبت به 5 سال قبل سخن گفت و افزود: در 5 سال گذشته حدود 30 میلیارد دلار حجم واردات کشور بود که هم اکنون به 60 تا 70 میلیارد دلار بالغ شده و این مسئله خود بیانگر رشد کالاهای قاچاق نیز است.

قاچاق مشروبات الکلی به کشور

وی در زمینه قاچاق مشروبات الکلی به کشور نیز با اذعان به بالا بودن میزان ورود قاچاق آن به کشور، این مسئله را امنیتی و سیاسی برشمرد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر کشورهایی با اهداف سیاسی مشروبات الکلی را به صورت بیمه شده به کشور قاچاق می کنند.

قاچاق روزانه 10 تا 12 میلیون لیتر سوخت

وی در خصوص حجم فعلی قاچاق کشور به 5 عدد مختلف اشاره کرد و بیان داشت: 6 روش تعیین میزان قاچاق را در نظر گرفتیم ولی هنوز به جمع بندی کامل نرسیدیم تا بتوانیم آمارها را اعلام کنیم.

تقی زاده در عین حال از قاچاق روزانه حدود 10 تا 12 میلیون لیتر سوخت از کشور خبر داد و بیان داشت: در این رابطه آمار غیر رسمی 20 تا 40 میلیون لیتری صحیح نیست ولی باید گفت بیشترین میزان قاچاق خروجی ایران، محصولات سوختی است.

قاچاق گوشی تلفن همراه

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در زمینه نابسامان بودن بازار گوشی های موبایل نیز با اشاره به واردات حداقل 10 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه قاچاق در طول سال به کشور، تاکید کرد: به طور قطع می توان گفت بیشترین بخش گوشی تلفن همراه وارداتی به کشور قاچاق است.

وی از حدود 28 عنوان اصلی کالای قاچاق که توسط گمرک منتشر شده، اشاره کرد و گفت: از این اقلام 12 کالا یارانه ای است. در رابطه با ساماندهی قاچاق در مبادی ورودی کشور نیز قانون ساماندهی مبادلات مرزی و ایجاد بازارچه های مرزی اجرا می شود به نحوی که دولت با در نظر گرفتن حفظ معیشت مردم این بازارچه ها را شبه قانونی اعلام کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: