هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ مهر ۱۰, جمعه

صفحه‌کلید استاندارد فارسی؛ توضیحات و روش‌های استفاده از آن

صفحه‌کلید استاندارد فارسی به یکی از معضلاتِ شخصی برای شخص خود من تبدیل شده؛ نه به خاطر اینکه خودم ازش استفاده نمی‌کنم، دقیقا برعکس؛ به این‌خاطر که دیگران و بیشتر دوستانم از صفحه‌کلید استاندارد فارسی استفاده نمی‌کنن. کسانی که توشون وبلاگ‌نویس(آی‌تی و غیر آی‌تی)، روزنامه‌نگار، نویسنده و… هم اتفاقا هست. حالا این استفاده‌نکردن یا به این دلیل‌ه که علاقه‌ای به این‌کار ندارن یا اینکه تنظیماتِ مربوط به‌ش رو بلد نیستن. در هرصورت تو این مطلب سه روش تبدیل صفحه‌کلید ویندوز(اکس‌پی، ویستا و ۷) رو خواهم نوشت، که شاید به‌درد کسی بخوره؛ اما قبل‌ش توضیح کوچیکی می‌دم که اصلاً صفحه‌کلید استاندارد فارسی، با صفحه‌کلید معمولی چه تفاوتی داره.

سید رضا شکراللهی، سری مطالبی رو می‌نوشت زمانی، تحت عنوانِ «غلط نامه‌ها»؛ که توی این شیش‌تا مطلب، به تفصیل، نحوه درست‌نویسی به زبان فارسی رو توضیح داده بود. توی «غلط نامه ۵» و «غلط نامه ۶» به طور کامل و مفصل به تفاوت‌های صفحه‌کلید فارسی و عربی(همون صفحه‌کلید پیش‌فرض ویندوز) پرداخته بود، که توصیه می‌کنم حتما اون سری مطالب رو بخونید. اما به عنوان مثال در صفحه‌کلید عربی حرف «ی» به همراه دونقطه در زیرش نمایش داده میشه، که در زبان فارسی همچین چیزی رو نداریم؛ یا به مثلا در صفحه‌کلید پیش‌فرض ویندوز چیزی به نام «نیم‌فاصله» وجود نداره، و شما مجبور خواهید بود به عنوان مثال «می‌دانم» رو «می دانم» بنویسید. به هرحال این از مقدمه؛ اما مطلب اصلی، که تبدیل صفحه‌کلید پیش‌فرض ویندوز به صحه‌کلید استاندارد فارسی‌ه:

یک/ جایگزین کردنِ فایل صفحه‌کلید فارسی در شاخه‌ی system32 ویندوز (روش پردردسر)
علی ایرانی، حدودِ دوسال قبل، مطلبی نوشت تحت عنوان «صفحه‌کلید خود را برای همیشه استاندارد کنید»؛ توی اون مطلب، علی به مدخلی از ویکی شرکت فارسی‌وب شریف لینک داده بود. تو اون مطلب به طور کامل نحوه‌ی جایگزینی فایل صفحه‌کلید فارسی(kbdfa.dll) با فایل پیش‌فرض ویندوز توضیح داده شده. کمی دردسر داره؛ اما خب، این هم روشی‌ه برا خودش. بخوانید: راهنمای نصب صفحه‌کلید استاندارد در ویندوزهای XP و ۲۰۰۰

دو/ استفاده از نرم‌افزار «تری لی‌آوت» (روش کم‌دردسر)
سید خوابگرد، در یکی از قسمت‌های غلط‌نامه تحتِ عنوان «سه قانون ساده‌ی نوشتن در کامپیوتر و برای وب» به طور مفصل به نحوه‌ی استفاده از این نرم‌افزار کم‌حجم و خوب پرداخته؛ بخوانید. لینک دانلود و نحوه‌ی تنظیماتِ نرم‌افزار برای ویندوز‌های ویستا و ۷ هم در اون مطلب وجود داره. که من به دلیل طولانی بودن اون مطلب و هم‌چنین رعایت کپی‌رایت اون‌ها رو اینجا نمی‌نویسم. اما توضیح کوتاه اینکه، برای هماهنگ کردن نرم‌افزار با ویندوز ویستا و ۷ روی نرم‌افزار کلیک راست کنید و Properties رو انتخاب کنید. بعد از تب Compatibility گزینه Run as… رو فعال کرده و از اونجا ویندوز XP رو انخاب کنید.

سه/ استفاده از نرم‌افزار Keyboard Layout Manager (روش کم‌دردسر و مطمئن‌تر)
شما با استفاده از این نرم‌افزار می‌تونید مدیریتِ خیلی کاملی رو روی تمام کلیدهای صفحه‌کلیدتون و لایه‌هاش داشته باشید. خب؛ اول به این صفحه برید و نگارش Lite نرم‌افزار رو دانلود کنید. (نسخه‌های دیگه‌ی این نرم‌افزار رایگان نیستن، و چندان نیازی هم به امکانات نسخه‌های غیررایگان‌ش نخواهیم داشت، همین نسخه لایت جواب کار ما رو خواهد داد.) بعد از دانلود و نصب نرم‌افزار؛ این فایل(فایل اصلاح چیدمان صفحه‌کلید ویندوز، ۱۷کیلوبایت) رو دانلود کنید (اگر دانلود نشد، روش لینک کلیک راست کنید و Save as رو بزنید). از صفحه‌ی اصلی مدیریت نرم‌افزار، دکمه‌ی Import رو زده و این فایل رو توش ایمپورت کنید. و در آخر هم ویندوز احتیاج به یک ری‌استارت داره. حالا شما یک صفحه کلید کاملاً استاندارد فارسی رو خواهید داشت.

— اما حالا Keyboard Layout Manager یه تفاوتی با تری لی‌آوت داره؟
از لحاظِ اصلاح چیدمان صفحه‌کلید هیچ تفاوتی با هم ندارن؛ منتها Keyboard Layout Manager از نظر خودِ من گزینه‌ی بهتری خواهد بود. چون، اولاً مدیریت بسیار بهتری روی دکمه‌های صفحه‌کلید خواهید داشت، ثانیاً قادر به وارد کردن انواع چیدمان‌های زبان‌های مختلف(غیر از فارسی) رو خواهید بود و ثالثاً دیگه لازم نیست نگران اجرا شدن یا نشدن یک نرم‌افزار جانبی باشید، همه‌چیز به صورت خودکار انجام خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: