هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ مهر ۲۸, سه‌شنبه

ایران آماده جنگ اقتصادی

يك مقام مسئول گفت: بر اساس تدابير انديشيده شده طرح تأمين 48 ساعته بنزين مورد نياز كشور با دستور وزير نفت در اقدامي نمادين رأس ساعت صفر يكشنبه آينده اجرايي خواهد شد.

اين مقام مسئول اظهار داشت: با فراهم شدن زمينه‌هاي اجراي طرح تأمين 48 ساعته بنزين مورد نياز كشور و بر اساس برنامه از پيش تعيين شده و تأكيد وزير نفت، قرار است در اقدامي مانورگونه شروع اجراي اين طرح از ساعت صفر يكشنبه هفته آينده در مجتمع‌هاي پتروشيمي‌ بوعلي، برزويه و آراماتيك بندر امام ره محقق شود.

وي ادامه داد: هم‌اكنون تمامي ست‌ها از آمادگي لازم براي اجراي طرح برخوردارند بر اين اساس براي اجراي طرح تأمين 48 ساعته بنزين با هيچ‌گونه مشكلي مواجه نيستيم.

وي افزود: با تغييراتي كه در ساختار عملكردي سه مجتمع پتروشيمي بوعلي، برزويه و آراماتيك بندر امام (ره) صورت گرفته است زمينه توليد 18 ميليون ليتر بنزين فوق سوپر فراهم شده است كه در تركيب اين حجم بنزين توليدي با بنزين پالايشگاهي و تبديل آن به بنزين با كيفيت قادر خواهيم بود بنزين مورد نياز كشور را تأمين و مشكل تحريم را پشت سر خواهيم گذاشت.

اين مقام مسئول تصريح كرد: با محقق ساختن 18 ميليون ليتر بنزين فوق سوپر توليدي در مجتمع‌هاي مذكور و تركيب بنزين با درجه اكتان بالا با بنزين پالايشگاهي قادر خواهيم ‌بود حجم بنزين توليدي و قابل عرضه را تا حدود 6/21 ميليون ليتر و با درجه اكتان 87 افزايش داده و عرضه كنيم.

وي گفت:‌ با بررسي تمامي مسائل فني، توجيه اقتصادي و مباحثي كه اجراي طرح مشروط بر فراهم‌سازي آنها بود، اجراي اين طرح در دستور كار قرار گرفت و هيچ‌گونه مشكلي در اين خصوص مشاهده نشد.

به گفته وي، طي اين جلسات مباحثي نيز به منظور آشناسازي نيروهاي اجرايي و تشريح چگونگي فرآيند تبديل به لحاظ فني، ارزيابي كيفيت محصول توليدي و بررسي‌هاي طرح از بعد اقتصادي، طرح و در دستور كار قرار گرفت.

اين مقام مطلع تأكيد كرد: بر اساس برآوردهايي كه به لحاظ اقتصادي بر روي اين طرح صورت گرفته است، هزينه اجراي آن در مقايسه با حجم ارزي كه به منظور واردات بنزين مورد نياز كشور هزينه مي‌شد بسيار ناچيز است.

وي متذكر شد: با محقق ساختن اين طرح در واقع از خروج ارز معادل خريد 13 ميليون ليتر بنزين و به ازاء هر ليتر 700 تومان جلوگيري مي‌شود كه توجه به اين نكته خود طرح تأمين 48 ساعته بنزين را به لحاظ اقتصادي توجيه‌پذير مي‌سازد.

به گفته اين مقام آگاه، در مسير اجراي طرح با هيچ‌گونه مشكلي مواجه نيستيم. البته شايد بدين واسطه چند طرح پتروشيمي با كمبود خوراك مواجه شوند كه آن هم با خريد پروفايل و واردات آن و فرآورش در همان مجتمع‌هاي توليد بنزين، مشكل حادث شده بدين سبب نيز مرتفع خواهد شد.

وي افزود: پيامد اجرايي اين طرح، احداث و تجهيز چندين مجتمع پتروشيمي بود كه تأمين خوراك آنها بر مبناي اين محصول تعريف شده است، پتروشيمي‌هاي مذكور بدين سبب در مراحل مختلف احداث قرار دارند.

اين مقام مسئول يادآور شد: به لحاظ زماني، محدوديتي براي اجراي طرح و تداوم توليد نخواهيم داشت. با توجه به تدابير انديشيده شده تا مدت زماني كه واحدهاي توسعه‌اي آبادان و تبريز و پالايشگاه ستاره خليج فارس جهت بهره‌برداري نياز دارند، قادر به توليد بنزين با استفاده از اين روش خواهيم بود.
وي تصريح كرد: به جهت اجراي اين طرح، تنها پتروشيمي تندگويان براي تأمين خوراك با كمبود مواجه مي‌شود كه آن هم با خريد مخلوط ‌زايلين‌ها و راه اندازي واحد پارازايلين همين مجتمع‌ها اين مشكل نيز بر طرف مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: