هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه

حاشيه‌های دیدار رهبر کودتا با نخبگان نگفتيم از ما كسى انتقاد نكند!؟

دانشجوي جوان بلند شد و شروع كرد به حرف زدن. صدايش از آن‌جا به گوش رهبر نمي‌رسيد؛ پشت تريبون آمد و پس از معرفي خود، سخنانش را آغاز كرد. حرف‌هايش نسبت به سخنران‌هاي قبلي رنگ و بوي ديگري داشت. ابتدا از عملكرد صدا و سيما پيرامون حوادث اخير انتقاد كرد و با بيان مثالي از رهبر پرسيد؛

آيا صدا و سيماي ما تصوير درستي از كشور و جهان ارائه مي‌دهد يا تصويري غيرواقعي و كاريكاتورگونه؟
آيا صداو سيما به عقايد مختلف اجازه‌ي دفاع از خودشان را مي‌دهد؟ عقايدي كه به‌خصوص در همين رسانه مورد نقد و يا حتي حمله قرار مي‌گيرد؟
آيا صدا سيماي ما نقل‌قولي كه از افراد مي‌كند و يا رويدادهايي كه روايت مي‌كند، وفادارانه و منصفانه است؟

بخش دوم سخنان وي موضوع نقد رهبري بود. «من شايد چهار-‌پنج سال است كه به صورت جدي‌تر روزنامه مي‌خوانم و مجلات را مطالعه مي‌كنم. اين مدت واقعاً به ياد نمي‌آورم كه مطلبي را با عنوان نقد رهبري خوانده باشم ... نقد رهبري را هم به شكل عمومي مي‌شود مطرح كرد و هم به صورت خاص در مجلس خبرگان. من احساس مي‌كنم اگر چنين نشود، اين شرايط منجر به نفاق و كينه مي‌شود؛ مثلاً يك چيزي كه در ابتدا يك انتقاد ساده است، چون بستر مناسبي براي بيان پيدا نمي‌كند، ممكن است جنبه‌ي مغرضانه به خود بگيرد و كم‌كم بي‌انصافي هايي پيدا شود.»

سخنانش طولاني شده بود. از آقا خواست تا باز هم ادامه دهد و پاسخ شنيد؛ «من موافقم كه شما ادامه بدهيد. وقت از اول هم تمام شده بود، ولي شما ادامه بدهيد...»

تشكر كرد و اين‌بار صحبت‌هايش را با انتقاد از چگونگي برخورد نيروي انتظامي با تجمعات پس از انتخابات ادامه داد؛
«اگر مقداري روش‌هاي اقناعي‌تر داشتيم و از خشونت به جز در موارد ضرورت استفاده نمي‌كرديم، نظام ما بقاي بهتري نداشت؟ آيا مردم متحدتري نداشتيم؟ چون وحدت واقعي به نظر من بيش از اين‌كه با نصيحت حاصل شود نتيجه‌ي رفتار مردم با حكومت و رفتار حكومت با مردم است و رفتار مردم با همديگر است.»

پس از اتمام صحبت‌هاي او چند نفر به اعتراض بلند شدند تا نوبت براي حرف زدن بگيرند. يكي‌ از آن‌ها گفت: «همين حرف‌هاي ايشان نشان مي‌دهد فضاي نقد وجود دارد. ما هم مي‌خواستيم حرف بزنيم اما به ما اجازه ندادند و فرصت نشد...»

آقا در جواب اعتراضات گفتند: «اين را به حساب كم بودن وقت‌ها بگذاريد و تحمل بفرمائيد. ان‌شاءالله خداي متعال شرح صدر خواهد داد به همه‌ي‌ ما كه درست بفهميم، درست ببينيم و درست بيان كنيم.»

هیچ نظری موجود نیست: