هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ مهر ۱۸, شنبه

تلفات طاعون آخوندیسم درایران بنا به اعلام منابع رسمی علوم پزشکی به ساعت رسیده است !!

هر دو ساعت یک معتاد در ایران می میرد

در ایران مصرف و اعتیاد به مواد در مردان 4 تا 8 برابر زنان و میانگین سنی مصرف کنندگان حدود 42 سال است. بیشتر مصرف کنندگان در بین سنین 30 تا 45 سالگی قرار داشته و سن کنونی مصرف کنندگان حشیش و هروئین از سن مصرف کنندگان تریاک و شیره پایین تر است.


معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه قربانیان مواد مخدر در ایران رو به فزونی هستند، اظهار داشت: هم اکنون هر دو ساعت یک فرد معتاد در ایران می میرد.


دکتر ابراهیم صالحی فر صبح سه شنبه در همایش استانی یکروزه مقابله با قاچاق دارو، محصولات آرایشی و بهداشتی و مکمل های غذایی و رژیمی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: سالانه چهار هزار و 320 نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در ایران جان خود را از دست می دهند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 50 درصد جمعیت کشورمان در سنین زیر 30 سال قرار داشته و گرایش بیشتر این گروه سنی به تجربه کردن مواد مخدر و سایر ترکیبات غیرمجاز است.

معاون دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه قشر جوان بیشتر در معرض آسیب و آماج اعتیاد است، تصریح کرد: وظیفه همگان در مقابله با این معضل اجتماعی بسیار حساس است.

صالحی فر با بیان اینکه بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، 220 میلیون نفر معتاد در دنیا زندگی می کنند که به طور روزانه مواد مخدر مصرف دارند، یادآور شد: این افراد در صورت عدم تامین مواد آنها از هیچ یک از موهبت های زندگی بهره نخواهند برد.

به گفته وی، آنها با مصرف داروها اذعان دارند که به آرامش درونی برسند و توان فیزیکی، ذهنی و روانی شان را در مواجهه با مسائل و مشکلات بیشتر کنند.

این مسئول دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اظهار تاسف از اینکه تجارت مواد مخدر با گردش مالی 1500 میلیارد دلار و سود خالص بیش از 500 میلیارد دلار پس از نفت دومین بازار تجاری دنیا را داراست، افزود: در دنیا 13 میلیون نفر معتاد به مواد مخدر وجود دارد که سهم هروئین 9 میلیون نفر است.

وی تعداد معتادان جهان به کوکائین را 13 میلیون نفر اعلام کرد و افزود: کراک که از کوکائین تهیه می شود خطرناک ترین ماده اعتیاد آوری است که تاکنون به بازار آمده این در حالی است که ترکیبی که به نام کراک در کشور ما وجود دارد هروئین خالص شده است.

وی با بیان اینکه در مورد آمار معتادان در ایران اعداد و ارقام مختلفی بیان می شود، اظهار داشت: در حالی که ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد معتادان کشور را کمتر از دو میلیون نفر می داند اما بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت سه میلیون و 700 هزار مصرف کننده تفننی مواد مخدر در کشور داریم که از این تعداد یک میلیون و 200 هزار نفر مصرف کننده دائم مواد مخدر بوده و 250 هزار نفر نیز معتاد تزریقی هستند.

به گفته صالحی فر، میزان ابتلا به ایدز در افراد فوق بین 5 تا 20 درصد متغییر بوده و حدود 60 درصد بیماران مبتلا به ایدز را تشکیل می دهند جالب این که تعداد افرادی که حداقل یک بار مصرف مواد مخدر را تجربه کردند 5 تا 7 میلیون نفر از جامعه را تشکیل می دهند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در ایران مصرف و اعتیاد به مواد در مردان 4 تا 8 برابر زنان و میانگین سنی مصرف کنندگان حدود 42 سال است، افزود: بیشتر مصرف کنندگان در بین سنین 30 تا 45 سالگی قرار داشته و سن کنونی مصرف کنندگان حشیش و هروئین از سن مصرف کنندگان تریاک و شیره پایین تر است.

صالحی فر افزود: درصد افرادی که مصرف کننده هروئین، الکل و حشیش بوده و در گروه سنی 15 تا 24 سال قرار دارند قابل توجه است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین سن شروع شده در مورد سیگار 21.4 سال، الکل و حشیش 21.8 سال، تریاک 27.4 سال، شیره 28.8 سال، داروهای محرک، 30.8 سال و بوپرنورفین 29.8 سال است.

وی بیان داشت: بر خلاف تصور عمومی در سال های اخیر، سن شروع مصرف هروئین در کشور بالا رفته و علت این مسئله ممکن است وجود افرادی باشد که قبلا تریاک و به خصوص شیره مصرف می کردند و در سال های اخیر به علت ارزان تر بودن هروئین به آن روی آورده اند.

صالحی فر با اشاره به اینکه مصرف خودسرانه بنزودیازپینها، کدئین و مجموعه داروهای محتوای مواد افیونی در افراد بیکار و تا حدودی در دانشجویان بیشتر از جمعیت عمومی است، افزود: تریاک در دانشجویان کمتر مصرف می شود اما بین مصرف مواد و داروهای گوناگون در شهر و روستا تفاوتی وجود ندارد به جز الکل که مصرف آن در شهرها تقریبا دو برابر روستاهاست.

وی با بیان اینکه مصرف خودسرانه داروهایی مانند بنزودیازپین و کدئین و مجموعه داروهای دارای مشتقات تریاک در اشخاص بی سواد کمتر است، افزود: در مورد تریاک، اشخاص با تحصیلات ابتدایی و متوسطه بیشتر آلوده بوده و اشخاص بی سواد و دانشگاهی کمتر مبتلا هستند.

وی در عین حال تصریح کرد: اشخاص مطلقه و متارکه کرده بیش از سایر گروه ها به مواد و داروها آلوده می شود اما تفاوت محسوسی بین متاهلان و مجردها به چشم نمی خورد مگر در مورد الکل که مجردها و افراد مطلقه و متارکه کرده سهم بیشتری دارند.

صالحی فر افزود: در ایران، افراد با وضع اقتصادی خوب گرایش بیشتری به مصرف دارو و افراد با وضع اقتصادی بد گرایشان به مصرف مواد یا مصرف همزمان دارو و مواد دارند و در مجموع مواد افیونی بیشتر توسط افراد با وضع اقتصادی بد و الکل در افراد با وضع اقتصادی خوب مصرف می شوند و در هر دو قطب به مصرف حشیش گرایش دارند.

وی با بیان اینکه حدود 10 میلیون انسان ایرانی در ارتباط نزدیک با معضلات و مشکلات ناشی از این پدیده شوم قرار دارند، افزود: در ایران به ازای هر 400 ایرانی یک نفر در زندان به سر می برد و جرم قریب به 37 درصد زندانیان با مواد مخدر مرتبط می شود.

به گفته این مسئول دانشگاه علوم پزشکی مازندران، هر چند تلاش های گسترده ای جهت مهار و کاهش عرضه، توزیع و مصرف مخدر و سایر ترکیبات غیرمجاز در کشور صورت گرفته است، افزود: موقعیت استراتژیک ایران و ترانزیت مواد مخدر از طریق کشور شرایطی را فراهم ساخته که متاسفانه مصرف داخلی مواد با رشد روزافزونی همراه باشد.

معاون دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: بر اساس آمارهای موجود، کشورمان بالاترین میزان مصرف تریاک و سایر مواد مخدر را در بین تمامی کشورهای دنیا داراست و روسیه، قزاقستان و چین در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی بیان داشت: مجاورت مرزی 900 کیلومتری ایران با افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده خشخاش و تریاک جهان با تولید سالانه 5 هزار تن تریاک در شکل گیری این شرایط بیشترین نقش را داشته است.

هیچ نظری موجود نیست: