هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ مهر ۲۱, سه‌شنبه

آرتروز در 40 سالگی همه را درگیر می کند

ئیس مرکز روماتیسم ایران از آرتروز به عنوان شایع ترین بیماری مفصلی یاد کرد و گفت:‌ در سن 40 سالگی تقریبا همه افراد تغییرات آرتروز را در مفاصل خود دارند ولی بیشتر آنها علامت خاصی احساس نمی کنند و تعداد نسبتا کمی دچار آرتروز می شوند.

به گزارش مهر، دکتر فرهاد غریب دوست،‌ ورزش را بهترین و کم هزینه ترین روش پیشگیری و درمان آرتروز اعلام و به هموطنان توصیه کرد با انجام حرکات منظم ورزشی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرده یا سیر پیش رونده آن را کاهش دهند.

رئیس مرکز روماتیسم ایران با اعلام این مطلب افزود: ورزش با افزایش قدرت، ثبات، تعادل و بهبود تغذیه مفاصل در پیشگیری و درمان ابتلا به آرتروز نقش بسزایی ایفا می کند.

به گفته غریب دوست، کاهش وزن به میزان 10 درصد باعث بهبود علایم این بیماری می شود.

رئیس مرکز روماتیسم ایران در ادامه یادآور شد: درد خود منجر به کاهش تحرک مفصل و در نتیجه ضعف و آتروفی عضله می شود که در چرخه درد- آتروفی، یکی موجب بدتر شدن دیگری می شود.

وی بهترین راه شکستن این چرخه معیوب را انجام چند حرکت ورزشی ساده مانند حرکات نرمشی صبحگاهی که حتی در محل کار انجام پذیر است با رعایت نکات بهداشتی به منظور جلوگیری از واردآمدن فشار بیش از حد به مفاصل حین فعالیتهای مختلف و تقویت عضلات اطراف مفصل برشمرد.

غریب دوست از مکملهای آنتی اکسیدانت و ویتامینهای E-C و نیز مواد غذایی مانند سویا، زنجبیل به عنوان موادی اشاره کرد که در بهبود علایم آرتروز نقش موثری دارند.

وی گفت: بیماری آرتروز شایعترین بیماری مفصلی است که سبب اختلال در عملکرد طبیعی مفاصل می شود.

غریب دوست ادامه داد:‌ در سن 40 سالگی تقریبا همه افراد تغییرات آرتروز را در مفاصل خود دارند ولی بیشتر آنها علامت خاصی احساس نمی کنند و تعداد نسبتا کمی دچار آرتروز می شوند.

وی تصریح کرد: در این عارضه، بیمار هنگام بیدار شدن از خواب احساس می کند، مفاصل او سفت شده اند که پس از 5 تا 10 دقیقه این حالت از بین می رود.

غریب دوست افزود: معمولا در وضعیت بالارفتن از پله بیشترین فشار به زانوها وارد می شود که استفاده از آسانسور و خودداری از نشستن مستمر و مداوم به حالت چهار زانو و دو زانو به این بیماران توصیه می شود.

وی یکی از مهمترین مسائل در پیشگیری و درمان آرتروز را آموزش صحیح و دادن آگاهیهای لازم به صورت کلاسهای آموزشی برشمرد.
رئیس مرکز روماتیسم ایران اظهار داشت: استفاده از ضد دردهایی که برای تسکین درد بیماران مبتلا به آرتروز تجویز می شود، باید کاهش یابد و تنها این داروها باید با تجویز پزشک معالج انجام پذیرد زیرا درد علامت مناسبی برای هشدار به بیمار برای محدودیت حرکات است و کاهش درد سبب استفاده ناصحیح از مفصل شده که همین امر صدماتی را بر مفصل وارد می آورد.

هیچ نظری موجود نیست: