هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ آبان ۸, جمعه

مهم ترين خبرهای روز

انتقاد تند کشورهای اروپایی از حکم صادره برای کارمند سفارت بریتانیا در ایران

در پی صدور حکم دادگاه برای حسین رسام، کارمند سفارت بریتانیا در تهران، کشورهایی اروپایی از جمله فرانسه و بریتانیا به تهران هشدار دادند این حکم را لغو کند.

در فرانسه، یک سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گفت پاریس ضمن ابراز نگرانی شدید از حکم صادره برای حسین رسام اعلام می کند که بر سر این موضوع در اتحاد کامل با لندن خواهد بود.

سخنگو افزود فرانسه صدور هر حکمی علیه یک عضو اتحادیه اروپا را، خواه شهروند این اتحادیه باشد و یا کارمند آن، علیه کل اتحادیه تلقی می کند.

وی گفت فرانسه حکم را ناعادلانه می داند و باید فورا این حکم مورد بازنگری قرار گیرد.

بنا بر گزارش ها، حسین رسام، کارمند سفارت بریتانیا در تهران، این هفته به اتهام به راه انداختن آشوب در رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به چهار سال زندان محکوم شده است.
عبدالصمد خرمشاهی، وکیل مدافع حسین رسام، در گفت‌وگویی اظهار داشت «چهار سال حبس تعزیری به استناد ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی، و پنج سال محرومیت از ارائه خدمات در سفارتخانه‌های خارجی» حکم صادر شده برای حسین رسام است.

حسین رسام، تحلیل‌گر سیاسی سفارت بریتانیا در تهران، به همراه هشت نفر دیگر از کارمندان ایرانی این سفارت در روزهای پس از انتخابات به اتهام دخالت در امور داخلی ایران دستگیر شدند. در حالی که هشت کارمند سفارت بریتانیا پس از چند روز آزاد شدند، آقای رسام در دادگاه «کودتای مخملی» به محاکمه کشیده شد. حسین رسام که در این محاکمات علیه خود لب به اعتراف گشود ‌هم‌اکنون با قید وثیقه آزاد است.

پیشتر، دیوید میلی بند، وزیر امور خارجه بریتانیا و رییس اتحادیه اروپا نسبت به حکم صادره برای حسین رسام وتکنش نشان داده بودند.

دیوید میلیبند اظهار داشت این حکم یک نمونه دیگر از آزار و اذیت کارمندان سفارت بریتانیا در ایران است که به گفته وی اقدامی «ناپذیرفتنی» و «عمیقا نگران‌ کننده» است.

وزیر خارجه بریتانیا افزود: «سفیر ما در تهران با معاون وزیر خارجه ایران صحبت کرده تا نگرانی ما را به اطلاع وی برساند.»

دیوید میلیبند همچنین اعلام کرد که وزارت خارجه بریتانیا مراتب اعتراض خود را به اطلاع سفیر ایران در لندن رسانده است.

دیوید میلیبند گفت: «ما با اتحادیه اروپا و دیگر متحدان خود در جهان که همچنان در مقابل این اقدام غیرقابل قبول ایران ابراز همبستگی می‌کنند در تماس نزدیک هستیم.»


بریتانیا به محکومیت کارمند ایرانی سفارت خود در تهران اعتراض می کند

بریتانیا می گوید از گزارش هایی که حاکی است یک کارمند ایرانی سفارت آن در تهران به چهار سال زندان محکوم شده، عمیقا نگران است.

دیوید میلیباند، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز پنجشنبه در لندن گفت محکومیت حسین رسام غیر قابل توجیه است و حمله ای به تمام جامعه دیپلماتیک در ایران است. میلیباند از مقامات ایران خواست آنچه را «مجازاتی سخت» نامید لغو کنند.

وزارات امور خارجه بریتانیا درباره گزارش محکومیت، که مقامات ایران آن را تایید نکرده اند، توضیحی نداد.

روز نامه های بریتانیا روز پنجشنبه گزارش دادند که رسام در این هفته در یک دادگاه محرمانه به اتهام تحریک نا آرامی در جریان انتخابات ریاست جمهوری محکوم شد.

اتحادیه اروپا نیز روز پنجشنبه گزارش محکومیت کارمند ایرانی سفارت بریتانا را غیر قابل توجیه نامید.

رسام از جمله ۹ کارمند سفارت است که به اتهام مشارکت در نا آرامی ها بازداشت شدند. هشت نفر دیگر بعدا آزاد شدند.

میلیباند می گوید وزارت امور خارجه بریتانیا سفیر جمهوری اسلامی در لندن را برای اعترض به حکم دادگاه فراخوانده است. به گفته او، سفیر بریتانیا در تهران نیز برای ابزار نگرانی لندن با معاون وزارت امور خارجه ایران گفت و گو کرده است.


کلینتون: پاکستان باید بداند رهبران القاعده در کجا پنهان هستند

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، می گوید دشوار است باور کرد که مقامات امنیتی پاکستان ندانند رهبران القاعده در کجا مخفی هستند. کلینتون روز پنجشنبه به روزنامه نگاران در لاهور گفت همچنین دشوار است معتقد بود که دولت پاکستان نمی تواند تروریست ها را اگر می خواست، پیدا کند.

ایالات متحده می گوید رهبران القاعده در امتداد منطقه مرزی پاکستان با افغانستان زندگی می کنند.

کلینتون قرار است در دومین روز دیدار سه روزه خود با فرمانده ارتش پاکستان ملاقات کند. انتظار می رفت آنها درباره هجوم نظامی پاکستان علیه ستیزه گران در وزیرستان جنوبی بحث کنند.

ارتش روز پنجشنبه گفت نیروهایش یک قرارگاه رزمندگان اوزبک مرتبط با طالبان را در وشهر کانیگورام در شمال غربی کشور محاصره کرده اند. ارتش گفته است حمله گسترش می یابد. اما این ادعا نمی تواند مستقلا تایید شود، زیرا خبرنگاران از ورود به منطقه ممنوع هستند.

کلینتون می گوید آمریکا با پاکستان در نبرد با ستیره گران و تندروها متحد است، اما همچنین نگران توسعه اقتصادی، اجتماعی و دمکراتیک کشور است.
خانم کلینتون در ادامه سفر به پاکستان، که با هدف بهبود چهره آمریکا صورت می گیرد، پیشتر در روز پنجشنبه در لاهور با دانشجویان، مقامات و رهبران مذهبی ملاقات کرد. او در کالج دولتی لاهور سخن گفت و دانشجویان را تشویق کرد در برابر افراطیون بایستند. چند تن در مورد نبود اعتماد بین پاکستان و ایالات متحده سئوال کردند. کلینتون گفت دو کشور اینک در نقطه ای قرار دارند که می توانند مناسباتی که به جای اختلافات، بیشتر بر منافع مشترک استوار باشد، بسازند.

وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفرش چندین طرح جدید کمک را اعلام کرده است – از جمله ۱۰۳ میلیون دلار برای تقویت پلیس و بهبود امنیت مرزی، ۵۶ میلیون دلار برای پاکستانی هایی که در اثر هجوم جاری ارتش علیه طالبان آواره شده اند، و ۴۵ میلیون دلار برای توسعه آموزش عالی.


گزارش: مجمع عمومی سازمان ملل بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران را آغاز کرد

کشورهای عضو کميته سوم در شصت و چهارمين اجلاس مجمع سازمان ملل متحد در نيويورک وضعيت حقوق بشر در ايران را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

روزهای سه شنبه پنجم و چهارشنبه ششم آبان ماه دولت سوئد به نمايندگی از طرف کشورهای اتحاديه اروپا و نماينده دولت ايالات متحده آمريکا، کانادا ، استراليا و نيوزلند به طور جداگانه در کميته سوم سازمان ملل متحد در نيويورک حضور يافته و از وضعيت نقض حقوق بشر در ايران در سال گذشته به ويژه سرکوب، آزار و اذيـت و محدود کردن اساسی ترين حقوق مردم ايران پس از برگزاری انتخابات دهمين دور رياست جمهوری توسط مقامات دولت جمهوری اسلامی، نيروهای دولتی و بسيج ابراز نگرانی کردند.

مسئوليت کميـته سوم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرداختن به وضعيت حقوق بشر وساير مسایل و امور اجتماعی و انسان دوستانه در کشورهای عضو سازمان ملل متحد است. در اين رابطه، کميته سوم هر سال پس از بحث و بررسی و دريافت گزارشات گزارشگران ويژه و موضوعی مسایل حقوق بشر در سازمان ملل متحد و دريافت نظرات نمايند گان دولتهای عضو اين سازمان است. و بدنبال آن هر سال اين کميته موظف به تهيه پيش نويس قطعنامه هایی در زمينه های فوق الذکر و يا محکوم کردن دولت های ناقض حقوق بشر می باشد که تصميمات و قطعنامه های تهيه شده توسط اعضای کميته سوم به مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای رای گيری نهايی ارائه می شود.

گفته می شود در روزهای آينده دولت کانادا نيز تصميم دارد به همراه کشورهای اتحاديه اروپا ونروژ پيش نويس قطعنامه ای برای محکوم کردن دولت جمهوری اسلامی در نقض حقوق مردم ايران به کميته سوم ارائه کند. مقامات جمهوری اسلامی ايران بيش از بیست سال است که همه ساله بدليل ادامه سرکوب ونقض اساسی ترين حقوق مردم ايران توسط سازمان ملل متحد محکوم ميشوند.

روز سه شنبه نماينده دولت سوئد که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را به عهده دارد از طرف اين کشورها در نيويورک در کميته سوم سازمان ملل متحد حضور يافت و اقدامات دولت جمهوری اسلامی پس از برگزاری انتخابات در خردادماه را محکوم کرد.

اتحاديه اروپا از تعداد گسترده بازداشت ها به ويژه بازداشت رهبران سياسی و مدافعان حقوق بشر ابراز نگرانی کرد. نماينده دولت سوئد گفت آنچه برای کشورهای اتحاديه اروپا حائز اهميت می باشد «گزارشات مربوط به اعمال شکنجه و خشونت توسط نيروهای انتظامی و بسيج است.»

وی افزود: «کشورهای اتحاديه اروپا صدور احکام به ويژه سه حکم اعدام صادر شده توسط دادگاه انقلاب در تهران در رابطه با زندانيان پس از برگزاری انتخابات را بسيار نگران کننده می دانند.»

نماينده دولت سوئد به وضعيت حقوق بشر در سال گذشته در ايران پرداخت و از افزايش اعدام ها به ويژه اعدام نوجوانان و افرادی که در سنين کودکی مرتکب جرم شده اند سخن گفت. وی به اعضای کميته سوم در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص اعمال محدوديت شديد دراساسی ترين آزاديها وحقوق مانند آزادی بيان توسط مقامات جمهوری اسلامی گزارش داد.

نماينده سوئد افزود شهروندان ايران صرفا به دليل اعتقادات شان بازداشت و زندانی می شوند و دراين رابطه به سرنوشت ۷ تن از رهبران ايرانيان بهايی که بيش از يکسال است بدون محاکمه و بطور غيرقانونی در زندان هستند اشاره کرد.

به دليل طولانی بودن سخنان نماينده دولت سوئد در رابطه با نقض حقوق بشر در ايران، ریيس کميته سوم مجبور شد به وی تذکر دهد تا سخنرانی خود را خاتمه دهد.

پس از اتحاديه اروپا، نماينده دولت ايلات متحده آمريکا پشت تربيون قرارگرفت و وی نيز وضعيت حقوق بشر به ويژه سرکوب مردم ايران پس از برگزاری انتخابات توسط مقامات جمهوری اسلامی ايران را محکوم کرد. به دنبال آن به نماينده ايران، فرهاد ممدوحی، که از تهران به نيويورک سفر کرده است فرصت پاسخ داد ه شد.

فرهاد ممدوحی نماينده ايران در کميته سوم سازمان ملل متحد به نقض حقوق مسلمانان و اقليت های بومی در اروپا و ساير نقاط جهان به طورکلی اشاره کرد بدون آنکه پاسخی برای اتهامات نقض گسترده حقوق بشر به ويژه در چند ماه گذشته توسط دولت متبوعش برای جامعه بين الملل داشته باشد.

روز چهارشنبه ۶ آبان ماه نماينده دولت کانادا نيز در کميته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور يافت و اعلام کرد وضعيت نقض حقوق بشر در ايران در مقايسه با سال گذشته رو به وخامت گذاشته شده است.

نماينده کانادا به حاضران در اجلاس گفت: «ما نيز در سال ۲۰۰۹ شاهد سرکوب خشونت بار حقوق شهروندان ايرانی بوده ايم.» وی افزود محدوديت های بيشتری بر مطبوعات و آزادی بيان اعمال شده و رهبران منتقد دولت جمهوری اسلامی، روزنامه نگاران و دانشگاهيان سرکوب، بازداشت و زندانی شده اند.

دولت کانادا گزارش مختصری از اخبار مربوط به شکنجه و تجاوز به افرادی که در تظاهرات اعتراض آميز پس از برگزاری انتخابات بازداشت و زندانی شده اند به کميته سوم ارائه کرد و در همين رابطه به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد که به تعهدات ومسئوليت های بين المللی خود پايبند مانده و از آنها خواست تا در مورد حوادث نقض حقوق بشر پس از انتخابات بطور شفاف و علنی تحقيق کنند.

دولت های استراليا و نيوزيلند نيز در نوبت های جداگانه در کميته سوم به بررسی گزارشات مربوط به نقض حقوق بشر در ايران پرداختند.

دولت کانادا اعلام کرده است که در روزهای آينده پيش نويس قطعنامه محکوم کردن دولت جمهوری اسلامی را به دليل نقض حقوق مردم ايران به کميته سوم ارائه خواهد کرد. پس از مرگ زهرا کاظمی، عکاس و خبرنگار که در زندان اوين کشته شد، دولت کانادا ابتکار تهيه پيش نويس قطعنامه عليه مقامات جمهوری اسلامی را به عهده گرفته است که همه سال نيز با اکثريت آرای کشورهای عضو سازمان ملل متحد به تصويب می رسد.

در اوایل ماه اکتبر، بان کی مون دبيرکل سازمان ملل متحد نيز با ارائه گزارشی وضعيت نقض حقوق بشر در ايران را نگران کننده توصيف کرد و به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد تا به نمايند گان و گزارشگران اين سازمان اجازه دهند برای تحقيق در مورد گزارشات مربوط به شکنجه، تجاوز در زندان ها و وضعيت بازداشت شد گان پس از انتخابات به ايران سفر کنند.


گزارش سیاسی: امضای لایحه قانونی طرح دفاعی ٦٨٠ میلیارد دلاری توسط پرزیدنت اوباما

باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، لایحه قانونی ٦٨٠میلیارد دلاری طرح دفاعی را امضا کرد.

آقای اوباما می گوید این لایحه قانونی با قطع بودجه پروژه های ناکارآمد، دهها میلیارد دلار صرفه جویی خواهد کرد.

پرزیدنت اوباما می گوید : « قطع بودجه این پروژه ها در لایحه دفاعی کشور، ارتش را کارآمدتر خواهد کرد و در پول مالیات دهندگان صرفه جویی خواهد شد. ما لایحه دفاعی را تصویب کرده ایم که نا کارآمدی و صرف هزینه های بی مورد وزارت دفاع را ریشه کن می کند و اصلاحاتی اعمال می کند که از ملت و نیروهای نظامی بهتر محافظت می کند و دهها میلیارد دلار صرفه جویی خواهد کرد.»

آقای اوباما تاکید کرد :« امروز پروژه های بی مورد و پر هزینه ای که نمایندگان سال های متمادی برای توقف آن ها تلاش کرده بودند، حذف خواهند شد. وزیر دفاع و من آگاهی داریم که باید یک ارتش مدرن در خور قرن ٢١داشته باشیم و چنین ساختاری نیازمند اصلاحات بنیادین در عملکرد وزارت دفاع کشور است.»

«اف- ٢٢»، جت جنگنده، یکی از این پروژه هاست که منتقدان براین باورند عملکرد ضعیفی در جنگ عراق و افغانستان داشته است.

آقای اوباما در ضمن با خرید هلیکوپترهای جدید برای ناوگان هوایی که حدود بیش از سیزده میلیارد دلار هزینه در بر داشت، مخالفت کرده است.

رییس جمهوری تاکید کرده این لایحه قانونی طرح کاملی نیست و هزینه های بیشتری باید از بودجه پنتاگون قطع شود.

وی به گزارش دولت مبنی بر صرف بیش از سیصد میلیارد دلار مازاد بر بودجه پنتاگون برای نود و شش پروژه نظامی اشاره کرد و گفت :« چنین افراط و ولخرجی هایی تحت هیچ موقعیت و زمانی قابل پذیرش نیست و در شرایطی که کشور درگیر دو جنگ و با کسری بودجه شدیدی مواجه است، صرف این هزینه های هنگفت به دور از منطق و وجدان است و مردم و نیروهای ما از چنین رفتاری متضرر خواهند شد.»

آقای اوباما چندی پیش دو سناتور پیشین را برای هدایت یک هیات مشورتی منصوب کرد تا توصیه های معتبر و قابل اطمینانی در مورد اطلاعات امنیتی کشور به وی ارایه کنند.

وی خاطرنشان کرد برای بهبود وضعیت گردآوری اطلاعات امنیتی باید قدم های جدی برداشت تا بتوان اطمینان حاصل کرد که تحلیل های امنیتی به هنگام به مقامات ارشد مسئول تصمیم گیری ارسال خواهند شد.

چاک هیگل جمهوری خواه و دیوید بورن دموکرات دو منبع مستقل مشورتی برای تایید کارآمدی عملکرد نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده خواهند بود.


شورای امنیت در جلسه ویژه ای وضعیت افغانستان را بررسی می کند

شورای امنیت سازمان ملل متحد قصد دارد روز پنجشنبه – امروز - جلسه ویژه ای برای بحث درباره وضعیت افغانستان تشکیل دهد.

یک روز پس از حمله مرگبار به مهمانسرای سازمان ملل متحد در کابل، سازمان ملل در بیانیه ای می گوید بان کی – مون، دبیر کل سازمان، ۱۵عضو شورای امنیت را از چگونگی وضع آگاه خواهد ساخت. در حمله انتحاری پنج کارمند سازمان ملل کشته شدند.

طالبان مسئولیت حمله را بر عهده گرفت و آن را نخستین گام در طرح برهم زدن انتخابات دور دوم نامید.

رور پنجشنبه طالبان قول داد بر حملات در پیشاپیش برگزاری انتخابات دور دوم شدت بخشد. یک سخنگوی طالبان به خبرگزاری فرانسه گفت گروه طرح ها و تاکتیک های جدیدی برای برهم زدن انتخابات دارد.

پیشتر، مقامات کمیسیون انتخابات درافغانستان گفتند آنها قصد دارند تعداد حوزه های رای گیری برای دور دوم را افزایش دهند، هر چند برخی ابزار نگرانی می کنند که چنین اقدامی ممکن است به تقلب هایی حتی بیشتر از دور اول منجر شود.

پس از آن که بازرسان بیش از یک میلیون رای تقلبی یافتند، ناظران خارجی انتخابات توصیه کردند از بیش از ۶ هزار مرکز رای گیری که در دور اول به کار رفتند کاسته شود.

عقیده بر این است که بسیاری از آرای تقلبی از حوزه های دور افتاده ای که یا هرگز باز نشدند یا ناظرانی در آنها حضور نداشتند، آمده بود.

کمیسیون مستقل انتخابات روز پنجشنبه گفت تعداد حوزه ها را اندکی افزایش خواهد داد و کارمند کافی برای تضمین یک روند رای گیری متعبر در اختیار دارد.

سازمان ملل متحد هنوز به این تصمیم پاسخ نداده است. روز چهارشنبه، مقامات گفتند، علی رغم حمله مرگبار طالبان به یک مهمانسرا در کابل که پنج عضو سازمان ملل متحد را کشت، کارمندان هنوز به کمک به آماده شدن کشور برای انتخابات ۱۶ آبان ماه (۷ نوامبر) ادامه خواهند داد.


گزارش سیاسی: تاکید مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در حمایت از آزادی خواهان ایران

یک مقام بلند پایه وزارت امور خارجه به کنگره گفته است ایالات متحده حمایت خود از آزادی خواهان ایران را کاهش نداده است و سازمان های مستقر در ایالات متحده به حمایت از گروه های آزادی خواه ادامه خواهند داد.

جفری فلتمن، معاون وزیر امور خارجه در امور خاور نزدیک نسبت به نگرانی نمایندگان کنگره مبنی بر وجود شواهدی که نشان از کاهش حمایت برخی از نهادهای مستقر در ایالات متحده از فعالان اصلاح طلب و جنبش آزادی خواهی در ایران دارد، واکنش نشان داده است.

پرزیدنت اوباما و دیگر مقامات دولت او مصرانه تاکید می کنند در حمایت کلی ایالات متحده برای استقرار جامعه مدنی و فعالیت گروه های آزادی خواه که در پی تحقق اصلاحات دموکراتیک در ایران هستند، تردیدی وجود ندارد.

رییس جمهوری در اوایل سال جاری، پس از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری در ایران، از سوی اقلیت جمهوری خواه مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

جمهوری خواهان ادعا می کردند آقای اوباما به اندازه کافی از معترضان به نتایج انتخابات حمایت روانی نکرده است.

پرزیدنت اوباما به دلیل تصمیم وزارت امور خارجه برای قطع کمک مالی به برخی از سازمان ها که روی پروژه های حمایت از جامعه مدنی، اجرای قانون و حقوق بشر در ایران کار می کردند، با انتقاد های بیشتری مواجه شده است.

رسانه ها از سه گروه «خانه آزادی (فریدُم هاوس)»، «موسسه بین المللی جمهوری خواه» و «مرکز اسناد حقوق بشر در ایران»، یک گروه کوچک غیر حزبی و سیاسی که موارد نقض حقوق بشر در ایران را گردآوری می کند، نام برده اند.

فلتمن، معاون وزیر امور خارجه که در برابر یکی از کمیته های مسایل خاورمیانه مجلس نمایندگان حاضر شده بود، از سوی نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه کنگره پیرامون حمایت کلی دولت اوباما از طرفداران اصلاحات در ایران و بویژه تصمیم های اخیر در مورد کاهش کمک های مالی به این سازمان ها تحت فشار قرار گرفت.

گری آکرمن، رییس دموکرات این کمیته پیشنهاد کرد دولت حتی همزمان با تلاش برای برقراری گفتگو با ایران نیز می تواند بر حمایت خود از طرفداران دموکراسی و اصلاحات در این کشور تاکید کند.

آقای آکرمن گفت:« شاید ایده بدی نباشد که به طور شفاهی و یا با ندای رسا به مردم و به سراسر جهان، از جمله آزادی خواهان در ایران اعلام کنیم که حداقل در حد حرف از جنبش آنها حمایت می کنیم و از شجاعت و پافشاری آنها در این راه الهام می گیریم.»

باب انگلس، نماینده جمهوری خواه کنگره نیز تصریح کرد احتمال دارد تلاش های دولت برای بکار گیری دیپلماسی جدی با ایران بر تصمیم ها برای حمایت مالی از پروژه های خاصی که بر روند دموکراسی در این کشور کار می کنند، تاثیر بگذارد.

آقای انگلس گفت :« عقب نشینی از موضع حمایت آمیز از این پروژه ها برای برقراری گفتگو با ایران منطقی به نظر نمی رسد چرا که اتخاذ سیاست دلجویانه و آرام با ایران در گذشته کارساز نبوده و در واقع دولت آمریکا در منطقه پر خطری گام گذاشته است و این سیاست خردمندانه ای نیست.»

فلتمن با اشاره به این امر که همه این سازمان ها برای دریافت حمایت مالی در رقابت هستند، عقب نشینی دولت اوباما از گروه های حامی استقرار جامعه مدنی و دیگر برنامه های مشابه در ایران را انکار کرد و گفت :« ما عقب نشینی نکرده ایم و برنامه های ما برای آفریدن فضای برای استقرار جامعه مدنی و ایفای نقش در ایجاد نهاد های دموکراتیک و پاسخگو در ایران و سراسر منطقه به طور کامل و همه جانبه ادامه خواهد یافت.»

کریس اسمیت، نماینده جمهوری خواه ، یکی از هفت نماینده کنگره بود که در یادداشتی خطاب به هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه از کاهش و یا قطع حمایت مالی از برنامه هایی که دموکراسی، جامعه مدنی و اجرای قانون در ایران را ترویج می کنند، ابراز نگرانی کرده است.

وی تاکید کرده نسبت به حمایت فعال ایالات متحده از اهداف بنیادین مردم ایران نباید تردیدی در اذهان عمومی وجود داشته باشد.

فلتمن، معاون وزیر امور خارجه به نمایندگان کنگره اطمینان داد حمایت دولت اوباما از آزادی خواهان ایران و تعهدهای ایالات متحده در قبال جهان اسلام به قوت خود باقی ست.

قرار است مقامات وزارت امور خارجه هفته آینده با نمایندگان کنگره دیدار و پیرامون چگونگی حمایت از این پروژه های ویژه گفتگو کنند.



مشاور امنیت ملی آمریکا با وزیر امور خارجه روسیه ملاقات می کند

جیمز جونز، مشاور امنیت ملی آمریکا، برای گفت و گو با وزیر امور خارجه روسیه درباره به روز درآوردن پیمان کاهش تسلیحات اتمی به مسکو رفته است.

گزارش رسانه های دولتی روسیه حاکی است که سرگئی لاوروف روز پنجشنبه به جونز گفت پیش از انقضای پیمان فعلی کاهش تسلیحات استراتژیک -استارت- لازم است کوشش های گسترده است برای تدوین پیمان جدید صورت گیرد.

جونز همچنین قرار است با نیکولای پاتروشو، همتای روس خود ملاقات کند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و دیمتری مدودف، رییس جمهوری روسیه، در ماه ژوئیه توافقنامه ای برای کاهش عمده تسلیحات اتمی در زرادخانه های کشورشان امضا کردند. این توافق در راستای قولی است که پرزیدنت اوباما برای کوشش در جهت رها ساختن جهان از تسلیحات اتمی داده است.


طالبان برای برهم زدن دور دوم رای گیری در افغانستان، برنامه ها و تاکتیک های جدیدی طرح کرده است

مقامات کمیسیون انتخابات درافغانستان می گویند آنها قصد دارند تعداد حوزه های رای گیری برای دور دوم را افزایش دهند، هرچند برخی ابراز نگرانی می کنند که چنین اقدامی ممکن است به تقلب هایی حتی بیشتر از دور اول منجر شود.

پس از آن که بازرسان بیش از یک میلیون رای تقلبی یافتند، ناظران خارجی انتخابات توصیه کردند از بیش از شش هزار مرکز رای گیری که در دور اول بکار رفتند کاسته شود.

عقیده بر این است که بسیاری از آرای تقلبی از حوزه های دور افتاده ای که یا هرگز باز نشدند یا ناظرانی در آنها حضور نداشتند، آمده بود.

کمیسیون مستقل انتخابات روز پنجشنبه گفت تعداد حوزه ها را اندکی افزایش خواهد داد و کارمند کافی برای تضمین یک روند رای گیری معتبر در اختیار دارد.

سازمان ملل متحد هنوز به این تصمیم پاسخ نداده است. روز چهارشنبه، مقامات گفتند علی رغم حمله مرگبار طالبان به یک مهمانسرا در کابل که پنج عضو سازمان ملل متحد را کشت، کارمندان هنوز به کمک به آماده شدن کشور برای انتخابات هفتم نوامبر ادامه خواهند داد.

طالبان گفته است این حمله نخستین گام در اجرای طرح برهم زدن رای گیری دور دوم بود.

در این میان، طالبان قول داده است بر حملات خود پیش از برگزاری انتخابات دور دوم شدت بخشد. یک سخنگوی طالبان به خبرگزاری فرانسه گفت گروه طرح ها و تاکتیک های جدیدی برای برهم زدن انتخابات دارد.


ده ها نفر از نیروهای امنیتی عراق دستگیر شدند

ارتش عراق می گوید بیش از ۶۰ نفر از اعضای نیروهای امنیتی در ارتباط با سلسله بمب گذاری های اخیر در بغداد که حدود ۱۵۵ تن را کشت، دستگیر شده اند.

یک سخنگو روز پنجشنبه گفت ۱۱ افسر از جمله دستگیر شدگان هستند. او توضیح نداد که آیا آنها به دست داشتن در انفجارها مظنون هستند یا در حفاظت از پایتخت سهل انگاری کردند.

در بمب گذاری های اتومبیلی روز یکشنبه، که یک گروه وابسته به القاعده مسئولیت آنرا پذیرفته است، وزارت دادگستری و یک ساختمان دولتی هدف قرار گرفتند.


روز چهارشنبه، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد گفت او بدرخواست دولت عراق، یک مقام ارشد سازمان ملل را برای بحث های مقدماتی درباره امنیت و حاکمیت کشور به بغداد می فرستد.

هیچ نظری موجود نیست: