هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ مهر ۲۸, سه‌شنبه

ترکها هم از سفره پهن ایران سهمی بتاراج میبرند

کاهش قیمت گاز صادراتی به ترکیه و پرداخت غرامت بالغ بر دو میلیارد دلاری ترکیه به ایران از مهمترین نتایج داوری اخیر پرونده صادرات گاز ایران – ترکیه است.

خبرنگار مهر در رابطه با نتایج داوری پرونده گازی ایران- ترکیه از وزارت نفت کسب اطلاع کرد: بر این اساس شرکت ملی گاز ایران با توجه به انتشار نتایج داوری به ادعای ترکیه در سال 2003 میلادی به مجامع بین المللی موظف به کاهش قیمت گاز صادراتی خود به این همسایه اروپایی خود شده است.

ترکیه در ادعای خود خواستار درصد بالایی تخفیف در قیمت گاز وارداتی خود از ایران کرده بود که که داوری در پاسخ خود به ‌بخشی از درخواستهای طرف ترکیه ای توجه کرده است.

برهمین اساس، با اعلام نظر این مجمع بین المللی قیمت گاز صادراتی ایران مشمول مختصری تخفیف شده که شرکت ملی گاز ایران باید بر اساس این تخفیفها نرخ فروش گاز خود به کشور ترکیه را تعدیل کند.

همچنین با توجه به اینکه ادعای مقامات ترکیه در سال 2003 میلادی طرح شده و در آن سال شرایط بازار و قیمت گاز طبیعی با شرایط کنونی کاملا متفاوت بوده قرار است به زودی نیز شرکت ملی گاز ایران ادعایی را برای افزایش قیمت گاز صادراتی در سالجاری به داوری ارائه کند.

پرداخت غرامت دو میلیارد دلاری توسط ترکیه

با توجه به اینکه ترکیه در سال 2008 میلادی مطابق حجم ذکر شده در قرارداد، گاز از ایران واردات نکرده و با توجه به وجود بند take or pay در قرارداد گازی بین دو طرف، ترکیه موظف است بیش از دو میلیارد دلار غرامت به ایران پرداخت کند.

جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در سال 1996 میلادی قراردادی 25 ساله برای صدور گاز طبیعی امضا کردند. بر اساس این قرارداد، صادرات گاز از طریق خط لوله دو هزار و 850 کیلومتری از سال 2001 میلادی آغاز شده است.
پیش از این نیز عزیز الله رمضانی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران، گفته بود: پیش بینی می شود تا پایان سالجاری میزان حجم گاز صادراتی به ترکیه تا سقف 10 میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

هیچ نظری موجود نیست: