هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۹ تیر ۱۱, جمعه

آیا تبادل لينك ارزشی دارد؟

سوال اين است: آيا تبادل لينك هنوز هم ارزشي دارد؟
پاسخ: منظور شما از ارزش چيست؟ اجازه دهيد بحث را به چند قسمت تقسيم كنيم:
الف- از ديد گوگل،تكنوراتي و …: قبلا هم گفته شده كه گوگل-و حتي سرويس جستجوي وبلاگ گوگل blogsearch.google.com – هيچ اهميتي به سايدبار وبلاگها نيم‌دهد. درنتيجه قرار گرفتن لينك من در سايدبار وبلاگ شما و برعكس – از ديد گوگل – هيچ ارزشي ندارد.
در مورد تكنوراتي- يك سرويس جستجوي وبلاگي خوب كه متاسفانه در كشور ما بلوكه است- لينكهاي موجود در سايدبار ايندكس مي‌شوند اما ارزش آنها در برابر لينكهاي داخل متن بسيار پايين است.به عبارتي اگر شما لينك وبلاگ من را 100 سال در سايدبار خود نگه داريد ارزشي بسيار كمتر و كوچك‌تر از زماني دارد كه هر سالي يكبار در داخل متن وبلاگ ، لينيك به يكي از نوشته‌هاي وبلاگ من بدهيد( و برعكس).
پس اگر براي بعد تكنيكي قضيه نگران هستيد بهتر است ديگر نگران نباشيد!
ب- از ديد تعداد كاربران: يا به عبارتي ميزان و عدد و رقم بازديدكننده‌اي كه يك وبلاگ مي‌تواند به وبلاگ شما ارسال كند. اجازه دهيد در اينجا از يكي از بهترين وبلاگهايي مثال بزنم كه در يكسال اخير جزء بهترين‌هاي وبلاگستان جهاني بوده است: لوييس گري. مقاله‌هاي او در وبلاگش هركدام در حكم يك جواهر هستند.دنبال كردن نوشته‌هاي او را توصيه فراوان مي‌كنم.اخيرا پستي در وبلاگش منتشر كرد كه توصيه مي‌كنم آن را در اينجا حتما مطالعه بفرماييد. لوييس در اينجا با آمار و ارقام ثابت مي‌كند كه با وجود اين كه بسياري از وبلاگهاي بزرگ و معروف آي‌تي به او لطف داشته‌اند و لينك به وبلاگش داده‌اند اما از نظر عدد و رقم(كميت) – و صدالبته نه كيفيت- اين وبلاگها اهميتي آن چناني در تعداد بازديدكننده نداشته‌اند.اگر به اسكرين‌شات مربوطه در وبلاگش نگاهي بياندازيد متوجه مي‌شويد كه آمار اصلي متعلق به سرويسهاي خبرپراكني است و نه وبلاگها:


من سعي كردم تجربه لوييس گري را در وبلاگ خودم تست كنم. نتايج بدين صورت بودند.در زير تصاوير در سايز كوچك نمايش داده مي‌شوند و شما براي ديدن تصاوير بزرگ مي‌توانيد بر روی آنها كليك كنيد:
لينك‌هايي كه در 7 روز گذشته بيشترين بازديدكننده را ارسال كرده‌اند:
لينكهايي كه در 30 روز گذشته بيشترين بازديدكننده را ارسال كرده‌اند:

لينك‌هايي كه در 7 روز گذشته بيشترين كليك شده‌اند( از وبلاگ من به آن رفته‌اند)

لينك‌هايي كه در 30 روز گذشته بيشترين كليك را داشته‌اند:
خب حالا بهتر است اين اطلاعات را كمي تحليل كنيم:
1- نمودارهاي 1و2 به خوبي نشان مي‌دهند كه لينكدوني سايت p30download به تنهايي حجم بسيار بالايي از ترافيك اين وبلاگ را ايجاد كرده‌اند.چيزي كه ممكن است شما نيز بارها در وبلاگ خود-بخصوص اگر در مورد آي‌تی باشد- با ان مواجه شده باشيد. گزينه‌هاي ديگر در اين جا عبراتند از : گوگل ريدر- فرندفيد- توييتر- داشبورد وردپرس و بالاترين. در بين 10 لينكي كه بيشترين بازديدكننده را به وبلاگم سرازير كرده‌اند تنها نام يك وبلاگ وجود دارد: يك پزشك.
تحليل:ان چيزي كه ترافيك وبلاگتان را بشدت بالا مي‌برد، وبلاگها نيستند.
براي بالا بردن ترافيك وبلاگ خود بهتر است به گزينه‌ها مطرح شده در بالا نگاه بياندازيد: سعي كنيد لينك‌هاي خود را به بالاترين بكشانيد؛ وبلاگتا را در بلگفا ايجاد كنيد تا از داشبورد همگاني بلگفا شما را ببينند؛ لينكهايتان را در گوگل ريدر منتشر كنيد؛ كاري كنيد تا كاربران فرندفيد، توييتر و گوگل ريدر شما و نوشته‌هايتان را دوست بدارند و انها را بين خود به اشتراك بگذارند.
2- در نمودار 3 تمام لينكهايي كه بازديدكنندكان اين وبلاگ بر روی آن كليك كرده‌اند متعلق به سايتهايي بوده كه معرفي شده‌اند.تنها نام دو وبلاگ در بين اين بيشترين‌ها ديده مي‌شود كه هر دو در يك نكته مشتركند: لوگوي وبلاگ انها در قسمت اسپانسر(تبليغات رايگان) قرار گرفته. اما از بين اين همه لينك دوستاني كه در سايدبار وبلاگم قرار داده‌ام، هيچكدام نتوانسته به صدر ليست برسد.
تحليل:قرار گرفتن در سايدبار يك وبلاگ كمك چنداني به ديده شدن وبلاگتان نمي‌كند.
اگر مي‌خواهيد وبلاگتان توسط بازديدكنندگان وبلاگهاي ديگر ديده شود بهتر است ديگر به تبادل لينك هيچ اهميتي ندهيد.از روشهاي جديدتر استفاده كنيد.روشهايي كه موجب جذب خوانندگان وبلاگها شود.مثلا قرار رفتن در قسمت اسپانسر يا حتي يك لينك ناقابل در داخل متن يك وبلاگ.
3- نمودار 4 تاكيدي دوباره است بر اخرين جمله مطرح شده در بند قبلي: در اين جا نام دو وبلاگ اضافه شده كه هر دو در يك نكته مشتركند: لينك اين وبلاگها در داخل متن دوتا از پست‌هاي وبلاگم قرار گرفته بود.
تحليل: هرگاه بتوانيد در يك وبلاگ پرخواننده، يك مطالب خوب بنويسيد حتما كاربران به وبلاگ شخصي شما نيز مراجعه خواهند كرد.
از اينجاست كه وبلاگ‌نويسان مهمان سود چندجانبه براي همه طرفين دارند.

ج- كيفيت: اگر تعداد(كميت) خوانندگان برايتان در درجه دوم اهميت است و بيشتر به كيفيت خوانندگان خود اهميت مي‌دهيد در اينطور موارد لينك از وبلاگهاي خوب البته مي‌تواند خوانندگان select شده برايتان به ارمغان آورد.
اما مدتي قبل يكي از وبلاگ‌نويسان غربي موضوعي را در فرندفيد و سپس وبلاگش مطرح كرد: مقايسه بين ويزيتورهايي كه سايت digg به وبلاگ شما ارسال مي‌كند با ويزيتورهايي كه گوگل ريدر ارجاع مي‌دهد.
نتيجه: اگر برايتان مهم است كه نوشته‌هايتان با دقت خوانده شود، بهتر است بر روی كاربران گوگل ريدر سرمايه‌گذاري كنيد. تمام تلاش خود را بكنيد تا نوشته‌هاي شما بين كاربران گوگل ريدر share شود.
اين نتيجه بنظرم براي وبلاگ‌نويسان ايراني نيز مصداق دارد.اگر كيفيت خوانندگان وبلاگتان برايتان مهم است به گسترش محبوبيت وبلاگ خود در گوگل ريدر بيانديشيد.
اجازه دهيد در پايان اين مقاله به سوال اول برگرديم: آيا تبادل لينك ارزشي دارد؟
پاسخ: منظور شما از ارزش چيست؟ منظور شما از ارزش هرچه كه باشد يك نكته را با قاطعيت مي‌توان گفت:
              “تبادل لينك ديگر آن ارزشي را كه در سالهاي گذشته داشته اكنون ندارد”.

يادآوري: اين مقاله مسلما تاثيري در كاهش تعداد افرادي كه در كامنتهاي وبلاگتان درخواست تبادل لينك مي‌كنند نخواهد داشت  :)  اما لااقل اميدوارم براي كساني كه وبلاگ‌نويسي را جدي مي‌گيرند، مفيد واقع گردد.

هیچ نظری موجود نیست: