هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ آبان ۱۷, یکشنبه

انواع و علل درد سرطان

ین مقاله در مورد انواع و علل درد سرطان به شما توضیح خواهد داد. پزشکان به شیوه های مختلفی در مورد درد صحبت و آنرا توصیف می کنند. آنان ممکن است در مورد درد حاد و مزمن و مدت زمانی که احتمال دارد درد طول بکشد حرف مي زنند. cancer pain


*
مترجم دکتر نگار اصغربیک

انواع و علل درد سرطان

این مقاله در مورد انواع و علل درد سرطان به شما توضیح خواهد داد. پزشکان به شیوه های مختلفی در مورد درد صحبت و آنرا توصیف می کنند. آنان ممکن است در مورد درد حاد و مزمن و مدت زمانی که احتمال دارد درد طول بکشد حرف مي زنند. یا اين كه در مورد بافتی که درد از آنجا می آید- درد عصبی، استخوانی، درد بافت نرم و یا درد فانتوم حرف مي زنند.


علل درد سرطان


بیشتر درد سرطان به علّت فشار تومور بر استخوان ها، اعصاب یا دیگر اعضاء بدن ایجاد می شود. گاهی اوقات درد به درمان سرطان مرتبط است. به براي نمونه برخی داروهای شیمی درمانی می توانند کرختی و مورمورشدن در دست ها، پاها یا احساس سوزش در محلی که تزریق می شوند را ایجاد کنند. اشعه درمانینيز می تواند باعث قرمزی و تحریک پوست شود.


به خاطر داشته باشید- درد ممکن است ارتباطي با نوع سرطان شما نداشته باشد. ممکن است فقط دردهای عمومی را احساس كنيد كه گاه گاهي بعضي افراد ديگر نيز به آنها دچار هستند.


درد حاد و مزمن


درد سرطان می تواند حاد یا مزمن باشد. درد حاد دردي است که تنها مدت کوتاهی طول بکشد. درد مزمن طولانی است. به عنوان مثال عمل جراحی می تواند درد حاد ایجاد کند. درد هنگامیکه زخم بهبود می یابد برطرف می شود. در این مدت، ضد دردها معمولاً درد را تحت کنترل درخواهند آورد.


محدوده درد مزمن می تواند از خفیف تا شدید باشد. درد می تواند همیشه وجود داشته باشد. شما درد مزمن را با نام " درد مقاوم" نيز مي شنوید، مسكن ها یا روش های دیگر کنترل درد می توانند به شكل موفقیت آمیزی درد مزمن سرطان را در میان حدود 95نفر از هر 100نفر (95%) کنترل کنند.


اگر شما درد مزمن سرطان دارید، ممکن است گاهي اوقات دچار درد حادي شويد که با داروهایی که در حال مصرفشان هستید کنترل نمی شود . این درد اغلب " درد رسوخ کننده" نامیده می شود. اگر ضد دردهای معمولي مصرف مي كنيد اما هنوز مواقعی درد دارید پزشكتان را در جريان بگذاريد. او می تواند برای شما دوزهای بالایی از ضد دردها را تجویز کند تا هنگام نیاز مصرف کنید.


نوع دردی که دارید هرچه باشد می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. درد مزمن می تواند انجام کارهای روزمره از قبیل حمام کردن، خرید کردن، غذا پختن، خوابیدن و غذا خوردن را برای شما سخت کند. گاهی اوقات برای دوستان و اقوام نزدیک شما بسیار سخت خواهد بود که این مسئله را درک کنند چرا که آنها درد شما را احساس نمی کنند.


انواع درد سرطان


برای پزشک شما بسیار مهم است که نوع و علت درد شما را كشف كند تا بتواند به درستي آن را درمان كند. دردهای مختلف به روش های گوناگوني درمان می شوند. ممکن است شما یک یا بیش از یک نوع از اين سه نوع درد اصلی را داشته باشید:


· درد عصبی


· درد استخوانی


· و درد بافت نرم


نوع دیگری از درد می تواند پس از قطع اندام ها یا بخش دیگری از بدن ایجاد شود. در واقع اين نوع دیگری از درد عصبی است و درد فانتوم نامیده می شود.


درد عصبی


این درد با فشار روی اعصاب یا طناب نخاعی یا با تخریب اعصاب ایجاد می شود. پزشک شما ممکن است آنرا درد نوروپاتیک بنامد. درمان این درد معمولاً از انواع دیگر دردها مشکل تر است. مردم اغلب درد عصبی را به صورت سوزش یا احساس خزیدن چیزی زیر پوستشان توصیف می کنند. درد عصبی معمولاً گسترده نیست. شما اغلب این درد را در یک محل خاص یا شاید در امتداد مسیر یک عصب احساس می کنید.


درد عصبی نوعی درد است که می تواند گاهی اوقات برای مدت طولانی پس از یک عمل جراحی ادامه داشته باشد. اعصاب در طی جراحی قطع می شوند و زمان طولانی طول می کشد تا بهبود یابند زیرا به کندی رشد می کنند. درد عصبی به طور معمول، بخصوص پس از جراحی روی قفسه سینه (توراكوتومي) مشاهده مي شود. برخی افراد ممکن است در اطراف زخمشان برای دو سال یا بیشتر پس از جراحی درد داشته باشند. اگر چه این درد درنهایت برطرف می شود اما زمانیکه وجود دارد درمان آن مشکل است.


درد استخوانی


درد استخوانی می تواند یک ناحیه خاص یا قسمت هاي مختلفي از بدن را بسته به اینکه چقدر سرطان گسترش یافته است يه طور هم زمان مبتلا کند. مردم اغلب آنرا به صورت درد، بی حسی یا تیرکشیدن توصیف می کنند. درد استخوان در افرادیکه سرطان سینه، پروستات یا ریه دارند بسیار معمول است. سرطان به استخوان گسترش می یابد و رشد درون استخوان و تخريب آن است كه باعث ايجاد درد مي شود. شما ممکن است درد استخوان را به نام درد سوماتیک نیز بشنوید.


درد بافت نرم


درد بافت نرم به معنای درد یک عضو یا عضله بدن است. به عنوان نمونه، شما ممکن است دردی را در کمرتان احساس کنید که در اثر تخریب بافتی کلیه ایجاد شده است. شما همیشه نمی توانید محل دقيق درد را مشخص کنید اما معمولاً به صورت يك درد تیز، مداوم یا تیرکشنده توصیف می شود. شما ممکن است درد بافت نرم را به نام درد احشایی نیز بشنوید. برخی از دردهای بافت نرم به جای خود عضو از پوشش آن ناشی می شوند. کبد اعصاب ندارد. اگر دچار سرطان شود معمولاً از آنچه باید باشد بزرگتر است. کبد بزرگ شده باعث كشش پوشش فيبروزي مي شود كه نامش كپسول كبد است. کپسول حاوی پایانه های عصبی است و كشيده شدن آن باعث ايجاد درد مي شود. این درد کپسول کبدی نامیده می شود.


درد فانتوم


افراد با سارکوما یا استئوسارکوما گاهی اوقات مجبور به قطع عضو هستند. شما ممکن است پس از قطع بازو و يا پايتان در اين اندام ها احساس درد كنيد. این درد، (درد فانتوم) است. اما این یک مورد بسیار واقعی است و افراد گاهی اوقات این درد را غیرقابل تحمل توصیف می کنند. شما ممكن است درد فانتوم را پس از برداشتن سینه ها نیز احساس كنيد.


پزشکان هنوز تلاش می کنند که بفهمند چرا درد فانتوم رخ می دهد. یک تئوری این است که "بخش تفکر" مغز شما می داند که بخشی از بدن شما برداشته شده اما "بخش احساس" مغز شما نمی تواند این را درك كند. علل احتمالي دیگر درد فانتوم عبارتند از:


· تغییرات در فشار یا دمای هوا


· استرس


· حرکت نکردن کافی و نشستن یا ایستادن ناچیز


· بیماریهای دیگر از قبیل آنفولانزا و عفونت


· جراحی کردن توسط یک جراح بی تجربه


بین 6و7 نفر از هر 10نفر(70%-60) که بازو يا پايشان قطع شده است درد فانتوم را احساس می کنند. در حدود یک سوم زناني که تحت عمل برداشتن سینه جهت درمان سرطان سینه قرار گرفته اند درد فانتوم ايجاد مي شود. درد معمولاً پس از سال اول کاهش می یابد اما برخی از مردم هنوز پس از یکسال یا بیشتر آن را احساس می کنند.


درد فانتوم کاملاً معمول است. این درد غير واقعي نيست. در بیشتر مردم درد پس از چند ماه برطرف خواهد شد. چنانچه گویی مغز شما تشخیص داده که بخشی از بدن شما برداشته شده است. مطمئن شوید که به پزشکتان اجازه داده اید که در مورد درد فانتوم که به ضد دردها پاسخ می دهد بداند.


- درد شما تا چه اندازه مي تواند زياد باشد؟


میزان دردی که شما در اثر سرطان احساس مي كنيد به عوامل زیر بستگی دارد.


· نوع سرطانی که دارید


· سرطان کجا است


· مرحله سرطان


· شما قادر هستید چه میزان درد را تحمل کنید.


میزان دردی که شما می توانید در مقابل آن مقاومت کنید آستانه درد شما است. هر کس آستانه درد متفاوتی دارد. این مسئله به اینکه شما چقدر ضعیف یا قوی هستید مربوط نیست. این فقط یکی از علت هاست.

هیچ نظری موجود نیست: