هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ آذر ۱, یکشنبه

فشار وظلم رژیم ملاها بر اهل سنت(نبودآزادی مذهبی جامعه اهل‌سنت ایران)

بر حفظ آزادی مذهبی جامعه اهل‌سنت ایران تأکید داریم
صفحات وبلاگ: اخبار


شیخ الاسلام مولانا عبدالحمیدما افتخار داریم که ایرانی هستیم و نظام ما اسلامی است. اما آن چیزی که ما بر آن تأکید داریم آزادی مذهبی جامعه اهل‌سنت ایران است که باید حفظ بشود، همان آزادی‌ای که قانون اساسی به ما داده است، و هیچ گروه و دسته و فردی این طمع و تمنا را نکند که این آزادی از ما گرفته شود.

---------------------------------------------


امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان:
بر حفظ آزادی مذهبی جامعه اهل‌سنت ایران مطابق قانون اساسی تأکید داریم
...................
همایش فارغ‌التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان به اخوت و تقریب و امنیت کمک کرده و تفاهم ایجاد نموده است



مولانا عبدالحمید امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در بخش اول خطبه‌های جمعه این هفته پس از تلاوت آیات آغازین سوره عنکبوت « الم * أ حسب الناس أن یترکوا أن یقولوا آمنا و هم لایفتنون و لقد فتنا الذین آمنوا من قبل فلیعلمن الله الذین صدقوا و لیعلمن الکاذبین» به ذکر واقعاتی از آزمایش و ابتلای بندگان توسط الله تعالی پرداخت.
وی گفت: تمام اتفاقات و حوادث دنیا به امر پروردگار و بنا بر حکمت و دانش الهی رخ می‌دهد. بسیاری اوقات انسانها بر اثر عدم آگاهی از قرآن و فرامین و سنت‌های الهی در مقابل فشار حوادث عقب‌نشینی می‌کنند و لب به اعتراض می‌گشاند که خدا چرا این مصائب را بر ما آورده است! و گاه سخنان زشت و ناشایستی را بر زبان می‌آورند. این نتیجه بی‌علمی و عدم آگاهی است، زیرا هر گاه ما قرآن را تلاوت می‌کنیم حیران می‌شویم که بر بندگان خاص خدا و انبیا چه مصائبی آمده است در حالی که انبیا از گناه معصوم بودند.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشت: کشمکش و تصادم حق و باطل و حزب‌الله و حزب‌الشیطان در طول تاریخ وجود داشته است. زندگی حضرت موسی را مطالعه کنید که با چه مشکلاتی روبه‌رو بوده است. فرعون می‌گوید: «ذرونی أقتل موسی»؛ بگذارید موسی را بکشم. این در حالی است که حضرت موسی از او مال و جاه نمی‌خواست بلکه پیام الهی را آن هم بدون هیچ مطالبه مادی‌ای به او ارزانی می‌کرد و می‌گفت که من راهی را به شما نشان می‌دهم که به سعادت دنیا و آخرت می‌رسد. وقتی سوره هود را تلاوت می‌کنیم، همان سوره‌ای که رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمودند: «سوره هود مرا پیر کرده است»، می‌بینیم که الله تعالی کشمکش اقوام با انبیا را در این سوره بیان می‌کند. داستان حضرت لوط، شعیب، ابراهیم، هود و بقیه انبیا و در آخر حضرت موسی را ذکر می‌کند. حضرت هود خطاب به قومش می‌فرماید:«و ما أسئلکم علیه من أجر إن أجری إلا علی الله»؛ من پست و مقام و مادیت نمی‌خواهم و فقط ابلاغ حق می‌کنم. اما قومش گفتند ما شما را بیرون می‌کنیم، زیرا آنها مبتلا به همجنس‌بازی بودند که امروزه پرچم آن در اروپا و آمریکا بلند است. حضرت هود فرمودند که این کار شما زشت است، اما آنان گفتند که این شهر جای پاکان نیست و ما شما را بیرون می‌کنیم. همه انبیا مورد تهدیداتی قرار داشتند و این تهدیدات به این خاطر بود که آنها به سوی پاکی و حلال‌زادگی و توحید دعوت می‌دادند.
وی افزود: سیدالمرسلین نیز مشکلات بسیاری را به جان خریدند. سیزده سال در مکه مکرمه و 10 سال در مدینه منوره مشکلات و مصائب بسیاری را تحمل کردند. مگر حضرت رسول به جز هدایت و خیر و صلاح انسانها چه چیزی می‌خواستند؟ ابوبکر صدیق، عمر فاروق، عثمان ذی‌النورین، علی مرتضی، سیدنا حسن و حسین، ازواج مطهرات و صحابه کرام مشکلات بسیاری را تحمل کرده و خون جگر خوردند.
مولانا عبدالحمید گفت: بسیاری وقتی فرزندان و عزیزان خود را از دست می‌دهند کلاً دگرگون و پریشان می‌شوند، یا گاهی به خاطر از دست دادن پست و مقام ناراحت می‌شوند، در حالی که در قرآن آمده که آزمایش به اندازه ایمان، مطالبات و خواسته‌ها است. مگر شما بهشت مجانی می‌خواهید؟ خیر! بهشت مجانی وجود ندارد و رضایت پروردگار مجانی به دست نمی‌آید. آیا می‌خواهید بهشت و رضامندی پروردگار را به دست بیاورید بدون این که مورد آزمایش قرار بگیرید؟ این گفته خداوند است: «أ حسب الناس أن یترکوا أن یقولوا آمنا و هم لایفتنون». آیا همین که گفتید که ایمان آوردیم کافی است؟ هرگز! «إن الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا». پدر، فرزند، مال و... همه از دست می‌روند و خداوند هر کس را به اندازه پایه و استواری ایمانش آزمایش می‌کند. اگر رسول اکرم در غار ثور نمی‌رفت و رنج هجرت را تحمل نمی‌کرد، در حالی که افضل‌البشر و الرسل بودند، امروز نه اینجا مسجد مکی وجود داشت و نه سنی‌ای بود و نه شیعه‌ای، و شاید همه ما آتش‌پرست بودیم. بله آن‌حضرت صلی‌‌الله علیه و سلم برای نجات ما خود را به هر زحمتی انداختند؛ بدر و احد شاهد و گواه این قربانی‌ها و جان‌فشانی‌ها هستند. وجب به وجب شهر زیبای مکه مکرمه و مدینه منوره گواه بر این استقامت و پایداری هستند. آزمایش‌ها نشانه صداقت انسان‌ها هستند. صاحب تفسیر معارف‌القرآن واقعه‌ای را در ذیل آیه: «یا أیتها النفس المطمئنة إرجعی إلی ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی» آورده است که 13 نفر به اتفاق هم به جایی رفتند، در بین راه گروهی آنها را دستگیر کردند و به آنها گفتند یا نصرانی شوید یا گردن شما را می‌زنیم. دو نفر از آنها کیش نصرانی را پذیرفتند اما دو نفر دیگر که حاضر به پذیرش این پیشنهاد نشده بودند گردن زده شدند و سرهای آنها در آب رودخانه انداخته شد، اما سرهای آنها در حالی که در آب رودخانه بالا و پایین می‌رفتند شروع به خواندن آیات مذکور نمودند. این آرزوی همه بندگان است که در زمره بندگان صالح قرار گیرند و با آنان محشور گردند. خلاصه اینکه تلاوت این آیات توسط آن سرها باعث تشرف به اسلام همه کسانی شد که آنجا حضور داشتند.
وی افزود: خداوند متعال می‌فرماید که من این آزمایشات را می‌کنم تا راست‌گویان را از دروغ‌گویان جدا کنم؛ آنهایی که دنیا را به خاطر دین ترک می‌کنند و همچنین آنهایی که دین را بر دنیا ترجیح می‌دهند. لذا انسان باید در مقابل مشکلات و مصایب صبر کند و همواره از الله تعالی راضی باشد. دعا می‌کنیم الله رب العزت بر ما چنان آزمایشی نیاورد که از توان ما بالاتر باشد و اگر آزمایشی آورد ما را صبر و استقامت عنایت فرماید. سعادت اصلی رسیدن به معرفت الهی، جنت و رضای پروردگار است، و بهار دنیا و مال و سرمایه فناپذیرند.

امام‌جمعه در دوم سخنانش به بحث برگزاری همایش بزرگ فارغ‌التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان طی هفته آینده در 10 و 11 مردادماه اشاره کرد و گفت: همه مستحضرید که حدود 17 سال است که همایش فارغ‌التحصیلان دارالعلوم زاهدان برگزار می‌گردد. این همایش ابتدا در مسجد جامع مکی برگزار می‌شد اما کم کم با حضور گسترده مردم و خیل عظیم مشتاقان که این همایش را باعث خیر و برکت می‌دانند و عدم گنجایش مسجد، مراسم به مصلای بزرگ اهل‌سنت زاهدان که نزدیک‌ترین مکان و تنها مکان در دست ما است، منتقل گردید و الحمدلله طی چند سال اخیر این همایش با سکون و آرامش در محل مصلا برگزار ‌شده است.
وی افزود: امسال مسئولین مطرح کردند که هماهنگی بیشتری در رابطه با برگزاری این همایش صورت بگیرد. از آنجا که راه ما راه تعامل و دوری از برخورد احساسی است تا آن اندازه که تعامل مقدور بوده و امکان تعامل وجود داشته است تعامل صورت گرفته است. هم با نماینده ولی‌فقیه جناب آقای سلیمانی جلساتی داشته‌ایم و مکاتباتی صورت گرفته است و نشستی با فرماندار محترم زاهدان صورت گرفته است و الحمدلله فرمانداری موافقت و همکاری خود را اعلام کرده است.
مولانا عبدالحمید اظهار داشت: ما از همه مسئولین محترم می‌خواهیم که در این راستا با ما همکاری کنند چنانکه که ما در بسیاری از مسائل و معضلات همکاری می‌کنیم. هر مسأله‌ای با تعامل معقول إن‌شاء‌الله حل خواهد شد.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان گفت: ما افتخار داریم که ایرانی هستیم و نظام ما اسلامی است. اما آن چیزی که ما بر آن تأکید داریم آزادی مذهبی جامعه اهل‌سنت ایران است که باید حفظ بشود، همان آزادی‌ای که قانون اساسی به ما داده است، و هیچ گروه و دسته و فردی این طمع و تمنا را نکند که این آزادی از ما گرفته شود. ما در تمام امور تا آنجایی که ممکن بوده است همکاری کرده‌ایم، اما مواردی است که خط قرمز مذهب ما هستند. همه خط قرمزهایی دارند هم سنی و هم شیعه و هم حکومت. ما هرگز به خود و به هیچ سنی‌ای اجازه نمی‌دهیم که خط قرمز حکومت و یا مذهب شیعه را زیر پا بگذارد. همچنین به صلاح هیچ کس نمی‌دانیم هر اندازه هم که احساس قدرت و توانایی بکند، وقتی مسیر مسیر اخوت و برادری است، در خط قرمز ما پا بگذارد.
وی افزود: برادری اسلامی بین ما باید حفظ شود؛ ما با برادران شیعه نه تنها در ایران اسلامی بلکه در همه جا با همه کسانی که منتسب به اسلام هستند و جزو فرق اسلامی هستند احساس اخوت می‌کنیم. ما در مسائل ملی و حکومتی همواره همکاری می‌کنیم و علما و ریش‌سفیدان و متنفذین و همه مردم ما همکاری دارند و این همکاری‌ها تا آن زمان ادامه خواهد داشت که خط قرمزهای ما محفوظ و محترم بمانند. إن‌شاءالله که این اخوت و برادری محفوظ می‌ماند و الله رب العزت مشکلات را رفع می‌فرمایند.
مدیر دارالعلوم زاهدان و رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان و بلوچستان گفت: این همایش در راستای تقریب است، هم به نفع اهل‌سنت بوده است و هم به نفع اهل‌تشیع و نظام جمهوری اسلامی ایران. مهمانان خارجی همایش، این اخوت و برادری و همسویی و هم‌گرایی را مشاهده کرده و بسیار خوشحال شده‌اند و در کشورهای خود منعکس کرده‌اند.
برگزاری این همایش به اخوت و تقریب و امنیت کمک کرده و تفاهم ایجاد نموده است، و ان‌شاءالله همواره چنین نتایجی خواهد داشت. مسیر ما مسیر تقریب، تدبیر و تفاهم و بین افراط و تفریط است و همواره چنین خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: