هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ آبان ۲۹, جمعه

مرورمهم ترين خبرها

حزب الله لبنان حسن نصرالله را بار دیگر به رهبری خود انتخاب کرد

حزب الله روز پنجشنبه انتخاب دوباره نصرالله را به عنوان دبیرکل گروه و نعیم قاسم را به عنوان معاون او اعلام کرد.

در یک اطلاعیه گفته می شود نصرالله در روزهای آینده برای اعلام بیانیه سیاسی جدیدی که اخیرا در کنگره حزب الله به تصویب رسید، یک کنفرانس خبری تشکیل خواهد داد.

نصرالله قول داده است با دولت وحدت جدید لبنان کار کند. دولت پس از آن تشکیل شد که ائتلافی به رهبری سعد حریری نخست وزیر، حزب الله را در انتخابات سراسری در ماه ژوئن شکست داد.

در کابینه جدید، چند پست کلیدی، از جمله وزارت امور خارجه، به حزب الله، که سوریه و ایران از آن حمایت می کنند، واگذار شده است.

حزب الله، که ایالات متحده، بریتانیا و چندین کشور دیگر آن را یک سازمان تروریستی تلقی می کنند، همچنین اعضای جدیدی را برای مجمع مشورتی خود اعلام کرد.

نصرالله که ۴۲ سال دارد، رهبری حزب الله را از سال ۱۹۹۲ بر عهده داشته است. او از باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، انتقاد کرده است و او را به جانب داری از اسراییل و منافع آن متهم می کند.


بارزسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد برای دومین بار از تاسیسات اتمی ایران دیدن می کنند

دیپلمات ها می گویند بازرسان اتمی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه برای بار دوم از تاسیسات غنی سازی اورانیوم در ایران در نزدیکی شهر قم، که اخیرا کشف شد دیدن کردند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی قبلا گفته بود ایران نیاز دارد اطلاعات بیشتری درباره این تاسیسات ارائه دهد. ماه پیش، بازرسان برای نخستین بار از آن دیدن کردند.

ایران علیرغم سه دور تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد، هنوز فعالیت های غنی سازی اورانیوم را متوقف نکرده است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، می گوید ایالات متحده مذاکره با شریکان بین المللی درباره پیامدهای خودداری ایران از پاسخگویی به یک معامله اتمی پیشنهادی را آغاز کرده است.

آقای اوباما روز پنجشنبه در کره جنوبی گفت ظرف چند هفته مجموعه ای از گام های بالقوه، با هدف فرستادن پیامی روشن به ایران، تهیه خواهد شد.

رییس جمهوری آمریکا گفت او همچنان امیدوار است ایران تصمیم بگیرد پیشنهاد ارسال اورانیوم به خارج را برای غنی شدن بیشتر قبول کند.


در این میان، محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران روز پنجشنبه در سخنانی در شهر تبریز در هشداری به قدرت های خارجی گفت اگر آنها فریب کاری کنند، تهران همانند گذشته پاسخ خواهد داد. او توضیح بیشتری نداد.
پیشتر، یک مقام اتحادیه اروپا می گوید قدرت های بین المللی روز جمعه در بروکسل برای بحث درباره ایران تشکیل جلسه خواهند داد.

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت هنوز بسیار زود است درباره وضع تحریم های جدید بحث شود، و یادآور شد که ایران هنوز رسما به پیشنهاد پاسخ نداده است.

وزیر امور خارجه ایران جدید ترین تهدید در مورد پیامدها را رد کرد و گفت به گمان وی ملت های غربی آنقدر عاقل هستند که آنچه را او «تجربه های شکست خورده» با تحریم ها در گذشته نامید، تکرار نکنند.

روز چهارشنبه، خبرگزاری ایسنا به نقل از منوچهر متکی گفت تهران جدید ترین پیشنهاد بین المللی را قبول ندارد و معاوضه اورانیوم را فقط در داخل ایران بررسی می کند.

ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت اظهارات متکی موجب این اعتماد که ایران طرح آژانس بین المللی انرژی اتمی را قبول خواهد کرد، نمی شود.

نماینده ایران در آژانس گفت مشکل اصلی نبود اعتماد بین ایران و آمریکا است. علی اصغر سلطانیه روز چهارشنبه اظهار داشت دولت او خواهان تضمین هایی است که مسلم سازد ایران سوخت مورد نیاز رآکتور اتمی را دریافت خواهد کرد.




رییس جمهوری افغانستان می گوید تمام توانایی خود را برای کامیابی کشورش به کار خواهد گرفت

حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، در آغاز دور پنجساله دوم ریاست جمهوری خود عهد کرده است با فساد در دولت مبارزه کند.

کرزی که برای بهبود کارآیی دولت و برکناری مقامات فاسد زیر فشار سنگین بین المللی قرار دارد، در نطق خود در مراسم تحلیف در روز پنجشنبه قول داد به مشکل فساد بپردازد، نیروهای امنیتی را تقویت کند و قاچاق مواد مخدر را کاهش دهد.

کرزی همچنین قول داد وزیران «لایق و متخصص» انتخاب کند و علیه کسانی که قوانین و قانون اساسی کشور را نقض می کنند، وارد عمل شود.

کرزی گفت یک ارجحیت دیگر برای دولت او این خواهد بود که نقش اصلی تامین امنیت را از نیروهای بین المللی به ارتش افغانستان منتقل کند. او ابراز امیدواری کرد نیروهای افغان ظرف پنجسال آینده هدایت تمام عملیات امنیتی را عهده دار شوند.

کرزی گفت او بر این عقیده است که «مشکل تروریسم بین المللی» در افغانستان برطرف خواهد شد.

در مورد قاچاق مواد مخدر، کرزی از جامعه بین المللی خواست به کشور او در مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر و خشخاش کاران کمک کند.

کرزی گفت او همچنین می خواهد کامیابی افغانستان را مسلم سازد و تمام تلاش خود را برای فراهم آورم موجبات دسترسی کشور به بازار بین المللی به کار خواهد برد.

در این میان، مقامات افغانستان گفتند یک بمب گذار انتحاری در حمله ای در جنوب کشور ۱۰ تن را کشت و ۱۳ نفر را مجروح کرد. در انفجار جداگانه ای دو سرباز آمریکایی در ایالت زابل کشته شدند.


آمریکا و کره جنوبی بار دیگر از کره شمالی خواسته اند تسلیحات اتمی را رها کند

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و لی میونگ – باک رییس جمهوری کره جنوبی می گویند از شکیبایی آنها در مورد کره شمالی کاسته می شود.

با این حال، دو رهبر روز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترکی در سئول متعهد شدند به کمک اقتصادی به پیونگ یانگ، در صورتی که تسلیحات اتمی خود را رها کند، ادامه دهند.

آقای اوباما اعلام کرد در کوشش برای ترغیب کره شمالی به بازگشت به مذاکرات بین المللی، ماه آینده نماینده ای به پیونگ یانگ می فرستد.

او می گوید اگر کره شمالی درباره خلع سلاح اتمی جدی باشد، می تواند با کاسته شدن تدریجی تحریم ها، کاملا به جامعه بین المللی بپیوندد.

آقای اوباما همچنین به مساله تجارت بین آمریکا و کره جنوبی پرداختند و قول دادند برای پیشبرد توافقنامه ای که در انتظار تصویب پارلمان های دو کشور است اقدام کنند.

آقا اوباما پیش از ترک کره جنوبی، در پایگاه نظامی آمریکا در «اوسان» توقف کرد. در آنجا حدود ۲۸ هزار سرباز آمریکایی مستقر هستند.


پارلمان عراق درباره وتوی قانون انتخابات بحث می کند

پارلمان عراق در کوشش دیگری جهت پیشبرد قانون انتخابات که برای برگزاری انتخابات سراسری در ماه ژانویه لازم است، روز شنبه بار دیگر تشکیل جلسه خواهد داد.

رییس پارلمان روز پنجشنبه اعلام کرد قانون گذاران به این موضوع رای خواهند داد که آیا طارق الهاشمی، معاون رییس جمهوری، قانونا حق داشت قانون انتخابات را که به شورای ریاست جمهور ارائه شد وتو کند یا نه،. هاشمی سنی است و بخشی از شورای ریاست جمهوری است که باید قانون را پیش از آن که انتخابات بتواند برگزار شود تصویب کند.

او روز چهارشنبه اعلام کرد قانون را برای اصلاح به پارلمان پس می فرستد و گفت می خواهد نمایندگان بیشتری برای عراقی های ساکن خارج، که بسیاری از آنها اعراب سنی هستند، در نظر گرفته شود.

دادگاه قانون اساسی عراق، وتوی هاشمی را «غیر قانونی» دانسته و رد کرده است، و رییس شیعه کمیته حقوقی پارلمان تاکید می کند که رای دادگاه معتبر است. اما وتوی هاشمی هم اینک موجب شده است کمیسیون انتخابات فراهم آوردن مقدمات برگزاری رای گیری را متوقف کند.

یک عضو کمیسیون گفته است نیاز به بحث بیشتر، انتخابات را به تاخیر خواهند انداخت.

نوری المالکی، نخست وزیرعراق، وتوی هاشمی را محکوم کرد و آن را تهدیدی برای دموکراسی و روند سیاسی کشور نامید.


گزارش: استقبال سرد تبریزی ها از احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد در دومین سفر استانی، روز پنج شنبه به تبریز سفر کرد.

رسانه های دولت از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در گزارش های ساعت به ساعت این سفر، به آنچه استقبال گرم و پرشور مردم تبریز خوانده اند، اشاره کرده اند با این حال تصاویر و گزارش خبرنگاران محلی حکایت از استقبال سرد از رییس دولت دهم دارد.

ایرنا، ساعاتی قبل از سفر آقای احمدی نژاد به تبریز، خبر داده بود که ۱۱۰ خبرنگار، سفر رییس جمهوری ایران را پوشش می دهند با این حال تنها خبرگزاری مهر، گزارش تصویری این استقبال را منتشر کرده است.

هرچند شبکه سهند و شبکه های سراسری تلویزیون ایران به پخش تصاویر توده های جمعیت استقبال کننده پرداخته با این حال سایت خبری موج سبز آزادی با اشاره به این تصاویر، اعلام کرده دوربین‌های صدا و سیما اغلب به نمایش نماهای بسته پرداخته و با پخش تصاویری آرشیوی از سفرهای قبلی احمدی‌نژاد به تبریز سعی در ارائه‌تصویری غیرواقعی از حضور کمرنگ مردم داشت.

در پی وقایع بعد از انتخابات، با اینکه شهرهای بزرگ ایران نیز مانند تهران شاهد برخی اعتراض ها بودند اما به دلیل جو امنیتی حاکم، عملا شهرهای دو استان آذربایجان شرقی و غربی کمتر امکان اعتراض به وقایع بعد از انتخابات را داشتند.

سفر آقای احمدی نژاد در شرایطی برگزار شد که روز گذشته دبیر ستاد مردمی استقبال از احمدی نژاد از ساماندهی یکصد هزار نفر از اقشار مختلف مردم تبریز برای استقبال از او خبر داده بود. با این حال خیابان های خلوت تبریز و سکوهای خالی ورزشگاه محل سخنرانی رییس دولت، خبر از استقبال سرد از وی می دهد. سایت خبری موج سبز در مطلبی با عنوان «استقبال سرد از رییس دولت کودتا در تبریز» تخمین زده که حداکثر ده هزار نفر از او در تبریز استقبال کرده اند.

یک خبرنگار محلی در تبریز در گفتگو با صدای آمریکا تاکید دارد که بخش زیادی از استقبال کنندگان، دانش آموزان مدارس تعطیل شده تبریز هستند. این خبرنگار حضور پر رنگ ماموران سپاه پاسداران را اطراف آقای احمدی نژاد، موضوعی جدید می داند چرا که عموما در سفرهای استانی پیشین، نیروی انتظامی عهده دار نظم دهی به مراسم استقبال بوده است.

بر اساس تصاویری که شبکه‌ استانی آذربایجان شرقی از سخنرانی احمدی ‌نژاد پخش کرد، سکوهای ورزشگاه اغلب خالی بوده است. این در حالی است که سایت های اصلاح طلبان با انتشار عکس هایی از سفر میرحسین موسوی، جمعیت استقبال کننده از احمدی نژاد را کمتر از دیدار تبریزی ها با موسوی در خرداد گذشته عنوان کرده اند. در این میان برخی نیز حتی تماشاگران تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز را بیش از استقبال امروز عنوان کرده اند.


استقبال احتیاط آمیز دیپلمات های غربی از سخنان رییس جمهوری افغانستان

رهبران غرب حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، را که هدف های دولت خود را تشریح کرده است، به گونه ای احتیاط آمیز تحسین می کنند.

در مراسم تحلیف کرزی در کابل در روز پنجشنبه، شخصیت ها و مقامات ارشد از ده ها کشور حضور داشتند. دیوید میلیباند، وزیر امور خارجه بریتانیا از جمله آنها بود، که بنا به اطلاعیه دفترش، از سخنان رهبر افغانستان استقبال کرد.

کرزی قول داد از «اشتباهات گذشته بیاموزد» و با فساد مبارزه کند.

وزیر امور خارجه آلمان گفت سخنان آقای کرزی «تاکیدی درست» داشت، و اضافه کرد آلمان امیدوار است «گفته های درست» رهبر افغانستان، با «کردارهای درست» دنبال شود.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در مراسم حضور داشت. او پیشتر گفت دور دوم ریاست جمهوری آقای کرزی یک «پنجره فرصت» برای رهبران افغانستان باز می کند که «پیمان جدیدی» با شهروندان خود ببندند.

آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو، در مراسم تحلیف حامد کرزی حاضر نبود، اما در بیانیه ای که دفترش صادر کرد به او به خاطر طرح هایش برای تشکیل یک «دولت فراگیر که در آن جایی برای فساد وجود ندارد»، تبریک گفت.


پرده ای از رمز و راز علت مرگ پزشک زندان کهريزک را پوشانده است

واشنگتن پست زيرعنوان "علت مرگ پزشک نظامی ايرانی در پرده ای از رمز و راز" می نويسد وسائل ارتباط جمعی دولتی ايران روز چهارشنبه گزارش دادند که رئيس پليس ايران، در اظهاراتی مغايربا گزارش های قبلی، قويا مدعی شد پزشکی نظامی، که بنا به گزارشها در باره بدرفتاری با معترضين بازداشتی شهادت داده بود، هفته گذشته خودکشی کرده است.

واشنگتن پست می نويسد به گفته اسمعيل احمدی مقدم فرمانده نيروی انتظامی، دکتررامين پوراندرجانی، بيست و شش ساله، پس از آن جان خود را گرفت که به جرمی نامشخص، درارتباط با خدمت خود در زندان جنجال برانگيز کهريزک متهم شده بود - جائی که وی پس از انتخابات مورد اختلاف دوازدهم ژوئن رياست جمهوری، تظاهرکنندگان ضد دولتی دستگير شده درجريان سرکوبی اپوزيسيون رامداوا ميکرد. وسائل ارتباط جمعی ايران گزارش داده اند دست کم سه معترض در اين زندان در شرايطی مشکوک جان سپرده اند.

واشنگتن پست می نويسد فرمانده پليس اظهارات قبلی مقاماتی را رد ميکرد که گفته بودند پوراندجانی درمرکزپزشکی پليس، جائی که نوزده ماه خدمت وظيفه نظامی را به انجام ميرساند، در خواب و از حمله قلبی درگذشت.

واشنگتن پست می نويسد وب سايت های مخالف دولت مقامات را به سرپوش گذاشتن بر حقايق متهم کرده اند و اظهارات دوستان اين پزشک جوان را نقل ميکنند که گفته اند وی در يک تحقيق پارلمانی در باره بدرفتاری هائی که به پليس در بازداشتگاه کهريزک نسبت داده ميشود، يک شاهد بود.

واشنگتن پست می نويسد اما احمدی مقدم در متنی که روز چهارشنبه توسط ايرنا خبرگزاری دولتی ايران منتشر شد ميگويد پوراندرجانی يک متهم بود نه يک شاهد.

واشنگتن پست می نويسد رئيس پليس با اشاره به وصيت نامه ای که گفته ميشود نوشته پوراندرجانی است گفت اين پزشک گلايه داشته است که به پنج سال حبس تهديد شده بود، و با ازدست دادن روحيه اش، اقدام به خودکشی کرد.

واشنگتن پست می نويسد احمدی مقدم، که پيشتر يکی از فرماندهان گروه شبه نظامی بسيج بود، گفت پوراندرجانی پس از آنکه به دادسرا احضار شد، اقدام به خودکشی کرد، و در باره جرم منتسب به وی توضيحی نداد.

* پوراندرجانی تنها شاهد مستقلی بود که می توانست اتهامات شکنجه را ثابت کند

نيويورک تايمز زيرعنوان "مرگ پزشک ايرانی پرسش هائی برانگيخته است" می نويسد مقامات قضائی در ايران در نظر دارند در باره مرگ پزشک جوانی تحقيق کنند که در باره بدرفتاری با زندانيان پس از انتخابات مورد اختلاف رياست جمهوری در مقابل يک کميسيون پارلمانی شهادت داده بود.

نيويورک تايمز می نويسد وب سايت های اصلاح طلبان ميگويند دکتر رامين پوراندرجانی بيست و شش ساله را کشتند تا او را ساکت کنند، زيرا وی تنها شاهد مستقلی بود که می توانست اتهامات حاکی از شکنجه را ثابت کند.





سازمان گزارشگران بدون مرز از دستگیری سه روزنامه نگار دیگر در ایران خبر می دهد

یک سازمان بین المللی طرفدار آزادی مطبوعات، می گوید مقامات امنیتی در ایران به عنوان بخشی از سرکوب رسانه های مستقل، سه روزنامه نگار دیگر را دستگیر کرده اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، که دفتر مرکزی آن در پاریس قرار دارد، می گوید از جمله آنها «آکو کردنسب» است که در هفته نامه توقیف شده «کرفتو» کار می کرد و روز ۲۱ آبان ماه (۱۲ نوامبر)، به دلیل اعتراض به اعدام یک زندانی سیاسی جوان در شهر سنندج، دستگیر شد.

گزارشگران بدون مرز می گویند مقامات امنیتی در ایران اخیرا همچنین مزدک علی نظری، سردبیر سایت «روزنامه نگاری برای صلح» را بازداشت کردند.

به گفته این سازمان، نظری روز ۲۴ آبان ماه (۱۵ نوامبر) تلفنی به اعضای خانواده اش اطلاع داد که دستگیر شده است. گروه نتوانست بگوید که او چه زمانی و در کجا دستگیر شد.

به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، سومین روزنامه نگار ایرانی، رامین غلامی، روز ۷ آبان ماه (۲۹ اکتبر) بازداشت شد. او برای چندین روزنامه محلی در اردبیل مطلب می نوشت.

ایران در شاخص سالانه آزادی مطبوعات در ۱۷۵ کشور که سازمان گزارشگران بدون مرز ماه گذشته منتشر کرد، در ردیف ۱۷۰ قرار داد.

سازمان می گوید دولت ایران از زمان انتخاب دوباره محمود احمدی نژاد دست کم ۱۰۰ روزنامه نگار و ناراضی اینترنتی را بازداشت کرده است. در اوائل ماه جاری، گروه گفت دست کم ۲۳ نفر از آنها هنوز زندانی هستند.


بمب گذار انتحاری در پاکستان ۱۹ تن را کشت

مقامات پاکستان می گویند یک بمب گذار انتحاری روز پنجشنبه دست کم ۱۹ تن را در خارج از ساختمان دادگاهی در پیشاور کشت.

در کمتر از دو هفته این ششمین انفجاری است که در داخل و اطراف پیشاور روی می دهد.

یک مقام ارشد پلیس می گوید مهاجم خود را زمانی که گاردها او را برای جستجو متوقف ساختند، منفجر کرد. به گفته مقامات سه افسر پلیس از جمله کشته شدگان بودند و دست کم ۳۵ نفر نیز مجروح شدند.

یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، حمله را محکوم کرد و در تکرار نظر خود گفت اسلام آباد برای آنکه قادر شود با تروریست ها بجنگد، به کمک بین المللی نیاز دارد.

از زمانی که ارتش پاکستان هجوم گسترده ای را علیه طالبان در منطقه قبیله ای بی قانون وزیرستان جنوبی آغاز کرد، حملات ستیزه گران شدت گرفته است.

جدیدترین حمله چند ساعت پس از حمله یک هواپیمای بدون سرنشین که گفته می شود متعلق به آمریکاست، انجام شد که در آن دست کم ۳ تن جان سپردند و تعدادی نیز مجروح شدند.

پیشتر ، در روز چهارشنبه نیز یک حمله موشکی دیگر آمریکا در وزیرستان شمالی، چهار کشته و دست کم ۵ مجروح برجا گذاشت.

در وزیرستان جنوبی، به گفته مقامات ارتش پاکستان، شش ستیزه گر مظنون در تیراندازی با سربازان کشته شدند . پنج سرباز نیز مجروح شدند. سه سرباز دیگر در بمب گذاری جداگانه ای مجروح شدند.

مقامات ارتش می گویند از زمان آغاز هجوم نظامی در نیمه اکتبر، ۵۰۰ ستیزه گر و ۸۰ سرباز کشته شده اند.

این گزارش ها نمی تواند مستقلا تایید شود، زیرا خبرنگاران و گروه های طرفدار حقوق بشر از ورود به جبهه نبرد ممنوع هستند.

هیچ نظری موجود نیست: