هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ آبان ۱۷, یکشنبه

سطوح پایین استروژن منجر به التهاب می شود.

خشکی واژن التهاب دیواره های واژن است که در نتیجه پایین بودن سطوح استروژن ایجاد می شود. این بیماری با نام واژینیت آتروفیک نیز شناخته می شود و در بیشتر زنان حاصل یائسگی است.

مترجم دکتر نگار اصغربیک

خشکی واژن


اطلاعات برای بیماران



سطوح پایین استروژن منجر به التهاب می شود.


خشکی واژن التهاب دیواره های واژن است که در نتیجه پایین بودن سطوح استروژن ایجاد می شود. این بیماری با نام واژینیت آتروفیک نیز شناخته می شود و در بیشتر زنان حاصل یائسگی است. خشکی واژن سبب ایجاد علایمی مانند سوزش یا خارش بافت واژن، مقاربت جنسی دردناک، خونریزی پس از مقاربت و بیماری های دستگاه ادراری مانند سوزش، تردید در داشتن ادرار یا تکرر ادرار می شود.


آزمایش واژن در بیماران مبتلا به واژینیت آتروفیک، بافت نازک، تحریک شده، روشن و رنگ پریده واژن را نشان می دهد. در نتیجه التهاب بافت و افزایش PH واژن، احتمال بروز عفونت های باکتریایی یا قارچی ثانویه در زنان مبتلا به این بیماری بیشتر است. درمان واژینیت آتروفیک شامل کرم ها یا قرص های واژینال حاوی استروژن است. اگر درمان موضعی موثر نباشد، استروژن خوراکی یا پچ پوستی استروژن می تواند به کار رود. در بسیاری از موارد، لوبریکانت واژینال می تواند به ازبین بردن خشکی واژن در طی مقاربت جنسی کمک کند. لوبریکانت های واژینال محلول در آب در داروخانه ها و بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس هستند.


خشکی واژن در طی یائسگی بیش از هر زمان دیگری شایع است.


خشکی واژن یک شکایت شایع در 40% زنان در طی یائسگی و پس از آن است. این حالت نوعی التهاب بافت های واژن است که در اثر پایین بودن سطوح استروژن نازک و خشک می شوند. استروژن با کمک به حفظ محیط اسیدی، محافظت از واژن و دستگاه ادراری در برابر عفونت ها بافت واژن را سالم نگاه می دارد. در اثر کمبود استروژن، بافت های واژن و میزراه هر دو تغییر می کنند و منجر به تحریک شدن بافت ها و افزایش خطر بروز عفونت می شود.


علل و علایم


شایع ترین علت واژینیت آتروفیک کاهش طبیعی استروژن به واسطه یائسگی است. پس از برداشتن تخمدان ها از طریق جراحی، زایمان یا در طی شیردهی نیز احتمال بروز خشکی واژن در اثر کاهش سطوح استروژن وجود دارد. داروهای آنتی استروژن مانند لوپرولاید، دانازول، مدروکسی پروژسترون، نافارلین یا تاموکسی فن می توانند خطر بروز واژینیت آتروفیک را افزایش دهند. احتمال ابتلا به این بیماری در زنان سیگاری، زنانی که از نظر جنسی فعال نیستند یا زایمان واژینال نداشته اند نیز بیشتر است.


علایمی هم چون سوزش واژن، خارش، فشار یا ترشح شایع ترین شکایات در میان مبتلایان به این بیماری هستند. مقاربت اغلب دردناک است و ممکن است با خونریزی خفیفی همراه باشد. علایم دستگاه ادراری مانند تکرر ادرار و درد در حین ادرار کردن نیز ممکن است با این بیماری همراه باشد.


تشخیص واژینیت آتروفیک با آزمایش ساده دیواره های واژن انجام می شود که نازک، رنگ پریده و روشن هستند و حتی ممکن است ناحیه کوچکی از خونریزی وجود داشته باشد. آزمایش اولتراسوند جدار رحم، نازک شدن بافت اندومتریال را نشان می دهد. PH ناحیه واژن از حالت طبیعی بالاتر است و آزمایش پاپ می تواند تغییرات سلولی مشخصه این بیماری را نشان دهد. آزمایش خون سطوح پایین استروژن را نشان می دهد.


کاهش علایم


هدف از درمان واژینیت آتروفیک، کاهش ناراحتی ناشی از خشکی واژن در طی فعالیت های روزمره و بازگرداندن روانی و لغزندگی واژن در طی مقاربت جنسی است. از آن جائی که واژینیت آتروفیک در اثر پایین بودن سطوح استروژن ایجاد می شود، موثرترین درمان مکمل استروژن است. بسیاری از پزشکان به منظور اجتناب از مشکلات مربوط به درمان با مکمل خوراکی استروژن، قرص های استروژن واژینال را ترجیح می دهند. فراورده های استروژن واژینال شامل کرم ها ، قرص ها یا حلقه واژینال هستند که استروژن را در محل آزاد می کنند. داروهای موضعی فاقد عوارض جانبی ایجاد شده با مکمل سیستمیک استروژن هستند اما کابرد آن ها مشکل تر است. مکمل های سیستمیک استروژن مانند قرص های خوراکی و پچ های پوستی دارو را به کندی آزاد می کنند. نوع مکمل استروژنی، دوز، تعدد مصرف و زمان لازم برای درمان هر بیمار متفاوت است و باید به وسیله پزشک مشخص شود.


بیشتر پزشکان توصیه می کنند که زنان یائسه مبتلا به واژینیت آتروفیک اگر از لحاظ جنسی فعال هستند، فعالیت جنسی منظم خود را ادامه دهند چون این کار به سالم نگاه داشتن بافت واژن کمک می کند. لوبریکانت های واژینال محلول در آب در داروخانه ها و بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس هستند. این فراورده ها می توانند خشکی و درد در حین مقاربت را کاهش دهند.


اگر به واسطه کاهش سطوح استروژن از خشکی واژن رنج می برید، از پزشک خود بخواهید که به منظور تخفیف علایم این بیماری برایتان یک فراورده حاوی استروژن تجویز کند. داروساز می تواند جهت اجتناب از درد و خونریزی در حین مقاربت، در انتخاب یک لوبریکانت محلول در آب به شما کمک کرده و به سوالات شما در مورد استروژن درمانی جایگزین پاسخ دهد.

هیچ نظری موجود نیست: