هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ آبان ۲۹, جمعه

مرورمهم ترين خبرها

محمود عباس درخواست خود را برای متوقف شدن شهرک سازی در کرانه غربی تکرار می کند

محمود عباس، رییس تشکیلات خود گردان فلسطینی، بار دیگر از اسراییل خواسته است برای از سرگیری مذاکرات صلح، فعالیت های ساختمانی را متوقف کند.

عباس روز چهارشنبه خطاب به جمعیتی که در مراسم پنجمین سالگرد درگذشت یاسر عرفات در کرانه غربی جمع شده بودند، گفت اسراییل باید تمام فعالیت های ساختمانی، از جمله آنچه را برای پاسخگویی به رشد طبیعی جمیعیت یهودیان لازم می داند، متوقف کند.

برگزاری این مراسم در نوارغزه ، که حماس بر آن حاکم است، ممنوع شده بود.

عملیات ساختمانی در کانون اختلاف اسراییل و فلسطینیان قرار دارد و محمود عباس ناخوشنودی خود را از نبود پیشرفت در روند صلح خاورمیانه ابراز داشته است.

عباس اخیرا تهدید کرد که استعفا خواهد داد و گفت خواهان انتخاب دوباره در ماه ژاتویه نیست. مقامات می گویند استعفای او ممکن است به فروپاشی تشکیلات خود گردان فلسطینی منجر شود.


اسراییل: اسنادی وجود دارد که ثابت می کند کشتی حامل اسلحه از ایران به حرکت در آمد

اسراییل اسناد و عکس هایی را منتشر کرده است که می گوید ثابت می کند ایران در حمل یک محموله عظیم اسلحه دست داشته است.

کماندوهای اسراییلی، هفته پیش راه را بر حرکت یک کشتی در نزدیکی قبرس بستند. مقامات می گویند کشتی ۵۰۰ تن تسلیحات ایران را که قرار بود برای حزب الله لبنان فرستاده شود، به سوریه حمل می کرد.

عکس ها، کالاهایی را با برچسب های ایران، از جمله آرم خطوط کشیترانی جمهوری اسلامی ایران، نشان می دهد. ارتش اسراییل همچنین سندی را منتشر کرده است که نشان می دهد محموله ها در ایران بارگیری شد.

تحریم های سازمان ملل متحد، ایران را از صدور اسلحه ممنوع می کند.

هفته پیش، نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، گفت ایران با ارسال اسلحه مرتکب یک «جنایت جنگی شده» و از سازمان ملل متحد خواست وارد عمل شود.

ایران و حزب الله هر دو این اتهام را تکذیب کرده اند.

ماه پیش، وزارت خزانه داری بریتانیا به شرکت های مالی دستور داد به تمام مناسبات بازرگانی با خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی پایان دهند. وزارت خزانه داری گفت این شرکت کالاهایی را برای برنامه های موشکی و اتمی ایران حمل می کند.


اپوزيسيون ايران از حملات محدود به احمدی نژاد فراتر رفته است

واشنگتن پست زير عنوان "اپوزيسيون ايران زور آزمائی را به سطوح بالا می کشاند" می نويسد هفته گذشته، دقايقی پيش از آنکه پليس ضد شورش عليه راه پيمايان اپوزيسيون در تهران وارد عمل شود، جمعيت شعار جديد مرگ برهيچکس سرداده بود. اين مفهومی بيشتراز شعار مرگ بر آمريکا داشت که جزئی از زندگی سياسی ايران بوده است. اين شعار نشان ميداد که جنبش اعتراض در مقايسه با خشمی که در تابستان ابراز ميشد تا چه حد پيش رفته است.

واشنگتن پست می نويسد تظاهرات ازحملاتی محدود به محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری، و گزينش مجدد و مورد اختلاف او در ماه ژوئن فراتر رفته است. تظاهرات اکنون حق کادر رهبری جکومت اسلامی برای حکمرانی را به چالش گرفته است.

واشنگتن پست می نويسد پس ازآنکه نيروهای امنيتی اعتراض های گسترده بعد از انتخابات را سرکوب کردند گروههای اپوزيسيون در ماههای اخيراز مراسم عمده و مورد حمايت دولت برای برپاکردن تظاهرات رقيب استفاده ميکند.

* تهران از قوه قضائيه برای مقاصد سياسی استفاده ميکند

نيويورک تايمزدر سرمقاله ای زير عنوان "بازيهای ستمگرانه و بی معنا" می نويسد بنظر ميرسد دولت تحت رهبری ملاها در ايران مصمم است تشنج با آمريکا و بقيه جهان را حفظ کند. اين دولت به رغم پيشنهاد پرزيدنت اوباما برای گفتگو، سد راه مذاکراتی جدی در باره برنامه اتمی خود و مسائل ديگر است. اين دولت عليه توافق خود درمورد ارسال اورانيوم غنی شده به خارج عمل ميکند، و به تهديد کردن و بدرفتاری با کسانی از اتباع خود که جرات ميکنند حرف بزنند ادامه ميدهد.

نيويورک تايمز می نويسد جديد ترين رفتار خشن و افراطی تهران متهم ساختن سه آمريکائی کوهنور به جاسوسی است که بيش از سه ماه است در توقيف بسر می برند.

نيويورک تايمز می نويسد اينکه آيا دولت ايران رسما اتهاماتی عليه اين سه عنوان کرده باشد، و يا فقط تهديد به چنين اقدامی ميکند، موضوعی است که در مورد آن پرسش هائی بوجود آمده است. ما اميدواريم چنين اقدامی انجام نگرفته باشد، و انجام نگيرد - که می تواند خروج مقامات ايران از اين وضعيت آشفته و خراب را آسان تر کند.

نيويورک تايمز می نويسد مورد کوهنوردان جديد ترين نمونه سوء استفاده دولت ايران از قوه قضائيه برای مقاصد سياسی است وتضعيف اين قوه است.


آمریکا و یمن قرار داد همکاری نظامی امضا کردند

یمن یک قرار داد همکاری نظامی با آمریکا امضا کرده است.


در حالی که یمن با شورش رو به گسترش شیعیان در شمال کشور می جنگد، خبرگزاری رسمی یمن گزارش می دهد قرار داد همکاری نظامی و امنیتی روز سه شنبه پس از دو روز گفت و گو در صنعا امضا شد.


مقامات آمریکایی هنوز این گزارش را تایید نکرده اند.


یمن نهادهای مذهبی در ایران را به حمایت از شورشیان شیعه در شمال متهم می کند. آنها از سال ۲۰۰۴ علیه آنچه آنرا اقدامات سرکوبگرانه دولت یمن می نامند در جنگ بوده اند. ماه پیش، یمن گفت یک کشتی ایرانی حامل اسلحه برای شورشیان «حوتی» را توقیف کرد.


صنعا روز چهارشنبه گزارش داد یمن بار دیگر مداخله خارجی در امور داخلی آنرا رد کرده است.


گفته های یک منبع ناشناس در وزارت امور خارجه یمن پاسخ به اظهارات منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران بود که روز سه شنبه حمایت تهران از شورشیان در یمن را تکذیب کرد.


متکی در یک کنفرانس خبری گفت ایران می خواهد در برقراری ثبات و صلح در منطقه نقشی ایفا کند، بنابر این نمی تواند در ایجاد تنش درگیر باشد.



۵ سرباز سوئدی در یک انفجار در افغانستان مجروح شدند

ارتش سوئد می گوید در انفجار یک بمب کنار جاده ای در شمال افغانستان، ۵ سرباز آن مجروح و مترجم آنها کشته شد.

به گفته مقامات نظامی، انفجار روز چهارشنبه و زمانی روی داد که سربازان همراه با نیروهای افغان در نزدیکی شهر مزار شریف گشت می زدند.

حدود ۴۵۰ سرباز سوئدی به عنوان بخشی از نیروی امنیتی ناتو در افغانستان مستقر هستند.

انفجار یک روز پس از آن روی داد که کارل بیلت، وزیر امور خارجه سوئد، در کابل با حامد کرزی، رییس جمهوری و رنگین دادفر سپنتا، وزیر امور خارجه افغانستان ملاقات کرد. آنها درباره مجموعه ای از مسائل از جمله انتخابات ریاست جمهوری اخیر و فساد گسترده در کشور بحث کردند.

در این میان، ناتو می گوید غواصان نظامی جسد یکی از دو سرباز آمریکایی را که هفته پیش در افغانستان مفقود شدند، پیدا کرده اند.

ناتو روز چهارشنبه در اطلاعیه ای گفت نیروهای افغان و بین المللی هنوز در جستجوی سرباز دیگر هستند.

سربازان روز سیزدهم آبان ماه (۴ نوامبر) در ایالت بادغیس، در ناحیه دورافتاده ای در مزر ترکمنستان ناپدید شدند. معاون پلیس ایالت گفت آب آنها را هنگام کوشش برای نجات جعبه های تدارکات که در جریان فرو ریختن از هواپیما به داخل رودخانه افتادند، با خود برد.

هفته گذشته بیست و پنج نفر از نیروهای بین المللی و افغان در جریان جستجو برای دو سرباز، کشته یا مجروح شدند.

در خبری دیگر، مقامات می گویند روز چهارشنبه یک بمب گذار انتحاری که سوار موتورسیکلت بود، با منفجر کردن خود در نزدیکی سربازان ناتو در ایالت زابل دو غیر نظامی را کشت و چندین سرباز را مجروح کرد.

در این میان، مقامات افغان گفتند حامد کرزی روز ۲۸ آبان ماه (۱۹ نوامبر) در مراسم تحلیف دومین دور ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد.


کلینتون از کشورهای آسیایی می خواهد برمه را برای اصلاحات سیاسی زیر فشار بگذارند

هیلاری کیلنتون وزیر امور خارجه آمریکا از کشورهای آسیایی خواسته است برمه را برای برگزاری انتخاباتی آزاد، عادلانه و معتبر در سال آینده زیر فشار بگذارند.


کلینتون این موضوع را روز چهارشنبه در دیداری با وزیران امور خارجه کشورهای عضو مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در سنگاپور عنوان کرد و گفت بی ثباتی برمه، در حالی که آوارگان از مرز می گذرند، هم اینک بر منطقه اثر گذاشته است.


ایالات متحده هفته پیش در کوشش برای گشودن باب گفت و گو دو نماینده ارشد به برمه فرستاد.


کلینتون می گوید او تردید ندارد که روند تغییر در برمه آسان یا سریع نخواهد بود.


واشنگتن از رهبران نظامی برمه درخواست کرده است آونگ سان سوچی رهبر بازداشت شده دمکراسی را آزاد کنند. کلینتون می گوید پس از آن، مردم برمه باید در مورد نقشی که برنده جایزه صلح نوبل می تواند در زندگی سیاسی کشور بازی کند تصمیم بگیرند.


حزب اتحاد ملی برای دمکراسی، به رهبری آونگ سان سوچی، در انتخابات سال ۱۹۹۰ برنده شد، اما رهبران نظامی به آن اجازه ندادند دولت را تشکیل دهد. او در بازداشت خانگی بسر می برد ولی هفته پیش اجازه یافت با دیپلمات های آمریکایی ملاقات کند.


یک مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت آونگ سان سوچی از کوشش های آمریکا برای نزدیک شدن به برمه پشتیبانی کند.



احسان فتاحیان، فعال کرد، اعدام شد

مقامات جمهوری اسلامی از اعدام یک فعال کرد، که محکوم شدن او به مرگ با اعتراض گروه های طرفدار حقوق بشر روبرو شد، خبر می دهند.

خبرگزاری نیمه رسمی فارس به نقل از یک مقام قضایی می گوید احسان فتاحیان بامداد چهارشنبه در زندان سنندج اعدام شد. فتاحیان، که به گفته این مقام، به اقدام علیه امنیت ملی با حمل اسلحه متهم بود، در ژوئیه سال پیش دستگیر شد و به عضویت در گروه اوپوزیسیون مسلح کومله اعتراف کرد.

گروه های طرفدار حقوق بشر، از جمله سازمان عفو بین الملل، از مقامات ایران درخواست کرده بودند اجرای حکم اعدام را متوقف کنند.

سازمان عفو بین الملل می گوید فتاحیان در آغاز به ۱۰ سال زندان در تبعید محکوم شد، اما یک دادگاه بالاتر اتهام «محاربه با خدا» را بر اتهامش افزود و مجازات را به مرگ تغییر داد. این سازمان می گوید گزار ش ها حاکی است که فتاحیان در زندان مورد شکنجه قرار گرفته است.


در زدوخورد با شورشیان، دست کم ۱۰ سرباز پاکستانی کشته شدند

در دو حادثه در نزدیکی مرز پاکستان با افغانستان در روز چهارشنبه، دست کم ۱۰ سرباز پاکستانی کشته شدند.


مقامات می گویند در انفجار یک مین زمینی در منطقه قبیله ای «موهمند»، در شمال غربی کشور، حداقل هشت سرباز شبه نظامی جانسپردند.


جداگانه، دو سرباز در زدوخوردهایی با ستیزه گران در همان منطقه کشته شدند، دست کم هشت سرباز نیز مفقود هستند. به گفته مقامات، ۱۰ ستیزه گر مظنون پس از آن که هلیکوپترهای تهاجمی مخفی گاه های آنها را به گلوله بستند، کشته شدند.


این حوادث یک روز پس از آن روی می دهد که یک بمب انداز انتحاری خودروی بمب گذاری شده خود را در یک بازار شلوغ در شمال غربی پاکستان منفجر کرد، حدود ۳۰ تن را کشت و ده ها نفر را مجروح کرد.


رهبری پاکستان این حمله را محکوم کرد، در همین حال یک سخنگوی طالبان گفت ستیزه گران یک جنگ چریکی را از منطقه قبیله ای وزیرستان جنوبی آغاز کرده اند.



ارتش کره جنوبی به حال آماده باش کامل در آمد

ارتش کره جنوبی برای اقدامات تلافی جویانه احتمالی کره شمالی در پی آتش گرفتن یک قایق گشتی آن کشور به حال آماده باش کامل در آمده است. این حادثه در جریان زد و خوردی بین نیروهای دریایی دو طرف در روز سه شنبه روی داد.

سئول روز چهارشنبه دو کشتی جنگی اضافی برای حفاظت از مرز آبی در دریای زرد اعزام کرد. اما مقامات کره جنوبی می گویند آنها متوجه هیچ جا به جایی غیرعادی سربازان در کره شمالی نشده اند.

ایالات متحده و سازمان ملل متحد خواهان حفظ آرامش و خویشتنداری در دریای زرد شده اند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه گفت واشنگتن علیرغم زد و خورد دریایی، هنوز قصد دارد دیپلمات بلند پایه ای را به پیونگ یانگ بفرستد.

او گفت دولت اوباما از کوشش برای احیای مذاکرات شش جانبه درباره برنامه اتمی کره شمالی دست برنخواهد داشت.

وزارت امور خارجه آمریکا می گوید استیفن باس ورت، فرستاده ویژه، پیش از پایان سال جاری برای هموار کردن راه آغاز دور جدید مذاکرات به پیونگ یانگ خواهد رفت.

درگیری دریایی روز سه شنبه ممکن است مذاکرات را دشوار سازد.

ارتش کره جنوبی می گوید در جریان مجادله دریایی کوتاه، یکی از کشتی های جنگی آن تیرهای اخطار به سوی قایق کره شمالی شلیک کرد. اما قایق از مرز مورد اختلاف دریایی در ساحل غربی شبه جزیره کره عبور کرد.

خبرگزاری کره شمالی می گوید قایق سرگرم انجام ماموریتی برای تایید یک شیئی ناشناس در داخل آب های مرزی کشور بود.

یک دستیار ارشد رییس جمهوری کره شمالی می گوید پیونگ یانگ ممکن است برای تلافی صبر کند و در انتظار بهترین فرصت باقی بماند.

پرزیدنت اوباما قرار است هفته آینده به عنوان بخشی از سفر به آسیا برای دیداری دو روزه به کره جنوبی برود.


نخست وزیر اسراییل با رهبر فرانسه گفت و گو می کند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، به پاریس رفته است تا با نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، درباره روند صلح خاورمیانه و ایران گفت و گو کند.

گفته می شد که احتمال می رود سارکوزی از رهبر اسراییل بخواهد برای پیشبرد مذاکرات صلح با فلسطینیان، ساختن محله های یهودی نشین در کرانه غربی را کاملا متوقف کند.

برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، روز سه شنبه بر نیاز به متوقف ساختن عملیات ساختمانی تاکید گذاشت و گفت به نظر او چنین می رسد که اسراییلی ها علاقه به صلح را از دست می دهند.

همچنین انتظار می رفت رهبران فرانسه و اسراییل درباره برنامه اتمی ایران بحث کنند.

فرانسه در مذاکرات با ایران، آمریکا و روسیه درباره طرح پیشنهادی برای غنی سازی اورانیوم ایران درگیر بوده است.

هدف از طرحی که آژانس بین المللی انرژی اتمی ارایه داده است و تمام طرف ها به استثنای ایران از آن حمایت کرده اند، این است که از نگرانی های غرب از توانایی ایران برای تولید تسلیحات اتمی کاسته شود.

هیچ نظری موجود نیست: