هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ آبان ۲۹, جمعه

مرورمهم ترين خبرها

سه شنبه, 17 نوامبر 2009

مهم ترين خبرها
کردهای عراق انتخابات پارلمانی را به تحریم تهدید می کنند

مسعود بارزانی، رییس دولت منطقه ای کردستان عراق، تهدید کرده است که اگر کرسی های بیشتری برای کردستان در پارلمان عراق اختصاص داده نشود، انتخابات را تحریم خواهد کرد.

بارزانی روز سه شنبه، در بیانیه ای که برگزاری انتخابات را با تردید بیشتری روبرو کرده است، گفت در صورتی که مکانیسم تخصیص دادن کرسی های پارلمانی تغییر نکند، مردم منطقه خودمختار کردستان قادر نخواهند بود در انتخابات شرکت کنند.

فواد حسین، رییس دفتر بارزانی گفت به اعتقاد رهبر کردستان عراق، سیستم فعلی به گونه ای طرح شده است که تعداد کرسی های کردها در پارلمان کاهش داده شود.

قانون گذاران عراقی هفته پیش قانون انتخابات را پس از مد تها تاخیر تصویب کردند. قرار است رای گیری در ماه ژانویه صورت گیرد. قانون جدید، که باید به تصویب شورای ریاست جمهوری عراق برسد، با چالش معاون عرب و سنی رییس جمهور نیز روبرو است.

طارق الهاشمی گفته است او قانون جدید را وتو خواهد کرد مگر این که نمایندگان بیشتری برای عراقی های ساکن خارج، که بسیاری از آنها عرب سنی هستند، در نظر گرفته شود.


ارتش پاکستان می گوید اکثر قرارگاه های طالبان را تصرف کرده است

سخنگوی ارتش پاکستان می گوید نیروهای آن کشور کنترل اکثر قرارگاه های طالبان در ناحیه مهمی در نزدیکی مرز افغانستان را دوباره بدست گرفته اند.

ژنرال اطهر عباس این موضوع را روز سه شنبه هنگامی که خبرنگاران را برای گشت زنی به شهر «ساراروغا» برده بود عنوان کرد. این شهر در کنترل طالبان پاکستانی قرار داشت. او گفت ارتش امنیت را در شهرها و مراکز پر جمعیت در منطقه وزیرستان جنوبی برقرار کرده است.

عباس می گوید از هنگام آغاز هجوم عمده ارتش علیه طالبان در وزیرستان جنوبی در نیمه اکتبر، بیش از ۵۰۰ ستیزه گر و ۷۰ سرباز کشته شده اند.

این ارقام مستقلا تایید نشده است.

در این میان، ارتش پاکستان می گویند در انفجاری در خارج از یک مرکز پلیس در کویته، مرکز ایالت بلوچستان، در روز سه شنبه، دو تن جانسپردند و چندین نفر مجروح شدند.

در رویدادی دیگر، ستیزه گران سحرگاه سه شنبه یک مدرسه دخترانه را در منطقه قبیله ای خیبر در پاکستان منفجر کردند. در مورد وارد آمدن تلفات گزارشی نرسیده است. یک مقام محلی گفت ساختمان مدرسه تقریبا غیر قابل استفاده شده است.

ستیزه گران طالبان با آموزش دختران مخالف هستند و درسالهای اخیر اغلب به مدارس دخترانه در شمال غربی پاکستان حمله کرده اند.


یک گزارش مطالعاتی می گوید ایران فاسدتر از سال گذشته دیده می شود

یک بررسی سالیانه در مورد وضعیت فساد در سراسر جهان، نشان می دهد فساد امسال در ایران، در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، به مراتب بیشتر از سال پیش به نظر می رسد.

شاخصی که گروه شفافیت بین الملل روز سه شنبه منتشر کرد، ایران را در میان فهرست ۱۸۰ کشور، که بر اساس کمترین تا بیشترین سطح فساد طبقه بندی شده اند، در ردیف ۱۶۸ قرار می دهد. در گزارش مشابهی در سال گذشته، ایران در ردیف ۱۴۱ قرار داشت.

گروه که مقر آن در برلن است، می گوید کشورهای خاورمیانه ، که نزدیک پایین فهرست قرار دارند، عراق و یمن را شامل می شوند که در آنها فضای امنیتی و سیاسی به ویژه ناثبات است. عراق در ردیف ۱۷۶ و یمن در ردیف ۱۵۴ دیده می شوند.

گروه می گوید نبود شفافیت، عدم امنیت و ثروت نفت به فساد دامن می زند.

کشورهای منطقه که کمترین فساد در آنها دیده می شود، قطر، امارات متحده عربی و اسراییل هستند، که به ترتیب در ردیف های ۲۲، ۳۰ و ۳۲ قرار دارند.

ترکیه در مکان ۶۱ قرار دارد، که در مقایسه با سال قبل، ۵۸، اندکی پایین آمده است.


وزیر امور خارجه ایران می گوید برای مناقشه افغانستان به یک راه حل منطقه ای نیاز است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می گوید ملت های آسیایی بجای تکیه بر آمریکا باید یک راه حل منطقه ای برای جنگ در افغانستان فراهم آورند.

منوچهر متکی روز سه شنبه در کنفرانسی در دهلی نو گفت سیاست های جرج بوش رییس جمهوری سابق آمریکا، منطقه آسیا را «نادیده گرفته بود.»

متکی گفت زمان آن رسیده است که ملت های آسیا برای برقراری صلح در افغانستان همکاری کنند. او همچنین گفت ایران مایل است به پرزیدنت اوباما در تغییر سیاست های دولت بوش در افغانستان کمک کند.

آقای اوباما قول داده است بزودی در مورد چگونگی تقویت حدود ۶۸ هزار سرباز آمریکا در افغانستان تصمیم بگیرد.

پیشتر در اوایل سال جاری، محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران گفت حضور نظامی نیرومند تر آمریکا راهی برای حل مناقشه نیست. او اظهار نظر کرد که خروج نیروهای آمریکا از افغانستان می تواند یکی از چندین اقدام برای بهبود وضع باشد.



آمریکا و چین می خواهند مذاکرات اتمی کره شمالی از سر گرفته شود

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، می گوید ایالات متحده و چین می خواهند مذاکرات درباره برنامه تسلیحات اتمی چین هرچه زودتر از سر گرفته شود.

آقای اوباما روز سه شنبه در پکن درباره برنامه اتمی غیر قانونی کره شمالی با هو جیاتائو، رییس جمهوری چین، بحث کرد. او در کنفرانس خبری مشترکی گفت کره شمالی با دو گزینه روبرو است، یا به حرکت در مسیر «رویارویی و تحریک» ادامه دهد، یا به عضو کامل جامعه بین المللی تبدیل شود.

هو گفت پکن و واشنگتن به کار با طرف های دیگر برای رها ساختن شبه جزیره کره از تسلیحات اتمی و حفظ صلح و ثبات در آسیای شمال شرقی ادامه خواهند داد.

چین یکی از چند کشوری است که مناسباتی نزدیک با کره شمالی دارد، و حمایت آن از نظر تشویق پیونگ یانگ به بازگشت به میز مذاکره مهم تلقی می شود.

کره شمالی می گوید فقط در صورتی به روند مذاکرات باز خواهد گشت که پیشرفتی در گفت و گوهای دوجانبه با آمریکا صورت گیرد.

در این میان، در حالی که روسای جمهوری آمریکا و چین در پکن ملاقات می کردند، معاون رییس جمهوری چین از یک هیات نظامی کره شمالی استقبال کرد. خبرگزاری شین هوا به نقل از او می گوید پکن بر دوستی خود با کره شمالی ارج می گذارد و مناسبات دو جانبه «به سوی دوره جدیدی از توسعه حرکت کرده است.»



بر تدابیر امنیتی در پایتخت افغانستان افزوده می شود

مقامات افغان و بین المللی بر تدابیر امنیتی در کابل، برای برگزاری مراسم تحلیف حامد کرزی، رییس جمهوری، در روز پنجشنبه می افزایند.

دولت افغانستان روز پنجشنبه را تعطیل عمومی در کابل اعلام کرده است. مقامات قصد دارند آمد و شد اتومبیل ها را در نواحی مرکزی شهر محدود کنند.

گزارش های خبری حاکیست پرواز هواپیماها در فرودگاه بین المللی پایتخت، به استثنای تعداد محدود پروازهای حامل زائران حج متوقف خواهد شد.

مقامات می گویند سربازان زیر فرمان ناتو آماده خواهند بود به نیروهای امنیتی افغان در صورت حمله ستیزه گران کمک کنند.


معلم فرانسوی پس از حضور در دادگاه به سفارت فرانسه در تهران بازگشت

فرانسه می گوید یک معلم و پژوهشگر فرانسوی که به جاسوسی در تهران متهم شده، روز سه شنبه در دادگاه حضور یافت و سپس به او اجازه داده شد به جای زندان به سفارت کشورش بازگردد.

وزارت امور خارجه فرانسه می گوید در جلسه دادگاه، هیچ تصمیمی علیه کلوتیلد رایس اعلام نشد.

هفته پیش، ایران درخواست فرانسه را برای دادن تضمین های رسمی که رایس در حالی که در انتظار صدور حکم است، به زندان بازگردانده نخواهد شد، رد کرد.

وزارت امور خارجه ایران گفته است هیچ تضمینی در مورد سرنوشت رایس نخواهد داد. یک سخنگو گفت این موضوعی است که دادگستری باید درباره آن تصمیم بگیرد.

کلوتید رایس پس از آن که به جاسوسی در جریان تظاهرات پس از انتخابات متهم شد، شش هفته را در زندان گذراند. او در ماه اوت به قید وثیقه آزاد شد، و از آن زمان در سفارت فرانسه بسربرده است.

فرانسه اتهامات جاسوسی علیه رایس را رد کرده و خواهان آزادی او شده است.


نقش های رزمی و پشتیبانی نیروهای ناتو در افغانستان گسترش پیدا می کند

دبیر کل ناتو می گوید او انتظار دارد به عنوان بخشی از استراتژی گسترده تر برای سپردن مسئولیت های امنیتی به افغان ها، بر شمار نیروها در افغانستان افزوده شود.

آندرس فوگ راسموسن روز سه شنبه در مجمع پارلمانی ناتو در اسکاتلند گفت ناتو باید از آغاز سال آینده مسئولیت های بیشتری به سربازان افغان واگذار کند.

اظهارات راسموسن یک جدول زمانی را که گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، شامگاه دوشنبه پیشنهاد کرد منعکس می کند. او خواهان تشکیل یک کنفرانس بین المللی در مورد افغانستان در بریتانیا در اوائل سال آینده شد. قرار است کنفرانس، جدولی برای واگذاری مسئولیت های امنیتی به نیروهای افغان از آغاز سال ۲۰۱۰ تعیین کند.

براون همچنین گفت او می خواهد کنفرانس چارچوب سیاسی جامعی تهیه کند که استراتژی نظامی ناتو در داخل آن بتواند اجرا شود.

پرزیدنت اوباما قول داده است به زودی درباره چگونگی تقویت نزدیک به ۶۸ هزار سرباز آمریکایی در افغانستان تصمیم بگیرد.

آقای اوباما و آقای براون روز دوشنبه گفتند تروریسم بین المللی بزرگترین تهدید برای امنیت کشورهای آنها است.

آقای اوباما در شانگهای گفت گروه های تروریستی خطرناک هستند زیرا «بدون احساس وجدان» غیر نظامیان بی گناه را می کشند.

آقای براون یادآور شد که پیشرفت واقعی علیه القاعده در افغانستان و پاکستان صورت گرفته است، و گفت از ژانویه ۲۰۰۸ هفت نفر از ۱۲ رهبران ارشد القاعده کشته شده اند.


روسای جمهوری آمریکا و چین درباره تغییر آب و هوا، تجارت و تبت بحث کردند

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و هوجیانتائو رییس جمهوری چین تعهد کرده اند در تغییر آب وهوا، خلع سلاح اتمی و دیگر مسائل جهانی همکاری کنند.


با این حال، دیدار دور هبر در روز سه شنبه در پکن موفقیت هایی ورای ابراز حسن نیت ببار نیاورد. آقای اوباما با استفاده از فرصت، وضع حقوق بشر در چین را مطرح ساخت و از آن کشور خواست ارزش برابری پول خود را بالا ببرد.


آقای اوباما بویژه درباره تبت سخن گفت، و پکن را تشویق کرد هر چه زودتر با نمایندگان دالایی لاما رهبر تبعیدی تبت به گفت و گو بنشیند.


رببس جمهوری آمریکا پس از این دیدار به رسانه ها گفت چالش های عمده قرن بیست و یکم بر هر دو کشور تاثیر می گذارد و نمی تواند به تنهایی حل شود.
دو طرف به پرسش های خبرنگاران پاسخ ندادند.


هو گفت دو رهبر در جریان مذاکرات پیشرفت کردند. او همچنین تاکید کرد که نیاز است اقدامی قاطع برای مقابله با آنچه آنرا چالش های مشترک نامید صورت گیرد.


دو رهبر بر علاقه خود به همکای برای ادامه رشد اقتصاد جهانی و کمک به جلوگیری از بحران های اقتصادی تاکید گذاشتند.


آقای هو گفت چین و آمریکا به کار برای برطرف ساختن شکاف های اقتصادی و تجاری ادامه خواهند داد. او همچنین خواهان همکاری دو کشور برای مبارزه با سیاست های حمایت از صنایع داخلی شد.


در پی دیدار روز سه شنبه، آقای اوباما از قلب امپراتوری گذشته چین دیدن کرد و به تماشای شهر ممنوعه رفت.


پرزیدنت اوباما روز چهارشنبه به سفر به چین پایان می دهد و رهسپار سئول پایتخت کره جنوبی خواهد شد.



پرزیدنت اوباما: ایران باید صلحجویانه بودن برنامه اتمی خود را ثابت کند

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، می گوید ایران اگر نشان ندهد که برنامه اتمی اش صلحجویانه و شفاف است، با پیامدهایی روبرو خواهد شد.

پرزیدنت اوباما روز سه شنبه در پکن به خبرنگاران گفت ایالات متحده و چین در مورد این که ایران باید جامعه بین المللی را از صلحجویانه بودن مقاصد خود مطمئن کند، موافق هستند.

چین و آمریکا از جمله اعضای گروه پنج بعلاوه یک هستند که می خواهند برنامه اتمی ایران از راه مذاکره متوقف شود.

آقای اوباما روز یکشنبه گفت فرصت ایران برای پاسخگویی به پیشنهاد حمل اورانیوم کمتر غنی شده آن به روسیه برای پردازش بیشتر، تمام می شود.

رسانه های هند به نقل از منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، می گویند تهران تا زمانی که معاوضه اورانیوم در داخل کشور انجام گیرد، با نظری مثبت به پیشنهاد نگاه خواهد کرد. متکی گفت ایران پیش از دریافت سوخت برای رآکتور اتمی تهران، مایل نخواهد بود اورانیوم را به خارج بفرستد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید نگران آن است که ایران ممکن است هنوز تاسیسات و جزییات مربوط به برنانه اتمی خود را مخفی نگاه دارد.

ایران از متوقف ساختن فعالیت های غنی سازی اورانیوم خودداری کرده و شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران تصویب کرده است.

روز سه شنبه، ایران موقتا تولید بنزین را افزایش داد تا به غرب نشان دهد چگونه می تواند با تحریم هایی که واردات بنزین را هدف بگیرد مقابله کند.

مسعود میر کاظمی، وزیر نفت ایران، گفت هدف از افزایش تولید بنزین به میزان ۱۴ میلیون لیتر در روز این است که به قدرت های غربی نشان داده شود آنها نمی توانند از تحریم های سوخت به عنوان ابزاری علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند.

هیچ نظری موجود نیست: