هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ آبان ۲۹, جمعه

مرورمهم ترين خبرها

متکی: مبادله سوخت را تنها در داخل ایران قابل بررسی می دانیم
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، می گوید ایران قطعا سوخت سه و نیم درصدی را از این کشور خارج نخواهد کرد، اما با این حال از رد کردن قطعی پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی و قدرت های جهانی برای فرستادن اورانیوم غنی شده اش به خارج از این کشور و تحویل گرفتن سوخت هسته ای در ازای آن خودداری کرده است.

آقای متکی روز چهارشنبه ۲۷ آبان (۱۸ نوامبر) به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است: "ما حتما سوخت سه و نیم درصدی مان را از کشور خارج نمی کنیم. مفهوم این حرف این است که مبادله همزمان سوخت را قابل بررسی می دانیم، آنهم در داخل ایران."

محمد برادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از چند دور مذاکره میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۵، کمتر از دو ماه پیش پیشنهاد داد که ایران ۷۵ درصد ذخیره اورانیوم غنی شده خود را به خارج بفرستد و به جای آن سوخت قابل استفاده در رآکتور اتمی تهران دریافت کند.

با اینکه آقای متکی در این گفتگو نیز این پیشنهاد را کلا رد نکرده است، اما آنچه او پیشنهاد می دهد عملا مغایر پیشنهاد محمد برادعی و آن چیزی است که قدرت های غربی آن را تایید کرده اند.

آقای متکی درباره این ادعای آژانس بین المللی انرژی اتمی و قدرت های جهانی که ایران هنوز به پیشنهاد آقای برادعی جواب نداده است، گفت: "به آژانس پاسخ خود را اعلام کردیم. این که در رسانه‌ها گفته می‌شود ایران هنوز پاسخ خود را نداده است و آنها منتظر پاسخ هستند، جنگ روانی است. در واقع آنها می‌خواهند بگویند پاسخی که ما می‌خواهیم را بگویید."

آقای متکی گفت ایران برای تامین سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی خود سه راه دارد. یکی این که ایران سوخت ۲۰ درصد غنی شده را تولید کند. گزینه دوم این که ایران خودش راسا از یکی از کشورهای تولیدکننده این سوخت را بخرد، و گزینه سوم هم پیشنهاد آقای برادعی است که به گفته آقای متکی ایران در حال بررسی آن است. آقای متکی گفت: "آنها چون روی گزینه سوم تاکید داشتند ما خواستیم امکانی برای آنها در بررسی این گزینه باز کنیم."

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اخیرا گفته است که فرصت ایران برای پاسخ دادن به پیشنهاد تبادل سوخت آقای برادعی در حال پایان یافتن است.

یان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز سه شنبه ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر) گفت: "امیدواریم ایران به این پیشنهاد رسما پاسخ دهد، اما با توجه به این که تاکنون پاسخ نداده است و به طور کلی از الزاماتی که در توافق آژانس آمده پیروی نمی کند، راستش خیلی مطمئن نیستیم که پاسخی رسمی دریافت کنیم".

این سخنگو گفته بود: "روشن است که داریم مجبور می شویم با توجه به عدم دریافت پاسخ رسمی از ایران، موضوع را بررسی کنیم".

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2009/11/091118_bd_mottaki_fuel.shtml

بالا ^^

نیروگاه بوشهر 'تا ماههای آتی' راه اندازی می شود
مقامات ایرانی بدون تعیین تاریخی مشخص وعده داده اند که نیروگاه اتمی بوشهر در آینده راه اندازی می شود.

روز چهارشنبه، 18 نوامبر (27 آبان)، کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با خبرنگاران به نقل از رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که "طی ماه های آینده سوخت گذاری در قلب رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر انجام خواهد شد."

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - آقای جلالی به نقل از علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی که پیشتر در کمیسون امنیت ملی حضور یافته بود، خبر داد که "طبق توافقی که با روسها انجام شده، این نیروگاه در ماه های آتی راه اندازی خواهد شد و در حال حاضر مراحل پایانی خود را می گذراند."

جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از انتشار گزارش هایی در مورد تعویق مجدد در راه اندازی نیروگاه بوشهر صورت گرفته است.

در حالیکه شرکت روسی مجری طرح نیروگاه بوشهر وعده داده بود که سرانجام، این نیروگاه تا پایان سال میلادی جاری فعالیت خود را شروع می کند، روز دوشنبه، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که راه اندازی نیروگاه تا پایان سال صورت نخواهد گرفت.

وزیر انرژی روسیه دلیل تعویق در آغاز به کار نیروگاه بوشهر را مسایل فنی عنوان کرد.

خبر تاخیر مجدد در راه اندازی نیروگاه بوشهر، که طبق قرارداد اولیه می بایست ده سال پیش آغاز به کار کند، با گزارش هایی حاکی از ناخرسندی دولت روسیه از تعلل ایران در اجرای پیشنهاد مبادله اورانیوم غنی شده در داخل با سوخت مورد استفاده در رآکتور اتمی تهران همزمان بوده است.

این همزمانی باعث گمانه زنی در این مورد شد که احتمالا روسیه عمدا به تعهد خود در مورد نیروگاه بوشهر عمل نکرده است به خصوص اینکه پیشتر، گزارش شده بود که دولت روسیه از تحویل یک سیستم دفاع ضدهوایی به ایران، که قرارداد آن قبلا بسته شده بود، خودداری ورزیده است.

آقای جلالی گفت که انتشار خبر "چنین اظهاراتی از سوی مقامات روس موجب ایجاد برخی التهابات در افکار عمومی شده بود."


التهاب خبری


این نماینده مجلس افزود که آقای صالحی در جلسه صبح چهارشنبه کمیسیون امنیت ملی گزارش کاملی را از توافقات صورت گرفته با روسیه، وضعیت کنونی نیروگاه بوشهر و آخرین هماهنگی های صورت گرفته به کمیسیون امنیت ملی ارائه کرد.

آقای جلالی گفت که زمان دقیقی برای راه اندازی بوشهر اعلام نمی شود و دلیل آن را اختلاف بین ماه های شمسی و میلادی عنوان کرده است.

وی آنچه را که التهاب آفرینی خبری خواند مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت "برخی کشورها که به روابط ایران و روسیه حساسیت دارند با طرح این مسایل شانتاژ خبری می کنند، ضمن اینکه انتشار چنین اخباری موجب ایجاد التهاب در افکار عمومی داخلی کشور می شود."

به گزارش ایرنا، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفته است که در جلسه روز چهارشنبه از رئیس سازمان انرژی اتمی خواسته شد تا با جدیت پیگیر موضوع باشد زیرا چهارده سال از انعقاد قرارداد نیروگاه بوشهر با روسها می گذرد و با توجه به اینکه این نیروگاه به نماد همکاری ایران و روسیه تبدیل شده، امیدواریم هرچه زودتر به بهره برداری برسد."

آقای جلالی در مورد "تعلل روسها در تحویل سامانه موشکی اس 300 " گفت که کمیسیون امنیت ملی پیگیر این موضوع است و از وزارت خارجه خواسته است این موضوع را پیگیری کند.

انتشار خبر خودداری روسیه از فروش سیستم موشک ضدهوایی به ایران با واکنش انتقاد آمیز تعدادی از مقامات ایرانی از جمله وزیر دفاع و رئیس ستاد فرماندهی کل قوا مواجه شد.

در مورد به تعویق افتادن راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر، روز سه شنبه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ارتباط این موضوع با سیاست هسته ای ایران را رد کرد و گفت که دلیل تاخیر در آغاز به کار این نیروگاه مسایل فنی بوده است.

آقای لاوروف افزود که مجری روسی طرح ساخت نیروگاه بوشهر مصمم است تا قبل از راه اندازی این نیروگاه، از امنیت و کارآیی کامل آن اطمینان حاصل کند.

در خبر دیگری در همین زمینه، خبرگزاری ایرنا به نقل از سخنگوی شرکت روسی اتم استروی اکسپورت، پیمانکار اصلی نیروگاه بوشهر، گزارش کردکه آزمایش دستگاه ها و تجهیزان نیروگاه با موفقیت ادامه دارد.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2009/11/091118_he_nuc_bushehr_majlis.shtml

بالا ^^

واکنش نیروی انتظامی به مرگ پزشک کهریزک
نیروی انتظامی ایران امروز 27 آبان ماه اعلام کرد علت فوت پزشک بازداشتگاه کهریزک احتمالا خودکشی بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر،اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران گفت با توجه به وصیتنامه ای که کنار جسد رامین پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهریزک پیدا شده او احتمالا خودکشی کرده است.

همچنین به گزارش ایلنا، خبرگزاری کار ایران، آقای احمدی مقدم گفت رامین پور اندر جانی در وصیتنامه خود به ترسش از محکومیت زندان اشاره کرده است .

فرمانده نیروی انتظامی گفت باید منتظر نظر قطعی پزشک قانونی بود.

به گفته آقای احمدی مقدم پزشک بازداشتگاه کهریزک به عنوان متهم حوادث اخیر در این بازداشتگاه احضار شده و با قرار وثیقه آزاد بوده است.

در همین حال روزنامه تایمز چاپ لندن هم در شماره امروز، 18 نوامبر خود گزارشی درباره رامین پور اندر جانی منتشر کرده است.

مرگ بر اثر"حمله قلبی": دکتری که درباره شکنجه در کهریزک زیاد می دانست، عنوان این گزارش امروز است.

در گزارش روزنامه تایمز آمده:" دلیل رسمی مرگ آقای پور اندرجانی حمله قلبی اعلام شده است اما شواهدی وجود دارد مبنی بر این که مقامات رسمی او را کشته و یا مجبور به خودکشی کرده اند چون شاهد وحشی گری اعمال شده علیه دستگیر شدگان مخالف دولت در حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران بوده است."


در این گزارش از قول مسعود پزشکیان، وزیر پیشین بهداشت ایران و عضو کمیته بهداشت و درمان مجلس ایران نوشته شده که احتمال حمله قلبی آقای پور اندرجانی وجود ندارد.

به گزارش تایمز، پزشک بازداشتگاه کهریزک به دوستان خود گفته بود که نگران امنیت خود است که متعاقب آن رفتار مقامات هم بدگمانی دوستان او را شدت بخشیده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده، 4 ماه از تعطیلی کهریزک می گذرد و با وجود این، گزارش کمیته ویژه در این باره هنوز منتشر نشده و هیچ کس در این رابطه مجازات نشده است.

این در حالی است که به گزارش ایسنا، اسماعیل احمدی مقدم، تاکید کرده که آقای پور اندر جانی به عنوان پزشک در کهریزک مستقر نبوده و تنها هفته ای یک یا دو روز به این بازداشتگاه می رفته است.

فرمانده نیروی انتظامی در بیان جزییات مرگ این پزشک گفت: "او که افسر وظیفه بوده، در پی بازگشت از دادسرا در آسایشگاه خوابیده و پس از آن هم آسایشگاهی هایش متوجه شده اند که فوت کرده است."

به گفته وی آقای پور اندرجانی برای ارایه پاره ای توضیحات در مورد حوادث اخیر به دادسرا احضار شده بوده و آنگونه که در وصیتنامه اش نوشته از نحوه دادرسی گلایه داشته و به پنج سال زندان تهدید شده بوده است.

پیشتر منابع نزدیک به اصلاح طلبان در ایران از مرگ رامین پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهریزک خبر داده بودند.

تغییر، پایگاه اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی از "خودکشی" و سایت اینترنتی نوروز، نزدیک به جبهه مشارکت ایران اسلامی هم از مرگ این پزشک 26 ساله خبر داده و احتمال "خودکشی یا قتل" او را مطرح کرده بود.

به نوشته سایت تغییر آقای پوراندرجانی از سوی مقامات متهم شده بود که در زندان کهریزک، مرتکب قصور پزشکی شده است.

به گفته دوستان رامین پوراندرجانی، او پیش از مرگ به دوستانش خود گفته بود در جریان رسیدگی به پرونده بازداشتگاه کهریزک، اتهام قصور در انجام وظایف پزشکی به آقای پوراندرجانی زده شده و او هم به نوعی در مرگ بازداشت شدگان در کهریزک مقصر قلمداد شده است، که بعد از گزارش پزشکی قانونی مبنی بر فوت کشته شدگان بر اثر اصابت جسم سخت به سر، این اتهام از او رفع شده است.

رامین پوراندرجانی، 26 ساله،دوره خدمت سربازی خود را در بهداری نیروی انتظامی تهران بزرگ می گذراند و طبق برخی گزارش ها، بهداری نیروی انتظامی تهران بزرگ دلیل مرگ او در ۱۹ آبان را ایست قلبی در خواب و در خوابگاه محل خدمتش عنوان کرده است.

روز سه شنبه، 26 آبان ماه چند نفر از نمایندگان مجلس ایران مرگ رامین پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهریزک را "مشکوک" خوانده اند و اعلام کردند این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2009/11/091118_m_ramin_kahrizak_ahmadi_moghaddam.shtml

بالا ^^

کامبیز نوروزی به دو سال حبس محکوم شد
کامبیز نوروزی، دبیر کمیته حقوقی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران به دو سال حبس تعزیری و 76 ضربه شلاق محکوم شد.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع آقای نوروزی به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی موکلش را به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی" محکوم کرده است.

کامبیز نوروزی، ،روز یکشنبه در مراسم هفتم تیر امسال توسط نیروز انتظامی در برابر مسجد قبا تهران دستگیر شد و حدود دوهفته در بازداشت به سر برد.

به گفته وکیل آقای نوروزی، موکلش در هیچ یک از ستادهای انتخاباتی حضور نداشته و هیچ فعالیت تبلیغی انجام نداده است.

آقای علیزاده طباطبایی گفت که به حکم صادره اعتراض خواهد کرد.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2009/11/091118_m_norouzi_kambiz.shtml

بالا ^^

قانون انتخابات عراق از سوی معاون رئیس جمهور وتو شد
طارق الهاشمی، معاون سنی مذهب رئیس جمهوری عراق قانون جدید انتخابات این کشور را وتو کرده است.

این قانون چند روز پیش پس از تاخیری طولانی و به دنبال مجادلات سیاسی فراوان میان گروه های سیاسی به تصویب رسیده بود.

با این اقدام آقای هاشمی، قانون انتخابات باید مجددا برای رسیدگی به مجلس عراق بازگردانده شود. ایراد طارق الهاشمی به ماده یک قانون انتخابات است.

آقای هاشمی گفته است که این بار قانون انتخابات سریعا مورد رسیدگی قرار می گیرد تا منجر به تاخیر در برگزاری انتخابات نشود.

معاون رئیس جمهور عراق در توجیه اقدام خود گفته است که او خواهان تغییر بخشی از قانون است تا کرسی های پارلمانی بیشتری به بی جاشدگان خشونت های عراق که اکنون در خارج زندگی می کنند، اختصاص داده شود.

بسیاری از این افراد که عمدتا از اهالی بغداد هستند و به دنبال خشونت های سال 2003، عراق را ترک کردند، سنی مذهب اند.

طبق اعلام کمیسیون مستقل انتخابات عراق، انتخابات سراسری این کشور قرار است 21 ژانویه برگزار شود.

این در حالی است که نماینده سازمان ملل متحد در عراق روز گذشته از مهلت ناکافی برای فراهم کردن مقدمات انتخابات سراسری ژانویه 2010 ابراز نگرانی کرد.

اد ملکرت، نماینده سازمان ملل گفته بود اطمینان از فراهم شدن شرایط استاندارد برای برگزاری این انتخابات، وظیفه ای قایل توجه به شمار می رود.

برخی گروه های سیاسی عراق از مدتها پیش دست به تشکیل اتئلاف هایی برای حضور در این انتخابات زده اند.

این انتخابات از سوی بسیاری، مهم قلمداد می شود.

آمریکا به دقت تحولات انتخاباتی عراق را زیر نظر دارد و این انتخابات را گامی در جهت ثبات و تقویت نهادهای این کشور می داند.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/world/2009/11/091118_an_iraq_election_update.shtml

بالا ^^

اسرائیل ساختمان فلسطینیان را با بولدوزر تخریب کرد
اوباما ادامه شهرک سازی در بیت المقدس را خطرناک دانست
یک روز بعد از اعلام تصمیم اسراییل برای ساخت 900 واحد مسکونی جدید در شرق بیت المقدس، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا این اقدام را بسیار خطرناک توصیف کرده . همزمان برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، در دیدار با مقام های اسراییل و فلسطینی تلاش می کند دو طرف را برای مذاکرات صلح بر سر یک میز بنشاند.

گزارش از نازنین معتمدی

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/world/2009/11/091118_israel_housing_ptv.shtml

بالا ^^


یک روز پس از اعتراض آمریکا به تخریب خانه های فلسطینیان در بیت المقدس اشغالی، اسرائیل یک ساختمان متعلق به فلسطینیان را با بولدوزر تخریب کرده است.

گزارش های منابع فلسطینی حاکی از آن است در این ساختمان دو مکان تجاری و دو خانه شخصی فلسطینیان وجود داشت.

مقام های اسرائیلی معمولا می گویند که این خانه ها چون بدون مجوز ساخته شده اند، باید خراب شوند.

فلسطینیان نیز می گویند کسب مجوز از اسرائیلی ها برای ساخت خانه تقریبا محال است و آنها در هنگام کسب مجوز با تبعیض مقام های اسرائیلی مواجه می شوند.


تخریب خانه های فلسطینیان یک روز پس اعلام ساخت نهصد خانه جدید در شهرک یهودی نشین گیلو در بیت المقدس شرقی صورت می گیرد.

طبق قوانین بین المللی، کلیه فعالیت های شهرک سازی اسرائیل در مناطق اشغالی غیر قانونی است اما اسرائیل چنین تفسیری را رد می کند.

فلسطینیان خواهان تشکیل کشور مستقل فلسطینی با پایتختی بیت المقدس شرقی هستند و می گویند فعالیت های شهرک سازی اسرائیل در این مناطق ارتباط میان شهرهای مختلف فلسطینی را با مانع جدی رو به رو می کند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به ساخت خانه های جدید در اراضی اشغالی در بیت المقدس شرقی گفته است که این اقدام می تواند بسیار خطرناک باشد.

آقای اوباما در مصاحبه با تلویزیون فاکس گفت ساخت شهرک های جدید به امنیت اسرائیل کمک نمی کند و صلح با همسایگان را برای آنها دشوارتر می کند.

رئیس جمهور آمریکا افزود که این امر( فعالیت های ساختمانی جدید اسرائیل) فلسطینیان را ناخرسند و ناراضی می کند که در نهایت می تواند بسیار خطرناک شود.

آقای اوباما در عین حال خاطرنشان کرده که این اقدام اسرائیل بر حمایت و پشتیبانی آمریکا بر اسرائیل تاثیر نمی گذارد.

روسیه نیز از اقدام اسرائیل انتقاد کرده و آن را غیر قابل قبول خوانده است.

وزارت خارجه روسیه گفته است که این کشور این مساله را با حساسیت ویژه ای دنبال می کند. روسیه از اعضای گروه چهارگانه (کوارتت) برای حل مناقشه خاورمیانه است.

اتحادیه اروپا نیز از ساخت نهصد واحد مسکونی جدید توسط اسرائیل ابراز نگرانی کرده و گفته است این اقدام بر روند صلح تاثیر می گذارد.

این اتحادیه تاکید کرده که فعالیت های ساختمانی و شهرک سازی ها، تخریب خانه های فلسطینیان و اخراج خانواده ها از خانه های خود بر خلاف قوانین بین المللی است.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/world/2009/11/091118_an_israel_jerusalem.shtml

بالا ^^

عراق: سوریه پشتیبان شورشیان است
دولت عراق مدعی است که سوریه مسئول نود درصد از حملات شورشیان در عراق است.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق، سوریه را متهم کرده است که در دو بمبگذاری بزرگ در عراق در ماه اوت و اکتبر که به قصد هدف قرار دادن وزیران دولت صورت گرفت، دست داشته است.


به گفته او دولت سوریه اجازه داده که صدها نفر از اعضای حزب بعث به قصد بازگشت به قدرت با عبور از مرز مشترک دو کشور وارد عراق شوند و عملیات خرابکارانه را در عراق هدایت کنند.

آقای مالکی همچنین گفته است که سوریه به صورت مداوم اجازه داده است که شبه نظامیان، تجهیزات و پول وارد عراق شود.

اما شواهد چندانی برای اثبات این ادعا در بخشهای شمالی مرز بین دو کشور وجود ندارد.

نیروهای مرزبانی عراق در این قسمت به ما گفتند که در هشت - نه ما گذشته حتی یک شبه نظامی هم دستگیر نکرده اند.

آنها فقط 33 نفر را که غیرقانونی وارد عراق شدند را دستگیر کردند که احتمالا همه قاچاقچی بوده اند و هر گروه از آنها یک قبضه کلاشنیکف برای دفاع از خود همراه داشته است.

ما همراه با یک گشت از نیروهای آمریکایی دو روز را در نزدیکی مرز به سر بردیم و نشانه ای از ورود غیرقانونی ندیدیم. منطقه با تجهیزات پیشرفته و با استفاده از هلیکوپتر، هواپیما و ماهواره به شدت زیر نظر است.

فرمانده یکی از گردان های نیروهای ائتلافی به ما گفت: "در طول 21 روز گذشته که ما اینجا بودیم، فقط 3 نفر غیرقانونی از مرز رد شده اندکه آنها هم به احتمال زیاد قاچاقچی سیگار هستند."

حتی بدون این تجهیزات گذشتن از مرز به صورت غیر قانونی کار سختی به نظر می رسد.

در نزدیکی مرز در خاک عراق چاله های بزرگی وجود دارد که گاهی عمق آنها به سه تا چهار متر می رسد و رفتن به داخل و بیرون آمدن از آن با دست خالی امکان پذیر نیست و در کنار این چاله های نیز خاکریزهایی به بلندی2 تا 3 متر وجود دارد.

عبور از مرز با ماشین و حتی با الاغ نیز امکان پذیر نیست.

سرهنگ گری وولسکی، فرمانده نیروهای ائتلافی در شمال عراق دلیل دیگری می آورد که از مرزهای عراق به خوبی محافظت می شود.

او می گوید: "ما، جنگجویان خارجی که از مرزها رد شوند، ندیده ایم. بیشتر حملات سهمگین توسط عراقی های محلی صورت گرفته است. اما ما بر روی جلوگیری از ورود غیرقانونی تمرکز کرده ایم. قاچاق سیگار در اینجا خیلی وسیع است و پول زیادی از این راه از سوریه وارد موصل می کند که این پول می تواند صرف پشتیبانی از حملات در بغداد شود."

مانند خیلی از مرزهای دور افتاده در کشورهای جهان، اینجا هم قاچاق محل درآمد بسیاری از مردم است.

سیگار که قاچاق اصلی در این منطقه است، از طریق ترکیه وارد عراق و سپس به سوریه که قیمت آن بالاتر است، قاچاق می شود.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/world/2009/11/091118_na_iraq_syria.shtml

بالا ^^

کمیسیون حقوق بشر: خشونت با کودکان افغان افزایش یافته است
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نسبت به افزایش خشونت علیه کودکان در این کشور هشدار داده است.

مسئولان این کمیسیون می گویند، تلاشهای دولت افغانستان و سازمانهای غیردولتی برای جلوگیری از سوءاستفاده از کودکان و کشاندن آنها به کارهای شاق، نتوانسته مانع از ادامه این روند شود.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از حکومت این کشور و نهادهای بین المللی حقوق بشری درخواست کرد که توجه به وضعیت کودکان را در اولویت کاری خود قرار دهند.

این اظهارات در آستانه تجلیل از روز جهانی منع سوءاستفاده از کودکان مطرح می شود.

افغانستان دارای جمعیت بزرگی از کودکان کارگر است. وضعیت بد اقتصادی بسیاری از خانواده ها، باعث شده تا کودکان به جای رفتن به مکتب، مسئولیت سنگین تامین معیشت خانواده ها را برعهده بگیرند.

کارهای شاق و محرومیت از مکتب

کمیسیون حقوق بشر افغانستان که یافته های خود را از بررسی وضعیت کودکان در یک و نیم سال اخیر منتشر کرده، می گوید 38 درصد کودکان در افغانستان هم اکنون به کارهای شاق از جمله کار در کشتزارهای خشخاش اشتغال دارند.

حمیده برمکی، کمیسر بخش حمایت از حقوق کودکان در این کمیسیون گفت تحقیقات آنها همچنین نشان می دهد که 26 درصد از کودکانی که در سن رفتن به مکتب هستند، به دلیل مشکلات امنیتی و اقتصادی از حق آموزش و پرورش محروم مانده اند.

خانم برمکی افزود که چهل و هشت درصد از کودکان مجبور به ازدواج می شوند و از "بد" دادن دختران کماکان به عنوان یکی از راه های حل مشکلات خانوادگی استفاده می شود. - بد، روشی است که برای حل نزاع بین دو خانواده، دختر خانواده ای که مرتکب قتل شده، به پسری در خانواده قربانی به ازدواج داده می شود.

فعالان حقوق بشر در افغانستان باور دارند که کودکان از جمله آسیب پذیر ترین افراد این جامعه هستند، و توجه اندکی به بهبود وضعیت زندگی آنها صورت گرفته است.

نهادهای جامعه مدنی می گویند، قوانین در افغانستان اگرچه موادی در حمایت از کودکان را در خود دارند، اما این قوانین در عمل نتوانسته اند از کودکان آنگونه که لازم است حمایت کنند.

در کنار این، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از مخالفان مسلح دولت این کشور انتقاد کرده که با حمله به مکاتب، بیمارستانها، و محلات مسکونی، برعلاوه سایر افراد جامعه، به کودکان نیز آسیب جدی می رسانند.

این کمیسیون همچنین از آنچه که استفاده طالبان از کودکان به عنوان بمبگذاران انتحاری می خواند به شدت انتقاد کرده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که تامین منافع علیای کودکان به عنوان یک اصل بنیادی حقوق بشری هنوز در قوانین افغانستان کم رنگ است.

این کمیسیون می گوید برای توجه به کودکان، نیاز است تا قوانین افغانستان مورد بازنگری قرار گیرد.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/afghanistan/2009/11/091118_ram_af_child_abuse.shtml

بالا ^^

'تغییر دیدگاه آمریکا نسبت به دادگاه بین المللی جرایم کیفری'
آمریکا برای اولین بار در جلسات کشورهای عضو دادگاه بین المللی جرایم کیفری در لاهه هلند، شرکت کرده است.

دولت های آمریکا، یکی پس از دیگری، حاضر نبوده اند، عضو این گروه شوند چون بیم داشته اند این دادگاه نظامیان این کشور را که در جنگ های مختلف در سراسر جهان مشارکت داشته اند، برای محاکمه فراخواند.

آمریکا در خلق دادگاه بین المللی جرائم کیفری در سال 2002 نقش مهمی ایفا کرد، اما بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت این کشور، که پیمان تاسیس آن را امضا کرده بود، تائید نهایی آن را، که باید توسط مجلس سنا صورت بگیرد، به دولت بعد از خودش واگذار کرد.

آمریکا همواره نگران بوده است سربازانش طعمه پرونده هایی شوند که انگیزه از تعقیب آنها سیاسی است و دادگاه در لاهه تدابیر کافی برای جلوگیری از این موضوع را در نظر نگرفته است.

دولت جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا، در ابتدا یک گام جلوتر رفت و "امضای پیمان رم توسط آمریکا برای تاسیس دادگاه بین المللی جرایم کیفری را پس گرفت." اما او دور دوم ریاست جمهوری خود دیدگاهی عملگرایانه تر را در قبال این دادگاه اتخاذ کرد.

موافقت آمریکا با دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 2005 برای ارجاع دادن پرونده نسل کشی در دارفور به دادگاه بین المللی جرایم کیفری، نمونه ای روشن از تغییر در دیدگاه آمریکا بود.

دولت آقای اوباما به جای این که سیاست خود در مورد دادگاه بین المللی جرایم کیفری را به طور ناگهانی تغییر دهد، دیدگاه عملگرایانه را یک گام جلوتر برده است.

یک هیئت آمریکایی، متشکل از مقام های وزارت امور خارجه و دفاع آمریکا، در جلسات کشورهای عضو این دادگاه که از امروز (18 نوامبر)، تا یک هفته ادامه دارد، به عنوان ناظر شرکت کرده است.

به گفته یکی از سخنگویان دولت آقای اوباما، هیئت آمریکایی در این جلسات با هیئت های دیگر در باره مسائل مورد توجه آمریکا، از جمله تعریف جرایم برخاسته از تعرض، تعامل خواهد کرد. تعریف برخاسته از تعارض یکی از موضوعات اصلی این جلسات است.

نگرانی های هیئت باراک اوباما در باره استفاده بالقوه از دادگاه جرایم کیفری در لاهه علیه ارتش آمریکا وجه مشترک زیادی با نگرانی های دولت جورج بوش دارد.

در همین حال، حتی اگر آقای اوباما بخواهد هنوز هم بعید است که سنای آمریکا عضویت این کشور در این دادگاه را تائید کند.

بنابراین در حالی که رئیس جمهوری آمریکا در جستجوی راه هایی است که کشورش بتواند بر سمت و سویی که این دادگاه می رود، نفوذ داشته باشد، از بسیاری جهات دودلی دولت های سابق در مورد عضویت آمریکا در این دادگاه را نیز ادامه می دهد.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/world/2009/11/091118_shr_us_icc.shtml

بالا ^^

ایران یکی از 'فاسدترین کشورهای جهان' گزارش شد
براساس یک گزارش تحقیقاتی، فساد اداری و مالی در ایران در سال جاری بدتر شده است.

شفافیت بین الملل، که یک سازمان تحقیقاتی است، گزارش خود در مورد فساد در یکصد و هشتاد کشور جهان را منتشر کرده است که در آن، موقعیت ایران از نظر گستردگی فساد در خلال یک سال گذشته بدتر شده و این کشور به رده هشتمین کشور فاسد جهان تنزل یافته است.

این گزارش شامل جدول "شاخص شناخت فساد" در یکصد و هشتاد کشور مورد بررسی سازمان شفافیت بین الملل است که به ترتبیب، از سالم ترین تا فاسدترین کشورها طبقه بندی شده اند.

در جدول سال 2009، زلاندنو با در اختیار گرفتن رتبه اول، سالم ترین کشور جهان شناخته شده و در مقابل، سومالی، با اشغال رده یکصد و هشتادم، فاسدترین کشور معرفی شده است.

در این جدول، ایران در میان فاسدترین کشورهای جهان، رده نهم را به خود اختصاص داده است.

در رده های بعد از زلاندنو، کشورهای دانمارک، سنگاپور، سوئد، سوئیس، فنلاند، هلند، استرالیا، کانادا و ایسلند سالم ترین ده کشور جهان را تشکیل می دهند.

در انتهای جدول هم، پس از سومالی، نام کشورهای افغانستان، میانمار (برمه)، سودان، عراق، چاد، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و هائیتی به عنوان فاسدترین کشورهای ثبت شده است.

رتبه جهانی ایران از نظر فساد در سال جاری بدتر شده است.

در جدول سال گذشته سازمان شفافیت بین الملل، ایران در رده یکصد و چهل و یکم قرار داشت که به این ترتیب، در خلال یک سال گذشته، این کشور از نظر فساد در میان کشورهای جهان، سی رده افزایش درجه داشته و اوضاع آن وخیم تر شده است.

ارتقای درجه ایران از لحاظ افزایش فساد در خلال سال گذشته بیش از هر کشور دیگری در جدول سازمان شفافیت بین المللی است هر چند موقعیت افغانستان هم بدتر شده و این کشور از درجه سوم فاسدترین کشورها به درجه دوم ارتقای درجه یافته است.

وضعیت چند کشور دیگر

در جدول سال 2009، تاجیکستان رده یکصد و پنجاه هشتم را در اختیار گرفته و در نتیجه، در میان فاسدترین سی کشور جهان قرار دارد.

رده های برخی دیگر از کشورهایی که در این جدول آمده اند عبارتست از: آلمان (14)، بریتانیا (17)، ایالات متحده (19)، فرانسه (24)، اسرائیل (32)، کوبا (61)، چین (79)، سوریه (126)، روسیه (146) و ونزوئلا (162).

موقعیت بریتانیا طی یک سال گذشته یک درجه بدتر شده که علت اصلی آن رسوایی سوء استفاده نمایندگان پارلمان از امتیازات مالی بوده است.

در میان نمونه های موفق در مبارزه با فساد، این گزارش به کشورهای کامبوج در آسیا و لیبریا در آفریقا اشاره می کند.

موقعیت کامبوج طی یک سال از رده یکصد و شصت به رده پنجاه و دو بهبود یافت و این تغییر رده در مورد لیبریا، که اخیرا قانون مبارزه با فساد را به اجرا گذشته، کاهش فساد از رده 138 به رده 97 بوده است.

شفافیت بین الملل در سال 1993 به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی برای مبارزه با فساد از طریق آگاهی رسانی تاسیس شد و از سال 1995، هرساله گزارشی شامل "جدول شاخص شناخت فساد" را در مورد فساد در تشکیلات سیاسی و اداری کشورهای مختلف منتشر می کند.

به گفته این سازمان، شاخص شناخت فساد نشان دهنده شدت و گستردگی مواردی مانند رشوه خواری، اختلاس، فقدان مراجع و مجاری رسیدگی به تخلفات، و اقدامات نهادها و افراد متنفذ در جلوگیری از اطلاع رسانی و پیگیری موارد فساد است.

گزارش این سازمان پس از شاخص فساد مالی که توسط بانک جهانی انتشار می یابد معتبرترین نشانه بهبود یا وخامت شرایط کشورهای مورد بررسی محسوب می شود هر چند برخی کارشناسان انتقادهایی را از نظر فنی بر نحوه محاسبه این شاخص ها وارد کرده و دقت آنها را زیر سئوال برده اند.

مدافعان این گزارش ها گفته اند هرچند ممکن است انتقادهایی فنی بر نحوه محاسبه شاخص ها وارد باشد، اما محاسبه آنها دست کم شناختی کلی را از سلامت و فساد تشکیلات اداری و سیاسی در کشورهای مختلف جهان ارائه می دهد و می تواند انگیزه ای برای مبارزه با فساد باشد.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2009/11/091118_he_transparency_iran.shtml

بالا ^^

'کنترل جمعیت برای مقابله با گرمایش زمین حیاتی است'
بنا به گزارش جدید صندوق جمعیت سازمان ملل متحد جلوگیری از رشد بی رویه جمعیت جهان ممکن است برای مقابله با تغییرات آب و هوا، امری حیاتی باشد.

در این گزارش، با عنوان "وضعیت جمعیت جهان در سال 2009"، آمده است که آسیب های ناشی از تغییرات جوی بیشتر از هر گروه دیگر جامعه جهانی متوجه زنان فقیر است.

در همین حال، صندوق جمعیت سازمان ملل می گوید اگر زنان فقیر آموزش ببینند و به آنها قدرت بیشتری داده شود آنها بیش از هر کس دیگری می توانند آسیب های ناشی از تغییرات آب و هوا را کاهش دهند و این کار را می توانند با کنترل زاد و ولد انجام دهند.

این سازمان معتقد است کمتر شدن شتاب رشد جمعیت به کاهش گازهای گلخانه ای کمک می کند.

به گفته یکی از گزارشگران بی بی سی این اولین بار است که صندوق جمعیت سازمان ملل نقش رشد جمعیت جهان در تغییرات نامطلوب آب و هوا را مطرح کرده است.

این گزارش جدید افزوده است اگر کارشناسان، عامل رشد جمعیت را در بررسی های خود مد نظر قرار دهند، احتمال موفقیت توافق های بین المللی در باره مبارزه با گرمایش زمین افزایش می یابد.

صندوق جمعیت سازمان ملل در گزارش جدید خود هشدار داده است که زنان کشورهای در حال توسعه خارج از اندازه بار آسیب های ناشی از تغییرات آب و هوا را بر دوش خود دارند.

بخش بزرگی از فعالیت های کشاورزی در کشورهای در حال توسعه توسط زنان صورت می گیرد و به همین دلیل آنها در مقابل هر نوع فاجعه زیست محیطی که بر تولیدات غذایی، سوخت رسانی و منابع آب آشامیدنی تاثیر سوء می گذارد، آسیب پذیرترند.

ثریا احمد عبید، مدیر اجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل می گوید: "در باره این که تغییرات آب و هوا بر گروه های مختلف - زنان، مردان و کودکان پسر و دختر - و یقینا کشورهای مختلف در سراسر جهان چگونه تاثیر می گذارد، سوالات زیادی مطرح است. همچنین باید بررسی شود رفتار افراد چگونه تلاش برای مقابله با گرمایش زمین را تضعیف یا تقویت می کند."

او از مقام های شرکت کننده در کنفرانس آب و هوا، که ماه آینده در دانمارک برگزار می شود، خواست در صورتی که قرار شد پیمانی را برای جایگزین کردن پیمان کیوتو منعقد کنند، در آن، قدرت هر فرد در معکوس کردن روند گرمایش زمین را در نظر بگیرند.

گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل پیش بینی کرده است که دمای زمین تا سال 2100، بین چهار تا شش درجه سانتیگراد افزایش خواهد داشت و احتمال آن می رود که این افزایش دما "تاثیری فاجعه بار" بر محیط زیست، اقتصاد و مردم جهان داشته باشد.

در حالی که سطح آب اقیانوس ها بالاتر می آید و از سوی دیگر خشکسالی نیز بیشتر می شود، مردم در مناطق مختلف جهان وادار خواهند شد زمین های غیر قابل زیست را ترک و به نقاط دیگر مهاجرت کنند. در این میان این فقیران هستند که بیش از هر گروه دیگر راه معیشت خود را از دست می دهند. اما تاثیری که این وضعیت بر زنان، به ویژه در کشورهای فقیر، دارد با وضعیت مردان متفاوت خواهد بود.

این گزارش "چرخه ای از محرومیت" را برای زنان فقیر توصیف کرده و آورده است: "در حالی که زنان در کشورهای در حال توسعه سهم بزرگتری در تولید محصولات کشاورزی دارند، دسترسی آنها به فرصت های مالی کمتر است. آنها همچنین وظیفه خانه داری را بر عهده دارند که آزادی انجام فعالیت های دیگر را محدود می کند."

وقتی خشکسالی رخ می دهد، زنان باید "سخت تر کار کنند تا غذا، آب آشامیدنی و سوخت مورد نیاز خانواده خود را تامین کنند."

صندوق جمعیت سازمان ملل می گوید جوامعی در مقابل تاثیرات نامطلوب تغییرات آب و هوا مصونیت بیشتری دارند که نه تنها دسترسی به امکانات تحصیلی، بهداشتی و حقوق قانونی بیشتر است بلکه همچنین مردم در مورد شیوه زندگی خود از قدرت تصمیم گیری بیشتری برخوردارند.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/world/2009/11/091118_shr_un_population.shtml

بالا ^^

تساوی ایران و مقدونیه در بازی دوستانه
تیم ملی فوتبال ایران درآستانه بازی برگشت با اردن در مقدماتی جام ملت های آسیا، در دیداری تدارکاتی مقابل مقدونیه به تساوی ۱-۱ رسید.

تیم ملی فوتبال ایران که برای دیدار برگشت با تیم ملی اردن در مسابقات مقدماتی جام ملت های ۲۰۱۱ آسیا آماده می شود، در یک بازی تدارکاتی در ورزشگاه آزادی با تیم ملی فوتبال مقدونیه دیدار کرد.

پس از استقبال سرد تماشاگران از دو دیدار اخیر تیم ملی ایران، فدراسیون فوتبال این بار هم مانند مسابقه رفت با اردن حضور در ورزشگاه آزادی را رایگان اعلام کرد، اما این تمهید نیز بیش از سه هزار نفر را به تماشای بازی دوستانه با مقدونیه نکشاند.

تیم ایران با ترکیب مهدی رحمتی (دروازه بان)، حسین کعبی، هادی عقیلی، محمد نصرتی، هاشم بیک زاده، جواد نکونام (۴۶، محمدرضا خلعتبری)، آندرانیک تیموریان، مهرزاد معدنچی (۵۷، خسرو حیدری)، مسعود شجاعی (۷۵، کریم انصاری فرد)، جواد کاظمیان( ۴۶، ایمان مبعلی) و میلاد میداوودی (۶۷، آرش برهانی) برابر مقدونیه به زمین رفت.

افشین قطبی، سرمربی تیم ملی ایران در شرایطی بازیکنان لژیونر را در این مسابقه تدارکاتی به بازی فرستاد که دیدار رسمی پیش رو با اردن در روز فیفا نیست و ایران ۴ لژیونرش را همراه نخواهد داشت؛ جواد نکونام و مسعود شجاعی به اسپانیا و مهرزاد معدنچی و جواد کاظمیان به امارات باز خواهند گشت و تنها ایمان مبعلی و آندرانیک تیموریان تیم ایران را برابر اردن همراهی خواهند کرد.

تیم ایران همچون دیدار رفت با اردن در نیمه اول خوب نبود. در عبور از دفاع مقدونیه مشکل داشت و موقعیت گل خلق نکرد.

با این همه شاگردان افشین قطبی در دقیقه ۳۶ روی یک ضربه شروع مجدد پیش افتادند؛ ضربه کاشته میلاد میداوودی از پشت محوطه جریمه از دست دروازه بان رها شد و تیموریان با حضور به موقع و یک بغل پا اشتباه دروازه بان مقدونیه را به گل ایران تبدیل کرد.

مقدونیه با گوران پاندف، مهاجم سرشناس خود در این نیمه چندین بار از عمق دفاع دروازه ایران را تهدید کرد و آسیب پذیری خط دفاع تیم قطبی را نشان داد.

پاندف ۲۶ ساله، بهترین گلزن تیم ملی مقدونیه و بازیکن تیم لاتزیو است. او این فصل به دلیل مشکلاتش با مسئولان لاتزیو برای این تیم ایتالیایی بازی نکرده است، اما فصل قبل با ۹ گل زده، فصل موفقی در سری A داشت.

پاندف در آغاز نیمه دوم و زیر باران شدید سرانجام گلزنی کرد. او ارسال ولاد لازارفسکی را که در این نیمه به بازی آمده بود، با سر درون دروازه مهدی رحمتی فرستاد و بازی را به تساوی کشاند.

تعویض های قطبی و حضور محمدرضا خلعتبری، خسرو حیدری، آرش برهانی و کریم انصاری فرد در نیمه دوم تیم ایران را به گل بیشتر نرساند.

بهترین موقعیت ایران را در این نیمه خسرو حیدری در دقیقه ۹۰ از دست داد. ضربه غافلگیرکننده او از پشت محوطه به تیر دروازه مقدونیه برخورد کرد تا بازی با تساوی ۱-۱ پایان یابد.

تیم ملی فوتبال مقدونیه در جدول رده بندی فیفا، چهار پله پایین تر از ایران در رتبه شصت و ششم است.

مقدونیه با هدایت میرساد یونوس در دو بازی تدارکاتی گذشته خود ۲-۱ قطر را شکست داده بود و ۳-۰ کانادا را پشت سر گذاشته بود.

یونوس، سرمربی مقدونیه پس از بازی دوستانه با ایران گفت: " تیم ملی ایران جوان شده، سرعت این تیم افزایش یافته و بازیکنانش در اجرای دقیق تاکتیک های مربیان در زمین تلاش می کنند. ایران در نیمه نخست بهتر بازی کرد، اما در نیمه دوم با تغییراتی که به وجود آوردیم، موفق به گلزنی شدیم."

ایران و مقدونیه پیش ار این دو بار با هم روبرو شده بودند. اولین بار در سال ۱۳۷۹ در جام LG تهران، ایران ۳-۱ پیروز شد و در سال ۱۳۸۴ و باز هم در جام LG، مقدونیه با تیم دوم خود ۲-۱ ایران را برد.

افشین قطبی پس از تساوی در سومین رویارویی ایران و مقدونیه گفت: "ابتدا از تماشاگرانی که در ورزشگاه حضور داشتند تشکر کنم که در یک روز سرد و بارانی ما را تشویق کردند. هرچند تعدادشان کم بود اما قلب های بزرگی داشتند. من از بازی و نتیجه آن راضی نیستم. اواخر نیمه اول و اواسط نیمه دوم خوب بودیم، ولی در بیشتر دقایق تمرکز نداشتیم و بازیکنان تاکتیک های مورد نظر من را به خوبی اجرا نکردند."

قطبی در مورد استفاده از بازیکنان لژیونر گفت: "از لژیونرها استفاده کردیم زیرا این آخرین فرصت بود تا ماه مارس و بازی با تایلند که دوباره آن ها در اختیار داشته باشیم."

دیدار برگشت تیم های ملی فوتبال ایران و اردن در دور مقدماتی رقابت های جام ملت های آسیا روز یکشنبه ۱ آذر (۲۲ نوامبر) در امان برگزار خواهد شد.

تیم ایران در بازی رفت در ورزشگاه آزادی با یک گل اردن را شکست داد.

ایران در مرحله مقدماتی جام ملت های آسیا در گروه پنجم با تیم های سنگاپور، تایلند و اردن هم گروه است و در پایان دور رفت با ۷ امتیاز صدرنشین است.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/sport/2009/11/091118_bd_football_iran_macedonia.shtml

بالا ^^

بخشودن بدهیهای کشاورزان تاجیکستان
دولت تاجیکستان حدود 550 میلیون دلار بدهیهای کشاورزان را بخشیده است.

این بدهیها از زمان کسب استقلال تا اوایل سال گذشته میلادی جمع شده و برای رشد بخش کشاورزی موانعی ایجاد می کردند.

گفته می شود، تا اوایل سال آینده سرنوشت 150 میلیون دلار بدهی دیگر کشاورزان تجدید نظر خواهد شد.

نعمتجان بوری یف، مشاور اقتصادی رئیس جمهور تاجیکستان روز سه شنبه 17 نوامبر در نواحی باختر، جامی و وخش ولایت ختلان به گروهی از مسئولان واحدهای کشاورزی سند معاف شدن بدهیهای آنها را اعطا کرده است.

به گفته وی، در مجموع 548 میلیون دلار بدهیهای کشاورزان که از طریق شرکت "کردیت اینوست" و بانکها به شرکتهای سرمایه گذار یا به اصطلاح "فیوچرسی" و سپس به واحدهای کشاورزی توزیع شده بودند، بخشوده شد.

آقای بوری یف افزوده است که این بدهیها با ضمانت بانک ملی تاجیکستان توزیع شده و حالا بخش اصلی آنها از سوی این نهاد با زپرداخت شده اند. تنها زمان بازپرداخت 154 میلیون بدهیهای "کردیت اینوست" که در عرصه های غیر پنبه کار مصرف شده اند تا سال 2018 تمدید شده است.

به این ترتیب، بخشودگی بیشتری از این بدهیها به فعالیت شرکتهای سرمایه گذار چندان تاثیری نخواهد داشت. با این وجود، بر عوض معاف شدن برخی از بدهیها شرکتهای سرمایه گذار "اوراق بهادار دولتی" دریافت خواهند کرد.

ضمنا، معاف شدن بدهیهای کشاورزان در پی فرمان امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، در ماه ژوئن سال جاری در باره دریافت راههای حل این مشکل صورت گرفته است.

مهرالدین شیرعلی یف، رئیس مرکز تطبیق لایحه های مربوط به تجدید بدهیهای کشاورزان می گوید که تا اواخر سال جاری کلیه واحدهای کشاورزی بدهکار "تاییدنامه معاف این مبلغها را دریافت خواهند کرد. و دیگر هیچ نهادی نمی تواند از آنها در این باره صحبت کند."

در مورد مبالغ معاف شده شرکتهای سرمایه گذار، آقای شیرعلی یف گفت که "وزارت مالیه یا دارایی و بان ملی این مبلغها را از حساب بانکی این شرکتها لغو خواهد کرد."

در همین حال، مسئولان شرکتهای سرمایه گذار از شرح این تصمیم دولت تاجیکستان خودداری کردند.

ولی کارشناسان از این اقدام حکومت تاجیکستان استقبال کرده و می گویند که معاف این بدهیها تنها راه حل این مشکل بود.

شادی شبدالوف، رئیس حزب کمونیست و عضو پارلمان تاجیکستان می گوید که شرکتهای سرمایه گذار از این تصمیم خساراتی نخواهند برداشت. زیرا به اعتقاد وی، این بدهیها "معمولا مبلغ سود هنگفت آنها بود."

به عنوان مثال، آقای شبدالوف گفت که "شرکتهای سرمایه گذار به واحدهای کشاورزی مواد سوخت را با مبلغ یک هزار دلار برای یک تن می فروختند و هر تن پنبه را بر عوض 250 دلار خریداری می کردند. در حالی که قیمت اصلی این مواد سوخت از 300 دلار بیشتر نبود. ولی کشاورزان ناچار به این شرایط راضی می شدند، زیرا منابع دیگر مالی فعالیت نداشتند."

دکتر حاجی محمد عمروف، اقتصاددان تاجیک نیز از این تصمیم دولت تاجیکستان پشتبانی کرد و گفت که "در اصل این قرضها وجود نداشتند، زیرا روابط کشاورزان و سرمایه گذاران منصفانه نبود."

آقای عمروف افزود که فعالیتهای شرکتهای سرمایه گذار وضع اقتصادی نواحی پنبه کار را به هم زده است و هم اکنون این شرکتها باید موظف شوند که در بهبود این وضع سهم بگیرند.

ضمنا، از سال 2008 دولت تاجیکستان تصمیم گرفت که فعالیت واحدهای کشاورزی پنبه کار را از طریق بانکها سرمایه گذاری کند.

ولی تجربه استفاده از این نحوه در دو سال اخیر حاکیست که از تغییر سرمایه گذار در عرصه پنبه کاری، فعالیت کشاورزان سودآور نشده است و بخش اعظم این بدهیها نیز تا حال بازگردانیده نشده اند.

هرچند، به اعتقاد کارشناسان، در این زمینه کاهش زیاد بهای نرخ پنبه در بازارهای جهانی نیز اثر گذاشته است.

هیچ نظری موجود نیست: