هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ آبان ۱۷, یکشنبه

دلایل ریزش مو و درمان آن

زنان و مردان در سراسر جهان همیشه از ریزش مو رنج می برده اند. آمارها نشان می دهند بیشتر از 65 میلیون مرد در ایالت متحده آمریکا از طاسی آندروژنیک که به عنوان الگوی مردانه ریزش مو شناخته شده، رنج می برند


*
مترجم دکتر متین محمدی پور




زنان و مردان در سراسر جهان همیشه از ریزش مو رنج می برده اند. آمارها نشان می دهند بیشتر از 65 میلیون مرد در ایالت متحده آمریکا از طاسی آندروژنیک که به عنوان الگوی مردانه ریزش مو شناخته شده، رنج می برند. هنگامیکه کاهش سطح خونی آندروژن در طول دوران بلوغ اتفاق می افتد الگوی ریزش مو از همین زمان آغاز می گردد. بطور معمول اولین نشانه ریزش مو از خاستگاه و رستنگاه مو بویژه در نواحی گیجگاهی آغاز می شود. ریزش موجنبه ارثی داشته و معمولاً در مردان در اواخر دهه بیست سالگی آغاز می گردد و در بعضی از مردان هم ممکن است این ریزش مو تا سن 40یا50سالگی بروز ننماید.


عامل اصلی ریزش مو DHT یا دی هیدروتستسترون است. DHT ماده جانبی ایجاد شده از تستوسترون بوده که باعث ایجاد صفات مردانه در دوران جنینی گردیده و پس از آن باعث ایجاد صفات ثانویه جنسی در دوران بلوغ می گردد. از خصوصیات DHT این است که به رسپتورهای آندروژنی متصل گشته و با فولیکول های مو تداخل نموده و مانع رشد آنها می گردد. فولیکولهایی که تحت تأثیر DHT قرار می گیرند بسیار کوچک شده و معمولاً به اندازه فولیکول های دوران نوزادی می رسند. DHT موجب می گردد فولیکولها نازکتر و کوتاهتر شده و سرانجام نیز باعث توقف رشد آنها می شود. فولیکولهای تاثیر یافته از DHT تخریب نشده و anagen یا فاز رشد آنها بطور قابل توجهی کوتاهتر می گردد. پروسه رشد مو معمولاً به 2تا4 سال زمان برای کامل کردن خود نیاز دارد. زمانیکه فاز anagen کاهش می یابد پروسه ریزش مو شدت بیشتری پیدا می کند و موهایی که در نتیجه این پروسه ایجاد می شوند معمولاً بسیار شکننده و باریک هستند. به این نوع موها، معمولاً موهای کودکانه یا مینیاتوری اطلاق می گردد. مهمترین نواحی ای که از این الگوی ریزش مو پیروی می نمایند قسمت جلو و تاج سر است. این الگو معمولاً به الگوی U شکل در میان مردان طاس معروف است. جالب است بدانید تأثیرات باریک شدن مو در مردان سریعتر از زنان اتفاق می افتد و این به دلیل سطح بالای تستسترون در مردان نسبت به زنان است، به همین دلیل ساقه مو در زنان به سرعت مردان تخریب نمی گردد.




در بسیاری از مردان ریزش مو امری اجتناب ناپذیر است. ریزش مو جنبه ارثی داشته که با افزایش سن بیشتر می شود و این ژنها می توانند هم از طرف مادر و هم از طرف پدر به فرد انتقال یابند.


سایر دلایل ریزش مو شامل موارد زیر هستند:


استرس- وقتی شما دچار استرس می شوید موهای شما وارد فاز استراحت یا فاز حفاظتی می شوند. با حذف استرس در زندگیتان مانع از ورود موهایتان به این فاز شوید.


عدم تعادل در تغذیه- اگر شما عادت به خوردن غذای غنی نداشته و رژیم غذایتان فاقد منابع پروتئینی است، موهای شما شروع به نازکتر شدن می نمایند زیرا پروتئین بعنوان ترکیب اصلی و مهم در رشد مو شناخته شده است.


تغییر تعادل هورمونها و بیماری- تغییر هورمونی می تواند باعث کاهش مو شود که اغلب نیز بصورت موقتی ایجاد می گردد. بیماری که بطور ناگهانی ایجاد می شود کل بدن را دچار شوک نموده و باعث می گردد موهای شما وارد فاز استراحت شوند.

هیچ نظری موجود نیست: