با دستكاري ارقام واردات قبل از ورود به كشور؛
قاچاق بنزين به روش دولتی
برآوردها نشان میدهد حدود 10 تا 15 درصد بين بنزين خريداري شده و فاكتور شده تفاوت وجود دارد. سود حاصل از اين عددسازي ساده روزانه بين يك تا 1.5 ميليارد تومان است.
يك نماينده مجلس از دستكاري ارقام واردات بنزين قبل از ورود به كشور خبر داد.
موید حسینی صدر، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با سرويس اقتصادي "فردا"، ازمنطبق نبودن میزان خرید واقعی و میزان ثبت در فاکتور خريد درخارج از کشور خبر داد و گفت: فاصله قيمت بنزين در دو منطقه باعث ايجاد چاه قيمتي شده كه خودبخود زمينه ورود سواستفاده كنندگان اعم از اشخاص عادي و دولتي را فراهم مي آورد.
نماينده مردم شيراز با اشاره به رقم بالاي قاچاق سوخت در ايران گفت: روشهاي مرسوم قاچاق سوخت از اين سوي مرز به كشور هاي همسايه نمي تواند باعث قاچاق 12 ميليون ليتري در كشور شود. بنابراين بخشي از قاچاق بنزين در آن سوي مرز به وسيله مديران رده پايين شركت نفت و فروشندگان هنگام خريد بنزين انجام مي شود.
وي خاطر نشان كرد: برآوردها نشان میدهد حدود 10 تا 15 درصد بين بنزين خريداري شده و فاكتور شده تفاوت وجود دارد.
اين گفته صدر به معناي آن است كه 2تا 3 ميليون ليتر بنزين بين فاكتور و ميزان خريد واقعي فاصله وجود دارد. به عبارت ديگر مديران رده پايين دولتي خريد بنزين در آن سوي مرز مثلا 18 ميليون ليتر بنزين خريد مي كنند اما در فاكتورفروش رقم 21 ميليون ليتر ذكر مي شود. و در اين ميان در حالي كه دولت پول 21 ميليون ليتر بنزين را داده اما 18 ميليون ليتر بنزين وارد كشور شده است. سود حاصل از اين عدد سازي ساده با قيمت هرليتر بنزين روزانه بين يك تا 1.5 ميليارد تومان است.
اين قاچاق در حالي انجام مي شود كه دولت به عنوان تنها تامين كننده انحصاري، خريد بنزين مورد نياز كشور را بر عهده دارد.با اين حال توانايي جلوگيري از قاچاق به اين شكل واضح را ندارد.
مويد همچنين به را ه هاي ديگر قاچاق اشاره كرد و افزود:در خصوص طرق قاچاق سوخت شیوه های مختلفی به کار گرفته می شود که علاوه بر اشکال سنتی آن مثل حمل با باک اضافی اتوبوس ها و کامیون ها، حمل با قاطر، سواری و وانت بار، انتقال از طریق لنج و لوله کشی به عمق آب ها یا انتقال از طریق رودخانه ها در گالن های پلاستیکی و... از طریق عددسازی و تخلف در جایگاه ها نیز محتمل است.
وي گفت: گفته میشود برخی از جایگاه داران به داخل بنزین گازوئیل اضافه می کنند یا کنتور بنزین را دستکاری می کنند.
وي يكي يگر از را هاي ديگر قاچاق را اينگونه ذكر مي كند: دستکاری کارت های سوخت و شارژ مجدد آنها یا فروش سهمیه کارت سوخت از طرف دارندگان خودروهای عمومی مثل وانت بار و تاکسی یا کامیون داران به جایگاه داران و پرسنل آنها کم و بیش مرسوم است.
وي يادآور مي شود:قاچاق بنزین و گازوئیل به خارج از کشور واقعیت تلخی است که باید از جنبه های مختلف مورد توجه قرار گیرد. بیکاری مرزنشینان و سود بالای قاچاق دو عامل اصلی در این زمینه هستند و امروز در حالی که افزایش قیمت حامل های انرژیاز مسیر لایحه تحول اقتصادی در حال تحقق است باید برای توسعه، عمران و اشتغال زایی در مناطق مرزی نیز فکری کرد. هرچند آمار ارائه شده توسط مسوولان مختلف دولتی در زمینه کمیت قاچاق بنزین و گازوئیل متفاوت و گاه متناقض است ولی همه وجود آن را تایید می کنند و این ضرورت اتخاذ تدبیری سریع و موثر را آشکار می کند.
وي ياد اور شد كه اصلاح قيمت بنزين به تنهايي نميتواند مانع قاچاق شود بلكه بايد مجموعه تدابير لازم پيش بيني شود تا اين معضل اجتماعي اقتصادي حل شود. چرا كه حتي تا پنج شش سال آينده نيز قيمت بنزين در كشور ما با كشور مثلا تركيه تفاوت خواهد داشت.
دستکاری کارت های سوخت و شارژ مجدد آنها یا فروش سهمیه کارت سوخت از طرف دارندگان خودروهای عمومی مثل وانت بار و تاکسی یا کامیون داران به جایگاه داران و پرسنل آنها کم و بیش مرسوم است.
صدر خاطر نشان مي كرد:هر کدام از معضلات فوق الذکر راه حل روشن و خاص خودش را دارد ایجاد جایگاه های فروش سوخت آزاد در شهرهای مرزی حتی به قیمت های نسبتاً بالا در حدود 800 تومان و صدور مجوز خرید و فروش آن توسط مرزنشینان يكي از راهكار هاست كه مي تواند مورد استقبال قرار گیرد. ضمن اینکه باید کم کم به بخش خصوصی اجازه فعالیت در حوزه تجارت سوخت داده شود.
وي در زمینه ضرورت مبارزه با قاچاق سوخت متذكر شد: همان طور که از طریق طرح هدفمند کردن یارانه ها به دنبال کاهش مصرف بی رویه، کنترل مصرف و واردات سوخت هستیم و فشار تورمی بر مردم و خانوارها برای رسیدن به این هدف را می پذیریم باید در جهت کاهش قاچاق و مقابله با قاچاقچیان نیز تلاش کنیم تا از این طریق بتوانیم مصرف بی رویه را کنترل کنیم و در بازار عرضه و تقاضای سوخت تعادل ایجاد کنیم و در کنار فشار تورمی طرح هدفمند کردن یارانه ها و افزایش قیمت ها، فشار بر قاچاقچیان را افزایش دهیم.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر