هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ آذر ۱۶, دوشنبه

پلاسما چيست ؟

يکي از انواع نمايشگر هاي صفحه تخت که امروزه در بازار موجود است ، نمايشگرهاي پلاسما مي باشد. در اين مقاله با تکنولوژي استفاده شده در تلويزيون هاي پلاسما آشنا می شويم.


حالت پلاســما

مي دانيم كه براي ماده سه حالت جامد ، مايع و گاز در نظر گرفته مي شود. اما در مباحث علمي معمولا يك حالت چهارم نيز براي ماده فرض م يشود .حدوث طبيعي پلاسما در دماهاي بالا ، سبب تخصيص عنوان چهارمين حالت ماده به آن شده است . يك نمونه بسيار طبيعي از پلاسما آتش است، بنابراين خورشيد نمونه اي از پلاسماي داغ بزرگ است .
پلاسما چيست ؟

پلاسما گاز شبه خنثايي از ذرات باردار و خنثي است كه رفتار جمعي از خود ارائه مي دهد . به عبارت ديگر مي توان گفت كه واژه پلاسما به گاز يونيزه شد هاي اطلاق ميشود كه همه يا بخش قابل توجهي از اتمهاي آن يك يا چند الكترون از دست داده و به يونهاي مثبت تبديل شده باشند . اغلب گفته مي شود كه 99 % ماده موجود در طبيعت در حالت پلاسماست، يعني به شكل گاز الكتريسته داري كه اتمهايش به يونهاي مثبت و الكترون منفي تجزيه شده باشد . درون ستارگان و جو آنها ، ابرهاي گازي و اغلب هيدروژن فضاي بين ستارگان بصورت پلاسماست. در نزديكي خود ما ، وقتي كه جو زمين را ترك مي كنيم بلافاصله با پلاسمايي مواجه مي شويم كه شامل كمربندهاي تشعشعي وان آلن و بادهاي خورشيدي است .در زندگي روزمره نيز با چند نمونه محدود از پلاسما مواجه می شويم .جرقه رعد و برق ، تابش ملايم شفق قطبي . بنابراين ميتوان گفت كه ما در يك درصدي از عالم زندگي ميكنيم كه در آن پلاسما بطور طبيعي يافت نمی شود .

PDP اختصار يافته عبارت Plasma Display Panel يا صفحه نمايش پلاسما است. دوصفحه شيشه ای که در برابر هوا نفوذ ناپذير هستند ،و فاصله بين آنها توسط لايه هايي از هم مجزا شده است و بين آنها گازهايي مانند هليوم ، نئون و گزنون تزريق شده است. با اعمال ولتاژ به قطب هاي هر سلول ، گاز دشارژ شده و توليد نور UV يا همان ماوراء بنفش نموده و با برخورد نور UV به مواد فلوئورسان موجود در سلول (سبز ، آبی ، قرمز) يا همان RGB نور مرئی و قابل روئيت از سلول خارج می گردد.

رزولوشن های رايج (دقت تصوير) :

در ابتدا استاندارد VGA )Video Graphics Array) معرفی شد. اين استاندارد قادر به نمايش تصوير با وضوح 640x480 بود. در سال 1987 استاندارد SVGA (Super VGA) معرفی شد که قادر به نمايش تصوير با وضوح 800 در 600 پيکسل بود. سه سال بعد در سال 1990 ، استاندارد XGA (Extended Graphic Array) با وضوح تصوير 1024x768 به پيکسل معرفی شد. WXGA يا همان Wide XGA ، قادر به نمايش وضوح تصوير 1365x768 می باشد. استاندار UXGA يا Ulta Extended Graphic Array دارای وضوح تصوير 1600x1200 پيکسل می باشد. HDTV ها قابليت نمايش وضوح تصوير 1920x1080 پيکسل را دارا می باشند.

هیچ نظری موجود نیست: