هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ آذر ۱۶, دوشنبه

مصرف برق در وسایل خانگی

در این مقاله به نکاتی در مورد کاهش مصرف برق در لوازم خانگی می پردازیم .


وسایل صوتی و تصویری

تلویزیون یکی از وسایل صوتی و تصویری است که مانند یخچال جزو دستگاههای خانگی است که به اکثر خانواده های ایرانی راه یافته است . بیش از 95 درصد خانوارهای شهری و حدود 60 درصد خانوارهای روستایی ایرانی از این دستگاه استفاده می کنند . هر چند مصرف برق تلویزیون های جدید نسبتاً کم است (حدود 150 وات در ساعت ) اما بطور کلی مردم به تماشای هر بیشتر تلویزیون گرایش دارند . طبق برآوردهای انجام گرفته تلویریون در خانوارهای شهری روزانه بطور متوسط 6 ساعت روشن است . در بسیاری از خانه های ایرانی، تلویزیون چاشنی میهمانی ها و نشست های خانوادگی به شمار می رود. از این گذشته ؛ استفاده از ویدو و بازی های ویدیویی (میکرو ، سگا ، پلی استیشن و ...) نیز بر ساعات مصرف تلویزیون می افزاید .

امروزه حدود 13 میلیون تلویزیون در ایران وجود دارد و میزان قابل توجهی از برق مصرفی بخش خانگی به این دستگاه ها اختصاص دارد. بنابراین استفاده درست از تلویزیون می تواند نقش موثری در کاهش هزینه ی برق داشته باشد .

باید توجه داشت که در استفاده از این وسیله تا حد ممکن از روشن و خاموش کردن های مکرر خودداری کنیم در تلویزیون هایی که دکمه خاموشی موقت دارند باید حتماً از این دکمه استفاده شود .

برای صرفه جوی بیشتر باید عادت استفاده از تلویزیون به عنوان چاشنی مجلس را نیز کنار گذاشت ؛ به کار بردن وسایل صوتی نظیر رادیو ضبط در این موارد بسیار مناسبتر، اقتصادی تر و دلپذیرتر است . نگهداری درست از تلویزیون مصرف آن را کاهش می دهد بنابراین موارد زیر برای استفاده و نگهداری بهتر این وسیله توصیه میشود :

* توجه داشته باشیم که دستگاه را در نزدیکی منابع حرارت زا مانند شوفاژ ؛ بخاری و ...قرار ندهیم .
* پشت تلویزیون نباید به جایی چسبیده باشد تا گردش هوا به راحتی صورت بگیرد .
* تلویزیون نباید در معرض رطوبت یا نور مستقیم خورشید باشد .
* در هنگام تمیز کردن تلویزیون باید تنها از یک پارچه مرطوب استفاده کرد و هیچ مایع شوینده ای به کار نبرد .
* از به کار بردن حشره کش ها در کنار تلویزیون و هنگام روشن بودن آن جداً باید خودداری کرد .
* گذاشتن گلدان یا هر گونه ظرف آب دیگری بر روی تلویزیون که با کوچکترین حرکتی امکان ریختن و صدمه زدن به تلویزیون را دارد ( در تلویزیون های جدید مانند ال سی دی و یا پلاسما این کار ممکن نیست ) نیز به دور از احتیاط است و باید از آن اجتناب کرد .
* دو شاخه تلویزیون ، ویدیو ، ضبط صوت ، کامپیوتر و دستگاههای بازی را هنگامی که نیازی به استفاده ندارید از پریز خارج کنید .

ماشین ظرفشویی

ماشین های ظرفشویی مقدار زیادی برق و آب مصرف می کنند . بنابراین در خرید آنها باید به مصرف هر یک از این دو منبع توجه داشت. معمولاً ماشین های ظرفشویی برای یک برنامه ششتشوی معمولی که 1 تا 1.5 ساعت طول می کشد ؛ بین 1.6 تا2 کیلو وات ساعت برق مصرف می کنند . گرمایش آب تقریباً عمده ترین درصد انرژی مصرفی در ماشین لباسشویی است .بنابر محاسباتی که در کشور های پیشرفته برای انواع ماشین های ظرفشویی انجام شده است ، میزان برق مصرفی انواع این دستگاهها از 1.6 تا2 کیلو وات ساعت و میزان آب از 26 تا40 لیتر متغیر است . ماشین های ظرفشویی به دو دسته هستند : ماشین های ظرفشویی با ظرفیت فشرده و با ظرفیت معمولی .

مدلهای با ظرفیت فشرده ، انرژی کمتری مصرف می کنند ولی گنجایش کمتری نیز دارند . اما اگر از مدل فشرده زیاد استفاده شود مصرف انرژی آن نسبت به نوع دیگر بیشتر می شود . ماشین های ظرفشویی که اغلب خارجی هستند و در بازار ایران عرضه می شوند باید دارای برچسب راهنمای انرژی باشند ؛ پس از بررسی کامل برچسب و میزان انرژی مصرفی ، ماشین ظرفشویی مناسب خود را انتخاب کنید .

برای استفاده از ماشین های ظرفشویی لازم است به نکات زیر توجه شود :

تا حد امکان از برنامه کوتاه مدت ( کم مصرف ) استفاده کنید . همچنین اگر ظرفها را پیش از قرار دادن در دستگاه با یک دستمال تا اندازه ای پاک کنید امکان استفاده از برنامه کوتاه بیشتر است . اگر ظرفها فقط کمی کثیف هستند از یک چرخه ی شستشوی سبک استفاده کنید زیرا در این روش به دلیل استفاده کمتراز آب گرم و کاهش زمان کار دستگاه انرژی کمتری مصرف خواهد شد.

* حتی الامکان ازظرفیت کامل ماشین ظرفشویی استفاده کنید. تعداد ظرفها تغییری در مصرف آب ماشین نمی دهد پس بهتر است ظرفها را در طول روز داخل ماشین جمع کنید و سپس یک بار در ساعات غیر اوج مصرف آن را به کار اندازید .
* از پودر ظرفشویی به اندازه ی لازم استفاده کنید ؛ زیرا ریختن پودر زیاد هیچ تاثیری در تمیزتر شدن ظرف نخواهد داشت .
* ظرف ها را مطابق دستور العمل تولید کننده در ماشین قرار دهید همه ردیف ها را پر کنید تا از آب و انرژی حداکثر استفاده بشود . اما این کار طوری باشد که گردش آب به راحتی صورت گیرد تا ظرف ها کاملاً تمیز شود
* پیش از قراردادن ظرف ها درماشین باقیمانده ی غذا را پاک کنید و مایعات را خالی کنید بقیه کاررا ماشین ظرف شویی انجام می دهد . اگر مجبور شدید که ظرف ها را پیش از گذاشتن در ماشین آب بکشید حتی الامکان از آب سرد استفاده کنید .
* اگر از یک منبع آب گرم ارزان قیمت برخوردار هستید در صورت امکان آن را مستقیماً به ماشین ظرفشویی وصل کنید .
* دستگاه را حتی الامکان در ساعتهای پیک مصرف روشن نکنید .
* نظافت منظم عمر دستگاه را افزایش و مصرف انرژی آن را کاهش می دهد .
* ماشین ظرفشویی را دور از یخچال قرار دهید زیرا ماشین ظرفشویی درهنگام کار تولید حرارت می کند و مصرف انرژی یخچال را بالا می برد .
* در صورتی که ماشین ظرفشویی شما سیستم خشک کن بدون گرما دارد ؛ از آن استفاده کنید ، اگر دستگاهی دارید که قدیمی تر است و مجهز به این سیستم نیست می توانید بعد از پایان شستشو ظرفشویی را خاموش کنید و در آن را باز بگذارید تا جریان هوا ظرف ها را خشک کند .

هیچ نظری موجود نیست: