هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ آذر ۲۰, جمعه

راز های سلامت

گوجه‌فرنگي بخوريد،سكته نكنيد

به گزارش شبكه خبري BBC، قرص توليد شده از گوجه‌فرنگي حاوي عنصري فعال موسوم به ليكوپن است كه مانع از جذب نوعي كلسترول خطرناك موسوم به LDL مي‌شود كه عامل اصلي تنگ شدن و در نهايت انسداد عروق است.

اين قرص كه قرار است با نام تجاري آترونن روانه بازار شود توسط يك شركت بيوتكنولوژي وابسته به دانشگاه كمبريج در بريتانيا توليد شده و به عنوان مكملي رژيمي روانه بازار خواهد شد.

آزمايشات كلينيك اوليه كه 150 بيمار قلبي در آن شركت داشتند، نشان داد آترونن مي‌تواند طي 8 هفته اكسيداسيون چربي‌هاي خطرناك در خون را تقريبا به صفر كاهش دهد.
سير ؛ داروي سرفه‌هاي شديد

به گزارش مركز اطلاعات دارويي ايران سير با داشتن آنزيم‌هاي طبيعي به جذب بهتر غذا كمك مي‌كند. از طرفي به عنوان يك ضد نفخ عالي و يك ماده ضد انگل و كرم‌هاي روده‌اي شناخته شده است.

مصرف سير يكي از بهترين درمان‌ها براي سرفه‌هاي شديد است و معمولا از شربت سير براي درمان آن استفاده مي‌شود.

سير داراي تركيبات ضد باكتري و ضدقارچي است و مي‌تواند با انواع عفونت‌ها مبازه كند بدين منظور مي‌توان از آن هم به صورت استعمال خوراكي و هم موضعي براي درمان قارچ‌ها و عفونت هاي باكتريايي پوست استفاده نمود.

تحقيقات متعددي نشان مي‌دهد كه سير مي‌تواند از سيستم قلبي و عروقي محافظت نمايد زيرا مي‌تواند ميزان كلسترول و تري گليسريد در خون را كاهش داده و تجمع پلاكت‌ها را مهار كرده و ميزان فيبرينوليز را كه لخته را از بين مي‌برد، افزايش دهد.

از سير همچنين به عنوان يكي از درمان‌هاي كاهنده فشار خون ياد شده است زيرا مي‌تواند مويرگ هاي ريز را باز كرده و ريتم قلب را تنظيم كند.

مطالعات نشان داده‌اند كه خوردن منظم سير باعث كاهش احتمال ابتلا به سرطان‌هاي مري، معده و روده بزرگ مي‌شود. اين اثرات به اين علت است كه سير از تشكيل مواد سرطانزا جلوگيري مي‌نمايد.

سير حاوي تركيبات سولفورداري است كه از رشد تومورهاي سرطاني خصوصا در سينه و پوست جلوگيري مي‌نمايد. مهم‌ترين اثر جانبي سير خوراكي، ايجاد بوي بد در تنفس و بدن است.

مصرف بيش از حد سير با معده خالي باعث ناراحتي هاي گوارشي مي‌شود. همچنين گزارش‌هايي مبني بر واكنش‌هاي آلرژيك در اثر استفاده زياد سير خام وجود دارد.

تهيه سير به صورت پودر باعث مي‌شود عصاره آن به فرم خالصتر در اختيار مصرف‌كننده قرار گيرد. همچنين استفاده از سير به صورت كپسول مي‌تواند از ايجاد بوي بد در دهان جلوگيري و بلع آن را آسان‌تر كند.

سير بر متابوليسم داروها تاثيري ندارد، اما بهتر است كه از مصرف همزمان مقدار زياد آن با داروهاي ضد انعقاد اجتناب كرد. همچنين بهتر است 107 روز پيش از اعمال جراحي نيز از مصرف سير زياد خودداري شود زيرا زمان خونريزي را افزايش مي‌دهد.

مصرف مقدار كم سير در دوران شيردهي و بارداري مجاز است اما به علت تاثيري كه بر بو و طعم شير دارد برخي نوزادان را ناراحت مي‌كند بنابراين بهتر است از مصرف سير در دوران شيردهي اجتناب شود.

گفتني است سير داراي غلظت بالاي مواد سولفوردار است و ماده‌اي به نام آليسين ماده فعال سير را تشكيل مي‌دهد كه اكثر خواص سير را به آليسين نسبت مي‌دهند.

آليسين زماني در سير توليد مي‌شود كه حبه سير خورد شده يا جويده شود در اين صورت تركيب سولفور داري به نام آليين (alliin) تحت تاثير آنزيمي ‌به نام آليناز به آليسين تبديل مي‌شود. به علت اين‌كه آليناز در اثر گرما از بين مي‌رود سير پخته شده اثرات درماني كمتري دارد.
مصرف سبزيجات عامل تقويت هوش

محققان موسسه شيمي زيستي و بيولوژي مولکولي دانشگاه «هنريش – هين» در دوسلدورف با بررسي حدود 200 فرد بين 45 تا 102 سال نشان دادند افرادي که به طور متوسط 400 گرم ميوه و سبزي تازه در روز مصرف مي کنند داراي بالاترين سطح آنتي اکسيدانها هستند.

سطح بالاي آنتي اکسيدانها شاخصي براي نشان دادن سطح پايين راديکالهاي آزاد است. آنتي اکسيدانها يکي از حاميان اصلي شکستن لپيدها به شمار مي روند.

همچنين در اين تحقيقات مشخص شد که در اين افراد توسعه توانايي شناختي نسبت به افرادي که روزانه کمتر از 100 گرم سبزيجات و ميوه مصرف مي کنند بالاتر است.

به گفته اين محققان، اثرات مفيد ميوه و سبزيجات کاملا مستقل از ساير فاکتورهاي سن ، جنس، وزن ، قد ، سواد ، سطح چربي ها و سطح آلبومين است. اين فاکتورها به طور عادي بر روي کيفيت آنتي اکسيدان هاي حاضر در ارگانيسم و توسعه مغزي اثر مي گذارند.

براساس گزارش ساينس ديلي ، نتايج اين بررسي ها ارتباط چندگانه ميان ميوه و سبزي ، دفاع آنتي اکسيدانها و توانايي هاي شناختي را نشان مي دهد.
اين 10 ماده غذايي، شما را چاق نمي‌كند

به گزارش ايسنا، با توجه به اين نكته متخصصان تغذيه، فهرستي از 10 ماده خوراكي مهم را كه در ايجاد احساس سيري نقش قابل ملاحظه‌اي دارند، منتشر كرده‌اند.

اين مواد غذايي بدون اين‌كه شما را چاق كنند، ‌كمك مي‌كند كه احساس سيري كنيد. اين فهرست شامل ماهي ‌هاي چرب مانند سالمون، ماهي تن و ساردين، ميوه‌ هاي مركبات مثل ليمو، پاپايا، گريپ فروت و گوجه فرنگي، سبزيجات سبز رنگ مانند اسفناج و كلم بروكلي، پاپ كورن، بلغور جو، مغز بادام و مغز گردو، محصولات و فرآورده‌ هاي لبني كم‌چرب، لوبيا، غلات و دانه‌هاي سبوس‌دار و سيب هستند.

هر كدام از اين مواد غذايي به دليل دارا بودن خواص ويژه خود مانند مقدار زيادي ويتامين C ، فيبر زياد و كالري اندك، مقادير قابل توجهي پروتئين، مقدار مناسب كلسيم، منابع غذايي مناسبي هستند كه ضمن ايجاد احساس سيري مانع از افزايش وزن و تجمع چربي در بدن مي‌شوند.
سحر، ميوه كمتري مصرف كنيد

جام جم آنلاين: مصرف مواد غذايي شيرين با تحريك انسولين باعث كاهش قند خون و در نتيجه تشديد گرسنگي مي‌شود به همين دليل ميوه‌ها به دليل داشتن قند كمتر بايد در سحر مصرف شوند.


دكتر بيگلر، معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي ايران در گفتگو با ايسنا گفت: در هنگام افطار مصرف غذاهاي سبك و مختصر شامل گروه‌هاي غذايي شير و لبنيات، ميوه‌ و سبزي و نان و غلات توصيه مي‌شود مانند نان و پنير و سبزي كه يكي از عادات خوب غذايي مردم است. علاوه بر آن مصرف شير گرم و فرني و يا شير برنج در هنگام افطار مناسب است.

وي افزود: استفاده از سبزي و ميوه در هنگام افطار و همچنين در فاصله زماني بين افطار تا سحر به دليل اين‌كه منبع خوبي از فيبر هستند براي دستگاه گوارش بسيار مفيد است و مانع بروز يبوست مي‌شود.

بيگلر تصريح كرد: سبزي‌ها با دارا بودن مواد مغذي و آب، علاوه بر تامين ويتامين‌ها و املاح مورد نياز بدن از تشنگي فرد در طول روز جلوگيري مي‌كنند.

مصرف مواد غذايي شيرين با تحريك انسولين موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتيجه كاهش قند خون مي‌شوند، به اين ترتيب مصرف مواد غذايي شيرين و حاوي قندهاي ساده در وعده سحري باعث مي‌شود شخص زودتر گرسنه شود.

معاون دانشگاه علوم پزشكي ايران گفت: توصيه مي‌شود براي تامين آب مورد نياز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدريج انواع ميوه، چاي كمرنگ و ساير مايعات به ويژه آب براي جبران كم آبي بدن نوشيده شود. ليموترش شكنندگي مويرگ‌ها را كاهش مي‌دهد جام جم آنلاين: مرتضي صفوي متخصص تغذيه گفت: ليموترش خاصيت شكنندگي مويرگ‌ها را كاهش مي‌دهد و براي بيماران مبتلا به تصلب شرائين ، واريس و خونريزي لثه بسيار مفيد است همچنين تركيب آن با گليسرين براي پاكسازي پوست بسيار مفيد است. يك متخصص تغذيه در گفتگو با فارس افزود: ليموترش سرشار از ويتامينC است و از بيماري اسكوربوت جلوگيري مي‌كند. ليموترش منبع غني از پتاسيم است. در 100 گرم از آبليمو، 140 ميلي‌گرم پتاسيم و 40 تا 50 ميلي‌گرم ويتامينC وجود دارد كه اين مقدار ويتامينC دو برابر در آب پرتقال است. هر 100 گرم ليموترش 27‌كالري انرژي و 5/2 درصد اسانس در پوست ليموترش دارد. وي اضافه كرد: ليموترش براي لاغر كردن بسيار مناسب است. اگر صبح به صورت ناشتا با آب و عسل مخلوط كرده و مصرف شود تا پايان روز فرد احساس گرسنگي پيدا نمي‌كند. موادي مانند ليموترش و سركه در دفع چربي‌هاي بدن بسيار موثر است. اگر ليمو ترش با عسل خورده شود معده را اذيت نمي‌كند. صفوي افزود: تركيبات آبليمو را مي‌توان قندها ، پلي ساكاريد ، اسيد‌ هاي عالي ، چربي ، كاراتنوئيد‌ها ، ويتامين‌ها A ،1B ،2B ،3B ، مواد معدني، فلانوئيد‌ها و ليمونوئيد‌ها و اسانس نام برد. مهمترين اسيد‌هاي عالي ليموترش اسيد‌سيتريك است كه 10درصد آبليمو را تشكيل مي‌دهد. همچنين2 درصد سيترات كلسيم و پتاسيم در آب ليمو وجود دارد. اين متخصص تغذيه اضافه كرد: ليموترش باعث جلوگيري از خونريزي ، افزايش مقاومت بدن ، جلوگيري از عفونت‌ها ، ضد سرطان ، آنتي‌اكسيدان قوي دارد ، اثر قابض كننده دارد و مقوي بدن است. همچنين براي غرغره كردن گلو مناسب است. اين متخصص تغذيه افزود: نقش ويتامين C در بدن خنثي كردن نيتروزامين‌ها است و پكتين موجود در ليموترش باعث كاهش كلسترول خون مي‌شود كه براي بيماران قلبي و عروقي و كم كردن عوارض بيماري بسيار مفيد است. وي اضافه كرد: ليمو ترش مانع اسهال و استفراغ مي‌شود. همچنين بيوفلاونيدهاي موجود در آن خاصيت شكنندگي مويرگ‌ها را كاهش مي‌دهد و در تصلب شرائين، واريس و خونريزي لثه بسيار مفيد است.

هیچ نظری موجود نیست: