هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ دی ۳, پنجشنبه

دراقتصاد ناپایدار محمود دلار گران وریال ارزان شد

اگر قیمت ریال در برابر دلار تقویت شود، قیمت سکه و طلا بالا می‌رود و برعکس اگر بهای دلار در برابر ریال کاهش یابد، قیمت طلا نیز کاهش خواهد یافت.


به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، قیمت 2 ارز پرمشتری طی یکی دو روز اخیر در بازار تهران با نوسانات غافلگیرکننده‌ای همراه بود.

دیروز قیمت دلار آمریکا در بازار ارز افزایش یافت و در مقابل یورو با کاهش قیمت روبه‌رو شد. این نوسانات از نظر قیمت قابل توجه و حتی تا حدودی غافلگیرکننده قلمداد می‌شود.

بر این اساس دلار آمریکا به قیمت یکهزار و 10 تومان به فروش رسید، اما در مقابل قیمت هر یورو حدود 15 تومان کاهش یافت و به بهای یکهزار و 438 تومان قابل خریداری بود. ظاهرا دلیل اصلی این نوسانات، تغییرات ارزش این ارزهای بین‌المللی در سطح جهانی بوده است.

فعالان بازار ارز به خبرنگار ما گفتند که ممکن است امروز یا حداکثر دوشنبه هفته آینده که نخستین روز کاری پس از چند روز تعطیلی تاسوعا و عاشورای حسینی محسوب می‌شود، بانک مرکزی با فروش دلار در بازار، قیمت‌ها را متعادل کند و به زیر 1000 تومان برساند.

تاثیر در بازار طلا و سکه
این گزارش می‌افزاید: نوسانات قیمت دلار فقط مختص خود این ارز نیست، بلکه بلافاصله در بازار طلا و سکه‌‌های طلا نیز تاثیر می‌گذارد؛ چرا که اونس جهانی طلا با معیار دلار قیمت‌گذاری می‌شود و لذا هرگونه تغییر در برابری ارزش دلار با ریال، بر قیمت‌های داخلی طلا و سکه در کشور موثر است.

اگر قیمت ریال در برابر دلار تقویت شود، قیمت سکه و طلا بالا می‌رود و برعکس اگر بهای دلار در برابر ریال کاهش یابد، قیمت طلا نیز کاهش خواهد یافت. این اتفاق دیروز تا حدی در بازار تهران افتاد چرا که قیمت دلار در برابر ریال افزایش یافت، به‌رغم کاهش قیمت جهانی اونس طلا، تاثیر این کاهش قیمت در بازار داخلی آن‌گونه که باید، محسوس نشد.

رئیس اتحادیه کشوری طلا در این‌باره به خبرنگار ما گفت: قیمت طلا و سکه تابعی از نرخ‌های اونس جهانی است. از سوی دیگر، اونس جهانی نیز با معیار دلار آمریکا سنجیده می‌شود و اگر قیمت دلار در داخل افزایش یابد، روشن است که قیمت اونس نیز بیشتر محاسبه خواهد شد.

محمد کشتی‌آرای، افزود: در طول یکی دو روز گذشته، قیمت جهانی طلا کاهش داشته است و این تاثیر در بازار تهران نیز مشاهده شده و باعث کاهش قیمت سکه و طلا شده است. به عبارت بهتر، دیروز قیمت اونس جهانی با 10 دلار کاهش به هر اونس 1085 دلار رسید و قیمت‌های داخلی نیز کاملا متناسب با آن کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: با این حال اگر قیمت دلار افزایش یابد، ممکن است تناسب قیمت داخلی طلا و سکه با قیمت اونس جهانی آن به‌هم بخورد، اما این اتفاق اکنون رخ نداده است.

رئیس اتحادیه طلا با اشاره به قیمت طلا در بازار تهران گفت: دیروز‌ قیمت هر گرم طلای 18 عیار بدون اجرت ساخت به 25 هزار و 800 تومان رسید که نسبت به روز گذشته حدود 200 تومان کاهش یافته است.

در عین حال دیروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی و سکه تمثال امام(ره)‌ به طور یکسان 260 هزار تومانبه فروش می‌رسید.

نیم بهار 131 هزار تومان و ربع بهار 66 هزار تومان قیمت‌گذاری شد. این در حالی است که به خاطر آغاز ایام سوگواری سالار شهیدان، تقاضا برای سکه و طلا نیز در کل کشور رو به کاهش است و این امر احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها در روزهای آینده را محتمل می‌سازد.

هیچ نظری موجود نیست: