هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ آذر ۱۸, چهارشنبه

مهم ترين خبرها

عفو بین الملل: اعدام محمد رضا حدادی را متوقف کنید

سازمان عفو بین الملل از مقام های قضایی ایران خواست اجرای حکم اعدام محمد رضا حدادی که به جرم ارتکاب قتل در پانزده سالگی به مرگ محکوم شده است را متوقف کنند.

به گزارش عفو بین الملل که از سازمان های غیردولتی مدافع حقوق بشر است، آقای حدادی که بیست و یک سال سن دارد، قرار است چهارشنبه صبح در شیراز اعدام شود.

معصومه طهماسبی وکیل آقای حدادی پیش تر گفته بود برخلاف قوانین ایران، مسوولان زندان او را از تاریخ اعدام موکل خود مطلع نکرده اند و این خبر به وسیله یکی از زندانیان دیگر به اطلاع پدر محمد رضا حدادی رسیده است.

تاکنون تاریخ اعدام آقای حدادی سه بار به تعویق افتاده است و به گزارش عفو بین الملل تنها آیت الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه می تواند مانع از اجرای حکم او شود.

این سازمان ضمن انتقاد از ایران برای اعدام افرادی که زیر سن قانونی مرتکب جرم شده اند، روند محاکمه آقای حدادی را ناعادلانه خواند.

حسیبه حاج صحرائویی، معاون امور خاورمیانه عفو بین الملل گفت: "محمد رضا حدادی نه تنها به طور عادلانه محاکمه نشد که تعیین تاریخ های متفاوت برای اعدام او و لغو آنها به رنج او افزوده است."

قتل در نوجوانی

محمد رضا حدادی پنج سال پیش به خاطر یک مورد قتل در زمان پانزده سالگی خود به اعدام محکوم شد. این حکم مجددا در دادگاه تجدید نظر تایید شد.

آقای حدادی که در ابتدا ارتکاب قتل را پذیرفته بود، سپس با انکار آن علت پذیرش اولیه این جرم را پیشنهاد پرداخت پول از سوی دو متهم دیگر پرونده به خانواده اش عنوان کرد.

دو متهم دیگر در زمان وقوع قتل بیشتر از هجده سال سن داشتند. به گزارش عفو بین الملل این دو تن نیز سخنان آقای حدادی را تایید کرده اند و شهادت خود علیه او را پس گرفته اند.

سازمان عفو بین الملل همچنین از عدم اطلاع رسانی مقام های زندان به وکلای محکومان به مرگ درباره اجرای حکم آنها انتقاد کرده است.

بر این اساس، بهنام زارع و سید رضت حجازی دو تن از محکومانی بودند که تابستان گذشته بدون اطلاع وکیلان خود اعدام شدند.

این دو تن نیز به علت ارتکاب جرم در زمان نوجوانی به مرگ محکوم شده بودند.

از ابتدای سال 2009 تاکنون چهار تن در ایران به جرم ارتکاب جرم در زیر سن قانونی اعدام شده اند.

پر سر و صداترین این پرونده ها متعلق به بهنود شجاعی بود که به علت ارتکاب قتل در هفده سالگی اعدام شد. اجرای حکم اعدام او شش بار به تعویق افتاد.


مهمانپرست: عربستان 'دانشمند هسته ای' ایران را به آمریکا تحویل داده

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید که عربستان سعودی شهرام امیری را که از وی به عنوان "دانشمند هسته ای" ایران نام برده شده، به آمریکا تحویل داده است.

به گفته آقای مهمانپرست، آقای امیری که برای سفر حج به عربستان رفته بود، دستگیر شده و ریاض وی را به واشنگتن تحویل داده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری با خبرنگاران گفته که یازده ایرانی در زندانهای آمریکا نگهداری می شوند که شهرام امیری یکی از آنهاست و وزارت خارجه پیگیر سرنوشت این یازده شهروند ایرانی است.

بنابر گزارشها، آقای امیری که ظاهرا در زمینه هسته ای فعالیت داشت، در نیمه اول خرداد ماه سال جاری برای زیارت به عربستان رفته بود اما سه روز بعد از ورودش به آن کشور محل اقامتش را ترک کرده و دیگر مراجعه نکرده است.

به گفته آقای مهمانپرست، آمریکا "برای برخی ایرانیان دام می گذارد و با اسناد غیرواقعی سعی می کند آنها را گرفتار کند تا با این اقدام بتواند به ایران فشار وارد کند."

وزارت خارجه ایران بازداشت ایرانیان را "غیرقانونی" توصیف کرده و گفته که "آمریکا غیر از اطلاع رسانی با تاخیر و اظهار نظر های با تاخیر و جلسات غیر علنی اقدام دیگری انجام نداده است."

پاسخ مبهم ایران به طرح معاوضه سوخت

یکی از موضوعات همیشگی نشست های خبری سخنگوی وزارت خارجه ایران موضع هسته ای است و آقای مهمانپرست در پاسخ به پرسش خبرنگاری تاکید کرده که "جمهوری اسلامی ایران هیچگاه نگفته که سوخت معاوضه نمی کند."

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، رفتار غربی ها باعث بی اعتمادی شده و "اگر آنها شرایطی ایجاد کنند که اعتماد فراهم شود ما آمادگی کامل معاوضه داریم."

آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهاد کرده که ایران بیش از هفتاد درصد از اورانیومی را که در تاسیسات داخلی تا خلوص 3.5 درصد غنی سازی کرده در اختیار روسیه و فرانسه قرار دهد و در مقابل، اورانیوم با خلوص حدود 20 درصد را صرفا برای استفاده در رآکتور اتمی تهران دریافت کند.

براساس این پیشنهاد، انتظار می رفت که با خروج بخش عمده موجودی اورانیوم غنی شده ایران، نگرانی غرب در مورد استفاده از این اورانیوم در ساخت تسلیحات اتمی مرتفع شود.

در حالیکه روسیه، فرانسه و آمریکا رسما این پیشنهاد را مورد قبول قرار داده اند، ایران هنوز پاسخ رسمی و نهایی خود را در این مورد اعلام نکرده که باعث ابراز ناخرسندی کشورهای غربی و حتی روسیه و گمانه زنی هایی در مورد احتمال تشدید تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی شده است.

در عین حال، مقامات ایرانی می کوشند این نظر را رد کنند که جمهوری اسلامی در صدد پذیرش پیشنهاد مطرح شده در وین نیست.

از جمله وزیر امور خارجه ایران گفته است که در صورت توافق با معاوضه سوخت، این معاوضه باید به شکلی انجام گیرد که ایران مطمئن باشد با از دست دادن اورانیوم غنی شده داخلی، سوخت مورد نیاز رآکتور تهران را قطعا دریافت خواهد کرد.

ایران می گوید که در صورت دریافت ضمانت، حاضر است پیشنهاد معاوضه سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران را بپذیرد.

رآکتور تحقیقاتی تهران، که عمدتا در زمینه های پزشکی فعالیت دارد، در دهه 1960 توسط آمریکاییان ساخته شد و سوخت مورد نیاز این نیروگاه، که کاربرد دیگری نیز ندارد، از آن زمان به بعد، از جمله در سال های پس از انقلاب اسلامی، در اختیار ایران قرار می گرفته است.

درگیری و تعطیلی کلاس‌های درس دانشگاه تهران

در پی بروز درگیری در دانشکده فنی دانشگاه تهران میان دانشجویان مخالف دولت از یک سو و مأموران لباس شخصی و دانشجویان بسیجی از سوی دیگر، کلاس های درس در این دانشگاه تعطیل شده است.

یکی از دانشجویان این دانشگاه به بی بی سی گفت که پس از درگیری های ساعات اولیه صبح امروز (سه شنبه ۱۷ آذر – ۸ دسامبر) که به ویژه در محل دانشکده فنی رخ داد و به شکسته شدن درها و شیشه های این دانشکده انجامید، از درگیری میان دو گروه تا حدودی کاسته شده، اما جو دانشگاه همچنان متشنج است.

پیش تر شاهد عینی دیگری به بی بی سی گفته بود که دانشجویان مخالف دولت قصد داشتند در اعتراض به نحوه برخورد مأموران لباس شخصی در روز ۱۶ آذر در دانشکده فنی تجمع کنند که درگیری رخ داد.

به گفته شاهدان، مأموران لباس شخصی برای برخورد با دانشجویان از باتوم استفاده کردند.

تصاویر منتشر شده در یوتیوب هم صحنه ای را نشان می دهد که دانشجویان ظاهرا برای خنثی کردن گاز اشک آوری که به درون راهروی دانشکده فنی پرتاب شده، آتش روشن کرده اند.

خبرگزاری رسمی دولت ایران گزارش داده است که مأموران "نظامی و انتظامی" از صبح روز سه شنبه در اطراف دانشگاه تهران مستقر شده بودند و مسئولان انتظامات دانشگاه هم پس از کاسته شدن از شدت درگیری ها، درهای اصلی دانشگاه را بسته اند.

خبرگزاری های حامی دولت نوشته اند که تعداد دانشجویان بسیجی و هوادار دولت بسیار بیش از معترضان بوده است، اما دانشجویان معترض می گویند که تعداد زیادی از مأموران لباس شخصی که دانشجوی این دانشگاه نبوده اند، در جمع هواداران دولت دیده می شدند.

گفته می شود یکی از دلایل تعطیلی کلاس های دانشگاه تهران، اعتراض دانشجویان به حضور افراد غیر دانشجو در این دانشگاه بوده است.

خبرنگاران رسانه های بین المللی از حضور در سطح شهر تهران برای پوشش خبری حوادث روزهای ۱۶ و ۱۷ آذر منع شده اند.

شاهدان عینی به بی بی سی گفته اند که دست کم یک نفر در جریان حوادث روز سه شنبه دانشگاه تهران بازداشت شده است.

به گفته آنها، مهدی بلخاری، دانشجوی فوق لیسانس مهندسی صنایع دانشگاه تهران و عضو سابق انجمن اسلامی دانشکده علوم این دانشگاه توسط افراد لباس شخصی دستگیر و به خارج از دانشگاه منتقل شد، اما معلوم نیست که به چه نهادی تحویل داده شده است.

همچنین سایت ادوارنیوز، پایگاه خبری سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (دفتر تحکیم وحدت) نوشته است که میثم هاشمی، فعال دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران هم توسط افراد لباس شخصی "به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت" و بازداشت شد.

از محل نگهداری او هم اطلاعی در دست نیست.

روز دوشنبه هم مجید توکلی، عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر که قبلا هم چندین ماه در بازداشت به سر برده بود، به همراه ده ها دانشجوی دیگر توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده بود.

آقای توکلی در روز دانشجو در دانشگاه امیرکبیر سخنرانی کرده بود.

کلمه: موسوی از دفتر کار خود خارج شد

سایت کلمه که خبرهای رسمی میرحسین موسوی را منتشر می کند، گزارش کرده است که با متفرق شدن موتورسواران لباس شخصی از اطراف فرهنگستان هنر، آقای موسوی توانسته از دفتر خود خارج شود.

این سایت پیش تر نوشته بود که گروهی از افراد لباس شخصی جلوی دفتر فرهنگستان هنر، دفتر کار میرحسین موسوی تجمع کرده و مانع از خروج او از محل کارش شده بودند.

همزمان، شاهدان عینی به بی بی سی گفته اند که درگیری هایی نیز بین دانشجویان دانشگاه تهران و نیروهای لباس شخصی رخ داده است؛ ظاهرا این دانشجویان در اعتراض به نحوه برخورد لباس شخصی ها در روز ۱۶ آذر، قصد برگزاری تجمعی در دانشکده فنی دانشگاه تهران را داشتند.

به گفته شاهدان، مأموران لباس شخصی برای برخورد با دانشجویان از باتوم استفاده کرده اند.

گفته می شود که سربازان یگاه ویژه نیروی انتظامی در میدان ولی عصر و چهار راه ولی عصر تهران مستقر شده اند.

سایت کلمه پیش تر نوشته بود که یک گروه ۳۰ - ۴۰ نفری از "لباس شخصی های موتورسوار" که از بعد از ظهر روز گذشته (دوشنبه ۱۶ آذر) در اطراف فرهنگستان حضور داشتند، صبح امروز (سه شنبه) مانع از خروج آقای موسوی از دفتر کارش شده بودند.

به گزارش کلمه، زمانی که آقای موسوی قصد خروج از فرهنگستان را داشت، لباس شخصی های موتورسوار با سر دادن شعارهایی علیه وی، مانع از خروجش از فرهنگستان هنر شده بودند.

بنا بر این گزارش، آقای موسوی از ماشین پیاده شد و به سمت موتورسواران رفت و خطاب به آنها گفت: "مأموریت خود را انجام دهید، من را بکشید، بزنید، تهدید کنید".

اما خبرنگار کلمه در باره علت اقدام موتورسواران از قول یکی از آنها نوشته بود: "ما مأمور هستیم که جلوی تردد موسوی را بگیریم".

سایت خبرآنلاین، کمی بعد نوشت که برخی از حاضران در محل، نقاب زده بودند و پلیس امنیت نیز در محل حضور یافت.

بنابر گزارش ها، اطراف میدان انقلاب و دانشگاه تهران نیز نیروهای امنیتی حضور گسترده ای دارند.

همزمان، غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور در باره شکایت تعدادی از نمایندگان مدافع دولت از آقای موسوی گفته است: "این شکایت در نوبت اول به دست ما رسید و در نوبت دوم نرسید اما همان موارد که باعث اعتراض استاتید دانشگاه بوده و نیز مواردی که در خصوص حقوق عامه است را به دادستانی تهران فرستاده ایم که امیدواریم پیگیری شود".

حادثه برای زهرا رهنورد در روز دانشجو

سایت کلمه همچنین نوشته است که زهرا رهنورد (همسر آقای موسوی) هم روز دوشنبه ۱۶ آذر با گاز فلفل مورد حمله قرار گرفته است.

بر اساس گزارش این سایت، خانم رهنورد که استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است، حدود ساعت ۱۱ صبح روز دوشنبه در محوطه این دانشگاه با گروهی از زنان که او را تعقیب می کردند درگیری لفظی پیدا کرده است.

به گزارش کلمه، این زنان "خود را بسیجی معرفی می کردند" و می گفتند که قصد آنها "محافظت" از خانم رهنورد است.

این گزارش می افزاید که ساعتی بعد که خانم رهنورد "با دخالت حراست دانشگاه" توانست از محوطه دانشگاه خارج شود، در خیابان وصال و در حالی که سوار بر اتوموبیل حراست دانشگاه بود، با گاز فلفل و از فاصله ۲۵ سانتی متری مورد حمله قرار گرفت و موقتا از نظر تنفس و بینایی دچار مشکل شد.

اتحادیه اروپا: بیت المقدس پایتخت مشترک دو کشور باشد

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای خواهان آن شده اند که بیت المقدس در آینده پایتخت مشترک اسرائیل و هرگونه کشور مستقل فلسطین باشد.

در این بیانیه آمده است: "اگر صلح حقیقی بخواهد محقق شود، از طریق مذاکره باید راهی یافت که وضعیت بیت المقدس به عنوان پایتخت آینده دو کشور حل و فصل شود."

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پیش نویس این بیانیه بیت المقدس شرقی را پایتخت کشور آینده فلسطینی ها اعلام کرده بودند، اما در متن نهایی بیانیه مذکور، این نکته جنجالی را حذف کردند.

مقام های تشکیلات خودگردان فلسطینی ها از بیانیه اتحادیه اروپا استقبال کرده اند. اسرائیل می گوید که این بیانیه حاوی نکته جدیدی نیست.

بخش شرقی بیت المقدس در جریان جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1967 به اشغال اسرائیل در آمد.

در بیانیه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا آمده است: "اتحادیه اروپا هرگونه تغییر مرزهای پیش از سال 1967 از جمله در مورد بیت المقدس را به رسمیت نخواهد شناخت، مگر آنکه این تغییرات مورد توافق طرفین باشد."

اسرائیل در سال 1967 میلادی کرانه غربی رود اردن را به تصرف خود در آورد و بیت المقدس را پایتخت خود می داند.

اسرائیل از "متوازن شدن" و "بهبود" متن بیانیه وزیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا ابراز خشنودی کرده است اما می گوید که این بیانیه حاوی نکته جدیدی نیست.

اسرائیل همچنین در انتقاد از این بیانیه گفته است که این سند به مانع اصلی بر سر مذاکرات صلح که به گفته اسرائیل خودداری مقام های فلسطینی از بازگشت به مذاکرات است، اشاره ای نمی کند.

تشکیلات خودگرادان فلسطینی به رهبری محمود عباس توقف کامل تمام ساخت و سازها در شهرک های یهودی نشین واقع در اراضی اشغالی فلسطینی ها را به عنوان پیش شرط بازگشت به مذاکرات تعیین کرده است.

مقام های فلسطینی از بیانیه مذکور استقبال کرده اند، زیرا این بیانیه به گفته آنان به غیرقانونی بودن ساخت و سازها در شهرک های یهودی نشین واقع در اراضی فلسطینی ها اشاره می کند.

در این بیانیه همچنین آمده است که شورای اروپا "عمیقا" درباره وضعیت بیت المقدس شرقی نگران است.

وزیران امور خارجه کشورهای اتحادیه اروپا همچنین خواهان توقف رفتار "تبعیض آمیز" اسرائیل با فلسطینی ها در بیت المقدس شرقی شده است.

اعتراض کروبی به پوشش خبری صدا و سیما از حوادث ۱۶آذر

مهدی کروبی، از رهبران مخالف دولت ایران در نامه ای به عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما در خصوص پخش تصاویری که در برنامه ای مرتبط با تظاهرات روز دانشجو از تلویزیون ایران پخش شد، اعتراض کرده است.

او در نامه خود که بر روی سایت تغییر، پایگاه اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی نیز چاپ شده، نوشته است: "متاسفانه برخی از مجموعه های خبری این سازمان (صدا و سیما) اقدام به تفرقه پراکنی و توهین مسلم و مبرز به بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران و خدمت گذاران سی ساله آن کرده و می کنند."

آقای کروبی با اشاره به برنامه خبری ۲۰:۳۰ که دوشنبه شب (۱۶ آذر، ۷ دسامبر) از تلویریون ایران پخش شد، نوشته است: "در برنامه خبری ۲۰:۳۰ قلب واقعیت شد و برای اولین بار تصاویری از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد که حاکی از پاره شدن پوسترهای امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران که مورد احترام مردم است، بود."

او افزوده است: "در کنار این تصاویر، متاسفانه تصاویر مونتاژ شده ای از دانشجویان معترض نشان داده شد که این گونه استنباط می شد عکس های بینانگذار انقلاب توسط این دانشجویان پاره و مورد تعرض قرار گرفته است."

به گفته آقای کروبی، "به نظر می رسد برخی عامدانه به دنبال بد نام کردن اعتراضات واقعی و حقیقی مردم که پس از انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است، می باشند و درصدد هستند راه را برای جریانات افراطی که جز به قانون شکنی و سرکوب مردم نمی اندیشند، باز کنند."

او در پایان نامه اش از آقای ضرغامی پرسیده است: "آیا می دانید به دست خود تبر به تنه چه درختی می زنید؟" و خطاب به او گفته است که صدا و سیما باید مظهر اتحاد ملی و وحدت اسلامی باشد و از ورود به تنازعات سیاسی بپرهیزد.

به اعتقاد آقای کروبی مجموعه ای در سازمان صدا و سیما شکل گرفته است که می خواهد با هزینه کردن نام و اعتبار آیت الله خمینی، "سرکوب مردم" را توجیه کند.

تظاهرات اعتراضی روز دانشجو روز دوشنبه در دانشگاه های تهران و چند شهر دیگر در ایران تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. پلیس تهران اعلام کرده است که در جریان این تظاهرات بیش از 200 نفر بازداشت شده اند.

۸۶ نفر از بازداشت شدگان روز دانشجو در تهران آزاد شدند

روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرده است که ۸۶ نفر از بازداشت شدگان روز دانشجو در تهران آزاد شده اند.

دادسرای تهران گفته است که این افراد که توسط پلیس روز ۱۶ آذر دستگیر شدند، پس از ابراز ندامت به دلیل حضور در این تجمعات با دستور قضایی آزاد شدند.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران که این خبر را تائید کرده است، یپش از این اعلام کرده بود که "آن دسته از دستگیرشدگانی که دلایل چندانی بر توجه اتهام آنان وجود نداشته باشد و یا از اقدامات غیرقانونی خود ابراز ندامت کرده باشند، آزاد خواهند شد."

همچنین با تایید دادستان تهران سه نفر از بازداشت‌شدگان حوادث بعد از ۱۳ آبان به اسامی "علیرضا موسوی"، "سیدعلیرضا زرگر" و "سورنا هاشمی" نیز از زندان آزاد شدند.

یک روز پس از تظاهرات روز دانشجو، عزیز الله رجب زاده، فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت که ۲۰۴ نفر در جریان این تظاهرات دستگیر شده اند که۱۶۵ نفرشان مرد و ۳۹ نفرشان زن هستند.

همچنین آقای رجب زاده گفت بود ۱۷ نفر از نیروهای پلیس در جریان درگیری های روز ۱۶ آذر مصدوم شدند و ۱۹ مورد هم به اموال دولتی مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی و سطل های زباله و خودپردازهای بانک وارد شده است.

آقای رجب زاده هیچ آماری از مصدومیت احتمالی شرکت کنندگان در تظاهرات روز دانشجو خسارات احتمالی به اموال خصوصی ارائه نکرد، اما تاکید کرد که هیچ تیراندازی ای در این روز انجام نشده و پلیس تنها در دو مورد از گاز اشک آور استفاده کرده است.

او در مورد تعداد تظاهر کنندگان گفت :"حدود ۲ هزار نفر به صورت پراکنده در اطراف دانشگاه تهران، خیابان انقلاب، چهارراه ولیعصر و تقاطع این خیابان با بزرگمهر حضور یافتند که با توجه به گسترش واحدهای پلیس، به این افراد اجازه تجمع داده نشد".

عزیزالله رجب زاده عصر روز ۱۷ آذر در مورد حوادث این روز گفت که پلیس تا کنون هیچکس را دستگیر نکرده و تا زمانی که در دانشگاه تجمع صورت بگیرد، پلیس هم در اطراف دانشگاه حضور خواهد داشت.

در پی برگزاری تظاهرات روز دانشجو و گزارش هایی حاکی از برخورد نیروهای امنیتی و بازداشت گسترده تظاهرکنندگان در ایران، سازمان عفو بین الملل و مقامات آمریکایی و بریتانیایی در واکنشهای جداگانه ای نسبت به برخورد دولت با معترضان ابراز نگرانی کرده اند.

اوباما: ترکیه می تواند نقش مهمی در ارتباط با ایران بازی کند

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا می گوید به اعتقاد او ترکیه می تواند "بازیگری مهم" در سوق دادن ایران به سوی حل مناقشه بر سر برنامه اتمی اش باشد.

آقای اوباما پس از ملاقات با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در روز دوشنبه در کاخ سفید گفت که او در این دیدار بر اهمیت حل مساله "به گونه ای که ایران اجازه یابد انرژی غیرنظامی هسته ای را دنبال کند، اما اطمینان حاصل شود که مقررات و عرف بین المللی را محترم می شمارد" تاکید کرده است.

آقای اوباما گفت: "من معتقدم که ترکیه می تواند بازیگری مهم در تلاش برای سوق دادن ایران در این جهت باشد."

آقای اردوغان نیز گفت که ترکیه آماده است برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک در این مورد هر کاری می تواند انجام دهد.

آقای اوباما در این دیدار با ذکر نقش "برجسته" ترکیه در رسیدگی به مجموعه ای از مناقشه ها و بحران ها به ستایش از این کشور پرداخت.

آنکارا اخیرا خود را به تهران نزدیک تر کرده است که گفته می شود باعث نگرانی هایی در غرب شده است.

نخست وزیر ترکیه اخیرا در ارتباط با برنامه اتمی ایران به انتقاد تند از غرب پرداخت. به علاوه او و عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه، از اولین رهبران جهان بودند که پیروزی جنجال آفرین محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفتند.

آقای اردوغان اواخر اکتبر (اوایل آبان) همراه با تیمی بلندپایه از ایران بازدید کرد و به خاطر موضع گیری هایش با تمجید رهبر ایران روبرو شد.

آیت الله خامنه ای در آن دیدار به او گفت که روابط ایران و ترکیه در 30 سال اخیر در بهترین شرایط قرار گرفته است.

آقای اردوغان که رهبر حزب اسلامگرای "عدالت و توسعه" است اخیرا به روزنامه گاردین چاپ بریتانیا گفت که این ادعا که دولت ایران در صدد ساخت سلاح اتمی در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای است تنها بر "شایعه سازی" مبتنی است و تلویحا کشورهایی را که به دلیل برنامه های هسته ای ایران این کشور را تحت فشار قرار داده اند به دورویی متهم کرد.

او گفت: "کسانی که شعار خلع سلاح اتمی جهان را سر می دهند باید از خود شروع کنند."

مجلس ایران دو میلیارد دلار به ساخت مترو اختصاص داد

در پی بروز اختلاف بین دولت و شهرداری تهران بر سر بودجه توسعه مترو، مجلس ایران طرحی را تصویب کرده که بر اساس آن باید دولت دو میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای توسعه مترو در تهران و دیگر شهرها اختصاص دهد.

بنابر این طرح، که با 163 رای موافق و 24 رای مخالف در مجلس تصویب شد، دولت باید یک میلیارد دلار از این بودجه را جهت تامین تجهیزات و احداث خطوط راه آهن شهری تهران در اختیار شهرداری بگذارد.

بنابر مصوبه مجلس، از یک میلیارد دلار بقیه نیز 700 میلیون دلار برای احداث قطاری شهری در دیگر شهرهای بزرگ و 300 میلیون دلار نیز برای اجرای طرح جامع حمل و نقل و ترافیک در دیگر شهرهای بزرگ اختصاص یابد.

اختلافات مالی بین متروی تهران و دولت از مدتها پیش مطرح بود اما تصمیم یک ماه پیش محمود احمدی نژاد برای در اختیار گرفتن مدیریت متروی تهران، این اختلاف را وارد مرحله تازه ای کرد.

آقای احمدی نژاد شامگاه چهارشنبه بیستم آبان در یک برنامه تلویزیونی گفت: "من تصمیم گرفته ام مدیریت مترو را به دولت برگردانم... دولت خود مدیریت مترو را بر عهده می گیرد، بودجه اش را می گذارد و می سازد و قیمت آن نیز تا ده، پانزده سال بالا نخواهد بود و به سرعت هم آن را تمام خواهد کرد. من حتما این تصمیم را گرفته ام و حتما مدیر تعیین می کنم."

شرکت متروی تهران اکنون در اختیار محسن هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است و برای همین برخی کارشناسان تصمیم آقای احمدی نژاد را با اختلافات آقای احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی مرتبط دانسته و آن را سیاسی تلقی کردند.

اختلاف نظر در باره متروی تهران سابقه ای طولانی دارد اما عمده اختلافات بر سر میزان بودجه ای بوده که دولت باید در اختیار شرکت مترو قرار می داد تا صرف توسعه متروی تهران شود.

بودجه مترو

در حال حاضر بخشی از بودجه مترو از طرف دولت و بخشی نیز از طرف شهرداری پرداخت می شود و آنطور که گزارش شده دولت بودجه پیش بینی شده مترو را پرداخت نکرده است.

بخشی از بودجه مربوط به توسعه مترو است و بخشی نیز بابت یارانه ای است که باید دولت و شهرداری آن را بپردازند.

بنابر آمارهایی که شرکت مترو منتشر کرده دولت آقای احمدی نژاد از زمان به قدرت رسیدن در سال ۱۳۸۴ تاکنون بیشتر از ۲۵۰ میلیارد تومان از بودجه مصوب مجلس را به مترو نداده است.

به گفته محسن هاشمی مدیر عامل متروی تهران، اعتبار مصوب مجلس برای متروی تهران در سال ۱۳۸۵ حدود ۱۹۲ میلیارد تومان بود که دولت تنها ۶۳ میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است. اعتبار سال ۱۳۸۶ نیز ۹۰ میلیارد تومان بود که تنها ۶۸ میلیارد تومان آن پرداخت شده و اعتبارات سال گذشته نیز ۲۹۰ میلیارد تومان بوده که دولت تنها ۱۸۹ میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است.

اما مشکل فقط مربوط بودجه مصوب مجلس برای توسعه مترو نیست بلکه بخشی از بودجه ای که هر ساله باید دولت بابت یارانه بپردازد نیز پرداخت نشده است.

مدیران مترو می گویند که قیمت تمام شده بلیت مترو بیشتر از ۴۰۰ تومان است اما شورای شهر، شهرداری و فرمانداری تهران به نمایندگی از دولت تصمیم گرفته اند که قیمت بلیت ۱۰۰ تومان باشد و بقیه این مبلغ را شهرداری و دولت بپردازند.

بنابر گزارشهای رسمی، دولت سهم خودش را در چند سال اخیر به طور کامل نپرداخته و به جای آن شهرداری مجبور شده بیشتر از سهمش به مترو کمک کند.

مصوبه جدید مجلس نشان می دهد که نمایندگان طرف شهرداری را گرفته اند و برای کمک به رفع مشکلات مالی متروی تهران، دولت را موظف کرده اند پیش از پایان سال خورشیدی یعنی حدود سه ماه و نیم دیگر یک میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی به مترو اختصاص دهد.

در مصوبه نمایندگان مجلس تاکید شده که این بودجه به عنوان سهم 50 درصدی دولت است و دولت باید بازپرداخت آن را به طور کامل تضمین کند.

بمبگذاری ها در بغداد 127 کشته به جا گذاشت

در جریان یک رشته بمبگذاری در بغداد پایتخت عراق دست کم 127 نفر کشته و حدود 440 نفر مجروح شدند

اولین انفجار بمب در ایستگاه پلیس در محله الدوره بود که عمدتا سنی نشین است.

چهار بمب دیگر تقریبا همزمان در نقاط مختلف بغداد منفجر شد.

تمام بمب ها در اتومبیل کار گذاشته شده بودند.

به نظر می رسید در این حملات ساختمان های دولتی از جمله وزارت کار و نیز دانشگاه ها هدف قرار گرفته شده بود.

موفق الربیعی، یک مشاور امنیت ملی عراق به بی بی سی گفت شبکه القاعده مسئول این بمبگذاری ها بوده است و هدف از آن سعی در نشان دادن ناتوانی دولت از محافظت از جان عراقی ها و بازداشتن آنان از شرکت در انتخابات عمومی این کشور است .

شورای ریاست جمهوری عراق اکنون برگزاری این انتخابات را به 6 مارس 2010 موکول کرده است.

خبرنگار بی بی سی در بغداد می گوید خشونت ها در عراق در ماههای اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود و در 18 ماه گذشته به پایین ترین سطح از هنگام اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003 رسیده بود اگرچه حملات در مقیاس کوچک گاه و بیگاه رخ می داد.

روز گذشته 7 دسامبر، بمبگذاری در یک دبیرستان پسرانه در شهرک صدر در حومه بغداد موجب کشته شدن 8 نفر و مجروح شدن عده زیادی شد که عمدتا دانش آموزان 12 تا 14 ساله بودند.

وزیر اسرائیلی: قوانین تورات در کشور اجرا شود

یعقوب نئیمان، وزیر دادگستری اسرائیل خواهان آن شده که قوانین دینی جایگزین قوانین عرفی در این کشور شوند.

روزنامه های اسرائیلی نوشته اند که این اظهارات وزیر دادگستری اسرائیل در رادیو اسرائیل نیز پخش شده است.

آقای نئیمان گفته است میراث نیاکان اسرائیلی ها باید حفظ شود و قوانین تورات باید برای شهروندان اسرائیل لازم الاجرا شود.

او پیشتر در جمع خاخام ها و قضات مذهبی گفته بود که باید قدم به قدم قوانین تورات را برای شهروندان اجرا کرد.

وزیر دادگستری اسرائیل گفته است که تورات راه حل های کاملی برای تمام سئوالات ما دارد.

روزنامه هاآرتص نوشته است این اظهارات وزیر دولت اسرائیل با استقبال خاخام اوادیا یوسف، رهبر معنوی حزب شاس روبرو شده است.

در این نشست وزیر کشور اسرائیل، خاخام ارشد این کشور و نمایندگانی از مجلس حضور داشتند.

تزیپی لیونی، رهبر حزب مخالف کادیما در واکنش گفته است که اظهارات آقای نئیمان باید اسرائیلی هایی را که دموکراسی برایشان مهم است، نگران کند.

احزاب چپگرای اسرائیل از جمله میرتس و جبهه دموکراتیک برای صلح و مساوات (هاداش) نیز به این سخنان واکنش تندی نشان داده اند.

برخی سیاستمداران مخالف خواهان اخراج آقای نئیمان از دولت اسرائیل شده اند.

وزارت دادگستری اسرائیل تلاش کرده تا از حساسیت های ایجاد شده در این زمینه جلوگیری کند و گفته است که سخنان وزیر دادگستری به معنای آن نیست که او می خواهد قوانین مذهبی یهودی را جایگزین قوانین عرفی کند.

بحران سرمایه گذاران ایرانی در دبی

بررسی های اقتصاددانان نشان داده است که در جریان بحران مالی هفته های اخیر در دبی میلیاردها دلار سرمایه متعلق به شرکت های ایرانی از بازار مالی دبی خارج شده است.

در پی بحران مالی شرکت دبی ورلد، با وجود واکنش های گسترده در سطح اقتصاد جهانی مقامات ایرانی هنوز ارزیابی خود را در این باره ابراز نکرده اند این در حالی است که گفته می شود بخشی از سرمایه های ایرانی شریک در طرح های عمرانی ، متعلق به چند شرکت وابسته به نهاد های نظامی و امنیتی ایران است.

گروهی از کارشناسان اقتصادی می گویند تعدادی از شرکت های شریک در طرح های عمرانی شرکت دبی ورلد وابسته به بنیادهای ایرانی علوی و کوثر بوده اند که اکنون با شرایط نا امنی مالی در منطقه روبرو هستند.

شرکت های پوششی سرمایه گذار

شرکت دبی ورلد در سال 2006 توسط شیخ محمد بن راشد حاکم دبی تاسیس شد. معروف ترین طرح عمرانی شرکت دبی ورلد مجموعه نخل یک است که بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی نسبت به پیش خرید واحد های ساختمانی آن در سال های گذشته اقدام کرده اند.

بخشی از مصالح ساختمانی و سنگ و خاک لازم برای ایجاد خشکی لازم در حاشیه خلیج فارس توسط شرکت های وابسته به نهاد های امنیتی و نظامی ایران از خاک و سنگ جزایر ایرانی خلیج فارس تامین شده است.

سرمایه گزاری ایرانیان و شرکت های ایرانی در دبی تازگی ندارد اما کارشناسان معمولا سرمایه گزاری ها را به دو بخش تقسیم می کنند: سرمایه گذاری هایی که توسط تجار و خریداران مسکن به طور معمول در دبی انجام می شده و در کنار آن سرمایه گزاری هایی که توسط شرکت های نزدیک به دولت ایران به ویژه در سه سال گذشته و در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد انجام شده است.

مهرداد عمادی مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا که گزارش ها در باره سرمایه گذاری ایرانی در امارات متحده عربی را دنبال کرده می گوید بر اساس مطالعه انجام شده توسط اقتصاددانان، رقم سرمایه ایرانی در دبی اکنون به بیش از چهارصد میلیارد دلار می رسد.

بنا بر مطالعات انجام شده بیش از نیمی از سرمایه گذاری انجام شده در سه سال گذشته صورت گرفته است. به گفته آقای عمادی بیش از 60 در صد سرمایه گزاری ها توسط شرکت های پوششی وابسته به بنیاد های مالی مانند بنیاد کوثر، بنیاد علوی و ستاد اجرایی فرمان امام انجام گرفته که در شمار نهاد های نزدیک به دستگاه های امنیتی و سپاه پاسداران محسوب می شوند.

خروج سرمایه های ایرانی

همزمان با بالا گرفتن بحران مالی در دبی در هفته های اخیر اخباری هم در باره خروج سرمایه های ایرانی از دبی گزارش شده است اما به نظر می رسد در مورد خروج سرمایه هم شرکت های ایرانی نزدیک به دولت ایران پیش از تاجران بخش خصوصی از بحران مطلع شده و به دنبال جاهای دیگری برای سرمایه گزاری رفته اند.

به گفته آقای عمادی بررسی ها نشان می دهد که در هفته های اخیر برخی از سرمایه گذاران ایرانی نزدیک به دولت ایران در تلاش برای انتقال سرمایه های خود به غرب بوده اند.

حسین زندی یک مشاور حقوقی ایرانیان در دبی به بی بی سی فارسی گفته است که در حالی که ایرانیان برای خروج پول از دبی مشکلات فراوانی دارند بنیاد هایی مانند بنیاد علوی و بنیاد کوثر به سرعت در حال جابجایی سرمایه هستند.

البته برخی ناظران معتقدند که خروج سرمایه های شرکت های ایرانی نزدیک به دولت بیش از آن که نتیجه بحران مالی باشد نتیجه افزایش کنترل حساب های مالی در نتیجه افزایش فشار غرب و به ویژه وزارت خزانه داری آمریکا به دولت امارات است.

با وجود همه این گزارش ها به نظر می رسد مقامات اقتصادی در دولت ایران همچنان به سکوت در باره بحران مالی در دبی ادامه می دهند .

هم سکوت در باره سرمایه هایی که گفته می شود در سه سال گذشته از محل درآمد های نفتی ایران به دبی رفته است و هم سکوت در باره شرایط سخت و سردرگمی تاجران و سرمایه گزاران بخش خصوصی ایرانی در دبی.

همچنین به نظر می رسد رسانه های داخلی ایران هم توانایی پرداختن به مشکلاتی را ندارند که در اثر بحران مالی برای ایرانیان دبی و ایرانیانی که در دبی کار می کنند به وجود آمده است.

مشکلات سرمایه گذاران خرده پا

همزمان با اقدامات سرمایه گذاران بزرگ گروه زیادی از سرمایه گذاران ایرانی که با پیش خرید املاک در طرح های عمرانی دبی سرمایه گزاری کرده بودند دچار مشکلات مالی شده اند و نسبت به طرح شکایت در محاکم قضایی دبی اقدام کرده اند.

بر اساس اظهارات ایرانیان در دبی هزاران سرمایه گزار خرده پا امیدوارند با شکایت از شرکت هایی که در بحران به سر می برند پول های خود را پس بگیرند.

بنا بر تخمین اقتصاددانان در طی سه سال گذشته در حدود 240 میلیارد دلار توسط ایرانیان در دبی سرمایه گزاری شده است.

یک منبع نزدیک به شورای بازرگانی ایرانیان در دبی که خواست نامش فاش نشود به رادیو بی بی سی گفته است که بیشتر ایرانیانی در دبی دچار مشکل شده اند که در سه سال گذشته در دبی سرمایه گذاری کرده اند و سرمایه گذاران قدیمی تر زیان کمتری دیده اند.

مشکلات حقوقی سرمایه گذاران

حسین زندی یک مشاور حقوقی ایرانی در دبی می گوید ایرانیان متضرر به شدت احساس بی پناهی می کنند. آقای زندی می گوید در حالی که سرمایه گزاران دیگر کشور ها از حمایت دولت های خود برخوردار هستند سرمایه گذاران ایرانی از حمایت مراکز نمایندگی دولت در امارات بی بهره بوده اند.

گروهی از ناظران هم معتقدند بسیاری از مشکلات سرمایه گذاران ایرانی ناشی از بی توجهی در هنگام سرمایه گزاری است که تحت تاثیر تبلیغات نادرست رسانه هایی مانند تلویزیون های ایرانی مستقر در آمریکا انجام گرفته است.

سیروس متوسل مدیر یک دفتر حقوقی در دبی می گوید بسیاری از شکایت ها بی نتیجه می ماند چرا که قرار دادها بدون دقت حقوقی امضا شده است.

به گفته آقای متوسل بررسی بعضی از قرارداد های شاکیان ایرانی نشان می دهد که ضوابط لازم برای تامین حقوق خریدار در آن ها لحاظ نشده است.

در چنین شرایطی به نظر نمی رسد سرمایه گذاران ایرانی بتوانند روی کمک مقامات دولت ایران در تهران هم حساب کنند.

محسن شمشیری روزنامه نگار اقتصادی در تهران معتقد است دولت ایران تا کنون مشکلات سرمایه گذاران در دبی را نادیده گرفته است چرا که محدودیت بودجه و قوانین ضد سرمایه گذاری خارجی باعث شده است تا مقامات ایرانی به سرزنش سرمایه گذاران بسنده کنند

با وجود آن که اکثر سرمایه گذاران ایرانی خواهان فسخ قرارداد ها و پس گرفتن پول های خود هستند مقامات اماراتی امیدوار هستند با وضع قوانین تازه قدری به اوضاع سر و سامان بدهند. این در حالی است که به اعتقاد آقای متوسل قوانین جاری در دبی متناسب با دفاع از حقوق سرمایه گذاران نبوده است.

چنان که آقای متوسل می گوید در حال حاضر تلاش بر این است که با تغییر طرف قرارداد و جابجایی املاک ساخته شده با املاکی که هنوز ساخته نشده از شدت بحران کاسته شود.

در کنار بحران مالی و مشکلات حقوقی، نگرانی های سیاسی مقامات اماراتی هم بر مشکلات ایرانیان افزوده است. گفته های گروهی از ایرانیان ساکن دبی حاکی از آن است که مشکلات تمدید ویزا برای ایرانیان افزایش یافته است. اخراج غیر متعارف ایرانیان بیشتر شده و دادن امکانات بانکی به ایرانیان به سختی صورت می گیرد.

در این شرایط به نظر می رسد ادامه سرمایه گذاری ایرانیان در دبی بیش از پیش در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

'مصرف قهوه می تواند خطر سرطان پروستات را کاهش دهد'

از تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته چنین نتیجه گیری شده که نوشیدن قهوه می تواند خطر سرطان پروستات مهاجم و پیش رونده را کاهش دهد.

نتیجه این تحقیقات که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد به عمل آمده، در کنفرانس سازمان آمریکایی تحقیقات در باره سرطان، مطرح شده است.

بنا بر این مطالعات، احتمال ابتلا به سرطان های پیش رونده در مردانی که قهوه زیاد می نوشند، 60 درصد کمتر از مردانی است که اصلا قهوه مصرف نمی کنند.

قهوه در نحوه تجزیه شکر در بدن شخص و نیز میزان هورمون های جنسی، که هر دو با سرطان پروستات ارتباط دارند، تاثیر می گذارد.

دکتر کاترین ویلسون، پژوهشگری که در مطالعات مورد بحث شرکت داشته می گوید: "تا کنون بین شیوه زندگی انسان و خطر ابتلا به سرطان پروستات بخصوص سرطان های پیش رونده و مهاجم، ارتباطی یافت نشده بود بهمین جهت اگر در مطالعات دیگر نیز ارتباط مصرف قهوه با سرطان پروستات تایید گردد، کشف این ارتباط پیشرفت مهمی خواهد بود."

البته پژوهشگران هنوز مطمئن نیستند کدام یک از ترکیبات قهوه ممکن است تاثیر مثبت داشته باشد و تاکید می کنند که رسیدن به نتیجه قطعی نیازمند تحقیقات بیشتری در این باره است.

ولی دکتر ویلسون می گوید این تحقیقات حد اقل این موضوع را تایید می کند که نباید نگرانی از ابتلا به سرطان پروستات سبب شود که شخص نوشیدن قهوه را ترک کند.

نتیجه گیری های متفاوت

هلن ریپون، از بنیاد خیریه سرطان پروستات، می گوید بررسی های قبلی در مورد تاثیر مصرف نوشیدنی های کافئین دار بر روی سرطان پروستات به نتایج متفاوتی رسیده بود.

هلن ریپون می گوید: : ما نمی خواهیم توصیه کنیم که مردان به دلیل بررسی های اخیر، به مصرف بیش از حد قهوه عادت کنند بخصوص که مصرف کافئین زیاد از نظر سلامت می تواند مشکلاتی ایجاد کند. ولی مردانی که هم اکنون از خوردن روزانه یک فنجان قهوه لذت می برند می توانند اطمینان خاطر پیدا کنند که لازم نیست به خاطر ترس از سرطان پروستات، نوشیدن قهوه را کنار بگذارند."

این یافته ها نتیجه تحت نظر قرار دادن میزان مصرف قهوه در میان 50 هزار مرد به مدت 4 سال در فاصله سال های 1986 تا 2006 است.

افزایش بلا وقفه دمای هوا در ۴۰ سال اخیر

بنا بر یافته های سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی بریتانیا، از ۱۶۰ سال پیش که سنجش و ثبت دمای کره زمین شروع شد، گرمای هوا در دهه گذشته بی سابقه بوده است.

کارشناسان هواشناسی همچنین می گویند تقریبا با اطمینان می توان گفت که در ۱۶۰ سال اخیر، سال ۲۰۰۹، از نظر شدت گرما در مرتبه پنجم قرار می گیرد.

آژانس تحقیقات فضایی آمریکا-ناسا- می گوید رکورد گرمای کره زمین در طی یکی دو سال آینده شکسته خواهد شد.

میشل جارود، دبیر سازمان جهانی هواشناسی می گوید در سال های اخیر حد متوسط دمای هوا در بیشتر قاره های جهان افزایش یافته و تنها در شمال آمریکا هوا از حد متوسط سردتر بوده است.

آقای جارود گفت تجزیه و تحلیل نهایی هواشناسی تا اوایل سال آینده میلادی تکمیل نخواهد شد ولی سازمان جهانی هواشناسی همواره خلاصه یافته ها را در اختیار شرکت کنندگان در مذاکرات هر ساله در باره گرمایش زمین قرار می دهد تا مذاکره کنندگان در جریان آخرین یافته ها قرار بگیرند.

میشل جارود یادآور شد که آژانس های هواشناسی متعلق به این سازمان در سال ۱۹۹۵ توافق کردند که اطلاعات هواشناسی را که برای حفاظت از حیات و محیط زیست ضروری است، در اختیار عموم قرار دهند.

ویکی پوپ، از اداره هواشناسی بریتانیا نیز گفت آمار مورد بحث توسط نهادهای مستقل تهیه شده و تمام آنها نشان می دهند که هوای کره زمین در حال گرمتر شدن است.

تازه ترین اطلاعات مربوط به گرمایش زمین در اجلاس تغییرات اقلیمی در کپنهاگ در اختیار شرکت کنندگان در اجلاس قرار داده شده است.

این اجلاس با شرکت نمایندگان ۱۹۲ کشور در کپنهاگ پایتخت دانمارک آغاز به کار کرده است.

در طول این اجلاس دو هفته ای که برخی از دانشمندان آن را مهمترین گردهمآیی در باره تغییرات اقلیمی می دانند، رهبران حدود ۱۰۰ کشور جهان در اجلاس حضور خواهند یافت.

یک نظر سنجی بین المللی که توسط بی بی سی صورت گرفته نشان می دهد که حدود دو سوم مردم جهان گرمتر شدن هوای کره زمین را یک مشکل بسیار جدی تلقی می کنند.

ولی طبق این نظرسنجی در آمریکا و چین که بیش از هر کشور دیگری به آلودگی هوا کمک می کنند، این نگرانی کاهش یافته است.

هدف هرگونه توافقی در اجلاس کپنهاگ یافتن جایگزینی برای پیمان سال ۱۹۹۷ کیوتو، جهت مهار میزان تصاعد گازهای گلخانه ای است که مهمترین عامل گرمتر شدن هوای کره زمین شناخته شده است.

نشست سه جانبه افغانستان، هند و پاکستان در کابل

شماری از سیاستمداران و نمایندگان نهادهای مدنی افغانستان، پاکستان و هند در نشستی در کابل بر افزایش همکاری ها و همگرایی میان این سه کشور تاکید کردند.

این نشست با شرکت وزیران خارجه کنونی و سابق و همچنین شماری دیگر از سیاستمداران و نمایندگان نهادهای مدنی این سه کشور امروز (سه شنبه، ۱۷ قوس/آذر) در کابل برگزار شد.

هدف از برگزاری این نشست یک روزه همگرایی و تقویت همکاری میان افغانستان، پاکستان و هند خوانده شده است.

رنگین دادفر اسپنتا، سرپرست وزارت خارجه افغانستان به عنوان میزبان این نشست تاکید کرد که این کشورها به عوض سیاست تقابل، راه تعامل را در پیش گیرند.

آقای اسپنتا در این نشست همچنین گفت که تامین امنیت در منطقه بدون همگرایی این کشورها ناممکن است. او هرچند رفع مشکلات میان این کشورها را "زمانگیر" دانست، اما افزود که برگزاری این گونه نشست ها می تواند روند همگرایی آنها را سرعت بخشد.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان خطاب به دولتمردان این سه کشور گفت که نباید از نام مردم عادی این کشورها، برای دامن زدن به اختلافات استفاده کرد.

او گفت: "سیاست تقابل موجب زیان های فراوان در تاریخ کشورهای ما شده است. باید دست یک دیگر را بفشاریم و به دولتمردان خود بفهمانیم که شما نمی توانید به نام ما جنگ و خشونت راه بیندازید. ما مردمیم و صاحبان قدرت."

آقای اسپنتا افزود: "من نمی توانم باور کنم که میان مادری که فرزندنش در حمله تروریستی بمئی از دست داده است با مادری که فرزندی در بازار پشاور تکه تکه شده است و یا مادری که در کابل در پی حمله انتحاری جگر گوشه اش را از دست داده است، تفاوتی وجود داشته باشد. اگر تفاوتی هست، میان میلیتاریست ها و سلطه طلبان است نه مردمان مظلوم."

داوود مرادیان، رئیس دفتر مطالعات استراتژیک وزارت خارجه افغانستان گفت که اخیراً دولتمردان هند و پاکستان به تمایل افغانستان به داشتن روابط نزدیک تر با یکی از این دو کشور با تردید می نگرند.

آقای مرادیان افزود که افغانستان خواستار روابط دوستانه هم با هند و هم با پاکستان است.

او گفت: "با برگزاری این کنفرانس دولت افغانستان خواست که این پیام را هم به هندوستان و هم به پاکستان و هم به جامعه جهانی منتقل کند که ما می خواهیم هم با پاکستان و هم با هندوستان دوست خوبی باشیم. ما نمی خواهیم و نباید مجبور شویم که میان هندوستان یا پاکستان یکی از این دو کشور را انتخاب کنیم."

افراسیاب ختک، عضو پارلمان پاکستان و از شرکت کنندگان این نشست هشدار داد که عدم همکاری دولت های این سه کشور پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت.

این عضو پارلمان پاکستان گفت: "فکر می کنم که اگر در این مرحله ما با هم متحد نشویم، قربانی حوادث خواهیم شد، که این امر برای نسل آینده ما، پیامده های منفی در پی خواهد داشت."

او افزود: "من از وزارت خارجه افغانستان سپاسگزاری می کنم که زمینه برگزاری این نشست را مهیا ساخت تا نماینده هایی از سه کشور دور هم جمع شوند و روی مسایل مختلف بحث کنند."

همچنین رادا کومار، عضو انجمن گروه سیاسی دهلی از کشور هند تاکید کرد که باید برای همگرایی عملی میان این کشورها اقداماتی روی دست گرفته شود.

این دومین نشست سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و هند است. نشست نخست سه جانبه میان این کشورها در ماه جون (ژون) گذشته در دهلی، پایتخت هند برگزار شد.

قرار است سومین نشست مشابه در پاکستان برگزار شود.

مقامات افغان ابراز امیدواری کرده اند که اختلافات منطقه ای خود، به ویژه با پاکستان را از این طریق حل کند – چیزی که به نظر بسیاری از صاحبنظران امری دشوار است.


وزیر امور خارجه ایران می گوید آمریکا یک دانشمند اتمی ایران را بازداشت کرده است

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، ایالات متحده را به بازداشت یک دانشمند اتمی ایرانی که در عربستان سعودی ناپدید شده، متهم کرده است.

رسانه های ایران روز سه شنبه به نقل از متکی گفتند آمریکاییان در ربوده شدن شهرام امیری نقش داشتند، و دولت آمریکا باید او را به ایران بازگرداند. متکی افزود عربستان سعودی نیز مسئول است.

متکی این موضوع را با مورد یک مرد دیگر ایرانی - عبدالحسین اردبیلی - که دو سال پیش در جورجیا ناپدید شد مقایسه کرد. اخیرا فاش شد که او به اتهام معامله اسلحه در آمریکا زندانی بوده است.

پیشتر، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت مقامات سعودی یک دانشمند اتمی ایران را که در جریان مراسم حج در عربستان سعودی ناپدید شد، به واشنگتن تحویل داده اند.

رامین مهمانپرست به خبرگزاری مهر گفت شهرام امیری ماه مه گذشته هنگام سفر به عربستان سعودی ربوده شد. او گفت امیری یکی از ۱۱ ایرانی است که در حال حاضر در بازداشت آمریکا قرار دارند، و وزارت امور خارجه هر کاری را که امکان دارد برای آزادی وی انجام خواهد داد.

ایالات متحده قبلا داشتن ه رگونه اطلاعی در مورد شهرام امیری را تکذیب کرده است.

این نخستین بار است که تهران تایید می کند او یک دانشمند اتمی است.
انتخابات پارلمانی عراق روز پانزدهم اسفند ماه برگزار می شود

مقامات عراقی می گویند انتخابات سراسری کشور روز پانزدهم اسفند ماه (۶ مارس) ۲۰۱۰ برگزار خواهد شد.

مقامات قبلا گفته بودند از برگزاری انتخابات در هشتم اسفند ماه (۲۷ فوریه)، تاریخی که سازمان ملل متحد پیشنهاد کرده بود، پشتیبانی می کنند.

قانون اساسی عراق ایجاب می کند انتخابات پیش از پایان ژانویه برگزار شود، اما همچنین می گوید قانون انتخابات باید دست کم ۶۰ روز پیش از رای گیری آماده باشد. پارلمان قانون را پس از تاخیر زیاد روز یکشنبه تصویب کرد.

روز دوشنبه در واشنگتن، سخنگوی کاخ سفید گفت این قانون نشان می دهد عراقی ها به حل اختلافات خود به شیوه ای مسالمت آمیز متعهد هستند. رابرت گیبز گفت ایالات متحده آماده است آنها را در یافتن راه حل های سیاسی برای کاهش مناقشات و به وجود آوردن کشوری متحد یاری دهد.

ایالات متحده شتاب خارج ساختن نیروهای نظامی از عراق را به برگزاری انتخابات ارتباط داده است.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت بان کی مون رهبران و قانون گذاران عراق را به دلیل غلبه بر اختلافاتشان و رسیدن به مصالحه تحسین می کند.
ایران می گوید غرب باید اعتماد تهران را بدست آورد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی می گوید هنوز امکان دارد ایران با معامله اتمی سازمان ملل متحد موافقت کند، اما قدرت های جهانی که در مذاکرات شرکت دارند نخست باید اعتماد تهران را دوباره بدست آورند.

رسانه های ایران بنقل از رامین مهمانپرست می گویند برای آن که معامله کارمند باشد، کشورهای غربی نیاز دارند شرایطی را رعایت کند. اما او این شرایط را مشخص نساخت.

ایران توافقی را که با پشتیبانی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حمل اورانیوم کمتر غنی شده به خارج برای غنی سازی بیشتر و استفاده نهایی از آن در یک رآکتو پزشکی بدست آمده است رد کرد.

سپس اعلام داشت قصد دارد اورانیوم با غنای ۲۰ درصد که برای راکتور مورد نیاز است تولید کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه به خبرنگاران گفت طرح های غنی سازی اورانیوم با معاوضه احتمالی سوخت اتمی مغایرتی ندارد.

وزارت امور خارجه همچنین پیشنهاد ترکیه را برای میانجیگری در مذاکرات اتمی رد کرده است و می گوید نقطه نظرهای ایران آن قدر شفاف هست که نیازی به تعبیر و تفسیر نداشته باشد.

در واشگتن، روز دوشنبه، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و پرزیدنت اوباما هردو پیشنهاد کردند که ترکیه می تواند در مذاکرات اتمی نقشی بازی کند.

دو رهبر در دیداری در کاخ سفید درباره مسائل گوناگون، از جمله ایران بحث کردند.

نخست وزیر ترکیه نسبت به چشم انداز مجهز شدن ایران یا هر کشور دیگری در منطقه به تسلیحات اتمی ابراز نگرانی کرد و گفت دیپلماسی بهترین راه برای پیشرفت است.
مقام ارشد قضایی ایران معترضین را تهدید می کند

دادستان کل جمهوری اسلامی ایران هشدار می دهد که مقامات امنیتی با معترضین مخالف به شدت برخورد خواهند کرد.

یک روز پس از آن که هزاران نفر در تظاهرات ضد دولتی به خیابان ها ریختند، رسانه های ایران روز سه شنبه به نقل از غلامحسین محسنی اژه ای گفتند کسانی که علیه امنیت ملی عمل می کنند، تحمل نخواهند شد.

نیروهای امنیتی روز دوشنبه با گاز اشک آور و باتون با هزاران تظاهر کننده در تهران روبرو شدند. مقامات می گویند ۲۰۴ نفر دستگیر شدند.

در این میان، خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش می دهد که روز سه شنبه زد و خوردهایی بین دانشجویان طرفدار اپوزیسیون و طرفداران دولت در گرفت.

روز سه شنبه همچنین، وب سایت میر حسین موسوی، رهبر اپوزیسیون، گزارش داد حدود ۳۰ موتورسیکلت سوار نقابدار در خارج دفتر کارش ایجاد مزاحمت کردند. گزارش می گوید موسوی به مردان گفت اگر آنها قرار است او را بکشند معطل نشوند. موتورسیکلت سواران دقایقی بعد رفتند.

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، از ایران خواسته است به حق مخالفان برای اعتراض احترام بگذارد.

پیلای روز سه شنبه در ژنو به خبرنگاران گفت کمیساریا در نامه ای به مقامات تهران نگرانی خود را ابراز داشته است.

پیلای اظهار داشت او عادلانه بودن محاکمات فعالانی را که در جریان اعترضات پس از انتخاب دوباره احمدی نژاد دستگیر شدند بررسی می کند.

پنج نفر در ارتباط با نقش هایی که در اعتراضات داشتند به مرگ، و بیش از ۸۰ نفر به زندان های تا ۱۵ سال محکوم شده اند.

روز دوشنبه، هزاران دانشجو و معترض دیگر در تهران و سایر شهرها علیه انتخاب دوباره احمدی نژاد تظاهرات کردند.
۱۲ تن در حمله انتحاری در پاکستان کشته شدند

در پاکستان ، در یک حمله انتحاری علیه دفتر سازمان امنیت و اطلاعات در شهر مولتان، ۱۲ تن کشته شدند. این جدیدترین رویداد در سلسه حملات ستیزه گران است که موجب مرگ ۷۰ تن از روز دوشنبه شده است.

به گفته پلیس، در حمله روز سه شنبه گروهی از مهاجمان شرکت داشتند که پیش از منفجر کردن اتومبیل خود با تیراندازی و راکت یک پاسگاه پلیس را زیر آتش گرفتند.

این حمله در حالی روی داد که رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، از افغانستان دیدن می کرد. گیتس در جریان پرواز به کابل به خبرنگاران گفت حملات اخیر ستیزه گران در پاکستان ایجاب می کند پاکستان نیروی بیشتری را علیه ستیزه گران به کار گیرد.

او گفت ایالات متحده می خواهد در این نبرد پیروز شود و حمایت نظامی خود را به سرعتی که پاکستانی ها آماده باشند قبول کنند توسعه خواهد داد.

روز دوشنبه، در انفجارهای دوگانه در بازار شلوغی در شهر لاهور در شمال شرقی پاکستان دست کم ۴۸ تن کشته شدند.

در پیشاور، مرکز ایالت سرحد شمال غربی، یک بمب گذار انتحاری خود را در خارج از دادگاهی منفجر کرد و ۱۰ تن را کشت.

در رویدادی جداگانه، مقامات امنیتی پاکستان می گویند بامداد سه شنبه در حمله یک هواپیمای بی سرنشین، که به آمریکا نسبت داده می شود، دست کم سه تن کشته شدند.

در این میان، سفارت آمریکا در پاکستان روز سه شنبه در بیانیه ای موج اخیر خشونت را محکوم کرد و گفت حملات ستیزه گران بر «ماهیت غیر انسانی تروریسم تاکید می گذارد.» آصف علی زرداری، رییس جمهوری پاکستان، نیز حملات اخیر را محکوم کرد.
کرزی تخمین می زند که نیروهای افغانستان تا ۲۰ سال قادر نخواهند بود مسئولیت های کامل امنیتی را بر عهده بگیرند

حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان می گوید ممکن است ۲۰ سال طول بکشد تا دولت قادر شود حقوق نیروهای امنیتی را که بتوانند با تهدید شورش مقابله کنند پرداخت کند.

کرزی روز سه شنبه در جریان یک کنفرانس خبری با رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا بار دیگر ابراز امیدواری کرد نیروهای افغان قادر شوند ظرف پنج سال مسئولیت های امنیتی در کشور را بر عهده بگیرند. گیتس گفت او امیدوار است آنها زودتر آماده شوند.

گیتس برای دیداری اعلام نشده به افغانستان رفته است با این هدف که رهبران کشور را برای افزایش تعداد و تقویت توانایی نیروهای امنیتی زیر فشار بگذارد.

در جریان کنفرانس خبری، کرزی همچنین بار دیگر قول داد با فساد مبارزه کند، و گفت او فهرستی از نامزدهای کابینه ۲۵ نفری خود را تا هفته آینده به پارلمان خواهد فرستاد.


سفر گیتس در پی تصمیم پرزیدنت اوباما به اعزام سریع ۳۰ هزار سرباز اضافی به افغانستان صورت می گیرد. همچنین قرار است خروج سربازان آمریکایی ظرف ۱۸ ماه، در حالی که نیروهای افغان مسئولیت های بیشتری را بر عهده می گیرند، آغاز شود. گیتس گفت تکمیل خروج آمریکا ممکن است چند سال طول بکشد.

در این میان، امروز، سه شنبه، ژنرال استنلی مک کریستال فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان درباره استراتژی آمریکا در کنگره آمریکا توضیح می دهد. قانونگزاران که نگران کاهش حمایت عمومی از جنگ هستند، مایلند از مک کریستال بشنوند که به اعتقاد او نیروهای آمریکا با چه سرعتی می توانند باز گردانده شوند.

در رویدادی دیگر، وزیز دفاع بریتانیا در یک سفر اعلام نشده وارد افغانستان شد. روز دوشنبه، بریتانیا گزارش داد که امسال ۱۰۰ سرباز آن کشور در افغانستان کشته شده اند.
در بمب گذاری های بغداد صدها تن کشته یا مجروح شدند

در انفجار بمب های اتومبیلی در سراسر پایتخت عراق دست کم ۱۱۸ تن جان سپرده اند و نزدیک به ۲۶۰ نفر مجروح شده اند.

پلیس می گوید بامداد سه شنبه سه انفجار در فواصل نزدیک به یکدیگر منفجر شدند. یک بمب یک بازار شلوغ در مرکز بغداد را هدف گرفت، بمب های دیگر در نزدیکی وزارت کشور و وزارت کار منفجر شدند.

تلویزیون عراق ستونی از دود سیاه را بر فراز یکی از محل های انفجار نشان داد، در حالی که آتش نشانان و امدادگران به مجروحین کمک می کردند و در زیر آوارها به جستجو پرداخته بودند.

پیشتر، یک بمب گذار انتحاری اتومبیل بمب گذاری شده ای را به یک واحد گشت در جنوب بغداد کوبید و دست کم سه پلیس و یک غیر نظامی را کشت. پنج نفر نیز مجروح شدند.

کاخ سفید بمب گذاری ها را به شدت محکوم کرد.

حملات روز سه شنبه، شدیدترین حملات در پایتخت عراق از ماه اکتبر گذشته بود. در آن هنگام در بمب گذاری هایی خارج از ادارات شهرداری دست کم ۱۵ تن کشته شدند.
برنامه اتمی ايران در گفت و گوهای نخست وزير ترکيه با پرزيدنت اوباما مطرح شد

نخست وزير ترکيه در سفر خود به آمريکا در مورد مسئله هسته ای ايران با رييس جمهوری آمريکا گفت و گو کرد.

رجب طيب اردوغان روز دوشنبه پس از ملاقاتی ٢ ساعته با پرزيدنت باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، در واشنگتن، در کنفرانسی خبری گفت بهترين راه حل برای بحران هسته ای ايران ديپلماسی است.

رجب طيب اردوغان تاکيد کرد ترکيه حاضر است نقش ميانجی را در مذاکرات غرب و جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته ای بر عهده گيرد.

نخست وزير ترکيه همچنين بر مخالفت کشور متبوع خود با اِعمال تحريم های شديدتر بر ايران تأکيد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: