هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ آذر ۱۵, یکشنبه

درمان های بی علاج

انعكاس درمانى

انعكاس درمانى نوعى روش تشخيص و درمان بيمارى‏ها استکه اساس اين روش مالش (ماساژ) عميق كف، رو، كناره‏ها و بين انگشتان پاها است.

تاریخچه شکل گیری این روش چیست؟

پزشكى نوين معاصر مى‏داند كه هر عضو بدن يك منطقه نمايندگى روى پوست دارد و آن منطقه وابسته به همان رشته عصبى است كه به آن عضو خاص مى‏رود

روش انعكاس درمانى بر اين اصل استوار است كه كل بدن انسان در پاى او جلوه مى‏يابد يا به عبارتى ديگر كل بدن انسان به نوعى در پاى او نمايندگى‏هايى دارد و بازتابنده مى‏شود. درمانگران اين روش مى‏گويند از طريق مالش عميق يك نقطه خاص پا آن عضوى كه با آن نقطه خاص رابطه دارد به گونه‏اى تحريك مى‏شود كه به عادى‏شدن كارش بينجامد

مناطقى در كف، رو، كناره‏ها و بين انگشتان پاها هستند كه نوعى ارتباط با ديگر اعضاى بدن دارند و مالش آن مناطق آثار درمانى بر آن اعضاى دور دست بدن مى‏گذارد - به عبارت ديگر، تحريك يك منطقه بدن انعكاس و واكنش درمانى در منطقه‏اى ديگر از بدن توليد مى‏كند، و حتى دقيق‏تر از اين مى‏توان گفت كه تحريك منطقه‏اى خاص از بدن انرژى‏هاى دفاعى و شفابخش طبيعى بدن را براى درمان عضوى دوردست تقويت و تجهيز مى‏كند.

روش اجرا چگونه است؟

در اولين جلسه‏ درمانگر همه نقاط پاهاى بيمار لمس مى‏كند تا مناطق سخت شده یا نقاط كريستاليزه را در زير پوست پاهاى بيمار پيدا كند. هر گاه كه درمانگر يكى از اين گونه نقاط را پيدا كرد تشخيص مى‏دهد كه كدام عضو بدن بيمار گرفتار بيمارى شده است.

آن گاه كه درمانگر شروع به ماساژ روى منطقه‏اى از پاى بيمار مى‏كند، بيمار دردى در آن منطقه يا در عضوى كه آن منطقه خاص پايش نمايانگر آن است، يا در هر دو مكان حس مى‏كند.
اصل درمان كه از جلسه دوم آغاز مى‏شود خيلى ساده است )اما نه چنان كه هر كس بدون سال‏ها تعليم و تمرين بتواند به طريقى مفيد اجرا كند(: درمانگر با سر دو سه انگشت يا تنها با سرانگشت اشاره يا سرانگشت شصت خود و در جهت حركت عقربه ساعت نقطه انعكاسى را در پاى شخص بيمار ماساژ مى‏دهد

اين روش چه کاربردی دارد؟

روش انعكاس درمانى، بيش‏ترين توفيق را در اختلالات كاركردى دارد.. اين روش در درمان يبوست، تنگ‏نفس، حالات فشار عصبى - روانى، مشكلات كيسه مثانه، مشكلات سينوس‏ها و حتى مشكلات شديد چون سنگ كليه و سنگ كيسه صفرا توفيق خوب داشته است. و همچنين براى درمان انواع سردردها و به ويژه سر درد ميگرن مفيد بوده است.. به نظر مى‏رسد كه كار واقعى انعكاس درمانى تحريك نيروهاى شفابخش طبيعى بدن به فعاليت بيش‏تر و برانگيختن آن‏ها به تبديل آشفتگى فيزيولوژيكى يا انرژيايى پديد آمده به حالت تعادل طبيعى و عادى بدن و نيز هدايت تمركز آن‏ها روى يك عضو خاص بدن است.
عطر درمانى

عطر درمانى روشى براى ماساژ بدن، به ويژه چهره و دست‏ها و پاها، با روغن‏هاى معطر گياهى است

تاریخچه شکل گیری این روش چیست؟

بيش‏تر مردم آگاهند كه گياهان عناصر شيميايى گوناگون دارند كه مى‏توان آن‏ها را استخراج و استفاده‏هاى مفيد متعدد كرد.

در این روش، عطر گياه از روغن‏هاى بودار ساخته شده كه در ساعات متفاوت شبانه روز به مقادير گوناگون در اندام‏هاى متفاوت گياه وجود دارند.

اين روغن‏هاى طبيعى را نوعى نمودار شخصيت گياه تصور مى‏كنند. گياه‏شناسان تصور مى‏كنند كه جريان گردش و تمركز آن‏ها در اندام‏هاى متفاوت گياه بستگى به وضعيت خورشيد و فصل سال و به ويژه بستگى به وضع كره ماه نسبت به زمين دارد. كيفيات و آثار شيميايى و درمانى يك عطر خاص گياهى همچنين بستگى به اندامى از گياه دارد كه از آن استخراج شده است.

اين روش چگونه عمل می کند؟

پوست بدن انسان خيلى بيش از آن كه تاكنون تصور كرده‏ايم توان جذب دارد. تحقيقات هم اكنون ثابت كرده‏اند كه برخى داروها را اگر به مدت كافى با نوارهاى خاص نگه دارنده روى پوست بدن قرار دهند آن‏ها به آسانى جذب پوست شده و آثار درونى مى‏گذارند.
مواد بودار ذراتى پخش مى‏كنند كه آن‏ها را ملكول‏هاى بودار يا ملكول‏هاى ناشر بو مى‏نامند. دماغ انسان اين ملكول‏هاى ناپيدا را مى‏گيرد و سپس اطلاعاتى ويژه از آن‏ها به چند بخش خاص مغز مى‏فرستد و مغز آن اطلاعات را به عنوان بوهاى آشنا يا بيگانه يا دلپسند يا خوب يا بد و غيره طبقه‏بندى و تفسير مى‏كند.

روش اجرا چگونه است؟

شمارى درمانگران آن‏ها را مانند داروهاى ديگر تجويز خوراكى مى‏كنند؛ برخى ديگر آن‏ها را در شكل بخار تنفسى تجويز مى‏كنند؛ و ديگران آن‏ها را براى مالش روى پوست تجويز مى‏كنند يا خود روى پوست بيمار ماساژ مى‏دهند. درمانگرانى هم هستند كه مخلوطى از هر سه گونه كاربردهاى روغن‏هاى معطر را به كار مى‏گيرند.

اين روش چه کاربردی دارد؟

اين روغن‏ها را در نزديك به يكصد بيمارى و وضعيت نامطلوب جسمى و روانى - عصبى به كار گرفته و نتايج درمانى خوب كسب كرده‏اند ولى اينجا تنها برخى از آن‏ها را نام مى‏بريم؛ انواع زخم‏ها و سوختگى‏ها و ورم‏ها، داغ‏هاى روى پوست، انواع جوش‏هاى چهره، كشيدگى‏هاى مولد زايمان )كه قابل پيشگيرى با روغن مناسب نيز هستند(، انواع دردهاى عضلانى و مفصلى، انواع بيمارى‏هاى ريوى چون آسم و برونشيت، سرماخوردگى، ناراحتى‏هاى روده بزرگ، ناراحتى‏ها و بيمارى‏هاى معده، يبوست، سرفه، غده‏ها يا كيست‏هاى درونى و بيرونى، افسردگى روانى، غش، اسهال، تب، اگزماى پوستى، بواسير، گازهاى زياد گوارشى، سردرد، سوء هضم، روماتيسم، شوك‏هاى جسمى و روانى، سينوزيتيس، پوست خشك يا چرب يا خيلى حساس يا خيلى تحريك شده، گلوى ناراحت، درد دندان، درد پشت، ضعف جنسى، و غيره. افزون بر آن‏ها كه نام برديم و نبرديم، روغن‏هاى معطر گياهى را مى‏توان براى تحريك و تقويت اشخاص ضعيف و سست يا آرام كردن اشخاص ناراحت، و وسواسى و نگران استفاده كرد.

چه انتقاداتی به این روش وارد است؟

روش عطر درمانى ممكن است به علت هزينه نسبتاً گران آن هيچ گاه استفاده خيلى گسترده نيابد. توليد روغن‏هاى معطر گياهى و نگهدارى آن‏ها كه بايد در شرايطى خاص باشد تا خواص آن‏ها ناپديد نشوند هزينه نسبتاً گران دارد و البته هشت تا ده جلسه درمان نيز ارزان نيست. بنابراين چون روش عطر درمانى زمانى نسبتاً دراز مى‏گيرد تا نتايج درمانى مطلوب دهد و از داروهاى نسبتاً گران‏بها استفاده مى‏كند، امكان اين كه يكى از روش‏هاى خيلى گسترده پزشكى شود اندك است.

انرژى درمانى

انرژى درمانى يعنى استفاده از انرژى يك انسان براى ايجاد تعادل درمان‏بخش در انسانى ديگر.

تاریخچه شکل گیری این روش چیست؟

برخى بيمارى‏هاى جسمى، با فكر و فعاليت و حالت آن رابطه‏اى جدا نشدنى دارند. امروزه فهرست اين گونه بيمارى‏ها كه معمولاً به علت اختلالات عصبى-روانى و ترس و نگرانى يا افسردگى يا نارضايتى شديد ذهنى پديد مى‏آيند و آن‏ها را بيمارى‏هاى روان‏تنى مى‏گویند. مجموعه‏اى عظيم از شواهد تجربى و حقيقى موجودند كه مى‏گويند بسيارى از انواع سرطان سرچشمه ذهنى دارند.

انرژى درمانى نوعى احساس همدلى را به عنوان منبع اصلى نيروى شفابخشى به كار مى‏گيرد. اگر درمان‏گر يا درمان‏گير باور داشته باشند كه شفاى حاصله را نوعى نيروى فوق‏العاده يا نيروى الهى عرضه مى‏نمايد، اين روش را مى‏توان شفابخشى روحانى يا ايمانى يا روحى ناميد. اما درمان‏گران اين روش تأكيد نمى‏كنند كه بيماران حتماً به چنان نيروى روحى يا آسمانى ايمان داشته باشند. بسيارى از درمان‏گران پيرو اين روش در كشورهاى غربى مسيحيان مؤمن هستند و انرژى درمان‏گر خود را مربوط به دخالت حضرت عيسى مسيح مى‏دانند ولى از بيماران خود نمى‏خواهند كه به آن پيامبر الهى ايمان داشته باشند. به هر حال، هزاران مردم بيمار و عليل و نااميد از نظام پزشكى نوين غربى كه هر ساله به اميد علاج‏يابى به مكان‏هاى به اصطلاح مقدس يا مقابر قديسين مى‏روند باور به شفابخشى روحى يا ايمانى دارند.

اين روش چگونه عمل می کند؟

نخستين گروه درمان‏گران انرژى درمانى را درمان‏گران روحى مى‏نامند، كار درمانى اين گروه متكى به اين اصل است كه هر چه آدمى واقعاً باور داشته باشد مى‏تواند روى دهد. درمان‏گر مى‏كوشد شعور باطنى بيمار را چنان تحريك و هدايت كند كه او در هماهنگى بيش‏تر و پيوند قوى‏تر با سطوح والاى روحانى قرار گيرد. او به بيمار كمك مى‏كند كه به آن بُعد اَبَر احساس كه در مقدمه كتاب ذكر شد وارد شود. آن گاه كه بيمار هم‏گرا با انرژى الهی شده، او آماده دريافت درمانى واقعاً برجسته و حتى فوق‏العاده شگفت‏آور است

هر درمان‏گرى رسم و روش و ايمان خاص خود را دارد ولى اصل مشترك براى همه آن‏ها تكيه به درك و شعور باطنى است. برخى درمان‏گران يك دست يا دو دست خود را بر سر شخص بيمار مى‏گذارند؛ برخى ديگر دست بر عضوِ بيمارِ بدنِ شخصِ بيمار مى‏گذارند؛ برخى درمان‏گران از سر انگشتان خود استفاده مى‏كنند و برخى ديگر از كف دست خود؛ شمارى ديگر حتى نياز ندارند كه بدن شخص بيمار را لمس كنند. درمان بدون تماس بدنى و حتى از راه خيلى دور پديده‏اى شگفت‏آور ولى به خوبى ثابت شده است، و عملكرد آن احتمالاً متكى به تمركز تمام عيار فكر و انتقال فكر است.

درمان‏گر هميشه پيش از دست‏گذارى بر بيمار مى‏كوشد جسم و فكر خود را در حالت حداكثر آرامش و سكوت )نوعى حالت مراقبه فكر( قرار دهد تا نيروى شفابخش بتواند از طريق او به شخص بيمار برسد. او معمولاً پس از منبسط كردن عضلات و خاموش كردن ذهن خود و دستيابى به سكوت درونى،آن عضو بدن شخص بيمار را كه نيازمند درمان است در ذهن مجسم مى‏كند و با اين كار نيروى شفابخش را به سوى آن اندام هدايت مى‏كند.

اين روش چه کاربردی دارد؟

این روش در درمان بیماری های لاعلاج، تسکین درد و دریافت شفا موثر است.

چه انتقاداتی به این روش وارد است؟

هنوز مقاومتهایی در زمینه استفاده از این روش از سوی مراجعی چون کلیساها و یا متخصصان طب مدرن و همچنین افراد شکاک و بدبین وجود دارد.

از سوی دیگر سوء استفاده ها و ادعاهای کذب برخی از درمانگران دروغین نیز، بدبینی هایی در رابطه با این روش بوجود آورده است.
خود ماساژ درمان

اين روش نوعى ماساژ است كه هر كس مى‏تواند روى بدن خود اجرا كند. اين روش متكى به روش شياتسو ماساژ درمانى و روش سوزن درمانى است ولى شباهت‏هايى نيز به روش انعكاس درمانى دارد.

در این طريق شخص با ماساژِ نقاطی از بدن که در سوزن درمانى بکار گرفته می شود می تواند بسيارى منافع كسب كند. به واقع همه مردم وقتى دردى در بخشى از بدن خود حس مى‏كنند، هرازگاهى به طور ناخودآگاه روش خودماساژ درمانى را به كار مى‏گيرند. بنابراين مى‏توان گفت كه روش خود ماساژ درمانى نوعى نظام‏مند كردن يك واكنش ناهوشيارانه طبيعى است.

خود ماساژ درمانى اگر به طريقى صحيح اجرا شود بى‏ترديد مؤثر و مفيد است. شخصى كه به اين روش خود را ماساژ مى‏دهد به طريقى نظام‏مند روى يك يا چند مريديان )خطوط نقاط سوزنى( يا روى آن عضو بدن خود كه حس مى‏كند به توجه و بهبود نياز دارد فشار منظم مالشى مى‏آورد. خود ماساژ درمانى مانند روش شياتسو و روش سوزن درمانى با تحريك نقاط سوزنى و خطوط آن‏ها كه مريديان‏ها مى‏ناميم نه تنها بر يك اندام خاص بيرونى بدن كه درد يا بيمارى دارد، بلكه بر برخى اندام‏هاى درونى بدن نيز اثر مى‏گذارد و بهبودهايى توليد مى‏كند. خود ماساژ درمانى را مى‏توان هم براى پيش‏گيرى و هم براى درمان شمارى از دردها و بيمارى‏ها استفاده كرد.
نمك درمانى

روش نمك درمانى نوعى نظام دارويى است كه هر نوع بيمارى بستگى به آشفتگى‏هاى تعادل يك يا چند نمك غيرآلى بدن دارد.

اين روش چگونه عمل می کند؟

نمك درمانى روشى متكى به اين اصل است كه عوارض و آثار بيمارى‏ها به علت كمبود حداقل يكى از آن 12 نمك غيرآلى در بدن انسان پديد مى‏آيند. اين روش درمانى به واقع نوعى روش خود يارى يا خود درمانى است.

روش اجرا چگونه است؟

نخستين كارى كه شخص بيمار براى استفاده از اين روش خود درمانى بايد كند اين است كه مطمئن شود علايم و ناراحتى‏هايى كه در خود مى‏يابد متعلق به كدام بيمارى هستند. پس از آن كه بيمار از نوع بيمارى خود كاملاً مطمئن شد او فهرست دارويى روش نمك درمانى را مطالعه مى‏كند و داروى مناسب بيمارى خود را انتخاب مى‏كند

اين نمك‏ها مانند داروهاى طب هوميوپتى عمل مى‏كنند. روش نمك درمانى را مى‏توان شاخه‏اى از طب هوميوپتى به شمار آورد.

چون اين نمك‏ها به طريق داروسازى طب هوميوپتى توليد مى‏شوند احتمالاً عدم تعادل‏هاى انرژيايى اساسى را كه توليد كننده علايم مشهود بيمارى هستند اصلاح مى‏كنند.

اين نمك‏ها كمبودها و محدوديت‏هاى خاص خود را دارند ولى به عنوان داروهاى خود درمانى و كمك‏هاى اوليه نه تنها به خوبى هر داروى ديگر بلكه بيش‏تر، امن‏تر و ارزان‏تر هستند.

اين روش چه کاربردی دارد؟

نورى‏تيس، سياتيك، خستگى، عصبانيت، نقاهت، اسيد معده و زياد ترش كردن، نفخ، ناراحتى‏هاى پوستى، گاز و نفخ شكم، سوء هاضمه، كوليك روده، سردردهاى عصبى و ميگرن، درد پشت و درد كمر، بواسير، حساسيت به گرده افشانى گياهان، فيبروسى تيس، درد عضلات، سرفه، سرماخوردگى، ناراحتى‏هاى سينه، ناخن‏هاى شكننده، اكسيژن رسانى به بافت‏ها، روماتيسم، دردهاى قاعدگى، دردهاى پا و ساق و ران، سرماخوردگى، زكام و ناراحتى‏هاى سينوسى، درد دندان شيرى اطفال، مشكلات صفرايى و ناراحتى‏هاى معده و . . .

كارشناسان روش نمك درمانى مى‏گويند هرگونه نمودار بيمارى رابطه‏اى با كمبود نمك يا نمك هايى خاص دارد. براى مثال، ورم يا التهاب مربوط است به كمبود آيرون فسفات، اسيد زياد معده يا ترش كردن مربوط است به كمبود سديم فسفات؛ دردها و گرفتگى‏هاى عضلات مربوطند.

طبيعت درمانى

روش طبيعت درمانى نيروهاى شفابخش طبيعت را به عنوان مهم‏ترين عامل درمان بيمارى‏ها باور دارد. اين مكتب درمانى مى‏گويد درمان بيمارى (هر گونه بيمارى كه باشد) مستقيماً وابسته به عمل نيروى شفابخشى طبيعت موجود در بدن انسان است.

تاریخچه شکل گیری این روش چیست؟

بيمارى تنها يك پديده ناشناخته نامطلوب نيست كه پزشك از ابتداى پيدايش علايم ظاهرى آن بكوشد با استفاده از عوامل خارجى (داروها) آن را سركوب كند، بلكه بازتاب و نمايش كوشش بدن انسان براى بازسازى تعادل و توازن انرژى‏هاى درونى است كه آشفته و كم و زياد شده‏اند. بنابراين درمان بيمارى و بازيابى تندرستى، بى‏ترديد كار طبيعت است كه نيروهاى آن به تنهايى، يا با يارى داروهاى پزشكى و اصلاح روش زندگى، سرانجام تعادل انرژيايى بدن را بازسازى مى‏كنند.

اساس اين روش كشف و رفع ريشه مولد بيمارى است خواه چنان زمينه‏اى شيميايى باشد (كجروى در خوردن، نوشيدن، تنفس، دفع و غيره)، خواه مكانيكى باشد (حالات زيان‏آور رفتارى و سوءاستفاده از بدن به ويژه بدشكلى ستون فقرات، انقباض عضلات، مفاصل سخت يا خراب شده و غيره)، يا روانى - ذهنى باشد (نگرانى، افسردگى، وسواس، اسكيزوفرنيا و غيره) .آنچه او مى‏كوشد انجام دهد اصلاح كليّت وجود شخص بيمار و شيوه زندگى اوست نه سركوب كردن و رفع كردن علائم ظاهرى بيمارى او.

روش اجرا چگونه است؟

درمانگران طبيعت درمانى چون ديگر پزشكان از آزمايش‏هاى خون، ادرار، عكس‏بردارى با پرتو ايكس و غيره استفاده مى‏كنند. افزون بر آن‏ها، درمانگران طبيعت درمانى از روشى كه سوءاستفاده از بدن به ويژه بد نشستن، بد راه رفتن، بد ايستادن و غيره را مشخص و اصلاح مى‏كند نيز استفاده مى‏كنند. درمانگر طبيعت درمانى مى‏كوشد روشن كند وضعيت نامطلوب بيمارش نتيجه اين گونه سوءاستفاده‏ها هستند يا نه.

از زاویه دیگر پرداختن به اصلاح تغذيه بيمار نقطه آغاز هر كوشش درمانى به روش طبيعت درمانى است.
درمانگران طبيعت درمانى باور دارند كه بسيارى از دردها و ناراحتى‏ها و بيمارى‏ها مولود ذهن آشفته يا كج‏پندار هستند. نكته اصلى در اين نگرش اين است كه آزادسازى ذهن از فشارهاى روانى و تجربيات تلخ به بدن امكان مى‏دهد خود را بازسازى كند و نيروهاى طبيعى خود را به طور كامل در شفاى بيمارى‏ها به كار گيرد. چنين است كه درمانگران طبيعت درمانى با استفاده از همه عوامل و وسايل معقولى كه در دسترس دارند مى‏كوشند به بيمار كمك كنند شيوه زندگى خود را اصلاح كند و تعادل طبيعى آن را به آن بازگرداند.

اين روش چه کاربردی دارد؟

روش طبيعت درمانى نتايج خوبى در درمان بيمارى‏هاى زير نشان داده است: بيمارى‏هاى روده‏اى، گلو درد، ناراحتى‏ها و زخم و تورم جدار معده، برونشيت و ديگر ناراحتى‏هاى تنفسى، بواسير، انواع ناراحتى هاى دستگاه گوارش و جگر، دردهاى مهره‏اى و مفصلى، برخى انواع آرتروز و رماتيسم، سرماخوردگى، انواع عفونت‏هاى داخلى، انواع افسردگى‏ها، اختلالات عصبى - روانى، بيمارى‏هاى مولود كمبود ويتامين ها و مواد معدنى ضرورى، انواع سردردها و ديگر دردهاى ناشناخته، خستگى‏ها و ناتوانى‏هايى كه علل ناشناخته دارند، آبريزش بينى و حساسيت‏هاى مزمن، نقرس، فشار زياد خون، چربى زياد خون، چاقى و حتى بيمارى‏هاى خيلى خطرناك چون بيمارى قند و سل ريوى.
يوگا درمانى

يوگا يك نظام خوديارى فردى براى حفظ تندرستى و پيشرفت روحى-معنوى است

تاریخچه شکل گیری این روش چیست؟

يوگا را روش كنترل امواج فكر يا ذهن شرح مى‏دهند. يوگا يك روش رويكرد نظام‏مند دستيابى به وحدت با هستى است و يك مكتب مراقبه فكر است كه انسان را تشويق مى‏كند و يارى مى‏دهد به عالى‏ترين امكانات بالقوه خود دست يابد و آن‏ها را بالفعل كند.

اين روش چگونه عمل می کند؟

استادان برجسته يوگا در طول قرن‏ها ظرايف و حالات بدنى انسان را مطالعه كرده و سپس حالات و حركاتى كه به آسانى مى‏توان آن‏ها را تعليم داد و اجرا و تكرار كرد عرضه كرده‏اند. اين حالات و حركات را که هندوان آسانا مى‏نامند آثارى قابل پيش‏بينى روى كاركردهاى بدن انسان مى‏گذارند و از پيدايش دردها و بيمارى‏ها پيش‏گيرى مى‏كنند و يا آن‏ها را درمان مى‏كنند

روش اجراچگونه است؟

پهنه قلمروى آساناهاى يوگا وسيع است و حالات و حركات آن گوناگونند. هر آساناى يوگا سه بخش اصلى دارد: يك حركت بدنى، يك فرآيند كنترل فكر، و يك فرآيند كنترل تنفس.

فرآيند گردش خون بدن انسانى را مى‏توان با تمرين‏هاى يوگا تقويت كرد و سرعت جريان آن را كم يا زياد كرد. همچنین این تمرینها، غده هيپوفيز زير مغز را كه مركز كنترل نظام ترشحات درونى يا هورمون‏هاى درون‏ريز است تحريك مى‏كند. صاحب‏نظران يوگا تأكيد مى‏كنند كه تنفس اساس كل زندگى انسان است. نه تنها به اين دليل كه اكسيژن به بدن مى‏رساند، بلكه همچنين به اين خاطر كه شبكه عصبى خودكار را تنظيم و تقويت مى‏كند و به آن انرژى حياتى مى‏دهد.
اما آنچه از آثار يوگا بر ذهن و تن آدمى خيلى جالب است تغيير امواج مغزى است.

اين روش چه کاربردی دارد؟

این روش براى پيش‏گيرى و درمان اسكيزوفرنى، بى‏قرارى عصبى-رفتارى و كم توجهى كودكان و نوجوانان، نگرانى و وسواس و افسردگى، دردهاى پشت، سوءهاضمه، حساسيت مزمن، فشار زياد خون، تنگى نفس، سردردهاى ميگرن، ضعف و خستگى عمومى، بى‏حسى و سردى در دست‏ها و پاها، انواع روماتيسم، مشكلات مفصلى، كمبودهاى هورمونى و چندى ديگر مفيد است

چه انتقاداتی به این روش وارد است؟

بايد توجه شود كه اجراى منظم و طولانى مدت يوگا مى‏تواند تغييرات جسمى و روانى در بدن توليد كند و كوشش‏هاى خودسرانه فردى ممكن است به جاى كمك‏رسانى به آسيب‏رسانى انجامد. اگر بخواهیم درمان قطعى براى برخى دردها و اختلال‏هاى عصبى-روانى و بيمارى‏ها را از يوگا بطلبيم بايد آماده باشيم كه استادى وارسته پيدا كنيم و تحت هدايت او به تمرين‏هاى طولانى مدت پردازيم

آب درمانى

استفاده از آب براى حفظ و تقويت تندرستى و درمان دردها و بيمارى‏ها را آب درمانى مى‏نامند.

روش اجرا چگونه است؟

آب درمانى مجموعه كارهايى است كه در آن‏ها از آب براى بهبود وضع جسمى يا روانى، تقويت سلامتى يا زيبايى، يا درمان دردها و بيمارى‏ها استفاده مى‏كنند و اين استفاده به دو طريق درونى و بيرونى صورت مى‏گيرد. طريق درونى ساده است: نوشيدن روزانه آب خالص، يا آب شارژ شده )نقش گرفته(، يا آب معدنى خاص، يا آب دريا به مقدارى و مدتى كه آب درمانگر تجويز مى‏كند. طريق بيرونى شامل انواع حمام‏گيرى‏ها و آب پاشى‏ها به بدن است.

اين روش چه کاربردی دارد؟

آبپاشى با فشار: اين نوعى درمان است كه با كوبش شديد آب صورت مى‏گيرد. اين روش نيروبخش و فرح‏بخش است ولى تحمل آن سخت است و بنابراين كاربرد خيلى گسترده ندارد و اشخاص پير نمى‏توانند آن را تحمل كنند.

نمك مالى

اين روش نوعى آب درمانى مخلوط با مواد معدنى است. درمانگيران مى‏گويند كه اين روش به آنان احساس بهبود و تندرستى بيش از پيش مى‏دهد.

حمام دو جفتى

در اين روش دو جفت وان كوچك را كنار هم قرار داده‏اند. در یک وان آب سرد و ديگرى آب داغ دارد. درمانگير در وان آب داغ به نوعى مى‏نشيند كه پاهايش تا اندكى بالاى زانوها در وان آب سرد فرو رفته‏اند. يكى از نتايج اين روش بهبود گردش خون در پاها و تسكين ناراحتى‏هاى پاهاست. يكى ديگر از نتايج آن بهبود وضع كسانى است كه مشكلات لگن خاصره يا مشكلات مهره‏هاى پايين ستون فقرات دارند.

حمام نمك اپسوم

اين نوعى حمام براى عرق ريزى خيلى زياد است. در وان حمام سه تا چهار كيلو نمك مى‏ريزند و وان را از آب داغ پر مى‏كنند و درمانگير تا چانه در آن فرو مى‏رود. بيمار در اين وضعيت عرق فراوان مى‏كند. پس از مدتى معين او را بيرون مى‏آورند و زير دوش آب داغ مى‏برند و سپس ماساژ مى‏دهند و در حوله‏هاى ضخيم مى‏پيچند كه بيش‏تر عرق كند. پس از يك دوش آب داغ نهايى بيمار را به بستر مى‏فرستند كه استراحت كند.

روشهای دیگری همچون آبپاشى سوزنى، حمام حباب هوا، ماساژ زير آبى و . . .

افزون بر آن‏ها، بسيارى روش‏هاى ديگر استفاده از آب براى فرح‏بخشى، آرام بخشى، تقويت عمومى بدن و نظام دفاعى بدن، تسكين دردهاى استخوانى - مفصلى، بهبود گردش خون، درمان بيمارى‏هاى پوستى، رفع خستگى مزمن، و مبارزه با افسردگى و غيره امروزه در درمانگاه‏هاى آب درمانى به كار گرفته مى‏شوند.

نوشيدن آب به مقدارى معين نيز خواص درمانى و پيشگيرى از بيمارى‏ها را دارد. پزشكان و بيولوژيست‏ها و كارشناسان تغذيه به ما مى‏گويند كه هر آدم نياز به حداقل هشت ليوان آب در روز دارد تا بدن او درست كار كند. برخی افراد روزه غذايى و قناعت به نوشيدن فقط آب در كل 24 ساعت شبانه روز را گاهى براى پاك كردن بدن از مواد سمى به كار مى‏گيرند.

عكاسى به روش كرليان نشان داده كه وقتى درمانگرى از مكتب شفابخشى انرژى درمانى با تمركز فكر خود آبى را كه مى‏خواهد به درمانگير دهد به اصطلاح شارژ مى‏كند آن آب پهنه‏اى از انرژى فوق‏العاده را درون خود مى‏نماياند كه آب معمولى ندارد، و چنين است كه احتمالاً انرژى طبيعى بدن آب درمانگر توان انرژيايى و درمانى آبى را كه به بيمار خود مى‏دهد بيش‏تر مى‏كند.

محققین می گویند روش آب درمانى به اين دليل مفيد است كه آب درمانگران افرادى دلپذيرند و توجه و همدلى كافى به وضع جسمى و حال روانى بيماران مى‏كنند، و نيز اين درمان در جوى و محيطى دلپسند كه در بيماران آرامش عصبى و كاهش تنش و احساس بهبود جسمى و فكرى توليد مى‏كند اجرا مى‏شود. همه اين عوامل به شخص درمانگير كمك مى‏كنند انبساط عضلات و آرامش و سبكبارى يابد.

سوزن درمانى

سوزن درمانى متكى به اين اصل است كه نوعى ارتباط عصبى بين اندام‏هاى بدن و سطح خارجى بدن هست. آن گاه كه اندامى بيمار يا عضوى دردناك مى‏شود مكان‏هايى خاص روى سطح خارجى بدن يا به واقع زير پوست بدن كه آن‏ها را نقاط سوزنى مى‏نامند حساس‏تر مىشوند‏. سوزن درمانى آن نقاط سوزنى را با سوزن‏هايى خاص تحريك مى‏كند و اين تحريك به شكلى صورت مى‏گيرد كه فعاليت آن نقاط را تعديل كند و از اين طريق اندام بيمار شده را شفا دهد، يا درد بيمار را تسكين دهد، يا او را بيهوش كند، يا آثار مطلوب ديگر توليد كند.

تاریخچه شکل گیری این روش چیست؟

سوزن درمانى بر اين اصل كار مى‏كند كه در همه بيمارى‏ها، خواه جسمى يا ذهنى - روانى، نقاطى حساس شده روى سطح بدن جلوه مى‏كنند و با بهبود يا درمان بيمارى ناپديد مى‏شوند. اين نقاط حساس شده در بيمارى را نقاط سوزنى مى‏نامند.

اين روش چگونه عمل می کند؟

... فشار بر نقاطى خاص از بدن با الگوهاى خاص درد پيوند دارد، و تحريك كوتاه و شديد آن نقاط با سوزن‏ها رهايى طويل مدت از درد توليد مى‏كند«.

مغز انسان در واكنش به سوزن درمانى گروهى مواد طبيعى تسكين دهنده درد كه به آن‏ها اندورفين مى‏گويند توليد مى‏كند

يك بخش ديگر از طب سنتى چين كه جزيى از سوزن درمانى است تشخيص نبض است. حس كردن نبض بيمار به واقع اساس تشخيص در همه رشته‏هاى طب سنتى چين است. عمل تشخيص نبض يا نبض‏گيرى در طب سنتى چين چنان گسترده و حساس و دقيق است كه مى‏تواند حتى بيمارى‏هاى پيشين شخص بيمار را صحيح بگويد

در نبض مچ دست يا رگ گردن شخص بيمار ممكن است تا چهارده نوع حالات متفاوت قابل حس كردن وجود داشته باشند، ولى بسيارى از درمانگران سوزن درمانى فكر مى‏كنند كه پنج يا شش نوع نبض متفاوت كل رقمى است كه در يك جلسه كوتاه معاينه مى‏توان يافت.

روش اجرا چگونه است؟

نقاط سوزنى را معمولاً با سوزن‏هاى خاص تحريك مى‏كنند بیشتر درمانگران با تجربه چينى مى‏گويند كه بهترين نتايج درمانى را تحريك سوزنى توليد مى‏كند. متون كهن چينى حدود پنجاه راه گوناگون فرو كردن سوزن را شرح مى‏دهند، ولى آن گاه كه سوزن در نقطه صحيح فرو شده تنها شش اصل هستند كه در مؤثر بودن تحريك سوزنى نقش دارند:

1- تيزى نوك سوزن

2- زاويه نفوذ سوزن

3- عمقى كه سوزن فرومى‏رود

4- مقدار حركت (لرزش) سوزن در نقطه

5- طول زمانى كه سوزن در نقطه مى‏ماند

6- تعداد جلسات درمان

آن گاه كه درمانگر مكان نقطه را دقيقاً مشخص كرده است، او سوزن را در آن فرو مى‏كند و از چند ثانيه تا چند دقيقه در آن باقى مى‏گذارد

بيمارى‏هاى شفاگير از سوزن درمانى

این روش براى رفع سنگ كليه يا آرتروز پيشرفته ،سردرد، بيمارى‏هاى حاد دستگاه تنفس، روماتيسم حاد، مشكلات قاعدگى زنانه، مشكلات اندام‏هاى هضم غذا، اختلال‏هاى گوناگون دستگاه عصبى، و دردهاى گوناگون کاربرد دارد.اگر شرايط زيربنايى مولد علايم يك بيمارى غيرقابل علاج باشند درمان سوزنى او بى‏فايده خواهد بود.

گاويتامين درمانى

روش مگاويتامين درمانى شاخه‏اى از نظام پزشكى متعارف حاكم و رشته‏اى از مجموعه پزشكى مكمل است در عين حال پيوستگى‏هايى با رشته‏هاى علمى چون شيمى و بيولوژى و پهنه‏هاى شبه علمى چون تغذيه‏شناسى دارد. اين روش متكى به اين فرضيه است كه شمارى امراض مولود كمبود ويتامين‏ها هستند بنابراين براى پيشگيرى و درمان آن‏ها بايد مقاديرى نسبتاً زياد از ويتامين‏هايى كه ممكن است كمبود داشته باشيم بخوريم.

تاریخچه شکل گیری این روش چیست؟

بنيان گذاران روانپزشكى مى‏گويند با تغيير دادن تمركزهاى عناصر موجود در بدن مى‏توان به درمان بيمارى‏هاى روانى كمك كرد. بنابر فرضيه آنان، سلول‏هاى گوناگون بدن به مواد متفاوت نياز دارند، به عنوان مثال، سلول‏هاى عصبى و مغزى بيش از ديگر سلول‏ها به ويتامين C و ويتامين‏هاى گروه B نيازمندند. به عبارت ديگر، آنان مى‏گويند علت پيدايش بيمارى‏هاى روانى همان علت پيدايش بيمارى‏هاى ديگر است: آشفتگى بيوشيمى بدن.

نگرشى وجود دارد كه ادعا مى‏كند بيش‏تر بيمارى‏هايى روانى و ذهنى و عصبى مولود كمبود برخى ويتامين‏ها هستند و بنابراين با اجراى روش مگاويتامين مى‏توان آن‏ها را درمان كرد. دكتر هوفر مى‏گويد دو گونه كمبود ويتامين در انسان‏ها ديده مى‏شود. يكى از آن‏ها گونه‏اى است مولود فقر غذايى كه باعث پيدايش بيمارى‏هايى مى‏شود. در اين وضعيت، افزودن مقدار عادى ويتامين به غذاى روزانه بيمارى را دفع و از باز پيدايى آن جلوگيرى مى‏كند. گونه ديگر نوعى حالت ناتوانى در جذب ويتامين‏ها است. چنان اشخاصى نياز به مقدار نسبتاً زياد برخى ويتامين‏ها دارند تا بتوانند بخشى از آن‏ها را جذب كنند.

مغز انسان براى عملكرد مطلوب خود نياز به مقدار كافى از انواع ويتامين‏ها دارد.

دكتر راسل اسميت كه كارشناس الكليسم در یکی از بیمارستانهای آمریکا می باشد 507 نفر معتاد به الكل را به مدت دو سال تحت درمان مگاويتامين قرار داد و در پايان آن مدت وضع 474 نفر از آنان را كه هنوز در دسترس او بودند بررسى كرد. ويتامين‏هاى مصرفى در اين آزمايش از گروه Bبودند. او ادعا كرده كه 77 درصد آن گروه با روش مگاويتامين بهبود يافته‏ اند.

اين روش چه کاربردی دارد؟

مطالعه نوشته‏هاى تبليغ يا تأييد كننده روش مگاويتامين درمانى اين تصور را القا مى‏كند كه بيمارى‏هايى چون الكليسم، اسكيزوفرنيا، ديگر بيمارى‏هاى روانى، برخى بيمارى‏هاى پوستى، اعتياد به مواد مخدر، كم توجهى فكرى و بيقرارى رفتارى كودكان فوق‏العاده فعال، و سرماخوردگى اينك به يارى روش مگاويتامين درمانى قابل درمان هستند، آنهم در مدتى نسبتاً كوتاه و هزينه‏اى نسبتاً اندك.

چه انتقاداتی به این روش وارد است؟

اميد و رويكرد عامه مردم به چنان درمان‏هاى ساده و ارزان در مقطعی چنان گسترده شد كه انجمن روانپزشكى آمريكا مجبور شد يك گروه تحقيق مستقل را براى بررسى مسئله نقش روش مگاويتامين در درمان بيمارى‏هاى روانى به يارى طلبد. آن گروه تحقيق در پايان بررسى‏هاى چند ساله خود اعلام كرد تبليغ عظيم كه درباره مگاويتامين درمانى شده نادرست و مايه تأسف است زيرا هيچ زمينه قطعى قابل اعتماد براى پذيرش ادعاهاى پيروان و مبلغان روش مگاويتامين وجود ندارد و اميدهاى عامه مردم به اين روش محكوم به نوميدى‏اند.

بيش‏تر بيوشيميست‏ها و روانپزشكان روان سالم به روش تجويز مقادير خيلى زياد ويتامين‏ها اعتماد ندارند زيرا شواهد مفيد بودن آن روش را كافى نمى‏دانند. آزمايش‏هاى كلينيكى كنترل شده قابل اعتماد درباره آثار درمانى هر ويتامين مفرد اندك بوده‏اند و درك نقش واقعى آن‏ها تاكنون دشوار بوده است.

افزون بر اين‏ها، گزارش هيئت تحقيق هشدار داده بود كه مصرف مقادير زياد ويتامين‏ها به ويژه ويتامين‏هاى Dو Aنمى‏تواند بى‏خطر باشد.

به عبارت ديگر آيا ويتامين‏هاى شيميايى غيرطبيعى مى‏توانند كمبود ويتامين‏ها و ديگر مواد اساسى براى بدن انسان را كه در سبزى‏ها و ميوه‏هاى خام و سبوس غلات يافت مى‏شوند واقعاً جبران كنند و به اين طريق نقشى ارزشمند در درمان بيمارى‏هاى احتمالاً مولود آن كمبودها اجرا كنند؟

درمان‏هاى ساده همواره جذاب بوده‏اند زيرا گرايش بدن انسان به راحت‏طلبى است و روش مگاويتامين درمانى يكى از آن درمان‏هاى ساده و ارزان است، ولى تاكنون نتوانسته اعتبار كافى كسب كند.
غذا درمانى

استفاده از غذا براى پيش‏گيرى از بيمارى‏ها، حفط تندرستى، طول عمر مطلوب و درمان بيمارى‏هاى پديد آمده را غذا درمانى مى‏ناميم.

تاریخچه شکل گیری این روش چیست؟

نوع مواد غذايى كه مى‏خوریم در ابتلا به بيمارى‏هاى بسيار شايع در جوامع پيشرفته‏تر شهرى چون سرطان روده بزرگ، فشار زياد خون، سكته قلبى، بواسير، آپانديسيت، دايور تيكولر كولون ، چاقى، ديابت نوع دوم )مرض قند كه بيش‏تر در اثر زياده‏خورى غذا و چاقى پديد مى‏آيد(، واريس رگ‏ها، يبوست مزمن و لخته شدن خون، كه به ريه‏ها يا مغز يا قلب مى‏رود و مرگ‏زودرس مى‏آورد، موثر است

شيوه غذايى مدرن مردم علت اصلى پيدايش گروهى از بيمارى‏هاى خطرناك است. همگام با كاهش فيبرهاى گياهى در غذاى روزانه و افزايش مصرف شكر، غذاهاى آماده مصرف كارخانه‏اى، گوشت قرمز و چربى حيوانى، بيمارى‏هاى زير با تناسب مستقيم افزايش مى‏يابند: سكته قلبى، سرطان روده، فشار زياد خون، نقرس، ديابت نوع دوم، بواسير، دايورتيكولر روده بزرگ، يبوست مزمن، چاقى، آپانديسيت، واريس رگ‏هاى پا و لخته شدن خون در رگ‏ها.

اين روش چگونه عمل می کند؟

تصحیح رژیم غذایی و عادات غذا خوردن

اين روش چه کاربردی دارد؟

فرآیند غذا و در نتیجه گوارش نامناسب منجر به پیدایش سرطان روده، سكته قلبى، دیورتیکول روده و بیماریهای بی شمار دیگری می شود . بالتبع تغذیه ی مناسب از آنها پیشگری می کند.

حقايق كاملاً مستند و ثابت شده را زمینه تغذیه:

1 - علت اصلى سكته قلبى، كلسترول افزون بر نياز بدن است كه پس از وارد شدن در جريان گردش خون در مويرگ‏هاى تغذيه‏كننده عضله قلب ته‏نشين مى‏شود و آن‏ها را تنگ مى‏كند.

2 - غذاى داراى مقدار كافى فيبرهاى گياهى اضافه كلسترول خون را به دو طريق كاهش مى‏دهد:

الف- وادار ساختن جگر به تبديل كلسترول بيش‏تر به اسيدها و نمك‏هاى صفرايى، و نتيجتاً

ب - اسيدها و نمك‏هاى صفرايى بيش‏ترى را با تخليه به موقع مدفوع از بدن خارج مى‏كند

هیچ نظری موجود نیست: