برترین های رسانه ای سال,سرویس های جدید اینترنتی,سایت های شبکه اجتماعی,برترین های رسانه ای,موتور جست وجوی گوگل,استفاده از چت روم,بازاریابی و تبلیغات,شبکه جهانی اینترنت,حریم خصوصی کاربران,کاربران فارسی زبان,سایت های اینترنتی,جست وجوی اینترنتی,غول های اینترنتی,شبکه های اجتماعی,برترین های رسانه,پیامک تلفن همراه,سایت های ایرانی,موتور جست وجوی,سرویس های جدید,جست وجوی گوگل,سایت های شبکه,فایل های صوتی,پیام های صوتی,سایت های خبری,سرویس های وب,بی بی سی,سی ان ان,کاربران اینترنتی,برقراری ارتباط,کاربران ایرانی,دنیای اینترنتی,روزنامه نگاری,شبکه اجتماعی,ارسال پیامک,نرم افزارها,به روزرسانی,شبکه جهانی,آپلود کردن,حریم خصوصی,معرفی سایت,سلطه گوگل,پیام رسان,مای اسپیس,گوگل تاک,سرویس ها,وب فارسی,رسانه ها,فضای وب,سایت ها,فیس بوک,جست وجو,چت روم,وب 2,تصویربرداری,بازاریابی,مرورگرها,خبرگزاری,اینترنتی,روزرسانی,فایرفاکس,انگلیسی,کاربران,کاراکتر,اینترنت,ارتباط,موبایل,اورکات,دسترسی,میزبان,برنامه,فارسی, تویتر,سرویس,آپلود,ایمیل,رسانه,همراه,micro,کاربر,پیامک,شرکت,تویت,سایت,سرعت,blog,لینک,صوتی,فایل,تلفن,شبکه,پیام,گوگل,چین,عکس,web,پست,وب,چت
اعتماد ملی : میکروبلا گ ها )micro-blog( ، نسل جدیدی از انواع وبلا گ ها هستند که در یکی، دو سال اخیر و با گسترش فضای وب 2 22)web در شبکه جهانی اینترنت متولد شده اند. هرچند میکروبلا گ ها را گونه ای از وبلا گ ها می دانند، اما بین این دو ابزار انتشار، تفاوت های عمده ای وجود دارد.میکروبلا گ ها، همانطور که از عنوان شان برمی آید می توانند وبلا گ های کوچک نامیده شوند. تمایز اصلی میکروبلا گ ها نسبت به وبلا گ ها، اندازه پست ها یا مطالبی است که به وسیله کاربران منتشر می شود.
تعداد حروف هر پست میکروبلا گ ها معمولا به کمتر از 200 کاراکتر محدود می شود. میکروبلا گ ها را علا وه بر محیط وب می توان به شکل های دیگری از جمله ایمیل، پیامک تلفن همراه، پیام رسان های اینترنتی و افزونه های مخصوص مرورگرها به روزرسانی کرد.
به عبارت دیگر برای به روزرسانی یک میکروبلا گ لا زم نیست همانند وبلا گ به صفحه مدیریت آن مراجعه کنید و مجبور به طی کردن چند مرحله باشید. هر زمان که اراده کنید می توانید از طریق ارسال یک پیامک میکروبلا گ خود را به روزرسانی کنید، یا مثلا هنگامی که در پیام رسان مشغول گفت وگو با دوستان خود هستید، به سادگی پستی هم به میکروبلا گ تان بفرستید.
محتوای پیام هایی که در میکروبلا گ ها قرار می گیرد، در گذشته بیشتر به اعلا م وضعیت و حال و هوای شخصی نویسنده مربوط می شد، هر چند که این روزها با گسترش این سرویس های جدید اینترنتی کاربرهای متنوعی برای آن تعریف شده است.
تولد تویتر و دیگران
محبوب ترین و معروف ترین میکروبلا گ دنیا در حال حاضر سرویس تویتر )twitter( است. تویتر که از جولا ی سال 2006 فعالیتش را شروع کرده، در مدت کوتاه دو سال به آنچنان شهرتی دست یافته که نامش در کنار غول های اینترنتی دنیا مطرح می شود.
تویتر که محدودیت 140 کاراکتر را برای هر پست در نظر گرفته از طریق وب، پیامک، گوگل تاک و یکی از افزونه های فایرفاکس قابل مدیریت است.
تویتر هر چند پیشگام عرصه میکروبلا گینگ است ولی در این زمینه تنها نیست و در حال حاضر حداقل چند صد سایت مشابه آن مشغول به فعالیت هستند. سرویس های میکروبلا گینگی مثل جایکو، پلرک و اسپوینک علی رغم امکانات بیشتری که ارائه می کنند، هنوز پشت سر تویتر قرار دارند.
استقبال از میکروبلا گ ها به حدی بالا بوده که سایت های شبکه اجتماعی از قبیل مای اسپیس و فیس بوک هم بخشی را مشابه سرویس میکروبلا گ به مجموعه خدمات خود اضافه کرده اند.
تویتر ابزاری برای تمام فصول
کاربرد اولیه میکروبلا گ ها بیشتر به اعلا م وضعیت و احساسات شخصی نویسنده آن محدود می شد. دیدن جملا تی از قبیل ، ، و ... در پست های تویتری عادی است. اما اگر تصور می کنید کاربرد میکروبلا گ ها به همین جملا ت به ظاهر ساده محدود می شود، اشتباه می کنید. کافی است به چند خبری که در ماه های اخیر در مورد تویتر در رسانه ها منتشر شده، نگاهی بیندازیم تا به موقعیت تویتر پی ببریم.
خبر اول از نقش تویتر در آزاد شدن یک دانشجوی مصری از زندان حکایت می کند. این دانشجو که مشغول تصویربرداری از یک تظاهرات بوده، توسط پلیس دستگیر می شود ولی در آخرین لحظه قبل از دستگیری فرصت می کند کلمه >arrested< را با تلفن همراه به تویتر خود بفرستد. به این ترتیب شبکه دوستان او به سرعت متوجه قضیه می شوند و با علنی شدن ماجرا و فشارهای رسانه ای او آزاد می شود.
خبر دوم درباره پوشش اخبار زلزله چین توسط کاربران تویتر است. در زلزله بزرگ چین که چند ماه پیش رخ داد، مردم در بخش های مختلف کشور، از موبایل برای ارسال پیامک در مورد وضعیت خود به تویتر و دیگر شبکه های اجتماعی استفاده می کردند که این نقش مهمی در اطلا ع رسانی در زمان بحران داشت.
به این ترتیب می بینید که میکروبلا گ ها نقش برجسته ای در روزنامه نگاری شهروندی پیدا کرده اند.
از طرف دیگر رسانه های رسمی هم از ابزار تویتر برای انتشار اخبار مهم و فوری شان استفاده می کنند. به عنوان مثال سی ان ان از جمله سایت های خبری است که در تویتر صفحه ایجاد کرده و کاربران با افزودن آن به لیست دوستان شان می توانند از آخرین اخبار فوری مطلع شوند. در بین رسانه های فارسی هم سایت های بی بی سی فارسی، زمانه و مدیانیوز در این زمینه پیشگام بوده اند.
اما کاربرد تویتر و میکروبلا گ ها فقط به موارد خبری محدود نمی شود. هر چند روز یکبار خبر جدیدی منتشر می شود که کاربران اینترنتی، کاربرد جدیدی برای تویتر ایجاد کرده اند.
دریافت اطلا عات مورد نیاز در موارد متعدد، یادآوری برنامه کاری، بازاریابی و تبلیغات، پاسخگویی به مشتریان و کاربرد در سایر علوم از جمله پزشکی و مهندسی تنها بخشی از این موارد هستند.
سلطه تویتر بر بازار
همانطور که سلطه گوگل در بازار موتورهای جست وجو باعث شده به تدریج فعل وارد زبان شود و به معنای استفاده از موتور جست وجوی گوگل و حتی فراتر از آن به معنای جست وجوی اینترنتی به کار رود، این روزها فعل به معنای نوشتن پست های تویتری هم وارد زبان انگلیسی و به دنبال آن فارسی شده است. به همین ترتیب جایگاه تویتر در بین میکروبلا گ ها، شبیه جایگاهی است که گوگل در بازار موتورهای جست وجو دارد.
تویتر این روزها به آن درجه از محبوبیت و گستردگی کاربران رسیده که ده ها سایت دیگر، امکانات جانبی و حاشیه ای مرتبط با آن ارائه می کنند.
توییت ویل یا چرخ تویتری: تصویری از موقعیت کاربر، نحوه تعاملا ت و ارتباطاتش در تویتر ارائه می کند.
تویترفید: به کاربران امکان می دهد خروجی های فید را به تویتر خود اضافه کنند.
تویرل: امکان استفاده همزمان از چند حساب کاربری، جست وجو در توییت های دیگران و چند سرویس دیگر را به کاربران ارائه می کند.
تویت سی: پیام های صوتی کاربران را با تلفن به تویتر می فرستد.
تویت پیک: ابزاری برای آپلود کردن عکس است.
تویت می دیس: وسیله ای برای بازاریابی تویتری است.
تویت لیتر: سرویسی برای مدیریت پست های تویتر کاربران است.
تویدیکت: به کاربران کمک می کند تا با مشکلا ت و خطاهای تویتر و قطعی های آن مقابله کنند.
چه کسی را دنبال کنم :)who should ifollow( سایتی است که به کاربران پیشنهاد می کند چه کسانی را به لیست دوستان تویتر شان بیفزایند.
تویتر گرم: ابزاری برای ارتباط فایل های صوتی کاربران و تویتر است.
تویترلی: ابزار گردآوری لینک های ارسال شده به تویتر است.
علا وه بر این سایت ها، علا قه مندان به تویتر، نرم افزارها، افزونه ها و امکانات جانبی دیگری را هم برای تویتر ایجاد کرده اند تا قابلیت های آن را گسترش دهند.
تب تند تویتر در ایران
استقبال کاربران ایرانی و مخصوصا اجتماع آنلا ین وبلا گ نویسان ایرانی از تویتر بسیار گسترده بوده است. اگر روزگاری استفاده از چت روم های یاهو، ایام دیگری داشتن وبلا گ و مدتی پس از آن حضور در اورکات در بین کاربران ایرانی مد شده بود، امروز حضور در تویتر تب جدید جامعه آنلا ین ایرانی است.
کاربران ایرانی علا وه بر کابردهای جهانی تویتر، برای این سرویس قابلیت جدیدی تعریف کرده اند و از آن به عنوان اتاق گفت وگوی عمومی استفاده می کنند.
ایرانی های حالا زبان مخصوص خودشان را دارند و اصطلا حات جدیدی را برای استفاده از تویتر ایجاد کرده اند. و از جمله این اصطلا حات هستند. هر تازه واردی به دنیای تویتر باید مدتی را صرف کند تا برای برقراری ارتباط با دیگر کاربران، علا وه بر زبان فارسی اصطلا حات تویتری را هم یاد بگیرد. راه اندازی سایتی با عنوان خبرگزاری تویتر )ttffnews( هم از جمله دیگر اقداماتی است که تنها از کاربران فارسی زبان برمی آید.
نسخه های وطنی میکروبلا گ
از سال گذشته همزمان با تحولا ت وب جهانی، در وب فارسی هم سایت های سرویس میکروبلا گ راه اندازی شده اند. پیغامک )peyghamak.com( ، جکس بلا گ )jaxblog.com( و وی ویو )viwio.com( سه میکروبلا گ ایرانی هستند که هر کدام میزبان بخشی از کاربران آنلا ین فارسی زبان هستند.
هرچند که در مقایسه با استقبال کاربران فارسی از تویتر هنوز هیچکدام از این سایت های ایرانی نتوانسته اند مورد اقبال واقع شوند، اما در بین این سه سایت، وضعیت مناسب تری دارد.
وی ویو توانست در انتخاب برترین های رسانه ای سال 1386 عنوان را به خود اختصاص دهد.
در بخش معرفی سایت وی ویو آمده است:
آینده میکروبلا گ ها
برخی میکروبلا گ هایی مثل تویتر را در آینده رقیبی برای شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک و مای اسپیس می دانند. این پیش بینی اغراق آمیزی است که باید با دیده تردید به آن نگاه کرد.
آنچه آینده سرویس های میکروبلا گ را در پرده ابهام قرار می دهد، وضعیت اقتصادی آنها است. تویتر، مطرح ترین سرویس میکروبلا گینگ در ماه های اخیر با اشکالا ت فنی و قطع شدن های مکرر سرویس مواجه بوده است.
بروز و ادامه این مشکلا ت لزوم تقویت تیم پشتیبانی و فنی چنین سایت هایی را نشان می دهد، مساله ای که تنها با اقتصادی تر شدن فعایت این گونه سایت ها میسر خواهد شد.
این ابزارها برای بقا و پیشرفت باید راهی برای تبدیل شدن به سرویس هایی با بازدهی اقتصادی بیشتر پیدا کنند. ایجاد سرویس ها و دسترسی های غیررایگان و ارسال تویت های تبلیغاتی از گزینه هایی است که این روزها برای کسب درآمد این سایت های اینترنتی مطرح می شود.
علا وه بر چالش های اقتصادی، میکروبلا گ ها مانند برخی دیگر از سرویس های وب2، با انتقادهای اجتماعی هم مواجه هستند. سایت هایی مثل تویتر به مشغول کردن کاربران به امور بیهوده و به نحوی دامن زدن به بی سوادی در دنیای اینترنتی متهم هستند. تضعیف حریم خصوصی کاربران اینترنتی از جمله دیگر انتقادهایی است که به میکروبلا گ ها وارد می شود.
میکروبلا گ ها با توجه به پتانسیلی که از استقبال کاربران اینترنتی در اختیار دارند، در صورت عبور از چالش های اقتصادی در آینده به غول های جدید اینترنتی تبدیل خواهند شد، در غیر این صورت آینده ای جز ادغام در دیگر شرکت های بزرگ it برای آنها متصور نیست.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر