هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

هزاران سال قدمت تاریخی نشتیفان و تمدن کهن آن

۱۳۸۸ آذر ۱۸, چهارشنبه

عصر جدیدی برای کتاب خوان ها

دایره المعارف آنلاین ویکی پدیا,دایره المعارف آنلاین,دائره المعارف آنلاین,سرویس های اشتراکی,رسانه های دیجیتال,دستگاه کتاب خوان,گوشی های موبایل,lcd های معمولی,به صورت آنلاین,سیاه و سفید,شبکه بی سیم,فروشگاه آنلاین,نیویورک تایمز,دایره المعارف,موبایل هوشمند,اسپرینت نکستل,حقوق دیجیتال,شرکت اسپرینت,سایت آمازون,سایت Amazon,صفحه نمایش,خرید کتاب,کتاب خوان,ویکی پدیا,صفحات وب,مرور وب,جف بزوس,آی پاد,بی سیم,کتابخانه,بارگذاری,نیویورک,اسپرینت,دیجیتال,کاربران,اینترنت,اشتراک,انتقال,هوشمند,امازون,آمازون,انلاین,آنلاین,دستگاه,فناوری,موسیقی,دروازه,دسترسی,Amazon,آنالوگ,موبایل,همایش,کیندل,ضمیمه,وبلاگ,همراه,سرویس,ایمیل,کاربر,ذخیره,نکستل,حافظه,رسانه,شرکت,داده,کتاب,ویکی,بلاگ,سایت,فرمت,گوشی,سونی,ورود,سرور,شبکه,کپی,drm,lcd,تک,وب,دل مدیرعامل آمازون، آقای جف بزوس، کتاب را یکی از آخرین یادگارهای دوران ماقبل دیجیتال به حساب می آورد که دیگر وقت فرستادنش به موزه فرا رسیده است. در حال حاضر محصولات فرهنگی دیگر، از جمله موسیقی، به صورت دیجیتال در دسترس قرار دارند و با وسایلی مثل آی پاد می توان به آنها دسترسی پیدا کرد. ولی کتاب صدها سال است که همان جلد های سخت و قطع های وزیری و جیبی را دارد. بزوس در همایش روز نوزدهم ماه نوامبر، که برای معرفی محصول جدید شرکتش «کیندل» برگزار شده بود، از حضار پرسید: «چرا کتاب آخرین سنگر دوران پیش از دیجیتال شناخته می شود؟ آیا راهی برای بهتر کردن چیزی مثل کتاب، که برای انجام وظیفه خودش تا این حد تکامل یافته و حالا به خوبی هدفش را برآورده می کند، وجود دارد؟ چطور باید کتاب را بهتر کنیم؟»
بزوس اعتقاد دارد که خودش جواب را یافته است: «کیندل». کیندل یک وسیلهٔ دیجیتال کتاب خوان است و بزوس امید دارد که با کمک آن کتاب ها هم بالأخره با فرمت دیجیتال در دسترس مردم قرار بگیرند. بزوس این وسیله را روز 19 نوامبر در نیویورک معرفی کرد و به انتظار طولانی مشتاقان آن پایان داد. در حال حاضر امکان خرید کیندل از سایت amazon.com و با قیمت 399 دلار وجود دارد. ابعاد این وسیله مثل یک کتاب معمولی است و تا 200 کتاب کامل را در حافظه خود نگه می دارد. صفحه نمایش کیندل نسبت به lcd های معمولی شباهت بیشتری به کاغذ دارد.
کیندل در حقیقت موجودی دورگه است. این وسیله نیمی کتابخانه همراه و نیمی کتاب فروشی است. کیندل از طریق شبکه بی سیم شرکت اسپرینت نکستل در هر موقعیتی به اینترنت وصل می شود و کتاب ها را ظرف چند ثانیه بارگذاری می کند. کاربران می توانند در هر مکانی با استفاده از کیندل کتاب بخرند. همین حالا در فروشگاه آنلاین آمازون 90 هزار عنوان کتاب قابل خرید وجود دارد. قیمت متوسط هر عنوان 10 دلار است و هیچ هزینه ای هم برای اشتراک دریافت نمی شود.
باز کردن بازار
آمازون سه سال وقت خود را صرف طراحی کیندل کرد؛ با این امید که محصول نهایی آن قدر کاربرپسند باشد که نه تنها با کتاب های کاغذی رقابت کند بلکه حتی کاربران، خواندن هر چیزی در آن را به خواندن اخبار به صورت آنلاین در گوشی های موبایل هوشمند خود نیز ترجیح بدهند. کیندل به سادگی برای جست وجوی هر چیزی به دائره المعارف آنلاین ویکی پدیا متصل می شود و مرورگری دارد که دیدن صفحات وب را ممکن می سازد؛ اگرچه باید گفت که صفحه نمایش آن سیاه و سفید است و اصولا مرور وب جزء کارکردهای اصلی آن محسوب نمی شود. استیو کسل، نایب رئیس واحد رسانه های دیجیتال آمازون، در این مورد می گوید: «کیندل یک وسیله تک منظوره برای خواندن کتاب است.»
آمازون به عنوان هدف بزرگ تر امیدوار است که با کمک کیندل بتواند بازار نوپا و کوچک کتاب های دیجیتال را رونق ببخشد. تا اینجا فقط دستگاه کتاب خوان سونی است که توانسته بخشی از بازار را به خود اختصاص بدهد. این دستگاه در خرده فروشی های آنلاین بین 300 تا 400 دلار فروخته می شود.
مهندسین طراح کیندل برای دلنشین کردن فرایند انتقال از محیط آنالوگ به دیجیتال زحمات زیادی را متحمل شده اند. این وسیله به کاربران امکان می دهد که کتاب های خود را از طریق ضمیمه کردنشان به یک ایمیل و فرستادن آن ایمیل به یک آدرس اختصاصی که به همراه هر کیندل به صاحبش داده می شود، در انباره آنلاینی بارگذاری کنند تا برای استفاده های بعدی در دسترس باشد. آمازون همچنین کتاب ها را روی سرورهای خود ذخیره می کند تا اگر کتابی از روی کیندل کاربری به طور سهوی پاک شد یا کیندل کاربری ربوده شد، به سهولت قابل بازگردانی باشد. آمازون هیچ پیش بینی ای در مورد فروش کیندل انجام نداده است.
زمینه سازی برای سرویس های اشتراکی
اشتراک نشریات معتبری مثل نیویورک تایمز، مجله تایم، و بقیه بین 5.99 تا 15 دلار برای هر ماه است. آمازون می گوید که برای هر عنوان کتاب، قیمت رسمی را به ناشر یا کتاب فروش می پردازد و تفاوت آن مبلغ با قیمت خرید کتاب برای مصرف کننده، سودش را تشکیل می دهد. آمازون درآمد حاصل از فروش کیندل را با ناشرها تقسیم نخواهد کرد.
کاربران کیندل می توانند در ازای مبلغی بین 0.99 تا 1.99 دلار در ماه وبلاگ داشته باشند. این مبلغ به فراوانی دفعات روزآمد کردن وبلاگ توسط کاربر بستگی دارد. ناشران می توانند سرویس های خود را از طریق سایت آمازون عرضه کنند و در سود حاصل، با آن شریک بشوند. دریافت مبلغی در ازای یک وبلاگ از این جهت جالب توجه است که معمولا خدمات وبلاگ در اینترنت به رایگان عرضه می شود. اما آقای کسل می گوید که هدف از دریافت این مبلغ به جز پوشش هزینه خود وبلاگ، ایجاد یک منبع درآمد جدید برای ناشران کتاب است تا انگیزه شان برای همکاری بیشتر شود.
مسئله حفاظت در برابر کپی و ستایش از آمازون
بنا بر توضیحات کسل، آمازرون کتاب ها را با هیچ فناوری مدیریت حقوق دیجیتال یا drm خاصی محافظت نخواهد کرد. البته کتاب ها با فرمتی عرضه خواهند شد که فقط در کیندل قابل خواندن است و ناشرها هم می توانند drm خودشان را بنا به دل خواه خود اعمال کنند.
آمازون برای اینکه اثبات کند که ناشرها و نویسنده ها از کیندل استقبال می کنند و نگران کپی شدن محتوای خود نیستند، در همایش مذکور، ویدیویی را نشان داد که در آن چند ناشر و نویسنده معروف به ستایش از کیندل می پرداختند. از جمله تونی موریسون، نویسنده برنده نوبل، گفت: «من از این حقیقت که کیندل قابل حمل است خیلی خوشم آمد. کیندل سریع تر است، سبک تر است، و می توانیم تعداد بیشتری کتاب را همراه خود داشته باشیم.»
باید دید که آیا کیندل در عمل خواهد توانست تحولی در بازار کتاب ایجاد کند یا خیر؛ ولی می توان گفت که از هیمن حالا واکنش های مثبتی به آن نشان داده شده است. حتی با وجود اینکه بعضی از افراد آن را زمخت یا کمی گران می دانند، اما اگر کیندل واقعا بتواند دروازه ای باشد برای ورود به دنیای خلاقیت نویسنده ها، این موارد اصلا مهم نخواهند بود. بزوس می گوید: «مهم ترین چیز در مورد کیندل این است که ناپدید می شود تا شما بتوانید بدون هیچ مانعی در دنیای خلق شده توسط نویسنده غرق شوید.»

هیچ نظری موجود نیست: